Kookgroep en aanpassen groepenkast

N.a.v. een eerder vraagstuk nog best wat vragen:

* Groepenkasten hebben een DIN-rail. Dat lijkt daarmee een standaard. Zijn groepenkastcomponenten van verschillende leveranciers uitwisselbaar, passen componenten van leverancier X in kasten van leverancier Y en zijn de afmetingen (diepte en hoogte) altijd gelijk? De breedte is volgens mij tegenwoordig altijd 18mm per eenheid, dus een 2-polige installatieautomaat is 18mm, een 4-polige hoofdschakelaar bijv. 72mm, dus niet ineens bijv. 24mm en 65mm bij een ander merk.

* Mijn groepenkast heeft bovenaan 7 uitgangen. Ik heb er 9 of 10 nodig. Ik mag geen draden van groepen in uitgangen combineren. De kast heeft nog een gat links, rechts komt de aarddraad binnen. Hoe leid ik veilig de max. 3 extra groepen naar buiten? Alleen links? Gaten boren?! Ook rechts naast de aarddraad? Zou niet ok zijn als ik hier een hele nieuwe groepenkast voor moet kopen, de componenten passen er nl. makkelijk in.

* Ik wil extra stopcontacten in de keuken (vaatwasser, oven, inductieplaat), w.o. een Perilex (5 aders dus, 2N, 2P en aarde) aansluiten met 3- en 5-aderige grijze kabel. Moet dit in de meterkast altijd in flexibele buis ja/nee? En buiten de meterkast, mogen die kabels gewoon door de muur en op de grond onder de keukenkastjes met of zonder flexibele buis? Welk type kabel is dit XMVK of YMVK?

* Een aanduiding voor de dikte van een kabel in mm2 is de oppervlakte als je die kabel doorknipt? Dus de diameter is:

2 * (√ (n / π))

Binnen de meterkast 6mm2, binnen elektrapijp door het huis 2,5mm2 en schakeldraad 1,5mm2 (uitgaande van een normale huisinstallatie met 16A groepen)?

1: De verschillen per merk (en serie) zijn minimaal
Alles is gebaseerd op de 18 mm.
Merlin-Gerin (is nu Schneider) begon met de Multi-9 serie met een have moduulbreedte, dus 9 mm
Ook aanbouwkomponenten ( hulpschakelaars etc) hebben vaak een 9 mm maat.
Aardlekautomaten zijn doorgaans in 18 mm (de smalle) en 36 mm uitvoering.
Maar verder is het gelijk.
Kamrail (doorverbindingsrail) verschilt vaak van leverancier.
2: gaten boren links of rechts, of soms nog bovenin mag.
Je kunt een buis door het gat steken, is niet zo mooi, maar ook een wartel of een buisinvoer kin je toepassen.
Voor sommige merken heb je ook insteekschotten met een extra invoer.
Leeg kastje met voldoende invoeringen kan/mag ook.
3: Kabel (YMvK etc..) mag je zo tegen de muur spijkeren met bv spijkerclips oid.
Valt niet mee om een kabel mooi recht te monteren en zorgen dat het altijd zo blijft. Je kunt de kabel dan een een stukje buis doen. Dat is alleen voor “omdat het mooier is”
YMvK etc mag niet los door de kruipruimte over de vloer, dan moet je zg grondkabel (YMvK-as etc) gebruiken.
Waar een kabel door een vloer heen gaat moet je een buisje gebruiken. van slagvast materiaal, tot een cm of 25 boven de vloer. Door een muur hoeft niet, maar is wel beter.
4: formule kontroleer ik niet voor je. Maar een ader mag iets dunner zijn dan 2,5 qmm zijn. Dat heeft te maken met de geleidbaarheid. Bij een giede kopersoort mag de ader iets dunner zijn.
5a: Kan goed zijn, maar kan ook niet. Afhankelijk hoe je bedraad en hoe zwaar je voorbeveiliging is.
5b: ok

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 13 augustus 2020 11:13:12 schreef gdb:
N.a.v. een eerder vraagstuk nog best wat vragen:

* Groepenkasten hebben een DIN-rail. Dat lijkt daarmee een standaard. Zijn groepenkastcomponenten van verschillende leveranciers uitwisselbaar, passen componenten van leverancier X in kasten van leverancier Y en zijn de afmetingen (diepte en hoogte) altijd gelijk? De breedte is volgens mij tegenwoordig altijd 18mm per eenheid, dus een 2-polige installatieautomaat is 18mm, een 4-polige hoofdschakelaar bijv. 72mm, dus niet ineens bijv. 24mm en 65mm bij een ander merk.

DIN staat voor Deutsche Industrie Norm dus ja, alle DIN-rail norm zekeringautomaten hebben dezelfde modulematen en passen hier op, ongeacht het merk.
Wel is het zo dat de aansluitingen aan de onderzijde, de L en N contacten, per merk zekeringautomaat anders zitten. Wordt er een zgn. kamrail gebruikt om alle zekeringen aan de onderkant mee te voeden dan kun je alleen het zelfde merk (en type) zekeringautomaat toepassen, anders pasen de contacten niet op deze rail.
ABB heeft groepenkasten met een zgn. Bus-Board waar je Flexomaat zekeringautomaten met steekcontact in klikt. Dit is merk en type gebonden. Al kun je hier wel losse zekeringen van elk merk en type inmaken, maar dan moet je deze apart voeden met los draad.

Op 13 augustus 2020 11:13:12 schreef gdb:
* Mijn groepenkast heeft bovenaan 7 uitgangen. Ik heb er 9 of 10 nodig. Ik mag geen draden van groepen in uitgangen combineren. De kast heeft nog een gat links, rechts komt de aarddraad binnen. Hoe leid ik veilig de max. 3 extra groepen naar buiten? Alleen links? Gaten boren?! Ook rechts naast de aarddraad? Zou niet ok zijn als ik hier een hele nieuwe groepenkast voor moet kopen, de componenten passen er nl. makkelijk in.

Het is niet geadviseerd om zelf zo maar ergens gaten in een groepenkast te maken en hier leidingwerk door te voeren. Vaak zijn groepenkasten hier simpel niet voor geschikt omdat de ruimte het niet veilig toelaat.
Soms lukt het om aan de zijkant van een groepenkast een wartel in te boren en zo een leiding redelijk netjes uit te voeren maar in de meeste gevallen is vol ook vol.
Post anders even wat foto's van je groepenkast dan kunnen wij meekijken en adviseren.

Op 13 augustus 2020 11:13:12 schreef gdb:
* Ik wil extra stopcontacten in de keuken (vaatwasser, oven, inductieplaat), w.o. een Perilex (5 aders dus, 2N, 2P en aarde) aansluiten met 3- en 5-aderige grijze kabel. Moet dit in de meterkast altijd in flexibele buis ja/nee? En buiten de meterkast, mogen die kabels gewoon door de muur en op de grond onder de keukenkastjes met of zonder flexibele buis? Welk type kabel is dit XMVK of YMVK?

Als je Ymvk dubbel geisoleerde kabel gebruikt dan hoef je deze officieel niet door een buisleiding te leggen maar mag deze los geinstalleerd. Of dit netjes en bedrijfszeker is is een tweede maar het 'mag'.
In de meterkast is zowel vaste- als flexibele leidingbuis toegestaan. Het is maar wat je makkelijker vind. Persoonlijk houd ik van vast leidingwerk wat netjes gebeugeld zit maar ik kom ook kunstwerken van gecertificeerde installateurs tegen waar het: "Het is vrijdag 16:59 uur" van af straalt.
Ymvk kabel in vaste leidingbuis met open bochten is een goede optie.

Op 13 augustus 2020 11:13:12 schreef gdb:
* Een aanduiding voor de dikte van een kabel in mm2 is de oppervlakte als je die kabel doorknipt? Dus de diameter is:

2 * (√(n / π))

Binnen de meterkast 6mm2, binnen elktrapijp door het huis 2,5mm2 en schakeldraad 1,5mm2 (uitgaande van een normale huisinstallatie met 16A groepen)?

In de meterkast komt de hoofdvoedingskabel van Stedin binnen. Die heeft aderdiktes afhankelijk van de belasting en zo ver niet jouw zorg.
Een groepenkast voor een standaard huisinstallatie zoals in jouw geval is inderdaad onderbedraad in 6mm2 draad en gaat met 2.5mm2 draad naar de vertrekken. In de vertrekken zijn de zwarte schakeldraden 1,5mm2.

Op 13 augustus 2020 12:28:45 schreef T-sec:
[...]
Post anders even wat foto's van je groepenkast dan kunnen wij meekijken en adviseren.

Hier is ie dan, in zijn blootje. De huidige installatieautomaten zijn ca. 22mm breed, er passen er dus veel meer moderne in, vermoedelijk past op de eerste rail alles wat ik erin wil:

  • Kookgroep (36mm) [1 uitgang]
  • Alamat wasmachine (18mm) [1 uitgang]
  • Alamat stopcontact meterkast (18mm) [1 uitgang]
  • 7 x installatieautomaat (126mm) [7 uitgangen]

Totaal 10 uitgangen (ik heb nu max. 7 gaten) en 198mm, past volgens mij precies, of anders verschuiven beide alamats naar de rail met de ALS'en, al zijn dan mijn draden voor de groep van de wasmachine een centimeter of 20 te kort.

Op de rail eronder komen dan 2 ALS'en voor 4+3 groepen.

Het kastje van de hoofdschakelaar gaat er uit, nu 220 x 105 (dus niet 110). Hier komt een 220x110 kastje voor de 4-polige hoofdschakelaar (met het oog op de toekomst voor als ik ooit naar 3 fasen over zou willen). De kast met de ALS en de installatieautomaten moet dus 5mm naar boven.

Vraag blijft dus (ook): kan ik met deze groepenkast 10 uitgangen maken zonder veiligheid en voorschriften te schenden?

Ik zou deze kast persoonlijk compleet vervangen, inclusief hoofdschakelaarkast, voor iets nieuws met voldoende zekeringautomaten, aardlekschakelaars en uitvoeren. ABB is mijn voorkeur maar wie ben ik.
(A1315 van Sander V, dan heb je alles incl. kookgroep en beltrafo.)

Ruimte zat in de kast.
In de zijkant kun je nog wel een paar gaten boren. Neem een gatzaag! Voorzichtig, vooral niet te hard drukken.

De hoofdschakelaar is al een keer defekt geweest (linker pool) vermoed ik, of komt uit wat ouds.
Die mag wel een keer vervangen worden.

Zelf zou ik alle afgaande groepen vervangen door aardlekautomaten. Da kan de huidige aardlekschakelaar vervallen, of voor je kookgroep gebruiken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 13 augustus 2020 14:28:16 schreef T-sec:
Ik zou deze kast persoonlijk compleet vervangen, inclusief hoofdschakelaarkast, voor iets nieuws met voldoende zekeringautomaten, aardlekschakelaars en uitvoeren. ABB is mijn voorkeur maar wie ben ik.
(A1315 van Sander V, dan heb je alles incl. kookgroep en beltrafo.)

Dat zou het mooiste zijn, maar 2 aandachtspunten:

  1. De centjes
  2. Ik heb nu een hoofdschakelaarkastje van 105mm hoog en daarop de kast met 2 x een DIN rail van ca. 440mm.

Als ik monder totale hoogte heb, hoe kan ik dan alle uitgangen verlengen, want dan kom ik zo'n 20cm te kort...Want of ik houd de installatieautomaten op dezelfde hoogte, maar dan zou ik een "gat" hebben waar nu dat kastje met de draai hoofdschakelaar zit, of de installatieautomaten zakken allemaal een stuk, maar dan zijn de draden te kort :-(

Zo kwam ik op het alternatief om de componenten te vervangen, de 2 kastjes met ALS en installatieautomaten nu ca. 5mm naar boven te verplaatsen en er een 220x110 kastje tussen te zetten voor mijn nieuwe, moderne, hoofdschakelaar. Dat gaat (denk ik) allemaal goed, maar dan heb ik het probleem van de 7 uitgangen, waar ik er 10 nodig heb.

Ik heb dus niet echt een oplossing, zelfs, los van de centjes, met een nieuwe groepenkast, of het wordt een grotere van ca. 550mm hoog...

Op 13 augustus 2020 14:48:52 schreef Toeternietoe:
Ruimte zat in de kast.
In de zijkant kun je nog wel een paar gaten boren. Neem een gatzaag! Voorzichtig, vooral niet te hard drukken.

De hoofdschakelaar is al een keer defekt geweest (linker pool) vermoed ik, of komt uit wat ouds.
Die mag wel een keer vervangen worden.

Zelf zou ik alle afgaande groepen vervangen door aardlekautomaten. Da kan de huidige aardlekschakelaar vervallen, of voor je kookgroep gebruiken.

Klopt, is in het verleden denk ik 3 fasen geweest die hoofdschakelaar (waren 3 miniwinkels en een woonhuisje van ieder 12m2, we hebben het over 1922...)

Ja... alle installatieautomaten vervangen door aardlekautomaten is supermooi, maar wel een factor 4 duurder. Dus afgemeten aan max. 4 installatieautomaten op een aardlek, en dus 2 aardlekschakelaars in mijn geval.

De kasten hebben een “moduul” maat van 55 mm.
Vandaar de oorspronkelijke benaming systeen 55.
Er is altijd een (leeg) tussenstuk er tussen te zetten van 22 cm.

Maar goed, het is allemaal aan jou.
Er is zat ruimte, eventueel kun je de beltrafo er nog naast zetten.

Maar de hoofdschakelaar zou ik (gezien de huidige staat) vervangen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 13 augustus 2020 15:12:27 schreef Toeternietoe:
De kasten hebben een “moduul” maat van 55 mm.
Vandaar de oorspronkelijke benaming systeem 55.
Er is altijd een (leeg) tussenstuk er tussen te zetten van 22 cm.

Wat is er dan 55mm in zo'n kast? Echter, mijn huidige kast is natuurlijk niet Systeem 55, idee was daarom om er een kastje van 220 x 110 tussen te zetten.

Er is zat ruimte, eventueel kun je de beltrafo er nog naast zetten.

Die beltrafo gaat er sowieso uit, wordt niet gebruikt. Die aardlek wordt vervangen door een 2 polige (2 stuks)

Maar de hoofdschakelaar zou ik (gezien de huidige staat) vervangen.[/quote]Zeker, die hoofdschakelaar moet vervangen, is maar 32A en mijn aansluiting is binnenkort 35A (nu 25A). Iedereen geeft aan dat dat geen kwaad kan, maar gezien de staat van 1 van de polen is het sowieso verstandig om deze te vervangen.

Op 13 augustus 2020 18:56:46 schreef gdb:
[...]Wat is er dan 55mm in zo'n kast? Echter, mijn huidige kast is natuurlijk niet Systeem 55, idee was daarom om er een kastje van 220 x 110 tussen te zetten.

220 is 4 x 55
110 is 2 x 55

De kast met de hoofdschakelaar is een echte HH (Hazemeyer Hengelo) van het systeem 55
De kasten daarboven kan ik niet zien, maar je ziet duidelijk dat de breedtemaat overeenkomt met het inmiddels stokoude systeem 55.
Vrijwel alle huidige fabrikanten houden zich in grote lijnen aan die maatvoering van toen.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op 13 augustus 2020 20:00:28 (35%)]

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

de bovenste kasten zijn van odin&koenderink, ben maar voorzichtig met de kappen, breken zo door langs de dunne rand van de sleuf..

de kasten met dinrail erin kwamen medio jaren 80 op de markt, en wordt nu nog gebruikt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 13 augustus 2020 20:50:18 schreef testman:
de bovenste kasten zijn van odin&koenderink, ben maar voorzichtig met de kappen, breken zo door langs de dunne rand van de sleuf..

de kasten met dinrail erin kwamen medio jaren 80 op de markt, en wordt nu nog gebruikt..

Zou goed kunnen, deze installatie is vermoedelijk uit 1986 toen de vorige eigenaar het hele huis casco heeft gehaald en weer heeft opgebouwd.

Op 13 augustus 2020 19:56:41 schreef Toeternietoe:
[...]

220 is 4 x 55
110 is 2 x 55

De kast met de hoofdschakelaar is een echte HH (Hazemeyer Hengelo) van het systeem 55
De kasten daarboven kan ik niet zien, maar je ziet duidelijk dat de breedtemaat overeenkomt met het inmiddels stokoude systeem 55.
Vrijwel alle huidige fabrikanten houden zich in grote lijnen aan die maatvoering van toen.

Aha, dat moet je weten; helemaal helder.

Stop je meteen even dat schroefje dat bijna door het gat naar de hoofdschakelaar valt terug in het meest linker busje?

Meep! Meep!

Op 14 augustus 2020 11:13:55 schreef roadrunner84:
Stop je meteen even dat schroefje dat bijna door het gat naar de hoofdschakelaar valt terug in het meest linker busje?

Goed gezien! Ja, ik had het ook zien liggen, bizar dat dat los ligt.

Je hebt nog wel ruimte in dat bovenste plaatje waar de buizen in gaan om daar nog een paar gaten bij te boren.

Dat plaatje is overigens universeel, die kan je er uit schuiven maar het zal wel en opgave worden om een te vinden zonder gaten.

Waar rook is, is stroom

zo te zien is de afgaande fase van de hoofdschakelaar al eens over gezet naar L2 aangezien L1 flink heet geweest is.

Op 13 augustus 2020 14:28:16 schreef T-sec:
Ik zou deze kast persoonlijk compleet vervangen, inclusief hoofdschakelaarkast, voor iets nieuws met voldoende zekeringautomaten, aardlekschakelaars en uitvoeren. ABB is mijn voorkeur maar wie ben ik.
(A1315 van Sander V, dan heb je alles incl. kookgroep en beltrafo.)

Heb ik bij een kennis ook geplaatst destijds, goede kast, beetje jammer dat het busboard na 2,5 jaar begon uit te fikken (niet de eerste keer bij ABB)... doe mij maar weer gewoon schroefklemmen.

abb busboard is echt woningbouw spul, zit er snel in en door elke halve zool een groep bij te steken, maar kwaliteit is het niet. gelukkig zit de PV groep op een alamatje als men dat op t werk aanlegt, die zijn iig gewoon bedraad. ik zou zeer zeker geen 16 A of meer terug willen leveren voor 12uur aan een stuk op dat busboard..

waar rook was, werkt nu iets niet meer