Linak Afstandsbediening TV-Lift

Twee jaar geleden TV lift gekocht met HB10 afstandsbediening (433 Mhz, op en neer). Ontdekte later dat batterij van afstandsbediening niet vervangen kan worden. Zogenaamd 'longlife', echter na 2 jaar leeg. Nieuwe kost € 37.50.

Is het mogelijk een universele afstandsbediening te kopen die ook aan de ontvanger gekoppeld kan worden en waarvan de batterijen gewoon gewisseld kunnen worden?

https://www.linak.nl/producten/bedieningen/rf-receiver-and-handset/

Terugbrengen en een nieuwe vragen. Moet onder garantie volgens mij.

GJ_

Moderator

Nou ja, "moeten" is een groot woord maar het zou ze minstens sieren. Twee jaar vind ik niet zo heel erg "long life". Ik heb hier afstandsbedieningen met prulbatterijen die al langer mee gaan. De mate van "moeten" is trouwens ook afhankelijk van het soort klant.

Ik zou met de winkelier gaan praten, en anders contact opnemen met Linak of dat wel normaal is. Het kan natuurlijk van een merk als Linak nooit de bedoeling zijn dat de klant zich bekocht voelt.

EricP

mét CE

Waarop ik me dan meteen afvraag... Waarom kun je die batterij niet wisselen? (dat er geen klepje voor is, dat snap ik...).
Kan dat ding met enig fatsoen open (zoveel fatsoen dat je 'm ook weer dicht krijgt)? Het kan natuurlijk zijn dat-ie inmiddels vergeten is wie-ie is. Maar wellicht kun je de batterij met een soldeerbout gewoon wisselen... (en als-ie nog niet dood is, houd dan de spanning er ff op als je dat doet!).

[off topic]Zo'n bank calculator. CR2032 cel in een houdertje. Ding piept over lege batterij. De oplossing: nieuwe aanvragen. Aanmelden. Oude terug sturen. Gedoe.
Ik heb er 2 penlights in een houdertje aan parallel gesoldeerd, batterij gewisseld en de penlights er weer af. Nog geen 10 minuten werk. Werkt nog steeds als een zonnetje :)

pa3gws

Golden Member

Natuurlijk kan dat ding open.
Gebruik de truck met de hamer of snij met een scherp hobby mesje dat ding op de naad open.
Batterij vervangen en een beetje PVC lijm doet de rest.
Is hij misschien niet zo heel mooi meer maar werkt dan waarschijnlijk weer prima. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 13 augustus 2020 17:13:35 schreef EricP:
Waarop ik me dan meteen afvraag... Waarom kun je die batterij niet wisselen? (dat er geen klepje voor is, dat snap ik...).
Kan dat ding met enig fatsoen open (zoveel fatsoen dat je 'm ook weer dicht krijgt)? Het kan natuurlijk zijn dat-ie inmiddels vergeten is wie-ie is. Maar wellicht kun je de batterij met een soldeerbout gewoon wisselen... (en als-ie nog niet dood is, houd dan de spanning er ff op als je dat doet!).

[off topic]Zo'n bank calculator. CR2032 cel in een houdertje. Ding piept over lege batterij. De oplossing: nieuwe aanvragen. Aanmelden. Oude terug sturen. Gedoe.
Ik heb er 2 penlights in een houdertje aan parallel gesoldeerd, batterij gewisseld en de penlights er weer af. Nog geen 10 minuten werk. Werkt nog steeds als een zonnetje :)

eenzelfde truc gedaan bij een pinautomaat die steeds zijn geheugen kwijt was na een half gelukte update, klok en instellingen kwijt. oude lithium cel laten zitten, nieuwe met draadjes eraan gesoldeerd en oude eruit geknipt, heeft prima gewerkt tot de pinautomaat toch niet meer nodig was ( anders nog even 330€ ophoesten voor een nieuwe )

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Was toch wel een "volle"pinautomaat? ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dank voor jullie reacties. Ik vraag mij alleen af of het mogelijk is een universele afstandsbediening te kopen die aangeboden worden voor bijv. garagedeur (je ziet ze met 4 kanalen). Zou dat werken?

Op 24 augustus 2020 21:46:27 schreef HenkWE:
Dank voor jullie reacties. Ik vraag mij alleen af of het mogelijk is een universele afstandsbediening te kopen die aangeboden worden voor bijv. garagedeur (je ziet ze met 4 kanalen). Zou dat werken?

Dat zou je eens kunnen proberen. Misschien heb je geluk dat het werkt.

Heb zelf zo'n afstandsbediening en bij het ene apparaat kun je het signaal wel kopiëren en bij het ander niet.

Heb ook een rf controller die alle 433 mhz signalen kan kopieren. Je kunt dit dan via een app op je mobiel bedienen.
https://www.ebay.com/itm/383643663483

Maar zelf zou ik eens proberen of je de afstandbediening niet los kan krijgen. Meestal worden twee gedeeltes tegen elkaar aangedrukt en blijft het vast zitten met een klik systeem. Standaard afstandsbedieningen haal ik altijd los door een stukje dun hard plastic tussen de twee gedeeltes te drukken.