Condensator slijptol

Hallo iedereen.

De condensator van mijn slijpmachine is stuk.
Nu zit ik mezelf af te vragen of ik nu best op zoek ga naar een nieuwe, of kan ik dit gewoon er tussen uit laten?

Alvast bedankt.

Ha Kletskop,

Daar zal je een nieuwe in moeten zetten is niets bijzonders en te koop bij een redelijke doe het zelf zaak.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
mel

Golden Member

Dit is een ontstoorcondensator. Zonder zal hij ook best werken. Maar geeft dan veel storingen op hf.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

het is een filter, netvoeding gaat erin en weer eruit. als de tol een 2000W model is, heb je wel een model filter nodig wat 10A aankan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank u voor de reacties.

Dus ik kan deze wel nog gebruiken zonder dit ding. Gaat hij dan niet stuk?

Ik heb een Electro winkel en een grote doe het zelf binnen geweest, niet te vinden.

Deze is 1800w

Thevel

Golden Member

Nee, hij gaat niet stuk.
Maar zoals eerder gezegd heb je zonder condensator meer hf storing.

vergeten

Golden Member

Op 14 augustus 2020 06:59:20 schreef Kletskop:
Hallo iedereen.

De condensator van mijn slijpmachine is stuk.

Hoe en waarmee heb je dat bepaald?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 15 augustus 2020 11:42:47 schreef vergeten:
[...]
Hoe en waarmee heb je dat bepaald?

Als hij is aangesloten springt de zekering. Als ik hem rechtstreeks gebruik niet.

vergeten

Golden Member

Zekering of aardlek?
Om je slijpklus af te maken kan je zonder dat netfilter
Maar zet er wel een nieuwe in hij stuurt zonder namelijk een enorme storing het lichtnet op.

Verder keurig gedaan, niets op aan te merken :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op zaterdag 15 augustus 2020 12:08:26 (53%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Best het licht uitdoven dan. :9

Dank u voor de info.

zeker weten dat het de condensator was? deze slijptollen laten geregeld een B16 springen door de hoge aanloopstroom. als je 10x inschakelt dan klapt de automaat niet altijd, dat kun je dus ook aan de hand hebben.. de oplossing is dan een lange dunne verlengkabel ertussen zetten, die beperkt de aanloopstroom..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

Op 15 augustus 2020 11:37:22 schreef Thevel:
Nee, hij gaat niet stuk.
Maar zoals eerder gezegd heb je zonder condensator meer hf storing.

Krijg je dan ook niet meer vonkvorming op de collector ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Anoniem

Die bedenking is op CO al eens eerder gesteld.
Ik denk van niet. de filtercondensator staat direct over de netaansluiting en tussen de collector van de seriemotor en het net staat nog de statorwikkeling. die vormt naar het net toe samen met de condensator een L filter voor de door de borstels geproduceerde transients , maar de invloed van de condensator op de vonkvorming aan de collector zal door die serieinductantie sterk gereduceerd zijn.
Maar het is een proefje waard.