Begrenzing secundaire piek Transformater voor Led Zwembadverlichting

Goedemiddag ik heb een vraagje en hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik heb voor het zwembad 5 RGB 42 Watt Led lampen gekocht, deze werken op 12 Volt AC, synchroniseren automatisch en zijn aangesloten op een oudere Halogeen Trafo van 500 Watt. Het wisselen van het patroon, (effen wit/rood/blauw, knipperen, Disco effect en "romantisch"...) gebeurt door het binnen 30 seconden aan en uitschakelen van de voeding..
Na 2,5 jaar zijn er nu 4 Lampen, gedeeltelijk, defect, helft groene ledjes doen het b.v. niet meer etc.. Chinese fabriek zegt maar 2 jaar garantie dus dat helpt niet...

Ik denk dat de defecten veroorzaakt zijn door het schakelen van de primaire kant van de transformator (zoals in schema fabrikant!) en de piekspanningen die dat secundair veroorzaakt en denk voordat ik de Lampen vervang dat het een goed idee is om de inschakelstroom van de Trafo en daarmee dus de secundaire piekspanningen te dempen middels een NTC inschakelweerstand. Is dit een goed idee?

Ik heb net even de Trafo ohms primair gemeten en die geeft 2 ohm aan. Uitgaande van een belasting van totaal 210 Watt, is de te verwachten eindstroom ongeveer 1 ampère. Mag ik dan de virtuele weerstand van de trafo in eindsituatie ongeveer op 220 Ohm stellen? Minimaal bij 500 Watt (Trafo vermogen) zou dit dan tot ongeveer 90 Ohm kunnen teruglopen... Maar dat gebruik ik niet.

Als een NTC een optie is Welke weerstandswaarde kan ik dan het beste gebruiken? Zat zelf te denken aan dimensioneren op max 2 ampère en dus maximaal 2 Ohm (I2R) om onder de 10 Watt te blijven..

Is dat een goede waarde en lukt het dan om de inschakelpiek (nog niet gemeten, is lastig een scoop in het zwembad.. Bovendien heb ik geen geheugenscoop...) goed te onderdrukken?
Kan iemand me in de goede richting duwen?
Bij voorbaat dank!

Een NTC gaat niet werken als je steeds binnen 30 Seconden moet schakelen het ding heeft tijd nodig om af te koelen.
I.P.V. van steeds primair te schakelen kan je beter secundair schakelen de transformator is continu aan en de spanning blijft daarmee stabiel. een 500W trafo heeft ook maar een klein verschil tussen de onbelaste en vollast spanning.

[Bericht gewijzigd door benleentje op 15 augustus 2020 17:26:48 (51%)]

er zit een bloktrafo voor, die piekstroom is niet zo groot als die van een ringkern. ik kan je uit de droom helpen dat die lampen stuk zijn gegaan door pieken, niks hoor. puur de combi van vocht en chinese meuk. ledlampen gaan net zo goed kapot, losse contacten of enkele leds die stuk zijn komt vaak zat voor.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

Denk ook niet dat die inschakelpieken de oorzaak zijn maar hier staat een schakeling , die kun je ook nog met NTC's uitvoeren.

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/93/voedingen/inschakelvert…

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Waarschijnlijk is het gewoon de kwaliteit van de leds.
Ik heb led parren met losse R, G en B leds. 10tallen zijn er onderbroken. Er wordt niet met rafo's geschakeld, dat doet een stukje software en dat gaat ook met PWM.
Een compleet ledboard met honderden leds kost ca 10 euro. Zegt vast wel iets over de levensduur.

Hallo allemaal!
Dank voor jullie bijdragen!

Was al bang dat het niet zo simpel zou zijn... Mijn idee dat het door de trafo pieken kwam is gebaseerd op het feit dat het 2 jaar zonder problemen met een tijdschakelaar goed heeft gewerkt.. Om meer stroom te besparen hebben we vorig jaar de tijdschakelaar vervangen door een gewone schakelaar (IP68) naast het zwembad. Ik denk dat de gasten en de jeugd hier teveel met de schakelaar hebben gespeeld....

Inderdaad dacht ik aan secundair schakelen maar dat is lastig; het zijn 5 lampen die elk 4,5 Ampère trekken, dat is nogal een best relais..

12VAC 5 x Om contact 5 ampere... En ook best een partij bedradingswerk...

Deze Bijvoorbeeld: https://be.farnell.com/potter-brumfield-te-connectivity/khau-17a11-12/…

Vandaar het idee van een NTC overigens zou dat schakelen niet vaak moeten gebeuren... Hoeveel tijd heeft die NTC nodig om op te warmen?

De LED lampen (PAR56) zijn overigens volledig in Resin gegoten, bij controle geen enkel spatje vocht of zelfs maar aanslag.. Lijkt een Puur elektrisch ontwerp probleem... Dat gezegd hebbende... We zitten in een land waar de netspanning vrolijk tussen 190 en 240 varieert en regelmatig ff hikt dus dat helpt ook niet echt...

tja, de halogeen lampen die er zaten gaan een stuk langer mee, zeker als je de kabels niet te dik neemt. pas nog zo'n setup met halogeen verplaatst. men had op 1x 2x4mm2 kabel 2 lampen van 300W zitten, de lampen lichtten op of ze gedimd waren, maar dat was altijd al zo, 50A op dat kabeltje. lampen zaten er ook al 25 jaar in :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoeveel tijd heeft die NTC nodig om op te warmen?

Opwarmen gaat heel snel af koelen gaat heel langzaam, je zal dat voor je NTC die je wilt moeten uitzoeken..

vorig jaar de tijdschakelaar vervangen door een gewone schakelaar

Lijkt mij een verkeerde bezuiniging. met de hand schakelen vergt discipline en 1x een half later uitschakelen door vergeten is al meer als een tijdklok op jaar basis verbruikt, Een elektronische tijdklok verbruikt bijna niks.

12VAC 5 x Om contact 5 ampere... En ook best een partij bedradingswerk...

De bekabeling ligt er nu toch ook al?

Op 15 augustus 2020 20:31:32 schreef benleentje:

[...] Lijkt mij een verkeerde bezuiniging. met de hand schakelen vergt discipline en 1x een half later uitschakelen door vergeten is al meer als een tijdklok op jaar basis verbruikt, Een elektronische tijdklok verbruikt bijna niks.

Nee hoor want de verlichting stond ook aan als zwembad niet gebruikt werd... en vanwege de veranderende duister tijden... en wintertijd... vergde die tijdklok ook aandacht. Schakelaar zit nu bij het zwembad en is te zien vanuit slaapkamer... Gegarandeerd veel bespaard...

[...]De bekabeling ligt er nu toch ook al?

.
Ja en nee... Iedere Lamp zit op een apart gezekerde uitgang van die halogeentrafo.. Ik moet dus een extra kast met rail en 2 relaisvoeten plaatsen en bekabelen op een best wel slecht bereikbare plek... en dat met toch stevige kabel 4 amp = 1,5mm2 ...
Wet van behoud van ellende...