Twee metingen scheiden

Ik heb een vraag over het aansturen van een ventilator. De ventilator heeft een analoge ingang waar je een 0-10 volt signaal op kan aansluiten. je kan de ventilator op regelen met bijvoorbeeld een vochtsensor.

Wat als is er twee opnemers op aan wil sluiten? (ik heb dit al geprobeerd) De 2 signalen uit de opnemers beïnvloeden elkaar.

Kan ik bij de opnemers een diode plaatsen ? En welke moet ik dan selecteren ?

Als het een nul tot 10 volt regeling is, dan zal de regelaar met de hoogste uitgangsspanning de dienst uitmaken. Mogelijk moet je op het knooppunt van de diodes nog een weerstandje zetten van een paar 10-tal K Ohms naar de minpool.
Elke diode is geschikt. Een BAT85 is wat duurder, maar heeft slechts 0,2 volt spanningsverlies.

[Bericht gewijzigd door buzzy op maandag 17 augustus 2020 21:19:01 (17%)

Dat is exact de regeling zoals bedoeld, en waar dient de weerstand naar de gnd voor ?

benleentje

Golden Member

Het kan eventueel wel maar waarom zou je dat willen, zoals gezegd degene met de hoogste instelling die wint het en dat maakt dat 1 opnemen totaal nutteloos is. Iemand wil de ventilator langzamer laten lopen maar dat werkt niet omdat de andere opnemer al hoger staat ingesteld, je moet dan continu beide opnemer af om te kijken hoe het staat ingesteld. Erg zinloos.

Als je perse met 2 opnemers wilt werken zet er dam ook een schakelaar tussen met led om te zien welke er op dat moment actief is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

.

[Bericht gewijzigd door DSR op maandag 17 augustus 2020 22:50:59 (99%)

Op 17 augustus 2020 22:24:14 schreef benleentje:
Het kan eventueel wel maar waarom zou je dat willen, zoals gezegd degene met de hoogste instelling die wint het en dat maakt dat 1 opnemen totaal nutteloos is. Iemand wil de ventilator langzamer laten lopen maar dat werkt niet omdat de andere opnemer al hoger staat ingesteld, je moet dan continu beide opnemer af om te kijken hoe het staat ingesteld. Erg zinloos.

Als je perse met 2 opnemers wilt werken zet er dam ook een schakelaar tussen met led om te zien welke er op dat moment actief is.

De ventilator is bedoeld voor meerdere kleedkamers. 12 totaal om precies te zijn. 1 kanaal takt af naar links de ander naar rechts. Indien er wordt gedoucht in een van de kleedkamers zal het meetsignaal oplopen en daarmee de ventilator harder gaan draaien. Ervaring leert dat dit met een schakelaar niet gaat werken

Op 17 augustus 2020 21:16:55 schreef buzzy:
Als het een nul tot 10 volt regeling is, dan zal de regelaar met de hoogste uitgangsspanning de dienst uitmaken. Mogelijk moet je op het knooppunt van de diodes nog een weerstandje zetten van een paar 10-tal K Ohms naar de minpool.
Elke diode is geschikt. Een BAT85 is wat duurder, maar heeft slechts 0,2 volt spanningsverlies.

Dat is exact de regeling zoals bedoeld, en waar dient de weerstand naar de gnd voor ?

Twee kapiteins op een schip gaat den ik niet lekker werken.

Beter geen proportionele regelaars maar een aan uit regelaar via een or poortje de fan aan laten sturen. Normaal draait de fan altijd op een lage standby snelheid. Wordt er en van douche cabines gebruikt daan gaat de fan gewoon op volle kracht.

In feite vormen twee of meer diodes een z.g. wired or poort. Proportionele signalen lijken me alleen niet zo handig.

Als je per see wil dat de fan in 12 snelheden gaat draaien zou je misschien iets met een 12 bits R2R netwerkje kunnen maken. Bij elke douche meer in gebruik gaat de fan dan een een twaalfde stukje sneller lopen.

Op 17 augustus 2020 22:58:33 schreef DSR:
[...]

Dat is exact de regeling zoals bedoeld, en waar dient de weerstand naar de gnd voor ?

Zodat het gecombineerde signaal ook weer omlaag kan als de sensor omlaag gaat. Hangt een beetje af van de motor, maar die weerstand kan sowieso geen kwaad.

Lambiek

Special Member

Waarom gebruik je geen opamp geschakeld als optel versterker. Dan heb je maar één uitgangssignaal naar je ventilator. En als je de opamp voed met 10V, kan er nooit meer dan 10V uit komen.

Op deze manier kun je twee of meer sensoren in lezen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dit heb ik eens gemaakt voor 3 klaslokalen met een centrale ventilator.
In elk lokaal een CO2 sensor en de uitgangssignalen gekoppeld via diodes. Werkt al jaren probleemloos. De sensor met de hoogste uitgangsspanning bepaalt de snelheid van de ventilator.
Lekweerstand naar GND was niet nodig, die zit al in de ventilatorsturing.

Op 17 augustus 2020 22:58:33 schreef DSR:
Dat is exact de regeling zoals bedoeld, en waar dient de weerstand naar de gnd voor ?

Als de ventilator-input HEEL weinig stroom gebruikt voor het meten van de spanning, dan zou het kunnen dat de boel gaat "zweven".

We hadden het hier laatst over een led-dimmer: Die had dat (en ook een 0-10V input!), maar dan nog iets erger: om "zonder aangesloten 0-10V bron" gewoon "voluit" te gaan ipv "helemaal zwart". Indien dat laatste kan je natuurlijk verwachten dat je tig supportcalls krijgt: "Hij doet het niet".

Kortom, daar had de fabrikant een hoogohmig weerstandje naar de 10V gedaan op de input om bij "niets aangesloten" gewoon een 10V signaal te zien. In het onderhavige geval met de diodes is dat het "winnende signaal" en zal de boel altijd op volle kracht werken.

Maar goed, het is niet waarschijnlijk maar het kan. Dus, mocht de boel op volle kracht gaan draaien als je de diodeschakeling implementeert, dan moet er nog een weerstandje naar aarde. 10k of zo.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Heb even een testje gedaan en daar komt dit uit.

Op de twee ingangen sluit je de sensoren aan, als je meer ingangen wil kun je die er gewoon bij maken.

Op deze manier wordt er naar de sensor gekeken die de hoogste spanning geeft. Ook zit er een kleine versterking in om het verlies van de diode weg te werken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 17 augustus 2020 21:24:26 schreef DSR:
Dat is exact de regeling zoals bedoeld, en waar dient de weerstand naar de gnd voor ?

Dan kan de ingang niet gaan zweven,m.a.w. een hogere spanning aannemen de de spanning voor de diodes (minus 0,2V)
Het kan zijn dat de ingang daar zelf voor zorgt, maar dat weet je niet.

Thevel

Golden Member

Op 18 augustus 2020 13:58:33 schreef Lambiek:
Ook zit er een kleine versterking in om het verlies van de diode weg te werken.

Een beetje? volgens mij 1,5X
Lijkt me een beetje veel.

Edit/
Inmiddels heeft Lambiek de weerstandswaarde aangepast..

Lambiek

Special Member

Valt mee, ik heb het getest en het verlies wordt goed weggewerkt. Niet overdreven dus. :)

EDIT:
Uh, foutje gemaakt. Ik zie nu dat ik 400K gebruikt heb in plaats van 200K.
Ga het even aanpassen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Maar goed. Voor jou en mij is het zo dat effe 12 onderdelen foutloos op een breadboardje gooien triviaal is. En dan nog....

Of dat voor de TS ook zo makkelijk is dat is de vraag. Dus.. mogelijk heeft de simpelste oplossing: alleen twee diodes de praktijk voorkeur.

Jij hebt nu met de versterking in de opamp een niet-lineaire vervorming van het ingangssignaal lineair gecompenseerd zodat de max uitsturing van de ventilator nog gehaald kan worden. Je houdt een sterk niet-lineair gedrag over bij de laagste aansturing uit de input signalen. Dat is zonder "ideale diodes" niet echt te voorkomen.

De vraag is dus: is het nodig om dat probleem op te lossen? Als de signaalgevers teruggekoppeld zijn (blijft het te vochtig? dan nog meer ventilator vragen!) dan wordt de diode gewoon weggeregeld. Hoef je niets aan te doen. Ook de niet lineariteit die je het meest merkt aan de onderkant doet er zo niet toe.

Als je met opamps gaat werken, dan kan je ook een "ideale max" schakeling maken. Dat wil zeggen ik DENK me te herinneren dat het kan, ik heb nu even geen zin om het zelf te verzinnen en google geeft niet snel direct een goede hit op mijn zoektermen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Zo'n ventilator met 0-10V regeling draait neem ik aan 24/7? Als dat zo is kun je de sensot ook gewoon bij de ventilator plaatsen. Dat vocht komt uit willekeurig welke kleedkamer vanzelf bij de sensor.

Schema van Lambiek: als je de 100k vervangt door een diode krijg je een exacte compensatie voor het diodeverlies.

Maar ik zou het niet zo moeilijk maken. Gewoon de signalen koppelen met diodes en verder geen toestanden. Dat beetje verlies over de diodes gaat je niet de das omdoen.

Lambiek

Special Member

Op 18 augustus 2020 16:39:18 schreef rew:
Maar goed. Voor jou en mij is het zo dat effe 12 onderdelen foutloos op een breadboardje gooien triviaal is. En dan nog....

Of dat voor de TS ook zo makkelijk is dat is de vraag. Dus.. mogelijk heeft de simpelste oplossing: alleen twee diodes de praktijk voorkeur.

Ja, dat weet ik niet of dat voor de TS makkelijk is of niet. Hij stelt een vraag, ik geef een voorbeeld.

En als hij het met alleen twee diodes wil doen, ook goed. :)

Op 18 augustus 2020 16:47:45 schreef KlaasZ:
Schema van Lambiek: als je de 100k vervangt door een diode krijg je een exacte compensatie voor het diodeverlies.

Als je de 400K weerstand ook vervangt door 1K dan wel ja. Dat is een goede Klaas, had ik nog niet aan gedacht. :)

Maar ik zou het niet zo moeilijk maken. Gewoon de signalen koppelen met diodes en verder geen toestanden. Dat beetje verlies over de diodes gaat je niet de das omdoen.

De TS moet maar kijken wat hij doet. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Waarom 1k en niet 10k? Bij 10K lijkt me de spanningsval over de ene diode gelijk aan die over de andere diode.

Ik schat nu dat je ongeveer 57mV offset krijgt tussen de hoogste input en de output.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 18 augustus 2020 22:53:03 (29%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 18 augustus 2020 22:50:25 schreef rew:
Waarom 1k en niet 10k?

Omdat je dan een grotere fout krijgt bij 10K. En nu wordt de spanning precies gevolgd.

Ik schat nu dat je ongeveer 57mV offset krijgt tussen de hoogste input en de output.

Dat krijg je juist bij 10K, +/- 0.2V. En hoe hoger de spanning wordt hoe groter de afwijking.

Maar als dat niet erg is mag de TS daar ook 10K van maken hoor. :)
Maar voorlopig zien we hem niet meer geloof ik.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik snap het nog steeds niet.

Stel in1 is 4V en in2 is 8V. We krijgen nu 7.4V bij de plus ingang van de opamp. Er loopt nu 7.4V/10k = 0.74mA door de in2 diode.

De terugkoppeling doet z'n werk, de - ingang van de opamp wordt ook 7.4V, door de rechter R loopt nu 7.4V/1k = 7.4mA. Als de eerste (in2) diode bij 0.74mA 600mV spanningsval had, dan heeft de terugkoppeldiode nu 657mV spanningsval bij 10x meer stroom. De uitgang wordt 57mV hoger dan de (hoogste) ingang. (#)

(*) 600mV spanningsval is denk ik wat veel voor een 1N4007 bij 0.74mA. Maar goed: Geen zin om alle getallen te gaan veranderen en dan er 1 te vergeten. Dat doet het verhaal geen goed.

(#) Funny van diodes: Als er bij "max = 4V" ongeveer 2x minder stroom loopt door beide weerstanden, maar nog steeds een factor 10 verschil is de spanningsval zo goed als hetzelfde als in het bovenstaande voorbeeld met 2x meer stroom...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Niet iedere opamp haalt op de uitgang 10V als de voeding 10V is. Je moet een rail-to-rail versie hebben (voor de in en uitgang)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ja. Het allerbeste zou zijn (voor mathematische nauwkeurigheid, die in de praktijk waarschijnlijk niet nodig is), zelfs met een rail-to-rail opamp, om hem te voeden met -2V en +12V of iets dergelijks. De twee weerstanden komen dan ook aan de -2V te hangen ipv aan de nul. Dan blijft ie het doen als de hoogste van de 2 inputs onder de 600mV komt....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/