Oude meter / Dubbel tarief

Net als mijn nog lang niet zo oude watermeter, Die heeft ook drie cijfers achter de komma. Vier zelfs als het het roterende wieltje voor de deciliters ook meetelt.

Maar die cijfers achter de komma zijn in rood, dus daar ontstaat niet zo gauw verwarring.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Mag ik je er even op wijzen dat ik 30 jaar bij een meterafdeling heb gewerkt? Ik ben dus geen would be expert maar een echte.

Tja dan heb je waarschijnlijk 30 jaar lang niet zitten opletten ofzo. In mijn gewone woonhuis in Nederland zat een geblokkeerde meter. Er mogen of mochten dus gewoon geblokkeerde meters geplaatst worden. Er is dus ook geen wet die dat verbied. Ook draaide de schijf werkelijk terug. Alleen het telwerk dus niet. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat de het telwerk niet geblokkeerd was maar het fysiek om een of andere reden niet kan. Dat weet ik niet. Ik heb het niet gesloopt om te kijken hoe het werkte.

Er is verder een tijd geweest waarbij het populair was om meters te blokkeren met een speld en bij mij op school had ik een klasgenoot die transformatoren leverde die je op een bepaalde manier om de meter heen aan kon sluiten zodat die terug draaide. Die jongen kwam uit het Westland en had veel klanten die iets met plantjes deden. Er zijn in elk geval best wel fraudeurs geweest waarvoor een blokkade nuttig was. Alleen bij mijn weten niet hier bij mij in de wijk.

Sorry klaasz, maar als iemand gaat staan vertellen dat ik sta te liegen of aan het fantaseren ben over zoiets duidelijk als een wel of niet tellende meter wordt ik een beetje pissig. En ik heb dit hier vermeld zodat anderen dit op hun meter kunnen controleren als ze ook zonnecellen hebben geplaatst, en niet zoals ik er twee maanden later achter kom. Dat heeft mij nu ik na een jaar een beetje weet wat mijn cellen leveren waarschijnlijk dus ongeveer een kleine 100 euro gekost. Niet heel erg maar wel jammer.

Ik weet hoe zo'n ferrarismeter werkt en weet daardoor ook dat het een eerlijke manier van meten is en wilde daarom ook geen andere meter. Maar in dit geval moest ik wel, en toen heb ook maar meteen een slimme meter aangevraagd. Ik ben geen gelovige in conspiracy theorieën. Ik denk dat onze overheid in de meeste gevallen gewoon het beste met een burger voorheeft. Helaas gaan er wel eens dingen fout. En dat is te betreuren. Maar het meeste gaat gelukkig goed. Dat we straks of ooit wisselende tarieven gaan krijgen of de zware apparaten gaan sturen in bepaalde tijdvakken zit er wel heel dik in. Zeker als we deze aardbol nog een beetje leefbaar willen houden. Het is eigenlijk gewoon raar dat wij op elk moment van een etmaal een onbeperkte hoeveelheid energie tot onze beschikking hebben.

Dat is nooit eerder in de geschiedenis zo geweest. Er zijn tijden geweest dat zelfs een dagelijks beetje brandhout om je potje op te koeken al een probleem was. De onwijze luxe die wij hebben zal straks (door onze kinderen) zeer zwaar betaald moeten gaan worden. Als we daar iets aan kunnen doen door energie te rantsoeneren of duurder te maken is dat vervelend maar verkeerd is het denk ik niet.

Op 20 augustus 2020 16:04:12 schreef vergeten:
Dat cijfer achter de komma werkt fouten in de hand bij handmatig doorgeven van de meterstand.
Dat is het enige wat ik kan bedenken.

Dat is precies de reden waarom cijfers achter de komma vanaf een bepaald moment niet meer mochten. Ongeveer vanaf 1980. Bij ons bedrijf werden meters om die reden zelfs omgebouwd.

Op 20 augustus 2020 17:30:45 schreef Ex-fietser:
Sorry klaasz, maar als iemand gaat staan vertellen dat ik sta te liegen of aan het fantaseren ben over zoiets duidelijk als een wel of niet tellende meter wordt ik een beetje pissig.

Ik zeg niet dat je staat te liegen, ik zeg alleen maar dat je dan een meter hebt die niet is toegestaan. Dat ligt niet aan jou, maar aan het bedrijf dat die meter ooit heeft geplaatst.

De watermeter hier heeft een telwerk met kuubs en enkel wijzertjes voor alles achter de komma. Leuk detail: watermeters kunnen ook terug tellen. Hoe ik dat weet? Nou de (k)loodgieter van het waterbedrijf die hem kwam vervangen had hem verkeerd om geplaatst... De teller ging mooi van 0 naar 999999.
Na maand of 3 gedraaid te hebben had ik maar eens gebeld en kwamen ze hem weer terug draaien. Ze hebben die waterstand niet genoteerd dus ik heb 3 maanden gratis water gebruikt.

Spanning staat en stroom gaat!
rob040

Golden Member

[...]Dat is precies de reden waarom cijfers achter de komma vanaf een bepaald moment niet meer mochten. Ongeveer vanaf 1980. Bij ons bedrijf werden meters om die reden zelfs omgebouwd.

Waarom dan niet voor gasmeters? Ook die kun je verkeerd aflezen...

Frederick E. Terman

Honourable Member

't Is wel zo dat de gasmeter een duidelijk zwart en rood gedeelte voor de cijfers heeft. Bij het aflezen mag je alleen de 'zwarte cijfers' noteren.
Mijn elektriciteitsmeter meet wel achter de komma, maar daar zit keurig een blindplaatje overheen. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org