Werkt een overspanningsbeveiliging bij blikseminslag ?

Op 21 augustus 2020 11:43:45 schreef bprosman:
Op een Facebook groep waar ik lid van ben word er op dit moment druk gespeculeerd of wel of geen stekkers uit het stopcontact trekken bij onweer, het gevaar etc.

Ik ben ook lid van die Facebookgroep. Hoe dan ook, ik trek wel de stekkers van de PC, TV, kabelmodem en de Cpap uit bij onweer. Ook bij afwezigheid wanneer er onweer verwacht wordt.

[Bericht gewijzigd door dawmast op 24 augustus 2020 20:06:16 (11%)]

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Hoe dan ook, ik trek wel de stekkers van de PC

Word er gesuggereerd dat het onzin is, en niet nodig ?

Denk nooit onverstandig advies, mss ook zo maken dat je niet elke keer teveel hoeft te trekken, nog steeds zonde dat er geen apparaat voor te koop is,
"the mega socket puller 3000 tm inc" met remote control :)

Alles met een knipoog ;-)

Wel grappig, wat bedoelen jullie met stekkers trekken, dan gaat alles uit, pc uit etc, zit je in het donker, niets te doen?

Ik moet ook wel wat trekken maar door de ups gaat alles wel door, maar ik heb al een mooi schema;

1 - Tuinstekker eruit, hele netwerk in de tuin (maar 30m diep, word nog 60m)
2 - 16A naar men boiler etc (omdat er relais zitten heb je kans op overslag in de relais)
3 - de UPS stekker, keuken en huiskamer draaien door
4 - Stekker ups eruit, schakelt Domoticz de onweer scene in, al het onnodige uit
5 - de RS485 verbinding tussen energie meter en usb PI
6 - Aarde verbinding in stekker vorm :)

Als het nou heel erg is, onweer blijft hangen voor 15-30min

7 - groepen uit (zal niet veel doen, maar is een weerstand)
8 - stekker naar koelkast en diepvries eruit

Je kunt je wel voorstellen dat dit niet te doen blijft de hele tijd, en wanneer ga je trekken wanneer je weg bent bij 20% kans ? Ik heb nu vaak genoeg de stekkers erin gedaan wanneer kans op inslag er nog is, m.a.w. dit is ook niet te doen.

En dit bedoelde ik dus (Electrostatic polarity detector)

https://youtu.be/ZH_awUu3b-c?t=66

Hoe feller het lampje hoe meer kans op een hit dichtbij, ik ga er vanuit dat je dit makkelijk in Domoticz kan krijgen hoe meer voltage hoe meer kans.

Wat je ook wel mooi kan zien bij deze detector, is zowel positief als negatief geladen, doet mij het vermoeden dat onweer zowel van boven als onder kan komen.

bprosman

Golden Member

Op 24 augustus 2020 19:59:58 schreef dawmast:
[...]

Ik ben ook lid van die Facebookgroep. Hoe dan ook, ik trek wel de stekkers van de PC, TV, kabelmodem en de Cpap uit bij onweer. Ook bij afwezigheid wanneer er onweer verwacht wordt.

CPAP zeker niet, heb ik teveel ellende de volgende dag en 3 dagen "kater".
Bij een directe inslag in mn slaapkamer ben ik er toch niet meer, en een indirecte zal worst/kaas de voeding overlijden.

[Bericht gewijzigd door bprosman op 25 augustus 2020 20:59:39 (14%)]

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.