BLDC motor

Dank, ik voel me heel welkom ;-)

De printen zitten IN de kast. Echter, ze zijn beslist niet met vocht in aanraking geweest. Ik vind het ontwerp van Brink wel wat vreemd. Waarom electronica IN de luchtstroom plaatsen als je net zo goed een kastje aan de buitenzijde kan maken? Enfin, ik heb voor m'n experiment goed gekeken om díe kant van de warmtewisselaar te gebruiken die niet langs de PCB's gaat. Ze waren ook niet nat of vochtig, maar de foilzijde was wel lichtelijk geoxideerd na 20 jaar.

Ik kan PCB's ontwerpen in Eagle, heb een redelijke kennis van electronica maar het lukt me niet om een H-brug te maken om deze motor te sturen. Daar ben ik eerlijk in.
Daarom vroeg ik of er een standaard controlertje is wat met deze motoren overweg kan. Ik kan zo snel niet iets vinden. Voor de goede orde: als ze maar draaien. De kast gaat nooit meer als WTW aan de slag. Deze regelaars zijn sporadisch te vinden en gaan voor serieus geld over de toonbank. Dat is het me niet waard (en heb ik ook niet nodig).

Lucky Luke

Golden Member

Is dit: https://termofan.ru/img/pdf/R3G140AW0512.pdf je motor?
(Als ik zoek op het typenummer dat er op staat)

Er staat een aansluitschema in die PDF. Je zou kunnen kijken of de print daarmee overeen komt en er inderdaad rechtstreeks 230VAC op de motor wordt gezet.

Maar op je print zie ik achteraan 3 fets/triacs oid, wat dan weer zou doen denken dat elk van de wikkelingen appart geschakeld wordt. Al heb ik niet de sporen gevolgd om te kijken of dat echt zo is, of dat het toevallig 3 andere dingen zijn die koeling nodig hebben.

(Die koeling zal misschien ook wel de reden zijn geweest de electronica in de luchtstroom te monteren, maar dat is weer niet handig als er vocht of geleidend (metaal/kool/zout) stof in de lucht zit)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Hi, ik heb die pdf ook bekeken. Echter één letter verschil.
Ik heb de R1G140 en deze pdf gaat over de R3G140 etc. Fysiek zal 'ie wel identiek zijn, maar elektrisch is er een groot verschil. Mijn motor is een dom ding waarbij alle aansturing extern is. Het ding heeft een Hall sensor. In de pdf wordt gesproken over 0-10v sturing en zit de controler in de motor. Je hoeft het ding alleen 0-10v aan te bieden. Lekker makkelijk in mijn geval. Geen gedoe met losse prints IN de kast.
Op de doorgebrande print zit een H-brug. De print begint met een kleine SMPS, vervolgens herken ik een speedcontroler en dan de H-brug die wordt aangestuurd door wat SMD op de onderzijde die de mosfets (?) aansturen, terugkoppeling via de Hall sensor. De motor bevat 4 wikkeling in serie (twee uitgaande draden).

Als ik twee van die nieuwere motoren koop, is het opgelost, echter da's wél zonde van die twee motoren. En die krengen zullen vast niet goedkoop zijn. Wordt het toch nog een duur experiment... :-(

220V Brushless Motor Driver Brushless Control Board Speed Regulation Three-phase Line Research and Development Learning Motor

https://www.aliexpress.com/item/33032396351.html

Deze module heeft een FG ingang ipv hall sensors, het signaal van je hall sensors zou je dus moeten aanpassen. Ik heb hier verder geen ervaring mee.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Mijn motor heeft één fase. Lijkt alsof dit niet de juiste controler is als ik ook de Hall sensor nog moet aanpassen...

benleentje

Golden Member

Mijn motor heeft één fase.
Volgens mij is het een BLDC motor met 4 coils (twee draden) en een Hall sensor (drie draden)

Dan is het bij mijn weten ook geen bldc maar meer zoals een 12cm 230V ventiltor waar je direct 230V op kan zetten maar goed ik heb me wel vaker vergist. Een hoe weet je dat de andere 3 draden voor een hall sensor zijn zou eventueel ook voor RPM meting kunnen zijn. Eigenlijk staat het ook al direct op de motor dat het gewoon een 230V model is. Uiteraard zijn die ook in snelheid regelbaar maar hebben daar een geheel andere controller voor nodig.

Maak anders ook even een foto van de aansluitingen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 21 augustus 2020 15:11:35 (17%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik heb de lagers van de motor vervangen. Ik zag 4 spoelen in serie, en een aparte bekabelde Hall sensor. Het is een BLDC want ik herken duidelijk een H-brug op de controler. De Hall sensor vertelt de controler wanneer 'ie de spanning moet ompolen.
Zie hier. Aleen is die motor van mij één fase. Meer voorkomend bij ventilatoren.

https://i.stack.imgur.com/dddJ3.jpg (van internet)

benleentje

Golden Member

JA je hebt gelijk ik zat er weer eens naast. ;).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Kun je hem niet gewoon op een lage wisselspanning testen, b.v. 24Vac ?
"Ouderwetse" 40 watt gloeilamp in serie ?
Of een variac gebruiken ?

Alle gegevens op de motor lijken gewoon op een 230Vac motor te wijzen.
Kan dan alleen de 2000 U/min (rpm) weer niet plaatsen, verwacht dan meer iets van ongeveer 1500 of 3000 rpm.

benleentje

Golden Member

Ik heb het idee dat de gegevens op de motor misleidend zijn gelden voor het systeem inclusief controller. Het gaat om 1 fase blcd motor, wat dus gewoon een gelijkspanning motor is met elektronische commutatie. Maar op welke spanning de motor zelf werk weten we dus ook niet.

Misschien geeft de printplaat daar nog wat duidelijk over. Welke spanning is de condensator voor de H-brug en wat voor fets zijn er gebruikt voor de H-brug.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 21 augustus 2020 15:53:55 schreef benleentje:
Ik heb het idee dat de gegevens op de motor misleidend zijn gelden voor het systeem inclusief controller. Het gaat om 1 fase blcd motor, wat dus gewoon een gelijkspanning motor is met elektronische commutatie. Maar op welke spanning de motor zelf werk weten we dus ook niet

Hm, dat zou jammer zijn.
Zit nog even naar de printplaat te kijken, 7 polige connector is deze voor de motor aansluitingen ?

Als dit dan een motor is met 4 spoelen dan hebben 2 setjes parallel gezet.

Wat dan weer zou beteken dat dit als een 1 fase 230Vac condensator motor is op te zetten, spanning nog even afwachten.
Wat is de werkspanning van de grote dikke elco (DC bus ?)

benleentje

Golden Member

@HD13 heb je naar deze link gekeken lijkt voor mij vrij helder en klopt ook met wat TS in de opengewerkte motor heeft aangetroffen.

Zie https://www.powerelectronictips.com/difference-brushless-dc-motor-shad…

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Lambiek

Special Member

Kun je niet gewoon een paar andere ventilatoren nemen en die regelen op toeren?

Hier heb je nog wat info.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/53

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Als ik de print een beetje bestudeer, dan lijkt 'ie als volgt te werken.
voedingingang, ontstoring, smoorspoel/condensator, NTC, gelijkrichter, twee trafo's parallel.
De kleine trafo is de voeding voor de mosfet sturing en snelheidsregeling. Het lijkt een systeem dat gelijk een schakelende voeding waarbij een condensator geladen wordt. Die zit ook centraal in de brug geplaatst en lijkt een buffer voor de voedingsspanning voor de motor. De werkspanning is 400v /68pF. Eigenlijk zit daar geen part te veel in. Trafo, condensator, mosfets en dan via een kleine spoel naar de motor. De mosfet zijn 4 stuks BUP400D. De grootste connector is de motorconnector. 3 pinnen is Hall, dan 2x2 pinnen wikkelingen (Nee, er gaan slechts twee draden naar de wikkelingen!). Ik denk dat ze dat gedaan hebben zodat je niet verwart met de middelste connector die ook 5 pinnen heeft.

Geen feilloos idee hoe deze schakeling exact werkt, maar het lijkt alsof de elco telkens geladen wordt door een snel schakelende transistor. Ik heb wel eens van die schema's gezien. De elco zit ook in de lijn tussen trafo en mosfets. De grote trafo is 220 in/12v uit. Het vermogen schakelend deel ziet er vrij eenvoudig uit allemaal, maar de sturing is een stuk complexer. Daar gebeurt de snelheidsregeling en het schakelen van de mosfets.

Op 21 augustus 2020 17:56:23 schreef Lambiek:
Kun je niet gewoon een paar andere ventilatoren nemen en die regelen op toeren?

Hier heb je nog wat info.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/53

Probleem is dat de motorplaat in de unit weinig ruimte laat om een willekeurige motor te plaatsen. En ik vind het ook wel zonde om twee werkende motoren op het stort te gooien. Het probleem zit niet bij de motoren...

Welke spanning krijgen de motoren? Of wat is de weerstand van de wikkelingen?

In principe zou je die hall-sensor zo op een arduino nano aan kunnen sluiten en dan nog een standaard h-brug moduultje erachter. Daar zit wel werk in qua software en om de juiste timing te vinden.

Lambiek

Special Member

Op 21 augustus 2020 18:07:03 schreef Roger_De_Poger:
En ik vind het ook wel zonde om twee werkende motoren op het stort te gooien. Het probleem zit niet bij de motoren...

Dat begrijp ik, maar aan motoren zonder regelaar heb je niets. :)

Of je moet uitvinden hoe de printen werken en daar iets vervangend voor vinden of maken, of je moet overstappen op iets anders.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

De huidige sturing fixen is een no-go. Teveel schade en Brink heeft geen schema voor me. De motor is geschikt voor 187 tot 235v. Dat wil ik best geloven.
Ik zat idd ook aan een Arduino oid te denken. Probleem zal zijn dat je moet weten op hoeveel graden rotatie die Hall gemonteerd zit tov de magneet. Dat is bepalend voor de trigger. Naarmate de rotor sneller gaat draaien, wordt de pulsduur korter en moet ie sneller ompolen. De hoogte van de spanning is vast ook van invloed op de snelheid. Of wordt de snelheid alleen bepaald door de pulsbreedte en blijft de spanning gelijk?

(ik zit hardop te denken...) :?

benleentje

Golden Member

De motor is geschikt voor 187 tot 235v. Dat wil ik best geloven.

Ik niet, dat zijn eerder de gegevens voor de controller. Het gaat nu een BLDC motor dus gelijkspanning.

De hoogte van de spanning is vast ook van invloed op de snelheid.

Nee in dit geval niet als je spanning op de motor zet draait deze 90° link of rechts om.

Of wordt de snelheid alleen bepaald door de pulsbreedte en blijft de spanning gelijk?

Puls breedte bepaalt de stroom en indirect ook de spanning op de motor. De spanning voor de H-brug op de buufer elko blijft dan gewoon constant

Eigenlijk is het een soort stappen motor, elke stap die je geeft draait het 90° en via de hall sensor moet je dan je timing goed zetten dat de puls op het goede moment komt. Maar dan kan de stroom te hoog worden en dat moet je weer oplossen met pulsbreedte.

Er zijn meer dan genoeg Drivers Chips en zelfs app notes van texas instrument en microchip te vinden over hoe dit werkt.

https://ww1.microchip.com/downloads/en/AppNotes/00001779A.pdf

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Als er echt maar 2 draden naar de wikkelingen gaan dan kan het "draaien" van het ding niets anders zijn dan steeds de spanning ompolen. Dan is die ene halsensor gewoon bepalend of je de stroom de ene of de andere kant op stuurt. Dat is simpel. En dit werkt pas als ie eenmaal draait.

Om hem op te starten moet je waarschijnlijk een proceduretje volgen: iets als 0.3s de stroom de ene kant op, dan 0.2s de andere kant op en vanaf dan luisteren naar de hall sensor.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat klopt helemaal. Je hoor(t)(de) de machine de eerste halve seconde precies dát doen. Effe een korte tik en dan na een korte aarzeling gelijk door de juiste kant op.

Op 21 augustus 2020 18:14:47 schreef Zonnepaneeltje:
In principe zou je die hall-sensor zo op een arduino nano aan kunnen sluiten en dan nog een standaard h-brug moduultje erachter. Daar zit wel werk in qua software en om de juiste timing te vinden.

Als jij een standaard H-brug kunt inkopen voor 325V wel ja.

Hiermee zou het kunnen:
https://nl.farnell.com/stmicroelectronics/stgips10k60a/igbt-ipm-3-phas…

3 halve bruggen voor 600V/10A continue (mits voldoende gekoeld), met gate drivers erin. Je hebt maar 2 van de 3 halve bruggen nodig. Voor de eerste experimenten zou ik beginnen met een lagere spanning, en/of een dikke weerstand in serie met de motor.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken