Schakeling met NTC

Arco

Special Member

Tegen de niet-lineaire invloed van de transistor?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@arco. Om een rechte kurve te krijgen bedoel je ? Ik kan me niet voostellen dat de VBE vd transistor, die toch de verbinding vormt tss ntc en onderste weerstand boven of onder de 0,7v kan komen, een paar verwaarloosbere mV daar gelaten.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 21 augustus 2020 13:51:57 schreef EricN:
Ik zie in q12 niet meer dan een 0,7v diode.

dat is het net. Een diode is als je wat meer in detail kijkt, niet zomaar een 0,7 volt begrenzer, maar tevens een logconvertor.

Hoever die eigenschap hier nuttig is, daarvoor moet je de rest van de schakeling kennen, ttz waar gaat het signaal naar toe...

en Die 3,9K in de emitter maakt het wel tot een vreemde zaak. Als de NTC ook maar enkele kOhm is, dan is dei Q12 gewoon een voltage drop compensator voor de buffer (Q9)

Kun je uitleggen hoe een diode in een schakeling van 5v en een veranderlijke weerstand orde12k (tss 2en 100kohm?) ohm logaritmisch converteerd? Moet je dan niet stromen hebben tss 0 en bv 50microampere?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Het is geen tekenfoutje ofzo. Ik heb een prof versterker op de werkbank staan en een uitgebreidere versie van de schakeling zit er tig keer in.
In de versterker zitten ook schakelingen, waarvan ik denk dat de ontwerper doorgeschoten is, maar wie ben ik.

De schakeling die hier bij gaat, wordt gevoed door een apart gestabiliseerde gelijkspanning en dient om de temperatuur van een koelblok te meten. De uitgang temp_a is de feitelijke uitgang. Dat signaal wordt gesampled door de uP en die stuurt met oplopende snelheid de fans weer aan.
De uitgang high_temp komt in actie als de fans tekort schieten. Op zeker moment wordt de eindtrap gemuted en de luidsprekers worden losgekopppeld.

fatbeard

Honourable Member

Maar wat zit er nu tegen de koelplaat geschroefd/klemd als sensor?
R232?
Q96?
Q85?
D45?

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 21 augustus 2020 20:42:27 schreef fatbeard:
Maar wat zit er nu tegen de koelplaat geschroefd/klemd als sensor?
R232?
Q96?
Q85?
D45?

R232.
Ik moet er nog bij vertellen dat de schakelingen sequentieel gesampled worden via een 74HC4851 analoge schakelaar en dat de schakelingen nog een pull down weerstandje hebben. De schakeling in de eerste bijdrage 3K9 en die met temp_a, 47K Ohm.

Ik zie eigenlijk één voordeel.
De R232 wordt niet belast door HIGH_TEMP en TEMP_A.
Daar zorgt de emittorvolger Q85 voor.
Q96 zorgt voor een compensatie van de BE-spanningsval van Q85.
De stroom door R232 kan daardoor laag gehouden worden en heb je daardoor minder last van zelfopwarming van R232.

Op 21 augustus 2020 17:10:38 schreef EricN:
Kun je uitleggen hoe een diode in een schakeling van 5v en een veranderlijke weerstand orde12k (tss 2en 100kohm?) ohm logaritmisch converteerd? Moet je dan niet stromen hebben tss 0 en bv 50microampere?

zoals ik hierboven al schreef wist ik de waarde van de NTC niet. (had daarover gelezen..)

heb dus twee mogelijke antwoorden gegeven, hierboven.
Aangezien de NTC laagohmig is tov de emittterweerstand was dit het juist:

en Die 3,9K in de emitter maakt het wel tot een vreemde zaak. Als de NTC ook maar enkele kOhm is, dan is die Q12 gewoon een voltage drop compensator voor de buffer (Q9), wat ohm pi nog eens herhaalde :-)

@kris van damme: ah, en daar had ik dan weer over gelezen. Bedankt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik zie ook geen emitterweerstand van Q85. Die weerstand wordt eigenlijk gevormd door de belasting van High_temp en Temp_a. De stroom die uit de emitter komt lijkt mij dan ook wat onzeker.

Snap dit schema ook niet erg.

Is de functie van de uC pinnen zeker en is dit niet een integrator die als ADC wordt gebruikt ?

blackdog

Golden Member

Hi Hubie,

Je getoonde schakeling is een beetje onduidelijk omdat het een te beperkt deelschema is...
Kan je van het schema meer laten zien, ik zie namelijk geen DC path aan de uitgang van de schakeling.

Het lijkt er op dat de linker transistor er alleen er in zit, om de BE spanning te compenseren van de rechter BC550.
De rechter transistor lijkt als emittor volger te zijn geschakeld, stukje schema is er geen DC path voor de emittor stroom.

Te TL431 maakt een ongeveer 7V referentie spanning waar de ntc uit gevoed wordt.

Schema op een andere manier getekend, misschien wat duidelijker voor jullie, voor mij in ieder geval wel. :-)
https://www.bramcam.nl/Diversen/buzzy-01.png

.
Groet,
Bram

[Bericht gewijzigd door blackdog op zaterdag 22 augustus 2020 11:02:59 (13%)

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik heb aangegeven dat de uitgang temp_a een weerstandje van 47K Ohm naar aarde heeft. De uitgang wordt via een analoge switch doorverbonden met de uP, er zijn nog meer van dergelijke uitgangen die gemeten worden. Het eerste plaatje van mij in de thread zit de NTC op hetzelfde bord als de uP, vrij staand op een voor mij willekeurige plaats, wordt ook gesampled door de analoge switch, maar heeft een pull down van 3,9K Ohm,
De schema's zijn feitelijk niet mijn eigendom en ik vind er ook geen enkele publicatie over. Ik weet dus niet in hoeverre ik ze hier dan op het www kan zetten.
De uitgang high_temp gaar direct naar een hardwarecircuit, dat zonder tussenkomst van de uP de eindversterker kan muten en de luidsprekers afschakelen,
Het uitgebreide plaatje zit op het eindversterkerboard, net als de schakeling hieronder en de echte beveiligingscircuits (DC_out etc.).

Het stukje sampling door de uP. Rechts boven komen de signalen binnen. Het screenshot laat in scherpte wat te wensen over helaas.

blackdog

Golden Member

Hi buzzy,

OK is duidelijk, als je denkt dat het niet gewenst is het schema te plaatsen, dan moet je het niet doen.

Mij is het schema nu wel duidelijk, de linker transistor compenseert voor de BE overgang van de rechter transitor.
De waarde van R233 in jouw schema is lager gekozen om de 0,6V te compenseren van de "diode transistor"

Schema een beetje aangepast.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 22 augustus 2020 10:39:31 schreef blackdog:
Hi Hubie,

Je getoonde schakeling is een beetje onduidelijk omdat het een te beperkt deelschema is...
Kan je van het schema meer laten zien, ik zie namelijk geen DC path aan de uitgang van de schakeling.

Het lijkt er op dat de linker transistor er alleen er in zit, om de BE spanning te compenseren van de rechter BC550.
De rechter transistor lijkt als emittor volger te zijn geschakeld, stukje schema is er geen DC path voor de emittor stroom.

Te TL431 maakt een ongeveer 7V referentie spanning waar de ntc uit gevoed wordt.

Schema op een andere manier getekend, misschien wat duidelijker voor jullie, voor mij in ieder geval wel. :-)
[afbeelding]

.
Groet,
Bram

De tekening komt aardig overeen met de werkelijkheid, afgezien van de diode dan.

geen text
wissen van een bijdrage kan helaas niet!

[Bericht gewijzigd door buzzy op zaterdag 22 augustus 2020 12:54:44 (70%)

Ha buzzy,

In eerste oogopslag.... het is een schakeling om de NTC/PTC in een linear gebied te bedrijven NAAM ben ik vergeten :?
Ik ga kijken maar dat komt in eerste instantie boven borrelen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Volgens mij dient die linker transistor om het meetbereik zo groot mogelijk te maken, je hoeft geen rekening te houden met de Vbe bij lage temperaturen en kun je hogere temperaturen meten omdat je de meetweerstand R4 in Brams schema dan redelijk laag kunt kiezen want een 10K NTC meet bij 60°C maar ~2k5 meer.

LDmicro user.

Ha MGP,

Goed dat je op het schema van @blackdog wijst Bram tekent een diode in plaats van een als diode geschakelde BJT en dat is verwarrend om een aantal redenen !

Er zijn namelijk een aantal goede reden om een BJT te gebruiken in plaats van een diode een ervan is dat je beide onderdelen op een nauwkeurig gelijke spanning stroom karakteristiek kunnen selecteren.
Dit is duidelijk in het schema van @buzzy te zien in de stroomspiegel worden twee dezelfde transistoren gebruikt door van de BJT diode gebruik te maken kan aan bovenstaande criterium netjes worden voldaan.
Waarschijnlijk zijn de twee transistoren dan ook thermisch gekoppeld :D
De manier van aansluiten dus waarom de collector niet open laten en een virtuele diode overgang gebruiken ligt denk ik buiten de scope van dit topic.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
blackdog

Golden Member

Hi Henk,

Het is juist mijn bedoeling om duidelijkheid te verschaffen, daarom staat er een diode getekend i.p.v. een transitor zoals in het orginele schema!
Het gaat er om dat andere dit schema ook gaan begrijpen.

De gene die weten waarom het technisch met een transistor is opgelost, hebben meestal mijn schema niet nodig. :-)
Strak ga je ook nog vertellen dat die 2x BC550 beter vervangen kunnen worden door een MAT02, MAT12 of een LM194 *grin*

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 22 augustus 2020 13:53:56 schreef electron920:
Goed dat je op het schema van @blackdog wijst Bram tekent een diode in plaats van een als diode geschakelde BJT en dat is verwarrend om een aantal redenen !

Verwarrend is dat niet ..wel eenvoudiger voorgesteld.

De manier van aansluiten dus waarom de collector niet open laten en een virtuele diode overgang gebruiken ligt denk ik buiten de scope van dit topic...

Daar werden al tig topic's over geschreven, enkel het zoeken kost wat tijd ;)

e:/ Ondertussen heeft Blackdog ook al gereageerd...

LDmicro user.

Ha MGP,

Kijk ik bedoelde te schrijven dat de werking net even anders is als een standaard diode dat is alles :+
Over de tekening daar is geen opmerking over maar dat is @blackdog wel toevertrouwd :P
De als diode aangesloten BJT heeft het voordeel dat de meeste elektrische stroom door de collector vloeit.
In de diode aangesloten opstelling wordt voorkomen dat de BJT verzadigd raakt, dus..... splitst de lading zich tussen basis en collector volgens de bèta van de transistor.
Belangrijk is dus een grote β kiezen :D het dynamisch bereik van de schakeling zal aanzienlijk groter zijn dan met een standaard diode !
Dit MAT type zijn volgens mij van een te kleine β in ieder geval zijn dit klein signaal type en in de geven situatie niet direct inzetbaar.

Ik ben zelf (als het lukt qua tijd) met een experiment bezig voor een ander draadje in het HF topic om een AM detector te fabrikeren met een groot dynamisch bereik hier heeft de TS ook een transistor gebruikt met het zelfde doel een grote β te creëren.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 22 augustus 2020 16:56:46 schreef electron920:
Groet,
Henk.

Ik heb een mailtje gestuurd naar het emailadres in je profiel. Is dat aangekomen?

Buzzy

Ha buzzy,

Ja ben straks even stukje lopen daarna lezen je krijgt reactie.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.