Oude groepenkast vervangen door ... ??

zal het zien van de week, moet nog een oude 230V kast vervangen waar een 3F voeding gaat komen. de meters die zijn vervangen hebben iig niet ook een nieuwe hoofdkast gekregen. het enige wat men wel verving in die ronde was stoffen draad vanuit de hoofdkast naar de meter en houten meterborden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Op 24 augustus 2020 10:07:59 schreef KlaasZ:
[...]Als het een smeltveiligheid is in een ondoorzichtige verzegelde kast dan valt er niet veel te checken.
En die administratie, die hoort gewoon te kloppen. ;)

Op 30 augustus 2020 19:26:34 schreef ritmeester:
Inmiddels is de oude groepenkast vervangen door Hager producten. Ook heb ik inmiddels een 3 x 25A aansluiting.

Ben ik nog steeds nieuwsgierig naar de waarde van de vorige smeltpatroon....

Op 30 augustus 2020 20:25:56 schreef mvdk:
[...]
[...]
Ben ik nog steeds nieuwsgierig naar de waarde van de vorige smeltpatroon....

als het de 1e zekering nog was zat er 25A in, was er al een keer een nieuwe ingezet dan kan er al een 35A ingezet zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 30 augustus 2020 20:25:56 schreef mvdk:
Ben ik nog steeds nieuwsgierig naar de waarde van de vorige smeltpatroon....

De vorige was 1 x 35A

I love it when a plan comes together !
mel

Golden Member

Op 30 augustus 2020 19:36:22 schreef ritmeester:
Volgende vraag:

Ik weet dat er een soort clipjes zijn die je op de niet gebruikte automaten kunt klikken.

Wat voor naam hebben ze aan deze clipjes gegeven ?

Hoe ze heten weet ik niet, maar die zijn er inderdaad , om te voorkomen dat ze ingeschakeld kunnen worden,als je aan die groep werkt, er kan een slotje doorheen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mvdk

Golden Member

Op 31 augustus 2020 06:40:22 schreef ritmeester:
[Ben ik nog steeds nieuwsgierig naar de waarde van de vorige smeltpatroon....]

De vorige was 1 x 35A

Sorry dat ik dan nog die hoender se hol uitdruk:

Die administratie van Stedin, daar ben ik een beetje bekend mee.
Het mag dan 9 jaar geleden zijn, dat ik daar afgezwaaid ben, en het mag dan zo zijn dat er anders gewerkt word dan in mijn tijd, maar sommige dingen hebben meer tijd nodig, meer geld, en meer menskracht.

In de laatste jaren van m'n werkzame leven kwam ik geregeld grootverbruikaansluitingen tegen, die onbekend waren bij de administratie.
Fraude had er geen zin in, die zaten liever achter plantjestelers aan...

Tidak Ada

Golden Member

Is het mogelijk om bij aanvraag van 3x25A 3P, de aansluitkabel tussen straat en hoofdzekeringkast, toekomst gericht, te laten leggen voor 3x35A of liever nog voor 3x50A, maar de zekeringen op 3x25A te houden en daarmee op het lage vastrecht te blijven ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mvdk

Golden Member

Op 31 augustus 2020 10:23:37 schreef Tidak Ada:
Is het mogelijk...

Ja, je vraagt bijvoorbeeld 3x50 aan, er word dan een bijpassende dikte kabel gelegd. Nadat de aansluiting administratief in bedrijf is gesteld, vraag je verkleining aan. Die dikkere kabel zal vermoedelijk wel iets duurder zijn...

Edit1: uit het tarievenblaadje van Stedin.
https://www.stedin.net/tarieven#elektriciteit#3x50#elektriciteit#3x50#…

Eenmalige kosten 3x50
€ 1.694,00
€ 1.400,00 excl. btw
Aansluitvergoeding elektriciteit
€ 1.400,00
BTW 21%
€ 294,00
We gaan ervan uit dat de afstand tussen uw meterkast
en ons netwerk maximaal 25 meter is. Is deze afstand groter?
Dan betaalt u eenmalig € 36,00 exclusief BTW per extra meter

Jaarlijks terugkerende kosten
€ 1.287,89
€ 1.064,38 excl. btw
Elektriciteit
€ 1.287,89
€ 1.064,38 excl. btw
Periodieke aansluitvergoeding
€ 32,78
Meterhuur
€ 20,00
Vastrecht
€ 18,00
Capaciteitstarief
€ 993,60
BTW 21%
€ 223,52

Eenmalige kosten 3x25
€ 1.216,05
€ 1.005,00 excl. btw
Aansluitvergoeding elektriciteit
€ 1.005,00
BTW 21%
€ 211,05
We gaan ervan uit dat de afstand tussen uw meterkast
en ons netwerk maximaal 25 meter is. Is deze afstand groter?
Dan betaalt u eenmalig € 34,20 exclusief BTW per extra meter

Jaarlijks terugkerende kosten
€ 230,36
€ 190,38 excl. btw
Elektriciteit
€ 230,36
€ 190,38 excl. btw
Periodieke aansluitvergoeding
€ 19,90
Meterhuur
€ 20,00
Vastrecht
€ 18,00
Capaciteitstarief
€ 132,48
BTW 21%
€ 39,98

U bent dus eenmalig 406 euro extra kwijt, en opletten dat je zo snel als mogelijk de verkleining laat uitvoeren.. (Je komt helemaal onderop de stapel van uit te voeren klusjes..

Edit2:
Kosten verzwaring van 3x25 naar 3x35
Eenmalige kosten
€ 228,59
€ 188,92 excl. btw
Wisselen zekering
€ 188,92
BTW 21%
€ 39,67
Wij gaan uit van de meest voorkomende situaties. Afhankelijk van uw aansluiting kunnen er aanpassingen in de meterkast of aan de aansluitkabel dienen te worden uitgevoerd. Hiervoor kunnen extra kosten in rekening worden gebracht. Indien de aansluitkabel voor elektriciteit vervangen dient te worden zijn de kosten maximaal € 1.637,44 incl. btw (€ 1.353,26 excl. btw)

[Bericht gewijzigd door mvdk op maandag 31 augustus 2020 11:00:26 (13%)

ENEXIS:

Ik ging dus van 1 x 35A naar 3F x 25A

De maand prijs blijft hetzelfde € 19.-

De installatieprijs is € 260.- . Ongeacht of er een nieuwe kabel vanuit de straat moet komen en of er nog andere werkzaamheden of materialen nodig zijn. (3F kabel van aluminium lag er al)

Bij mij was een nieuwe kabel niet nodig dus dat hebben ze bij mij bespaard maar bij een ander misschien wel. Daarom een vaste prijs van € 260.-

Geïnstalleerd: Nieuwe gasmeter, 3 x 25A automaten met kast en een 3F nieuwe energiemeter (5.0)

Als je dus 3F x 25A wilt hebben dan krijg je dat voor € 260.-

I love it when a plan comes together !
mvdk

Golden Member

https://www.stedin.net/rekenmodule/wijzigen/capaciteit

Eenmalige kosten € 296,35
€ 244,92 excl. btw

Wisselen zekering € 188,92
Meterwissel elektriciteit € 56,00
BTW 21% € 51,43

Wij gaan uit van de meest voorkomende situaties. Afhankelijk van uw aansluiting kunnen er aanpassingen in de meterkast of aan de aansluitkabel dienen te worden uitgevoerd. Hiervoor kunnen extra kosten in rekening worden gebracht. Indien de aansluitkabel voor elektriciteit vervangen dient te worden zijn de kosten maximaal € 1.319,38 incl. btw (€ 1.090,40 excl. btw)

Jaarlijks terugkerende kosten
€ 230,36
€ 190,38 excl. btw

Periodieke aansluitvergoeding
€ 19,90

Meterhuur
€ 20,00

Vastrecht
€ 18,00

Capaciteitstarief
€ 132,48

BTW 21%
€ 39,98

Kan haast niet geloven dat je maandelijks voor € 19,00 klaar bent.
Vroeger waren er nogal wat verschillen, maar dat is door de ACM een beetje gelijk getrokken. Niettemin, er zijn nog netbeheerders die niks rekenen voor stoppendraaien, en anderen, zoals Stedin rekenen de hoofdprijs..

Edit1: dit verhaal heeft dus betrekking op van 1x35 naar 3x25

Edit2: Als je van 1x35 naar 3x35 wil, en je hebt een 4x6 liggen, dan zou dat toch voldoende moeten zijn?

Mijn ouders hadden 3x20 op een oud 220 krachtnet. Kabeltje schatte ik op 2,5qmm. Ik heb er ooit eens 35A patronen ingedraaid, nadat ik de opdruk op het porcelein weggeschuurd had, en de meldertjes een likje gele verf had gegeven. De kabel heeft het overleefd.

Edit3: zooo, Stedin is echt duur...

Op 31 augustus 2020 18:46:47 schreef mvdk:

... Kan haast niet geloven dat je maandelijks voor € 19,00 klaar bent.

Zoals @Roland van Leusden al had gepost op pagina 1 van dit topic.

Doe ik je hier de Enexis tarieven per maand: (31-08-2020)

Bijbehorende aansluitkosten dus € 260.-

I love it when a plan comes together !
mvdk

Golden Member

Ja, ik had het al opgezocht, vandaar mijn uitroep onderaan in m'n vorige post.

Tidak Ada

Golden Member

Er blijkt dus dat er nigal wat vetschil in zit. Ik weet helaas niet wie er achter wie er achter Delta zit. Vaag schemert me iets bij als Liander. Klopt dat?

Even opgezocht, blijkt dus DNWG (De NetWerk Groep, voorheen Delta NetWerk Groep :+ ) te zijn.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 31 augustus 2020 21:19:28 (24%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

als je nu nog op 1x25A draait en naar 3x 25a gaat, dan maak je echt niet meer mee dat je 3x50 nodig gaat hebben voor de verwarming, huis is daarvoor te slecht geisoleerd, dat is alleen met PV nog enigsinds recht te trekken mbt verbruik. heb wel gezien wat ze aan jaren 80 panden moeten isoleren om dat met een warmtepomp rendabel te stoken, begint al met 3 laags glas.

3x 25 kan op dezelfde kabel als een 3x35A aansluiting, maar hangt van de afstand tot de straatkabel af. huiskasten van de jaren 90 waren vaak al DIII voor 1x 35A, maar er zat wel 3 fasen in, dus uitgelegd voor 3x 35A al.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Er moet sowieso een nieuwe kabel gelegd/geschoten worden. Nu komt de voeding via een gaatje in de muur vanaf de buren.
Ik heb nu 1×35A. Ik reken op VOLLEDIGE elektrische verwarming in de toekomst (buitengebied).
PV en Volledig met warmtepomp zijn niet mogelijk: Naverwarming zal direct uit het net moeten komen. 'Isolatie' zou een volledig huis om het huis betekenen en zal niet door de welstands eisen komen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Eensteensmuur zonder spouw? Verkopen en op flatje gaan wonen? Ben je je mooi van het onderhoud af :-) :-)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 1 september 2020 15:46:35 (59%)

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

omduwen en je favoriet terug bouwen, een vinex doos met veel isolatie :P

bij nieuwbouw is het nu standaard zonder gas en met warmtepomp in de tuin. 5kW aan panelen op dak, dat compenseert redelijk het verbruik van de warmtepomp met een nieuw huis en dus dito isolatie.

als je gas hebt en opzegt ivm bouw bijv, krijg je erna geen gas meer terug. je moet om gas te houden omzetten naar een bouw gas aansluiting en erna weer een vaste aansluiting, dan blijft het.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Stel je eens voor :
Het:

  • Vredepaleis met zonnepanelen
  • De Dom van Utrecht met zonnepanelen
  • Het Kuraus in Scheveningen met zonnepanelen
  • Amsterdanse gechtenpanden met zonnepanelen
  • Rietveldhuis met zonnepanelen
  • Paleis op de Dam met zonnepanelen
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †