Welke ventilatoren zijn stil?

Wie heeft er ervaring welke kleine ventilatoren stil zijn en te runnen zijn met ofwel PWM of een gereduceerde spanning.

Mijn doel: het maken van een zwakke luchtstroom door mijn NAS, onder mijn routers, mijn wifi-mesh nodes (worden echt warm). Het doel is niet zozeer hard koelen maar begrenzen van de hoogste temperaturen zodat alles wat langer meegaat.

Ik wil ze op een plaatje met gaatjes zetten met daaronder een ventilatortje van bv 5 cm tot 12 cm. Maar ik vraag me af welke goedkope ventilators deze eigenschappen hebben:
- te regelen met voedingsspanning, of met PWM van de voeding of met aparte PWM ingang
- vooral bij laag toerental erg stil tot onhoorbaar
- lage prijs want ik ga er nog op meer plekken neerzetten

Vooral dus even ervaring. Wie heeft dit gedaan met welke merken en ging dat goed?

begin maar met grote fans, kleiner is meer toeren en dus sneller dat je iets gaat horen. de goedkope frut is stil in het begin, maar ga ja na een aantal jaren echt wel horen. vooral omdat men daar geen fatsoenlijke lagers inzet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Kijk ook naar de dikte van de bladen, Tegenwoordig kun je fans kopen met echt dunne bladen die ombuigen omdat ze hun werk moeten doen. De helft van de energie en luchtverplaatsing gaat dan al verloren.

I love it when a plan comes together !
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

De stilste fan is nog altijd geen fan.
Ik ben een behoorlijk tegenstander van al die geforceerde ventileerderij, ook al omdat het lawaai maakt. Maar toch vooral omdat zo'n ventilator vroeg of laat kapot gaat, en natuurlijk gebeurt dat op het verkeerde moment want er zijn daarvoor geen goede momenten.
Als het dan toch echt moet, dan enkel met een degelijke opvolging (temperatuurmonitor, meting van de stroom?) anders wordt op een dag het middel erger dan de kwaal.
Mijn aloude stokpaardje is dat het mogelijk moet zijn de nood aan ventilatoren te vermijden door een weldoordacht mechanisch ontwerp, eventueel met luchtkanalen, dat de koeling verzekert door convectie - een natuurlijk principe, en dus heel wat betrouwbaarder dan die electrische zooi.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Inderdaad:

Gebruik maken van convectie
Grote fan is stiller

In datacentra is er echter ook een trend:
Gewoon opstoken die rotzooi. 50 graden, koelt véél efficiënter dan 25 graden als doel. Een server (en ook jouw nas) hoeft het eeuwige leven niet te hebben en wordt tegenwoordig ook gebouwd op hogere temperaturen.

En heb je hard bewijs dat een mesh routertje jaren langer meegaat met koeling?

Een plaat met gaatjes kan zónder fan ook al verschil maken.

een nasje wat al snel een cpu heeft die aan de 80 graden zit en dus gaat begrenzen kun je zo een stuk beter krijgen met een stukje gebogen alu plaat op de cpu geplakt. de betere voedingen hebben ook geen fans aan boord, kijk naar delta, geen fans in zo'n 1600W voeding. ligt er een berg stof op dan nog werken die dingen. dat is nu overdimensioneren, ofwel ontwikkelen voor omgeving temperaturen van 45 graden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
buckfast_beekeeper

Golden Member

5 tot 12cm, stil en goedkoop zijn meestal onverenigbare zaken.

Wat is echt warm en wanneer?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Met een NAS die ook nog wat langer moet leven is een fan onontbeerlijk...
Ik heb die van Scythe (7...23dB afhankelijk van toerental, hoor je eigenlijk niet). Zijn 10cm, heel dun en eigenlijk geluidloos op laag toerental...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een noctua, gekocht bij Reichelt.

in icom 7300 gebouwd, hoor je niet meer.
even op internet zoeken.

Martien.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De vraag is wat is stil en wat is goedkoop ;)
Bij goedkoop denk ik waarschijnlijk aan iets anders dan iemand anders.
Ik heb gewoon niet veel budget en ben gewend van kleins af aan om creatief te zijn, creatief te denken en buiten de "standaard" paden om. Toen ik begon als klein manneke moest je doen met een beetje zakgeld, geen China en internet om te bestellen, lokale electronica onderdelen winkel. Dus zorgde ik bv ervoor dat ik een heel netwerk opbouwde met plekken waar ik achter defecte en retouren mocht komen. (Bij sommigd kom ik nu al meer dan 15-20 jaar) Zorgde dat alle vrienden en familie oude electronica voor mij bewaarde. Haalde lege batterijen uit batterijen bakken, meette ik ze na en haalde daar nog bruikbare uit. Spaarde lege cartridges en van de verdiensten kocht ik onderdelen en gereedschap etc ik kocht alleen wat ik niet op creatieve manier kon vinden. (Creatief altijd wel legaal hè :+ )
Ik zou zelf dus in deze situatie gaan voor een grote pc fan uit mijn hergebruik voorraad, die goed smeren en kijken of het werkte. En dan op lagere spanning zodat hij stiller is.
Maar ik denk dat de ts gewoon liefst iets koopt ;-)
Dan zou ik denken aan iets massaal geproduceerd waardoor goedkoper en beetje out of de box namelijk niet een losse van bij farnell of waar dan ook maar een pc casefan.
Hardware.info heeft wel goede testen vind ik hoe ze casefans testen. Misschien daar eens kijken naar geluidsproductie, koelcapaciteit want volgens mij staat er dat altijd bij. Ze testen ze volgens mij ook op lagere spanning.

McAwesome

Golden Member

Ik heb voor een projectje ooit 40 mm fans voor 12 V op veel lagere spanningen laten lopen. Dit o.a met een multicomp fan (Farnell 2543656, wordt wel niet meer gemaakt) en met diverse Chinese fans voor videokaarten. Het was nog mogelijk om de fans betrouwbaar op 3 tot 3.5 V te laten lopen waarbij ze nauwelijks hoorbaar waren. Uiteraard was het luchtdebiet vrij laag, maar voor de toepassing voldoende. Het stroomverbruik was daarbij gemiddeld ongeveer 40 mA.

Nogal wat fans starten wel niet vanzelf op deze lage spanning en moet je dan een duwtje geven. Dat kan je ook oplossen door even met een wat hogere spanning te voeden en dan de spanning terug te laten vallen tot 3.5 V.

Kruimel

Golden Member

Scythe maakt inderdaad best aardige fans, al is 2,7dB een beetje nietszeggend. Ik was eerst wat achterdochtig voor het merk, ik beschouwde ze als goedkope meuk, maar dat moest ik herzien. Ze lijken best mee te gaan en stil te zijn en blijven. Minder goede fans neigen lawaaiieriger te worden met de tijd. De lage toeren fans zijn nagenoeg onhoorbaar (al zijn die zelfgepubliceerde getallen voor vegelijkingen met andere merken zinloos, iedereen heeft zijn eigen meetmethode). Ik heb wel last gehad met het aansturen op PWM dat ze niet stabiel liepen toe ik in mijn BIOS in spin up en down tijdconstante instelde. Ik weet niet of het door het signaal uit mijn moederbord kwam of door de fan (denk het moederbord), maar met een Noctua gebeurde het niet.

Noctua heeft een goede reputatie van het maken van goede fans, maar het echte verschil bij die typen merk je pas op hogere toeren. Dan zijn ze met een gelijkblijvende luchtstroom stiller en met een aangenamer geluid dan de concurrentie die ik heb gehoord. Ze zijn erg duur en voor lage airflow zou ik ze niet aanraden. Ze leveren wel trage versies, maar dan betaal je voor iets dat je vervolgens niet gebruikt: weinig geluid op hogere snelheden. Trage fans zijn zelden lawaaiierig.

Be quiet! maakt ook wel stille fans, maar niet in kleine formaten. Ze zijn alleen wel vaak nogal beperkt in hun max toeren, wat enerzijds de fan heel stil maakt, maar anderzijds dus geen ruimte laat om ze omhoog te regelen als er daadwerkelijk iets gebeurt waardoor dat handig is. Liefst kies ik voor een fan met een hoge maximale RPM die ik via PWM langzaam laat draaien. Als je NAS standaard zonder werkt is het wel een optie. Een beetje airflow is enorm veel meer dan geen airflow (of convectie), en als ik het zo hoor is je doel alleen om de piektemperaturen wat te dempen.

Ik heb laatst nog een 5-pack Arctic P12 fans gekocht, en die vielen me ondanks de lage prijs enorm mee. Ze zijn ook gemaakt van stevig plastic, goedkope fans zijn meestal gemaakt van omgesmolten winkeltasjes, maar dit is niet minder stevig dan een Papst of een Noctua. Ze zijn verder identiek in prestaties en geluid en over het grootste deel van hun toeren stil, maar leveren intussen een best serieuze hoeveelheid luchtverplaatsing. Duurzaamheid en PWM responsie heb ik niet getest/kunnen testen. Ze komen alleen met schroefjes en niets anders, maar de stroomkabel laat doorlossen toe, wat ik heel handig vind.

In elk geval, als je kunt kiezen wat voor diameter je wil, kies een grotere, want groter is in alle opzichten beter (in elk geval tot 12cm). Ik zou absoluut geen 5cm fan gebruiken als er ruimte is voor meer. Gebruik ook bij voorkeur PWM, want betrouwbaar starten op lage spanning is lastig, en de grenswaarde kan veranderen als je fan veroudert.

Tidak Ada

Golden Member

Let et vooral als op dat de luchtstroom uit een fan zo min mogelijk weerstand ondervindt en dat roosters en beschermingen zo ver mogelijk van de rotorbladen zijn verwijderd. Alles wat in de weg zit veroorzaakt turbulentie en maakt daarom geluid! Hoe dichter bij de rotorbladen hoe meer hoogfrekwente turbulenties.
Axiale ventilatoren maken meer herrie dan tangentiële (kooi) ventilatoren. Dat komt doordat de flow meer laminair is. Tangentiële fans geven een een hogere flow, maar een lagere druk..

Ik heb hier een 30cm lange 4cm dia. kooifan die ik ooit In Rosmalen kocht. Fluister stil, maar je papieren waaien van je bureau: Ze worden dan ook veel in elektrische kacheltjes en airco’s gebruikt.

Het is in ieder geval belangrijk om je NAS of server in een zo koeL mogelijke ruimte t°e plaatsen. Ik heb daarom in de kamer waar mijn computer staat ( temperatuur kan daar boven de 35 graden oplopen!) een airco geplaatst, de daar de temperatuur lager houdt. Er traden rare verschijnselen op, zoals een videokaart, die in verwarring raakte. Die airco wordt alleen gebruikt als het echt nodig is, dus tmperaturen boven 25°C.

Verhoogde lawaaiigheid bij fans wordt vaak veroorzaakt door aangekoekt stof op de rototbladen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Sommige fans als Sunon en Papst zijn heel goed van kwaliteit maar maken helaas vreselijk veel herrie. (sunon wint hier duidelijk... ;) )
Heeft gewoon te maken met vorm en aantal van de fanbladen.

Je kunt ook beter twee langzaamdraaiende fans nemen als 1 sneldraaiende.
Variabel toerental is ook vaak geen succes. Als de fan toevallig net op een resonantiefrequentie van de behuizing uitkomt dan is dat heeel irritant!...
Daarbij kan PWM ook vervelende bijgeluiden veroorzaken. (gehad met een Zalman PWM cooler, was niet om aan te horen zo irritant...)

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 22 augustus 2020 00:58:44 (13%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Ik heb goede ervaringen met Noctua en Arctic. Standaard monteer ik meestal Arctic.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kruimel

Golden Member

Op 22 augustus 2020 00:26:34 schreef Tidak Ada:
Let et vooral als op dat de luchtstroom uit een fan zo min mogelijk weerstand ondervindt en dat roosters en beschermingen zo ver mogelijk van de rotorbladen zijn verwijderd. Alles wat in de weg zit veroorzaakt turbulentie en maakt daarom geluid! Hoe dichter bij de rotorbladen hoe meer hoogfrekwente turbulenties.

Dat is waar, maar meestal is slechts een paar millimeter wel genoeg, meerdere centimeters gaan weinig helpen.

Op 22 augustus 2020 00:51:43 schreef Arco:
Sommige fans als Sunon en Papst zijn heel goed van kwaliteit maar maken helaas vreselijk veel herrie. (sunon wint hier duidelijk... ;) )
Heeft gewoon te maken met vorm en aantal van de fanbladen.

Dat heeft 'first and foremost' te maken met het toerental. Die Papst en Sunon dingen draaien (mede ook door hun andere doelgroep) over het algemeen flink toeren, en dan maken alle fans herrie. Veel be quiet! en Scythe fans zijn stil omdat ze maar ~800 RPM maken (en dito hoeveelheden lucht verplaatsen). Van Scythe heb ik ook wel een paar PWM exemplaren, en op 100% (1800RPM) zijn die vervelend luid, maar op 800RPM praktisch onhoorbaar, dat verschil is groter dan je zou denken. In dit geval lijkt een fan in de regio 500RPM voldoende, het is immers voor een systeem dat zelfs zonder ventilatie nog niet oververhit, en dat toerental zou niet te horen moeten zijn.

mel

Golden Member

Ik hoor niemand over waterkoeling.. Misschien ook een idee?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Wie heeft er ervaring welke kleine ventilatoren stil zijn en te runnen zijn met ofwel PWM of een gereduceerde spanning.

Mijn doel: het maken van een zwakke luchtstroom door mijn NAS, onder mijn routers, mijn wifi-mesh nodes (worden echt warm). Het doel is niet zozeer hard koelen maar begrenzen van de hoogste temperaturen zodat alles wat langer meegaat.

Geen. De enige echte oplossing zou een schoorsteen zijn. Of te wel natuurlijke trek.

Het is eigenlijk wel jammer dat deze oplossing waarschijnlijk wel wat lastig is. Als je een oude ongebruikte schoorsteen hebt zou je wel iets kunnen bedenken misschien maar handig is het niet.

Eigenlijk wel jammer dat de bruikbaarheid van natuurlijke trek tegenwoordig vaak vergeten of genegeerd wordt. Een woning die on-gezond -bewoonbaar wordt als de ventilatoren niet meer werken is eigenlijk niet echt een geweldige woning.

Arco

Special Member

Dat heeft 'first and foremost' te maken met het toerental.

Da's lang niet altijd het geval. Toegegeven, hoe harder een fan gaat draaien, hoe meer geluid hij maakt. (logisch)
Maar bij identiek toerental zit er toch een enorm verschil tussen de diverse merken.

Sommigen als de scythe hebben het dubbele aantal bladen en ook zeer slank, waardoor de luchtweerstand kleiner is en dus minder geluid.
Papst en Sunon hebben hun bladen waarschijnlijk alleen op prestatie gemaakt, en niet zozeer op geluidsarm.
Daarbij is bij laatstgenoemden ook de motor vrij groot, zodat er minder ruimte voor de doorstromende lucht overblijft.

En sommigen zoals Zalman doen het gewoon slecht op PWM (hoewel 't een PWM fan was). De PWM veroorzaakt allerlei hinderlijke bijgeluiden in de fan.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fzwart

Golden Member

Ik gebruik zelf vaak 12 Volt ventilatoren op een lagere spanning. Bij 5 volt doen ze het nog goed genoeg om een kleine luchtstroom te hebben. Vaak is ook niet meer nodig.
Een truuk die ik dan gebruik bij ventilatoren die dan moeilijk opstarten om gewoon de 12 Volt te nemen met in serie een weerstand die er voor zorgt dat de ventilator dat toerental draait dat ik wil. Over die serieweerstand zet ik een elco parallel. Bij het aanzetten vormt die, omdat hij nog leeg is, als het ware een kortsluiting over de weerstand zodat de ventilator de eerste seconde zijn volle spanning krijgt en dus altijd start.
Dan laad de condensator zich op en gaat de ventilator vanzelf langzamer draaien tot het toerental dat ik wil.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Hou zo wie zo rekening ermee dat je borstelloze hebt en goede lagers.

Waren we maar wild gebleven .... met een blaadje voor
Arco

Special Member

Meestal gaat twee 12v fans in serie op 12v ook prima. Wel 6v zener over de fans zetten om ze netjes beide aan te laten lopen.
(als er eentje wat zwaarder loopt heb je kans dat die niet in beweging komt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Op 22 augustus 2020 13:22:19 schreef Arco:
Meestal gaat twee 12v fans in serie op 12v ook prima. Wel 6v zener over de fans zetten om ze netjes beide aan te laten lopen.
(als er eentje wat zwaarder loopt heb je kans dat die niet in beweging komt)

Twee fans naar elkaar en zeker op elkaar maken extra herrie is mijn ervaring met een koelunit uit een HP blade-server. Als die op volle toeren draaien kun je beter gehoorbescherming dragen....

Verder zijn fans met glijlager stiller dan die met kogellagers!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb meerdere keren een fan gebruikt in een buizenversterker. Door deze verend te monteren, en op onderspanning te laten werken, zijn ze zeer stil. Je moet dan wel een type kiezen, dat van zichzelf reeds heel stil is. Bij mijn huidige bouwproject heb ik fans van BLACKNOISE gekozen. Gekocht bij CONRAD (bestelnummer 871058). Deze hebben al een fraai bevestigingssysteem, waarmee ze gemakkelijk en verend gemonteerd worden. Want dat is erg belangrijk.

Piet