Welke ventilatoren zijn stil?

In een eerder mdraadje over de upgrade van mijn DS2072A heb ik Blacknoise en Noctua gemeten. Noctua was stiller: https://www.circuitsonline.net/forum/view/137540

Er wordt vaak aangeraden om een fan op onderspanning te laten draaien. Dan neemt naast toerental de verplaatste lucht ook snel af, en dat verminderd de koeling.

Veel Sunon an Papst fans zijn geoptimaliseerd op een grote luchtstroom,en dat maakt ze luid. Er zijn ook stille Papst fans, ik heb eer een in mijn Tek 2236.

Beste keus wat geluid betreft is een fan die ontworpen is voor lage rpm, liefst zo groot mogelijk.

Kruimel

Golden Member

Op 22 augustus 2020 16:02:37 schreef markce:
Beste keus wat geluid betreft is een fan die ontworpen is voor lage rpm, liefst zo groot mogelijk.

Volledig mee eens. Een voordeel van de A-series van Noctua is dat je (onder andere) ophangrubbers bijgeleverd krijgt.

hier draaien al 10 jaar een stel papst 4412F fans op lage toeren elke dag menig uren. nog steeds stil, alleen af en toe stof eruit vegen. wat er origineel in pc onderdelen zit haalt nooit die 10 jaar, de lagers gaan geluid maken. in de atx voeding zat een 10cm ding wat na 5,5 jaar ook begon te knarsen, toen aangepast naar eenzelfde papst 120mm fan.

voor wat low budget projecten weleens goedkope fans genomen, maar die hadden al bijgeluiden na een jaar. de fanbladen waren ook niet in balans, kon je wel merken als het ding liep in je hand, teveel resonantie. op laag toeren duurt het langer voor ze beginnen, maar evengoed vuil erin helpt ook niet bepaald..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Problemen in pc's met goedkope fans krijg je het vaakst als de pc vaak aan/uit wordt gezet, bij continu aan heb je zelden problemen.

Dat zijn n.l. meestal fans met glijlagers en een fanlichaam gemaakt van kunststof die bij wat temperatuurstijging snel soepel wordt.
Zolang de fan draait geen probleem, maar na uitzetten wordt de kunststof weer hard en blijft de lagerbus in die positie staan. (kan soms iets scheef zijn)
Vooral als het asje niet exact recht is krijg je dat. Meeste fans weigeren dan ook bij inschakelen. (motor krijgt de as niet meer in beweging door de torsie)

De 4412 en 4312 van Papst gaan qua geluid, maar zijn niet echt stil te noemen... (als je een Scythe of Be quiet! hebt gehad zijn het herriemakers... ;) )

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 22 augustus 2020 23:23:31 (12%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 22 augustus 2020 23:19:36 schreef Arco:
Problemen in pc's met goedkope fans krijg je het vaakst als de pc vaak aan/uit wordt gezet, bij continu aan heb je zelden problemen.

De 4412 en 4312 van Papst gaan qua geluid, maar zijn niet echt stil te noemen... (als je een Scythe of Be quiet! hebt gehad zijn het herriemakers... ;) )

herriemakers zijn het zeker niet, draaien er 5 van pal langs me. ik weet wel dat je die zgn stille dingen in 10 jaar al 2x hebt vervangen want kwaliteit is het zeker niet. heb denk ik 15 jaar terug zo'n stille pc kast gehad, die was niet bepaald stil. dat zijn kasten die dat claimen eigenlijk nooit, vooral de hdd demping is waardeloos.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Van Papst gebruik ik o.a. de 612F/2.
Voor zo'n kleine fan stil en toch goede airflow.

Het geluidsprofiel valt niet op (enkel ruis).

Het kan nog stiller: een 612FL doet 10dB ipv 27dB ten koste van 1/3 van de airflow.