extra temperatuur koeling achter koelkast

Goede middag,
De temperatuur achter de koelkast wil ik met een pc fan meer luchtstroming geven. Heb hiervoor een printje gemaakt zie bijgaande foto met schema.

De schakeling werkt goed.
- Zonder terug koppelweerstand is de schakeling heel onrustig.
- Met een terug koppelweerstand regeld de schakeling zeer netjes.
Heb hiervoor weerstanden gebruikt tussen de 100k en 6M ohm.
En constateer geen verschil in het aan een uitschakelen van de ventilator.

Hoe bepaal je deze weerstands waarde???

Note;
De NTC weerstand voor achter de koelkast zijn 30 cm lang (gevoelig-antenewerking-), hierhoor heb ik 100n over de NTC gezet.

Afhankelijk van de precieze eigenschappen van de step-down en de routing zou 10 uF ontkoppeling wat te weinig kunnen zijn. Maar met hysteresis heeft men daar geen last meer van.
Uiteraard zit er wel wat verschil in schakelpunten afhankelijk van de meekoppeling, maar dit is met NTC's wat lastig te onderzoeken. Als de weerstanden van de NTC's bekend zijn bij de temperaturen kan men er eventueel aan rekenen.

Aart,
Was vergeten te melden dat de NTC weerstanden 10k zijn.
Dus 6 volt over de NTC weerstanden.

Ik begrijp de schakeling niet goed. De meet ntc zit op de niet inverterende? Dus temp hoog. weerstand ntc laag. U+ ingang laag. Uitgang laag. Transistor en ventilator niet aangestuurd. Is dat niet omgekeerd? Wat doet de 2de ntc? De terugkoppelweerstand bepaald de hysteresis (als de schakeling juist gemaakt wordt). De grootte vd terugkoppelweerstand is afhankelijk van hoe groot je die hysteresis wil. Mss niet een onbelangrijke vraag: waarom zou iemand een frigo extra koeling willen geven met een enerverende ventilator? Normaal wordt dit soort koeling bij op de motor aangesloten omdat deze enkel koeling nodig heeft tijdens het draaien. Nu wil het juist dat deze motor achteraan zit. Peace of cake. Zo vermijd je ook een constant op en afgeslaag omdat de ventilator als deze begint te draaien de ntc afkoelt en zichzelf dus terug uitschakeld.

[Bericht gewijzigd door EricN op zaterdag 22 augustus 2020 13:21:53 (24%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?