Pootjes van LNK304 losgetrokken, is dit te solderen?

Beste,

Mijn eerste post, ik lees echter veel op dit forum. Ben een leek en wil mijn wasmachine repareren, ik ben zover dat ik erachter en gekomen dat het de LNK304 is, deze ben ik eraf gaan halen maar heb per ongeluk de pootjes van de printplaat getrokken (op de foto de bovenste 3) , er zit dus nu geen tin op de plaat waar ik de nieuwe LNK op zou kunnen solderen, voordat ik wat ga bestellen zou ik graag willen weten of dit nog te solderen is. Heb er een duidelijke foto van gemaakt. Weet iemand of dit nog te solderen is? (ook voor een leek;))

EricP

mét CE

Dit is nog prima te repareren. Maar... als je al zo lomp bent om het op deze manier kapot te maken, denk ik (met alle respect) niet door jou...

Zoek iemand die wel kan solderen om meer ellende te voorkomen. En ja, het zou zomaar kunnen dat dat wat geld kost. Dat kost een nieuwe wasmachine ook. En waarschijnlijk meer.

Haha bedankt voor je reactie, ik ga het eerst zelf proberen. Het is een leuke uitdaging:)

EricP

mét CE

Nou ja, met alle respect, maar... als ik zie hoeveel schade je met zoiets simpels al aangericht hebt...
Maar goed, het is jouw wasmachine. Niet de mijne.

hobby-ist

Honourable Member

Vaak is er behalve die LNK-chip nog meer stuk, nl een weerstand die ook als zekering dient.
Met het (deugdelijk) vervangen van die LNK heb je dan kans dat alles nog niet werkt.

Soldeerwerk is ronduit verschrikkelijk (ook weer met alle respect).
Mijn advies is gelijk aan dat van EricP :)

If you want to keep peace, prepare for war

Hier is duidekijk veeel te lang op gesoldeerd, of het ic is eruit gerukt voordat de soldeer gesmolten was.
Advies: (wel te laat nu...) Knip alle pootjes los aan de bovenzijde en soldeer ze een voor een los.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Henk H.

Golden Member

Je hebt mazzel dat de koperbanen niet zijn losgekomen ;)

Je hebt soldeertin met harskern voor de nieuwe LNK? Die hars (of flux) zorgt ervoor dat de tin goed vloeit. Zonder flux vloeit het niet. Beste is de oude tin weg te halen en niet de nieuwe LNK op de oude tin te boetseren.

Tin die er nu nog op zit kun je verwijderen met desoldeerlitze, dat is een geweven draadje. Litze erop en verhitten met de bout, de litze zuigt dan de tin op. Eventueel wat verse soldeer met flux toevoegen zodat de oude tin makkelijker opgezogen wordt. Pas op dat je de boel niet te lang verhit, dan komen de koperbanen ook niet los. Paar seconden kan wel, maar niet langer en daarna af laten koelen voor je verder gaat. T kan soms een geduld-klusje zijn.

Heb je een bout/station met temperatuurinstelling en zo ja, waar staat die nu op?

Mss dat een lnk 304pn hier wel een goede optie is voor jouw

Desoldeerlitze is voor beginners meestal ook een ramp...
Ze leggen de litze op de soldering, zetten de bout erop, en trekken vervolgens soldeer, baantjes en eilandjes van de print af die aan de litze blijft hangen... ;)

Ook bij lossolderen moet je altijd nieuwe soldeer en/of flux toevoegen.
Oude soldeer is dood: zonder flux valt daar niet meer fatsoenlijk aan te solderen. (hooguit componenten met maar 2 pinnen wil wel eens lukken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt voor jullie reacties, ik had van een ander soldeer projectje nog desoldeerlint liggen evenals een soldeer station met instelbare temperatuur. Het klopt dat ik er egenlijk beter niet aan kan beginnen maar toch leuk om even te proberen. In de toekomst is een cursus wellicht een goede optie;)

Mss een vraag dewelke binnen het topic valt: op welke temp stellen jullie de soldeerbout in voor dit soort klus? Edit: ik bedoel de nieuwe solderen.

[Bericht gewijzigd door EricN op 25 augustus 2020 18:58:52 (14%)]

Met een scherp breekmes de poten van het IC doorsnijden, vlak langs de behuizing. Beetje tin op de bout en over de resten van de pinnen vegen. En zie, alles is zuiver.

EricP

mét CE

Solderen leer je niet op een cursus, dat leer je door het te doen.Maar het heeft de voorkeur om dat niet op een PCB van een wasmachine die in principe gerepareerd moet worden te oefenen :)

Als je het vaker hebt gedaan, dan krijg je er handigheid in en gevoel voor. En dan kun je ook veel makkelijker besluiten op welke manier je iets doet.

Ik zou bijvoorbeeld de pootjes niet doorsnijden, maar de wat bredere punten op de 'pincet' zetten, het chippie vast pakken en er na een paar seconden in z'n geheel af pakken. Daarna de pads ff schoon maken.

Voor 'klassiek' lood-tin soldeer staat de bout meestal op zo'n 300 graden. Ook dat is een beetje op gevoel. Met een fors groundplane moet je dan wel eens ff te lang stoken (thermische weerstand punt en weinig 'warmte opslag' in de punt). Dan wil ik wel eens 350-400°C doen. Maar dat is dan voor dat ene item. En daarna weer terug.

Wat de temperatuur van de klassieke Weller is, weet ik eigenlijk niet. Bij de magnastat zot dat 'in de punt'. Het soldeert gewoon goed en oxideert niet als een malle. Dus de temperatuur zal wel goed zijn!

Weller TCP punt '7' is 700°F / 371°C (loodhoudend) of punt '8' is 800°F / 426°C (loodvrij)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 24 augustus 2020 12:07:31 schreef Henk H.:
Je hebt mazzel dat de koperbanen niet zijn losgekomen ;)

Uhm, zo te zien zíjn de pads losgekomen (en het begin van de baan)...

Maargoed. Prima fixbaar. Draadje aan het pootje en verderop aan het volgende waar het aan vast zat.

Mijn eerste vellemankitjes als kind ging ook wel eens een padje los en dan legde ik een draadje. Maarja, dat is allemaal niet zo belangrijk als een wasmachine. OK, voor mij toendertijd wel... En dus ook de motivatie om het werkend te krijgen.

Desnoods bouw je een ander voedingkje in...

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.
EricP

mét CE

Ah, nooit geweten (of waarschijnlijk: alweer vergeten :+ ) hoe dat in elkaar zit. De punt die ik gebruik heeft een '6'. Dat zou dan 600°F moeten zijn. Zo op de natte vinger iets van 320°C ofzo.

De koper pads heb je vernield, je schuurt voorzichtig de dichtsbijzijnde koper baantjes op met groen sponsje/schroevendraaier wadever en je laat de tin van daar tot het pootje lopen, is keer niets.
Succes, gaat wel lukken, gewoon niets forceren.
Mijn eerste LNK van een aeg was exact zelfde probleem, was op verplaatsing en mijn soldeerbout was ineens kapot, een reserve soldeerbout moeten gebruiken, gigantsich ding van 100W, alles vernield maar nog kunnen redden met veel prutsen. Machine draait ondertussen al weer jaren

[Bericht gewijzigd door Multivibbbbrator op 25 augustus 2020 22:13:49 (45%)]