Leek op gebied van printplaten (volautomaat koffie)

Vandaag contact opgenomen met de leverancier van Nivona.
Dit vanwege mijn defecte volautomatische koffiemachine.
Die is er namelijk van het weekend mee gekapt.

Aangezien ik het altijd een leuke uitdaging vind om iets zelf te repareren, stopt mijn kennis en behendigheid al snel bij het zien van een printplaat.

De doffe klap die uit mijn machine is gekomen, zorgt er nu voor dat het apparaat niet meer aangaat, en dat de stoppen door zijn geslagen.

Bij een PC vroeger was het vaak een kwestie van de voeding vervangen, maar het is mogelijk toch de printplaat bij mijn koffieapparaat.
Ik hem hem zelf heel voorzichtig open gekregen, en wat foto's van de printplaat gemaakt.

Wellicht kan iemand mij op weg helpen?

Ik zie 2 plekken wat lijkt op brandplekken of smeltplekken

Foto1:
https://i.ibb.co/TRtQW4h/7fd04639-58fa-4639-9a76-aab0d0.jpg

Foto2:
https://i.ibb.co/Nysfj4n/868c71b3-83e1-419f-96e1-ffd8e073b941.jpg

Mijn vragen zijn:

1: Kan ik testen of deze printplaat nog werkt?
2: Kan ik indien beschadigd, deze printplaat nog repareren?

De ervaringsdeskundige bij Nivona heeft aangegeven dat een nieuwe printplaat aanschaffen het probleem niet oplost, want hij overtuigde mij ervan dat de printplaat ook geprogrammeerd moet worden door een deskundige.
Dat vind ik ergens wel opmerkelijk.

Op de eerste foto is duidelijk schade van een 'ontploffing' te zien. Als het je lukt van iets verder weg een foto te maken met betere lichtverdeling, zou het kunnen dat we goed kunnen zien welk onderdeel daar verantwoordelijk voor is geweest.

Wat betreft automaat zelf: er lopen hier mensen rond die (voor m'n gevoel) nooit slapen, dus met een exacte typevermelding van uw apparaat zou het kunnen dat ze meteen met de oplossing op de proppen komen.

Dat de boel geprogrammeerd moet worden vind ik niet zo raar, gezien het enorme aantal componenten op de printplaat.

Wat betreft testen: nu niets aan doen totdat je meer info hebt gekregen. Als je gaat testen met een gloeilamp van 60 watt in serie, zodat je bij volle sluiting niet weer meteen met een ontploffing geconfronteerd wordt.

Zoals ik het nu inschat is het herstelbaar, maar je weet nooit of er meer stuk is en dus of er componenten meegenomen zijn die geprogrammeerd moeten worden.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Arco

Special Member

Helaas geen duidelijke foto's van het ontploffingsgebied. Wat voor onderdeel heeft daar gezeten?
De foto's zijn nu wel duidelijk maar van grote hoogte en van niet beschadigde delen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
KGE

Golden Member

Lijkt op een dun spoortje wat als zekering dienst moest doen.
Zit dus waarschijnlijk sluiting in het voedingsdeel (diodes, switcher IC)

Op 24 augustus 2020 16:58:28 schreef Arco:
Helaas geen duidelijke foto's van het ontploffingsgebied. Wat voor onderdeel heeft daar gezeten?
De foto's zijn nu wel duidelijk maar van grote hoogte en van niet beschadigde delen...

hier nog een foto

https://i.ibb.co/y5gjwwy/91bed82d-de1c-4b32-93cb-b6df78ce9be0.jpg

Op 24 augustus 2020 17:02:35 schreef KGE:
Lijkt op een dun spoortje wat als zekering dienst moest doen.
Zit dus waarschijnlijk sluiting in het voedingsdeel (diodes, switcher IC)

Ik snap er niks van :)

Arco

Special Member

Als je de flits uitzet, valt er ook nog wat te zien misschien... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
KGE

Golden Member

Op 24 augustus 2020 17:41:16 schreef onnoman:
[...]

Ik snap er niks van :)

Electronica repareren is ook een vak :-)

Ik snap er niks van :)

Dan heb je echt een probleem.

want hij overtuigde mij ervan dat de printplaat ook geprogrammeerd moet worden door een deskundige.
Dat vind ik ergens wel opmerkelijk.

Niet zo heel opmerkelijk. Bij moderne apparatuur zit het hele apparaat tegenwoordig vol met programmeerbare cpu's e.d. Ik zie op dat apparaat al een display zitten. Daar achter zit altijd iets computerigs. Iemand heeft voor dat computerige dingen een stukje software geschreven. En als je dat stuke software niet hebt. Zul je dat moeten maken of kopen. En dat kost geld.

Ook gaat zo'n voeding meestal niet zomaar stuk. Meestal is daar een reden voor. Zijn de verwarmingselementen van de boiler enzo nog goed? De motoren ok? Enz.

10 jaar voor een espressomachine is wel wat. Hoe ziet de rest er uit? Uitzoeken waar deze "zekering" overal naartoe leidt. Onderdelen die aan de print hangen of de print zelf, voeding. Het brandje ziet er idd een opgerookte low budget zekering uit. Aangaan de "ik begrijp er niets van": normaal plaats je voor een kring een zekering, dit is de zwakste schakel in die kring. Als er iets gebeurt is het de bedoeling dat die begeeft. Als je te gierig bent voor een zekering kan je als fabrikant altijd gewoon een dunner baantje (spoortje) in de toevoerbaan maken maar dit geeft ongecontroleerde brand. Vandaar de gaatjes die geboord zijn aldaar, om advocatenkosten te vermijden moest het brandje iets teveel ongecontroleerd zijn gang gaan. Veel succes met de renovatie. Bij mij ging deze verticaal. Wat een heerlijk gevoel bij dit soort toestellen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
vergeten

Golden Member

Beste @onnoman
Waarom upload je de foto's niet met de uploadknop?
Zichtbaar linksonder in elk nieuw bericht wat je zelf maakt.

Dan hebben anderen er veel later er ook nog wat aan als je de foto's weer hebt verwijderd van https://i.ibb.co dan blijft het topic compleet
en staan er niet allemaal "gebroken" linkjes in de berichten.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 24 augustus 2020 20:43:45 schreef vergeten:
Beste @onnoman
Waarom upload je de foto's niet met de uploadknop?
Zichtbaar linksonder in elk nieuw bericht wat je zelf maakt.

Dan hebben anderen er veel later er ook nog wat aan als je de foto's weer hebt verwijderd van https://i.ibb.co dan blijft het topic compleet
en staan er niet allemaal "gebroken" linkjes in de berichten.

Done

Is het overtuigend genoeg dat de printplaat defect is en dat dit de oorzaak is dat het apparaat niet meer aangaat? Of zou de printplaat toch nog kunnen werken?
Welk onderdeel van de printplaat bevat eigenlijk de software?
Zou je dat gedeelte kunnen losmaken en plaatsen op de nieuwe printplaat? Of is dit een heel dom voorstel?

Op 24 augustus 2020 19:03:09 schreef EricN:
10 jaar voor een espressomachine is wel wat. Hoe ziet de rest er uit? Uitzoeken waar deze "zekering" overal naartoe leidt. Onderdelen die aan de print hangen of de print zelf, voeding. Het brandje ziet er idd een opgerookte low budget zekering uit. Aangaan de "ik begrijp er niets van": normaal plaats je voor een kring een zekering, dit is de zwakste schakel in die kring. Als er iets gebeurt is het de bedoeling dat die begeeft. Als je te gierig bent voor een zekering kan je als fabrikant altijd gewoon een dunner baantje (spoortje) in de toevoerbaan maken maar dit geeft ongecontroleerde brand. Vandaar de gaatjes die geboord zijn aldaar, om advocatenkosten te vermijden moest het brandje iets teveel ongecontroleerd zijn gang gaan. Veel succes met de renovatie. Bij mij ging deze verticaal. Wat een heerlijk gevoel bij dit soort toestellen.

Bedankt voor uw reactie.
Ik wil morgen de rest ontmantelen.
Dus een defecte printplaat hoeft niet het enige te zijn wat stuk is gegaan?
Er zat in het apparaat her en der wat koffiepoeder. Heb die onderdelen wel heel netjes schoongemaakt (al zeg ik het zelf).
Dit filmpje heb ik gebruikt voor het ontmantelen van de koffiepers
https://www.youtube.com/watch?v=Ds0clPwWL-g

Ik overweeg nog nieuwe ringen te kopen. En extra onderhoudsvet.

Daarnaast ben ik blij dit document gevonden te hebben. Een soort technische specificatie van het apparaat.

https://www.coffee-automat.ru/files/uploads/Nivona_CafeRomatica_730_75…

Een Bosch/Siemens zetgroep zo te zien. Ik zou even wachten met het bestellen van revisie producten tot dat de print werkt.

Ik heb eerder een vergelijkbaar probleem gehad met een Saeco. Nieuwe print besteld (was rendabel) en alles werkte weer. Wat er geprogrammeerd moet worden is mij een raadsel. Dit type print zal specifiek voor deze machine zijn. 200 euro is wel een dure gok.

Er moet inderdaad een oorzaak zijn voor het springen van de zekering... Misschien kan SMD hier een blik op werpen....?

Op 25 augustus 2020 08:51:55 schreef RvH:
Een Bosch/Siemens zetgroep zo te zien. Ik zou even wachten met het bestellen van revisie producten tot dat de print werkt.

Ik heb eerder een vergelijkbaar probleem gehad met een Saeco. Nieuwe print besteld (was rendabel) en alles werkte weer. Wat er geprogrammeerd moet worden is mij een raadsel. Dit type print zal specifiek voor deze machine zijn. 200 euro is wel een dure gok.

Er moet inderdaad een oorzaak zijn voor het springen van de zekering... Misschien kan SMD hier een blik op werpen....?

Hoe bedoel je "totdat de print weer werkt"?

Kan je een print nog repareren dan?

Wie is SMD eigenlijk? :)

Kan je een print nog repareren dan?

Tuurlijk kan dat, maar dat is met de uur tarieven in Europa niet meer interessant. Bij een bedrijf waar ik in het verleden werkte werden alle defecte printen naar een lage lonen land gestuurd, die kwamen daarna weer als revisie stukken terug.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.