Welke infra-rood camera ?

pamwikkeling

Special Member

Ik ben op zoek naar een IR camera, kan iemand zijn ervaring delen ?
De bedoeling is het toestel te gebruiken voor algemeen onderhoud.
- controle van huishoudelijke elektrische installaties
- terug vinden van (warm water) buizen onder de vloer
- warmte isolatie lekken vinden in woningen

Het is niet de bedoeling het ding als nachtcamera te gebruiken.
De te controleren objecten zijn bereikbaar binnen 1 meter afstand

Gewenste eigenschappen :
- referentie bar-graph of temperatuur aanduiding samen met het infra-rood beeld
- refresh-tijd van het beeld minimaal 8 keer per seconden (dus niet wachten op een nieuw beeld)
- combinatie van zowel visueel als infra-rood beeld
- eventueel het maken van een IR film in plaats van losse foto’s
- beschikbaar budget 500 à 1000 EUR

Onderstaande een lijstje met mogelijke kandidaten.

Heeft iemand ervaring met het terug vinden van afvoerleidingen die onder een laag van 7 cm PUR isolatie schuim liggen ? Gaat zoiets met dit soort toestellen ?

Alvast mijn verontschuldiging indien dit gezien wordt als spam.

.
.

Fabrikant : HTI - model : HT19
Thermal sensor pixels : 320 x 240 - FOV : 26° x 34
price : 550 $
https://hti-instrument.com/pages/ht-19-manual

.

Fabrikant : FLIR - model : C5
Thermal sensor pixels : 160 x 120 - FOV : 54° x 42°
price : 650 EUR
https://docs.rs-online.com/efd9/A700000006902323.pdf
https://www.flir.com/products/c5/

.

Fabrikant : Seek - model Shot pro
Thermal sensor pixels : 320 x 240 - FOV : 57°
price : 575 $
https://www.thermal.com/uploads/1/0/1/3/101388544/seek_shotpro_specshe…

.

Fabrikant : UNI-T - model : UTi160 V
Thermal sensor pixels : 160 x 120 - FOV : 30°x 23°
price : 1050 EUR
https://www.uni-trend.com/html/product/Environmental/Thermal_Imager/UT…

GJ_

Moderator

Ik heb een Flir, maar de IR cam in de CAT telefoon (een module van Flir) werkt ook mooi. De telefoon firmware is minder goed dan bijvoorbeeld de wat geavanceerdere Samsungs.

Het onderscheid tussen LWIR (warmtebeeld, um) en NIR (aansluitend bij zichtbaar, nm) is hier wel duidelijk, maar ik zou dat voor de zekerheid altijd benoemen, bij een infraroodcamera denk ik zelf eerder aan NIR.

Voor dit soort werk heb ik een Seek Compact aan mijn Android telefoon, dat werkt goed.
Ik wilde er ook niet tè veel aan uitgeven, dit soort hightech consumentenrommel heeft duidelijk een eindige levensduur. Is het niet functioneel dan wel economisch.

Ik heb een Seek Thermal die op een iPhone wordt aangesloten. Deze heeft een resolutie van 206x156 pixels en in tegenstelling tot wat er in de Seek brochure staat is het nagenoeg onmogelijk om iets te herkennen op het warmtebeeld.

Of je geïsoleerde leidingen kunt ontdekken zal van het temperatuursverschil met de omgeving afhangen. De bijgaande foto is van de vloer in onze gang waar vloerverwarming onder de plavuizen ligt. Totale dikte boven de leidingen is naar schatting 2cm cement en 2cm van de tegels.

McAwesome

Golden Member

Op 26 augustus 2020 18:40:29 schreef John1963:
Of je geïsoleerde leidingen kunt ontdekken zal van het temperatuursverschil met de omgeving afhangen. De bijgaande foto is van de vloer in onze gang waar vloerverwarming onder de plavuizen ligt. Totale dikte boven de leidingen is naar schatting 2cm cement en 2cm van de tegels.

Ik gebruik een FLIR E40 en ik weet uit ervaring dat het ontdekken van geïsoleerde leidingen al eens kan tegenvallen. Dikwijls is er niet genoeg temperatuurverschil voor een duidelijk beeld.
Een afvoerbuis onder 7 cm PUR gaat moeilijk worden vrees ik. Als je er heet of heel koud water laat doorlopen heb je misschien een kans.

Met een budget tot €1.000,00 zou ik zelf een Flir C5 of een Flir One Pro kiezen. De laatste heb ik zelf op mijn iPhone in gebruik en werkt erg prettig met foto's of films maken en gelijk versturen of uploaden.
Ik vind de beeldkwaliteit en resolutie prima werkbaar, zeker met de mogelijkheid om normale beelden en thermo beelden te mixen voor meer duidelijkheid.

Enig nadeel van de One Pro: als Apple de Lightning connector op de telefoon gaat verlaten voor een USB-C connector dan is de One Pro zonder het gebruik van een (onhandig) verloopplugje niet toekomstbestendig. Dan is de C5 misschien een beter idee, al heb je daarmee weer meer indirecte handelingen voor het versturen of uploaden van foto's en filmpjes.
En de Flir One Pro gaat op 1 acculading krap 45 minuten mee wat vrij kort is. Maar goed, meestal is dit ruim voldoende voor een goede inspectie.

High met Henk

Special Member

Flir One pro heb ik ook: Prima apparaat, maar ik zou in het vervolg geen losse module meer kiezen:
de USB-C aansluiting heeft er mechanisch toch wel serieus moeite mee en is bij de Huawei P10 van mijn werk nu echt flink kapot (laden lukt ook al niet goed meer en de FLIR werkt al helemaal niet meer)

dus das wel ff iets om bij ELKE module in overweging te nemen:
op mijn nieuwe Doogee past hij wel, maar daar zit IVM IP68 zo'n leuk rubber klepje voor, wat e.e.a. ook niet heel makkelijk laat aansluiten...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Krelis Vonketrekker

Golden Member

Ik heb korte tijd terug een FLUKE PTi120 gekocht. zelfstandig apparaat.
Heb geen ervaring met Flir e.d.Het handige van deze FLUKE vind ik de software, na foto gedown load te hebben,heb je de mogelijkheid,het warmte beeld met IR beeld te mengen,(nogmaals) en met de muis op elk punt de temp.af te lezen,opslaan, en bewaren voor latere vergelijking/verandering.

McAwesome

Golden Member

Bij FLIR heb je FLIR tools, daarmee kan je zowat hetzelfde als met de Fluke software. Alleen de visuele camera in de E40 trekt op niets. Het minste dat het wat donker is heb je nog nauwelijks beeld en als je al beeld hebt, lijnt het niet goed uit met het warmtebeeld. Ik heb die visuele camera dan ook uit staan want de MSX-functie werkt daardoor ook niet echt optimaal. Het is vooral een probleem bij beelden van dichtbij zoals van elektronica-componenten.

pamwikkeling

Special Member

Ik ben toch maar voor de Seek Shot Pro gegaan.
De achterliggende reden is vooral de resolutie van de thermische sensor deze is 320 x 240. Dit is hoger dan de Flir C5 (160 x 120).

De aankoop prijs was ook hoger dan de 575 $ zoals oorspronkelijk vermeld op internet.
Bij amazon.uk was het toestel het voordeligst, voordeliger dan bij amazon.fr of amazon.de

in bijlage enkele foto's.

Indien iemand software kan aanraden om de PRE files te analyseren, mag hij me een seintje geven.