Toerental regeling dc motor

Ik heb hier een schakeling gezien bij modelbouw motorregeling 10A.
Kan ik deze schakkeling gebruiken voor (zie foto) deze motor ?
Is PWM regeling beter van toepassing of spannings deler ?
Nog een vraagje de p50k op schema is toch moeilijk te vinden ?

Moderne motoren kunnen makkelijk VEEL meer stroom opnemen dan hun nominale stroom. Bij BLDC in ieder geval ik zou dat bij zo'n motortje eigenlijk ook verwachten. En dat zou betekenen dat je met een 10A regeling aan de krappe kant zit. Je kan overwegen om de mosfet dubbel uit te voeren en dan ze naast mekaar op een koelvin te zetten. Dan gaat het denk ik wel een tijdje goed.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 26 augustus 2020 22:03:21 schreef rew:
Moderne motoren kunnen makkelijk VEEL meer stroom opnemen dan hun nominale stroom. Bij BLDC in ieder geval ik zou dat bij zo'n motortje eigenlijk ook verwachten. En dat zou betekenen dat je met een 10A regeling aan de krappe kant zit. Je kan overwegen om de mosfet dubbel uit te voeren en dan ze naast mekaar op een koelvin te zetten. Dan gaat het denk ik wel een tijdje goed.

Als ik het goed begrijp is dat ik een tweede mosfet mag bijplaatsen zonder het schema aan te passen en de uitgang pin 3 van de 555 en r3 mag dezelfde weerstand zijn ?

Er zijn veel betere MOSFETs te koop dan die BUZ11, sommige moderne types kunnen 160A dezelfde behuizing (160A is de limiet bij een TO-220, omdat de pootjes niet meer aankunnen).

Voor meer dan 10A vind ik die diode eerder een probleem, die gaat heel heet worden, want daar zijn de verliezen veel groter dan in een moderne MOSFET. Ik zou daarom een gate driver gebruiken zoals een IR2184 met 2 MOSFETs, in plaats van één MOSFET en een diode.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ah, een Robbe GZ1200. Dat is een oudje, uit de 80-er jaren. Hij is vrij zuinig voor een modelbouwmotor, ik schat zo'n 20 a 22 windingen.
Die BUZ11 is wat te licht maar je hoeft nou ook weer niet een extreme mosfet te nemen. Dan kan de gatesturing het ook niet meer aan.
Voeding 7,2 Volt?
Hoe zwaar ga je hem mechanisch belasten?

Moderne MOSFETs hebben veel verhouding veel kleinere gate charges en hogere transconductance dan die oude, dus dat valt ook wel mee.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 26 augustus 2020 22:47:13 schreef Zonnepaneeltje:
Ah, een Robbe GZ1200. Dat is een oudje, uit de 80-er jaren. Hij is vrij zuinig voor een modelbouwmotor, ik schat zo'n 20 a 22 windingen.
Die BUZ11 is wat te licht maar je hoeft nou ook weer niet een extreme mosfet te nemen. Dan kan de gatesturing het ook niet meer aan.
Voeding 7,2 Volt?
Hoe zwaar ga je hem mechanisch belasten?

Inderdaad 7,2 volt en een 8-16 A. De belasting ik zou dit gebruiken (ik heb dit liggen nog nieuw)voor kleine boor en frees werk om printplaatjes te fresen ( cnctje gemaakt) en dacht hoe meer toeren en regelbaar hoe beter. De belasting zal niet groot zijn boortjes en freesjes van 0,40 tot 1 mm.
Ik had al op breadboard met een 555 en een KD502 maar de 555 komt toch goed warm.

Op 26 augustus 2020 22:38:55 schreef SparkyGSX:
Ik zou daarom een gate driver gebruiken zoals een IR2184 met 2 MOSFETs, in plaats van één MOSFET en een diode.

Dat zou ik ook doen. Maar de TS is in het stadium: "eerst iets nuttigs maken door een schema te bouwen wat voorgekauwd is" en nog niet in het stadium "effe schema aanpassen aan mijn specifieke toepassing". Dus dan zou je het volledige schema moeten uittekenen voor hem en als je (net als ik) daar de tijd niet voor hebt, dan denk ik dat het voorlopig maar even met de dubbele mosfet of zoiets moet.

De 555 is met 100mA uitgangsstroom niet een "compleet waardeloze" fetdriver. Het kan beter, maar ook zeker slechter. Verder kan je gewoon daarmee makkelijk 10-12V op de gate driven, dus ik zie niet direct structurele problemen. Nouja, de diode dan. worst-case loopt daar dus 90% van de tijd die 16A doorheen. Bij 1V spanningsval is dat 16W. Tja.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 27 augustus 2020 08:58:39 schreef Kreatief:
kleine boor en frees werk om printplaatjes te fresen ( cnctje gemaakt) en dacht hoe meer toeren en regelbaar hoe beter.

Daar moet je niets aan regelen, ik heb zelf een professionele print freesmachine en daar is niets aan geregeld. Er zit wel een overbreng verhouding in, groot op de motor en klein op de spantang. Is iets van 2 op 1, dus in mijn ogen niets aan regelen. Je zegt het zelf al, hoe hoger het toerental hoe beter. Maar je moet ookniet te hoog gaan natuurlijk.

En als je het toch wil doen, gebruik dan een betere fet. En ik zou er ook een driver voor zetten ende fet goed koelen.

EDIT:
En die KD502 is geen mosfet maar een normale transistor. Dat kost de NE555 veel meer moeite om die aan te sturen. Als je het wil regelen moet je wel voor een fet gaan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 27 augustus 2020 09:42:39 schreef Lambiek:
[...]
Daar moet je niets aan regelen, ik heb zelf een professionele print freesmachine en daar is niets aan geregeld. Er zit wel een overbreng verhouding in, groot op de motor en klein op de spantang. Is iets van 2 op 1, dus in mijn ogen niets aan regelen. Je zegt het zelf al, hoe hoger het toerental hoe beter. Maar je moet ookniet te hoog gaan natuurlijk.

En als je het toch wil doen, gebruik dan een betere fet. En ik zou er ook een driver voor zetten ende fet goed koelen.

EDIT:
En die KD502 is geen mosfet maar een normale transistor. Dat kost de NE555 veel meer moeite om die aan te sturen. Als je het wil regelen moet je wel voor een fet gaan.

Ok, ben al wijzer geworden dank je !!Toerental gelijk laten .

Op 27 augustus 2020 09:27:50 schreef rew:
[...]Dat zou ik ook doen. Maar de TS is in het stadium: "eerst iets nuttigs maken door een schema te bouwen wat voorgekauwd is" en nog niet in het stadium "effe schema aanpassen aan mijn specifieke toepassing". Dus dan zou je het volledige schema moeten uittekenen voor hem en als je (net als ik) daar de tijd niet voor hebt, dan denk ik dat het voorlopig maar even met de dubbele mosfet of zoiets moet.

De 555 is met 100mA uitgangsstroom niet een "compleet waardeloze" fetdriver. Het kan beter, maar ook zeker slechter. Verder kan je gewoon daarmee makkelijk 10-12V op de gate driven, dus ik zie niet direct structurele problemen. Nouja, de diode dan. worst-case loopt daar dus 90% van de tijd die 16A doorheen. Bij 1V spanningsval is dat 16W. Tja.

Ik overweeg toch zoals Lambiek schrijf toerental laten niet regelbaar maken
Indien toch te snel kan ik uitproberen met IR2184 met 2 MOSFETs .Dank je !

Lambiek

Special Member

Op 27 augustus 2020 10:04:58 schreef Kreatief:
Toerental gelijk laten .

Je toerental zakt toch wel iets tijdens het boren en frezen. En je moet wel zorgen dat je een goede spantang hebt, dus dat je boren en frezen niet kunnen slingeren.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Helemaal niet regelen lijkt me wat kort door de bocht, er is een reden dat veel professionele machines juist wel een snelheidsregeling hebben, maar misschien die van Lambiek net niet. Als alle boortjes en freesjes klein genoeg zijn dat het maximale toerental acceptabel is kom je er misschien wel mee weg, maar als ze groter worden, moet het toerental toch een keer omlaag om de snijsnelheid binnen redelijke grenzen te houden.

Zeker als je voornamelijk kleine boortjes en freesjes gebruikt, zal de stroom wellicht beperkt zijn tot (veel) minder dan die 16A, en dan kan een diode en MOSFET ook wel, mits je die op de koelblokje schroeft. Als je constant die 16A of nog wat meer gaat trekken (ik weet niet wat de startstroom van die motor is), worden 2 MOSFETs toch echt een beter idee.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Toch de moeite niet meer om zelf te maken, maar zelf maken is natuurlijk veel leuker ;)

https://nl.aliexpress.com/item/32811969448.html?spm=a2g0o.productlist.…

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 27 augustus 2020 13:30:40 schreef SparkyGSX:
Helemaal niet regelen lijkt me wat kort door de bocht, er is een reden dat veel professionele machines juist wel een snelheidsregeling hebben, maar misschien die van Lambiek net niet.

Als je in verschillende materialen freest wel ja, maar printmateriaal is allemaal het zelfde.

Als alle boortjes en freesjes klein genoeg zijn dat het maximale toerental acceptabel is kom je er misschien wel mee weg, maar als ze groter worden, moet het toerental toch een keer omlaag om de snijsnelheid binnen redelijke grenzen te houden

.
De grootste boor die je gebruikt is waarschijnlijk +/- 2mm en met een freesje haal je alleen het koper weg, dus wat is groot in dit geval.

Maar als de TS het toerental toch wil regelen, mijn zegen heeft hij. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Daar heb je gelijk in, ik had even gemist dat de TS ook alleen printjes wilde frezen; ik dacht aan hout, kunststoffen, en misschien zelfs nog aluminium.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 27 augustus 2020 13:48:28 schreef MGP:
Toch de moeite niet meer om zelf te maken, maar zelf maken is natuurlijk veel leuker ;)

https://nl.aliexpress.com/item/32811969448.html?spm=a2g0o.productlist.…

Das toch zot he' voor die prijs hoe ist mogentlijk . Ja inderdaad zelf maken is leuker .

benleentje

Golden Member

Omdat ik voor 6,60 ongeveer 35 minuten moet werken en je China er iemand een dag voor kan laten werken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Lambiek

Special Member

@TS,

Heb je een foto van je freesmachine? Ben benieuwd hoe het er uit ziet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 27 augustus 2020 21:30:42 schreef Lambiek:
@TS,

Heb je een foto van je freesmachine? Ben benieuwd hoe het er uit ziet.

Je moet er niet veel van verwachten maar het werkt, de slees verplaatsen zich op rollaggers boven en onder .Ik gebruik veel recyclage materiaal.
De onderplaat is de grote van een A4 blad en kan het bijna helemaal benutten . Een test gedaan met een schrijfpen en een klein pcb waarvan de baantjes dicht bij elkaar liggen is gelukt. Dan op een houtenplaat en ook gelukt . Die motor die gemonteerd is zou ik toch vervangen door die motor die hier besproken is . Vandaag of morgen de test op het echte werk ;) op een pcb met die motor die erop staat .Er komt een vervolg.

Op 27 augustus 2020 20:02:12 schreef benleentje:
Omdat ik voor 6,60 ongeveer 35 minuten moet werken en je China er iemand een dag voor kan laten werken.

Eigenlijk is dit triestig , dat wij dit goedkoop kunnen kopen ,en de multinational bedrijven die er nog genoeg winst aan overhouden . Nu, het is nu zo .

Lambiek

Special Member

Op 28 augustus 2020 10:31:16 schreef Kreatief:
Je moet er niet veel van verwachten maar het werkt, de slees verplaatsen zich op rollagers boven en onder.

Als het werkt is het toch goed. Ik zie alleen niet zo snel hoe de Y-as beweegt? Waar zit de stappenmotor voor die as? Of zit die motor onder de tafel?

Ik gebruik veel recyclage materiaal.

Dat kost het minste toch. :)

Een test gedaan met een schrijfpen en een klein pcb waarvan de baantjes dicht bij elkaar liggen is gelukt.

Met een stift lijntjes trekken is iets anders dan een printje frezen natuurlijk. Daar komt het op microns aan en met een stift is het al snel goed.

Die motor die gemonteerd is zou ik toch vervangen door die motor die hier besproken is .

Slingert je spantang niet erg? Die zit met een inbus op de as van de motor gemonteerd, dat mag wel goed strak op de as passen, zeker als dat 15000 + toeren maakt.

Vandaag of morgen de test op het echte werk ;) op een pcb met die motor die erop staat .Er komt een vervolg.

Ik ben reuze benieuwd hoe dat er uit gaat zien. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 28 augustus 2020 12:10:01 schreef Lambiek:
[...]
Als het werkt is het toch goed. Ik zie alleen niet zo snel hoe de Y-as beweegt? Waar zit de stappenmotor voor die as? Of zit die motor onder de tafel?

[...]
Dat kost het minste toch. :)

[...]
Met een stift lijntjes trekken is iets anders dan een printje frezen natuurlijk. Daar komt het op microns aan en met een stift is het al snel goed.

[...]
Slingert je spantang niet erg? Die zit met een inbus op de as van de motor gemonteerd, dat mag wel goed strak op de as passen, zeker als dat 15000 + toeren maakt.

[...]
Ik ben reuze benieuwd hoe dat er uit gaat zien. :)

(Ik zie alleen niet zo snel hoe de Y-as beweegt? Waar zit de stappenmotor voor die as?) Inderdaad onder de y plaat !

Op 28 augustus 2020 12:10:01 schreef Lambiek:
[...]
Als het werkt is het toch goed. Ik zie alleen niet zo snel hoe de Y-as beweegt? Waar zit de stappenmotor voor die as? Of zit die motor onder de tafel?

[...]
Dat kost het minste toch. :)

[...]
Met een stift lijntjes trekken is iets anders dan een printje frezen natuurlijk. Daar komt het op microns aan en met een stift is het al snel goed.

[...]
Slingert je spantang niet erg? Die zit met een inbus op de as van de motor gemonteerd, dat mag wel goed strak op de as passen, zeker als dat 15000 + toeren maakt.

[...]
Ik ben reuze benieuwd hoe dat er uit gaat zien. :)

Een test gedaan en tot besluit gekomen dat de motor die erop staat (op afbeelding ) niet snel genoeg is . Nu de volgende stap is de motor van Robbe te monteren .Die Robbe motor draait 24000 toeren is dit dan niet te snel voor een frees van diameter van 0,4 ?

Het toerental van een DC motor is zo goed als evenredig met de aangeboden spanning. Als je nu een motor al gemonteert hebt, dan zou ik eerst de spanning verhogen voordat je een compleet andere motor gaat zitten monteren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/