Oude multispeed motor zonder aansluitbox

Dag allemaal, Ik zoek regelmatig op dit forum om wat uit te zoeken maar heb op het moment iets wat ik niet terug kan vinden.

Het betreft een multispeed motor van mijn oude draaibank.
Om de draaibank weer helemaal netjes te maken heb ik de draaibank geheel uit elkaar gehaald en een aantal onderdelen vervangen als riemen en dergelijke.

Nu bij het assembleren dacht ik de motor aan te sluiten op een frequentie regelaar zodat ik het bankje mooi kan laten accelereren. Dit leek mij mooi omdat het bankje in de hoge versnelling met een aardig geweld aan gaat.

De motor heeft geen aansluitbox maar een kabel die uit de motor komt.
na wat meten heb ik uitgevonden dat er 2 x 3 aders bij elkaar horen.
Dit gaf mij het idee dat het een dubbele wikkeling motor is. 1 keer 3 draden voor de lage toeren en 1 keer 3 draden voor de hoge toeren en dat deze intern in ster geschakeld zijn (was mijn idee).

Ik heb nu dus 1 paar aangesloten op een regelaar maar dat geeft mij geen goed resultaat. De motor maakt wel geluid maar gaat niet draaien. vrij snel gaat de regelaar in overload beveiliging. Lijkt mij dat de motor dus toch anders is.

Een paar jaar geleden had ik een webpagina gevonden over dit soort motoren en mogelijkheden van aansluiten. Het mooie van die pagina was dat ook de draadkleuren werden vermeld. Ik kan de pagina alleen niet meer terug vinden helaas.

Ik heb 3 foto's toegevoegd met de aansluiting zoals die origineel was en een foto van het motor typeplaatje. De gegevens die mij wat zouden zeggen over de info die ik zoek staan volgens mij alleen niet op het plaatje.

kan iemand mij vertellen wat voor motor ik hier exact heb en of ik deze op een regelaar kan aansluiten.

Met vriendelijke groet,
David

het is een 230V enkelfase motor zo te zien, is het geen seriemotor? een 230V motor heeft 2 wikkelingen, maar je kunt ook nog een centrifugaalschakelaar in de motor hebben zitten. zit er geen aanloopcondensator op ergens?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De draaibank werkt inderdaad op een 230 aansluiting.
Er zitten twee condensatoren in.

Serie motor zou betekenen dat ik ook de koolborstels zou moeten kunnen vinden. Mochten die erin zitten dan kan ik die in ieder geval niet vervangen zonder de motor helemaal te openen.

centrifugaalschakelaar denk ik niet. Daar zijn niet genoeg draden voor volgens mij.

Het zouden dus 2 enkelfase motorwikkelingen in 1 motor moeten zijn?
Hierbij zou het aansturen van 1 set wikkelingen voor lage toeren zijn en allebei aan voor hoge toeren?
of heeft elke set wikkelingen een eigen toeren tal.

Op het type plaatje staat 2 pole of 4 pole. is dan dus 1 setje wikkelingen 2 pole en het andere setje 4 pole?
Of is het de bedoeling dat de wikkelingen in serie gezet worden en dat het dan een 4 pole word?

Met vriendelijke groet,
David

Had je de condensator wel aan gesloten bij het testen?
Maak eens een lijstje met meet gegevens van elke kleur ten opzichte van alle anderen. En maak een foto van het kenplaatje zonder flitser.
Moet de motor ook twee kanten opdraaien?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Doe ook even merk en type draaibank en foto van de voorkant.
Gezien de foto lijken het haast drukschakelaars van een Emco ?
Veel (hobby) draaibanken komen uit dezelfde fabriek alleen naamplaatje is anders.

Of anders hier even proberen:
https://www.cnczone.nl/index.php?sid=de8cd72fc3485ec55af7d5c2eb23308e

De draaibank betreft een david450 draaibank.
Kan er zelf eigenlijk niks over vinden.
De bediening is inderdaad met drukschakelaars welke een mooi stukje mechanische techniek zijn op zich. Eerste twee drukschakelaars zijn voor snelheid 1 links om of rechtsom. welke de 1 ingedrukt is word de andere mechanisch vergrendeld. daarna krijg je de stopknop welke simpelweg alle ingedrukte knoppen mechanisch reset. Dan krijg je een knop voor 2de versnelling en nog een knop voor een freesmotor welke niet op de draaibank aanwezig is.

Ik zal morgen even een lijstje plaatsen met meetwaarden.
Een betere foto van het typeplaatje is niet te maken. In het echt is het plaatje al nauwelijks te lezen afgezien van de gegevens die in het metaal zijn geslagen.

Ik zal wel wat foto's maken van de draaibank en motor

Op de foto is de aansluiting zoals het origineel zat.
Het kroonsteentje wat te zien is heeft rechts twee condensatoren aangesloten en links een rode draad naar de motor. 1 condensator is dus niet gebruikt en is dan denk ik ook voor de freesmotor voorbereid.

David

GJ_

Moderator

Op 27 augustus 2020 11:21:01 schreef testman:...is het geen seriemotor?

Nee, het is een 2/4 polige AC motor met bijpassende toerentallen.

Wat zijn de waarden van de condensatoren spanning en capaciteit?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Dag,

Het heeft even geduurd maar bij deze de foto's
De fan op de motor is denk ik niet origineel en heeft een vorige eigenaar geplaatst denk ik.

gezien het een 1 fase motor is word het lastig om deze mooi te laten optoeren met een frequentie regelaar.

Ik heb een softstarter gevonden van schneider electric maar is redelijk duur voor een 1 fase 1kw motor, Schneider Electric 9 A Soft Start ATS01 Series. 230€
iemand goedkopere opties?

Daarnaast vraag ik mij dus af of er in deze motor 2 x 2 polen is serie gezet worden om aan 4 polen te komen of dat er gewisseld word tussen 2 en 4 polen?

Met vriendelijke groet,
David

Deze draaibank lijkt wel een EMCO Ecomat V8 en de fan hoort er gewoon op. Dit namelijk mijn draaibank:

(Ik heb de toetsenschakelaar vervangen door een draaiknop.)

[Bericht gewijzigd door Jacques1956 op maandag 7 september 2020 17:27:40 (20%)

Jacques van Montfort

Even om te voorkomen dat je misschien een miskoop begaat.
Softstarter is alleen bedoeld om een motor wat langzamer op toeren te laten komen.
En is niet bedoeld om een variabel toerental te kunnen instellen.

Voor schakeling misschien even overleggen Jacques 1956.
Kan zo maar dat de draadkleuren overeenkomen, maakt het al weer een stuk gemakkelijker.

@HD13, klopt inderdaad. En omdat die van schneider voor 3 en 1 fase motoren is zijn deze starters eigelijk 3x te groot voor mijn toepassing maar waar ik wel voor betaal. Wellicht weet iemand een softstarter voor alleen 1 fase? dat zou denk ik wel schelen in kosten.

@Jacques, dat ziet er inderdaad verdacht veel het zelfde uit.
Ik zou graag zien hoe u de draaischakelaar aangesloten heeft daar zou ik al een hoop mee geholpen zijn.

Met vriendelijke groet,
David

|--wik 1-------|---wik 2-------|
1 2 3
Als wik 1-2 en wik2-3 dezelfde waarden hebben is 1-3 het dubbele, in dit geval heb je twee hoofd wikkelingen per toeren tal.
Je kunt dan de nul op 2 zetten de fase op1 en op 3 de fase met de condensator in serie. bij het omkeren van draairichting 1en 3 omschakelen. Ik denk niet dat je aparte hulpwikkelingen hebt, want dan kom je draden te kort.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

@darific,
Waarom wil je een softstarter gebruiken ?

sorry het heeft even geduurd maar bij deze reactie en de waarden

HD13, omdat ik vind dat de draaibank zo lomp aangaat. intussen heb ik de riem vervangen omdat compleet gescheurd was, ik denk doordat die zo lomp aangaat.

Hunebedbouwer, ik heb even gemeten:
ik noem het even 1,2,3 & 4,5,6.
1-2 = 4 ohm
1-3 = 12 ohm
2-3 = 16 ohm

4-5 = 13 ohm
4-6 = 23 ohm
5-6 = 37 ohm

condensator is 12uf 400V

1= zwart = gemeenschappelijke draad hoge toeren? (aansluiten op nul)
4= rood = gemeenschappelijke draad lage toeren? (aansluiten op nul)

geld hiervoor ook dat als ik de fase op 2 zet en condensator met fase op 3 zet deze gaat draaien. draai ik 2 en 3 om dat de motor omgekeerd gaat draaien of geld dat niet als de waarde van de spoelen niet het zelfde zijn?

Nee bij ongelijke waarden moeten er 4 draden per setje naar buiten komen

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 1 oktober 2020 11:35:37 schreef darific:
sorry het heeft even geduurd maar bij deze reactie en de waarden

HD13, omdat ik vind dat de draaibank zo lomp aangaat. intussen heb ik de riem vervangen omdat compleet gescheurd was, ik denk doordat die zo lomp aangaat.

Hunebedbouwer, ik heb even gemeten:
ik noem het even 1,2,3 & 4,5,6.
1-2 = 4 ohm
1-3 = 12 ohm
2-3 = 16 ohm

4-5 = 13 ohm
4-6 = 23 ohm
5-6 = 37 ohm

condensator is 12uf 400V

1= zwart = gemeenschappelijke draad hoge toeren? (aansluiten op nul)
4= rood = gemeenschappelijke draad lage toeren? (aansluiten op nul)

geld hiervoor ook dat als ik de fase op 2 zet en condensator met fase op 3 zet deze gaat draaien. draai ik 2 en 3 om dat de motor omgekeerd gaat draaien of geld dat niet als de waarde van de spoelen niet het zelfde zijn?

Denk dat je aardig in de richting zit.
Lage ohmse waarde is meestal de hoofdspoel en hoge ohmse waarde is meestal de hulpspoel die via een condensator wordt aangesloten.
Heb eigenlijk geen idee hoe de draairichting te veranderen.
Lijkt er op dat ze 1 van de uiteinden van beide spoelen aan elkaar geknoopt hebben.
Respectievelijk draadje 1 voor het ene toerental en 4 voor het andere.