Solar charger voor beginners

Hoi,

Ik heb totaal geen kaas gegeten van elektrotechniek, maar wil er graag wel wat meer handigheid in krijgen.

Ik wil graag simpel beginnen en wil een solar charger maken voor mijn IPhone. Het circuit heb ik online gevonden en in de bijlage geplaatst. Is dit haalbaar als ik drie zonnepanelen van ieder 6V en ieder 1W parallel schakel? Daarnaast vraag ik mij af waar een protectie is ingebouwd in dit circuit en zo niet, waar moet ik dan zelf een protectiebordje tussen zetten?

Ik hoor het graag.

Groet,
Bram

Als het de voltagebooster die ook op 1 ni-mh cel werkt (0.9-5 volt in 5 volt out word mee geadverteerd) dan word li-on totaal leeggetrokken en dat is niet wenselijk.
Dus of je gebruikt een protected cell of je gebruikt een apparte beveiliging.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat schema'tje ziet er niet zo slecht uit, op het eerste zicht.
Maar terecht werd opgemerkt dat die Li-batterij kapot gaat als de spanning al te laag komt, verzin daar dus maar beter een beveiliging.

De 1n4007 is ook wel minstens ongelukkig, een schottkydiode zou minder verlies brengen. En in sommige paneeltjes zit al een schottkydiode ingebouwd, dan hoef je verder nix meer, in die hoek.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

https://www.tinytronics.nl/shop/nl/batterij-en-accu/laders/t...on-circ…

De bovenstaande link bevat een lader met over/onder spanning beveiliging dus die is i.m.o geschikt om te gebruiken met de booster.
De door big_fat_mama aangehaalde 1n4007 diode door een schottkydiode vervangen is een goed idee.
Een zekeringetje van 2A traag bij de batterij in de buurt zou voor extra veiligheid kunnen zorgen in geval van een oepsje |:( bijvoorbeeld verkeert aansluiten.

en dan zou het moeten werken :)

[Bericht gewijzigd door tuxie op vrijdag 28 augustus 2020 21:49:27 (21%)

Dank voor alle reacties. Mijn panelen leveren in de volle zon zo,n 6,3 - 6,5 volt. Een weerstandje gebruiken lijkt me dan ook nodig, toch? De max input voltage van de TP4650 is namelijk 5,5V.

Kijk is in de datasheet. ;)

Mijn panelen leveren in de volle zon zo,n 6,3 - 6,5 volt.
Deze spanning is onbelast?

En wat is je mening nu?? :)

Lucky Luke

Golden Member

Op 28 augustus 2020 19:34:09 schreef big_fat_mama:
De 1n4007 is ook wel minstens ongelukkig, een schottkydiode zou minder verlies brengen. En in sommige paneeltjes zit al een schottkydiode ingebouwd, dan hoef je verder nix meer, in die hoek.

Ik denk dat ze doelbewust 0,7V wegstoken met die diode, omdat dat ladertje maar 5.5V maximaal mag hebben.

(Als je een weerstandje zet, is de spanningsval veel minder constant dan bij een diode. Die diode is dus veel handiger) (edit: een paneeltje dat minder spanning afgeeft had natuurlijk nòg handiger geweest)

Als je NiMH batterijen zou hebben, heb je zelfs genoeg aan alleen die diode en een gepast gekozen zonnepaneel, er is dan dus geen speciale lader nodig. (De diode voorkomt dan dat de batterijen stroom door de zonnecellen gaan duwen als er niet genoeg licht op valt. In dat geval wil je eigenlijk wel een schottky omwille van de lagere spanningsval. Het is dan puur een diode als "stroomventiel" en niet omwille van de vaste spanningsval, idealiter wil je dan een zo laag mogelijke spanningsval)

Als je Li-Ion batterijen gebruikt is zo' n lader wel nodig. Ik zou "protected" cellen aanraden, die zichzelf ook tegen diepontladen beschermen.

(Goed, met protected cellen kom je er wellicht ook mee weg met alleen een diode, maar dat is een Hele Vieze Oplossing, neem gewoon een lader)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)