Laser PDA loopt leeg

Hallo,

Een lastig probleem hier:
Ik heb een tweedehands Laser Pocket 1 apparaatje, volgens mij een vroege PDA.
In nieuwstaat, dat wel.
Je kunt er data in zetten en bewaren (als het goed is).
Ook zit er een voice recorder in. (nog nooit geprobeerd).
Het scherm is een touchscherm -met bijliggende stift.
Het ding is volledig electronisch, werkt op 2 AAA alkalis.
Het kan niet aan een externe voeding aangesloten worden.

Probleem: ik stop er 2 nieuwe verse batterijtjes in, ik kan settings in het ding veranderen/invoeren. Ik kan wat data (emailadressen, te mailen berichten etc.) invoeren.
Direct na het invoeren kan ik e.e.a. bekijken, dus op dat moment is de invoer er nog.
Dan zet ik het ding uit (hardwareknop).
Als het na 2 (!!) dagen weer aan wil zetten komt er geen beeld op: de batterijen blijken leeg te zijn.
Bij lege batterijen gaat/gaan de invoer en de settings verloren.

In deze staat volkomen nutteloos (afgezien van een superomzet voor de batterijfabrikant).

Er kan natuurlijk een sluiting ergens op het printplaatje zitten, maar of ik die kan vinden/herstellen?

Heeft iemand hierover nog bruikbare gedachten?

Dank voor lezen en evt. denken,
electronono

Normaal zit er in een pda nog een oplaadbare backup batterij ingebouwd. Deze zal stuk zijn. Eventueel kan je deze eens proberen te laden, misschien zit er nog wat leven in. Tegen dat tempo zou ik er toch maar oplaadbare batterijen in steken.

Nou, deze blijkt heel bijzonder..
Achterop zit een fabriekssticker met:
"Do not leave batteries out of the Pocket for longer than 60 seconds.
Data loss will result".
Daarmee lijkt er (m.i.) geen backup-batterij te zijn.
Oplaadbare batterijtjes: "use alkaline batteries only".

Het lijkt een Duracell komplot...

Laser blijkt overigens niet meer op deze wereld te vertoeven.

electronono

Arco

Special Member

Laser is bekend van de computers (heb er ook een gehad)...

https://mlgv2olrmpu9.i.optimole.com/bdhZl9Q.NERC~630d4/w:276/h:79/q:90/https://www.homecomputermuseum.nl/wp-content/uploads/2019/03/laser_logo.png

Is in 2003 (voor de laatste keer) failliet gegaan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja, ik heb er geen gehad, maar ik heb ze nog wel in winkels/advertenties zien staan.
Beetje uit de tijd van de Highscreen van Vobis (ook al weer lang dood).

Was het een NL-company?

electronono

[Bericht gewijzigd door electronono op zaterdag 29 augustus 2020 11:54:53 (23%)

"Do not leave batteries out of the Pocket for longer than 60 seconds. Data loss will result".

Misschien zit er een of andere backup condensator in die defect is en nu je batterijen leegt trekt. Ik ben die in oudere audio / video apparatuur ook wel defect tegen gekomen, stroom eraf , instellingen weg.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Dus een condensator die die 60 seconden (van de sticker) mogelijk maakt, maar nu stuk is en daardoor de batterijtjes leeg laat lopen?

electronono

Arco

Special Member

Als er een supercap in zit: die willen inderdaad nog wel eens hun capaciteit verliezen...
(soms zit er een 2032 cell in als backup (zoals op een pc moederbord)

Geschiedenis van Laser: https://www.homecomputermuseum.nl/collectie/laser/media/de-geschiedens…

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 29 augustus 2020 12:35:41 (25%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
KGE

Golden Member

Verklaart nog steeds niet waarom de 'werk' batterijen in twee dagen leeg zijn. Meet de stroom maar eens op om te zien hoeveel er nu eigenlijk loopt.