Touch gedeelte arduino werkt niet

Beste Co'ers,

Ik heb een arduino LCD touch display gekregen. Deze zou niet werken en gaf enkel een wit scherm. Met de volgende library heb ik het display werkend gekregen:
https://github.com/prenticedavid/MCUFRIEND_kbv

Het scherm lijkt op de volgende LCD touch scherm:
https://www.banggood.com/2_8-Inch-TFT-LCD-Shield-Touch-Display-Screen-…

Onderdeel van de bibliotheek is een testprogramma voor het touch gedeelte. Deze geeft echter de volgende foutmelding:
TouchScreen.h GFX Calibration
Making all control and bus pins INPUT_PULLUP
Typical 30k Analog pullup with corresponding pin
would read low when digital is written LOW
e.g. reads ~25 for 300R X direction
e.g. reads ~30 for 500R Y direction

MISSING TOUCHSCREEN
ID = 0x4747

De metingen heb ik gedaan tussen nul en de analoge pinnen. Echter heb ik hier geen waarden gemeten. Hebben jullie tips of ideeën?

Arco

Special Member

Er zijn nogal wat verschillende touch screens. Is deze wel compatible met die library?
'Scherm lijkt op' is ook niet erg hulpvol, foto of merk/type wel...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op het scherm staat de volgende informatie:
www.mcufriend.com
2.8" TFT LCF Shield

Op het LCD scherm zelf: QR4 6592S G1/2

Op twee van de chips: SUM74HC245T D1412A4PJ1

De library lijkt te werken, het visuele gedeelte van het scherm werkt prima.

[Bericht gewijzigd door BJ2 op 29 augustus 2020 15:39:46 (19%)

Arco

Special Member

Met een Ohmmeter kun je simpel testen of het (resistieve) touch screen heel is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Misschien een beetje domme vraag. Maar de TFT LCD heeft dezelfde pinout als de onderstaande afbeelding. Meet ik spanningsloos en tussen welke pins? Op een website zag ik ook staan dat sommige ook pull ups moeten hebben of pulls downs.

Volgens mij zit hier helemaal geen touch op, is gewoon een TFT-scherm zonder touch.

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
Arco

Special Member

Touch is meestal een losse 4 pins FFC...

Touch zie je niet op de connector maar is wel aanwezig.

Op de mijne:
Y : A1 D7
X : A2 D6

Voor zekerheid ook foto van de andere kant.

Ik heb gemeten tussen alle analoge pinnen en de digitale pinnen terwijl ik op het scherm drukte maar ik mat geen weerstand. Ik heb kunnen achterhalen welk scherm het is: https://www.baco-army-goods.nl/arduino/toutch-screen-lcd-scherm-2-8-in…

Arco

Special Member

Er staat nergens of het een resistief of capacitief touch screen is. Capacitief is meestal digitaal, resistief analoog.

Meestal kun je wel zien of er touch op zit.
Idd een extra 4-aderig flex cabeltje.

Het schermpje heeft zo'n vieraderig flexkabeltje. Is een alternatief de spanning meten tussen de analoge pinnen en de digitale pinnen?

Arco

Special Member