Samsung led tv blijft op standby en reageert niet op de a.b.

Ik dacht eerst dat de voeding van deze EH5000 serie zeker ook defect was, de beruchte gele elco's van de goedkopere voedingen in deze series 32 en 40 inch, maar toch heeft deze tv ook nog een andere schade, nl dat met een andere goede voeding, de tv niet uit standby wil komen, ook niet met de drukknop navigator die in de kap zit. De led knippert ook niet, dus ik vermoed zelf iets van een software (firmware) probleem in de flashrom. Iemand nog een andere tip misschien?

*hier heb ik geen app voor nodig

Niemand deze post gelezen ? Ik heb al 2 boarden van deze EH series 5000 met de standby problemen. De ene komt dus niet uit standby (reageert nergens op niet op a.b. en ook niet navigatie knop in de kap) en de andere knippert 2x dus normaal is dat geen power melding (terwijl er wel power is) die reageert wel op de a.b. vanuit s.b . Ik heb van beide board de flash roms al verwisseld en een de eprom met 25xx maar dat maakt niks uit. Verder kan ik eigenlijk geen rare defecten vinden, niks vinden dus zijn de hoofdcpu's misschien defect? Voeding is ok en gecheckt (vervangen met een andere werkende). Ik las iets over stuck in standby soms door andere apparaten veroorzaakt met HDMIcec ofzo die dan uitgaan en de tv mee uit en aan zetten en dat je dan met de power dit kan resetten, echter dit werkt niet dus ik denk toch hardware.

Iemand al eens zo'n board gerepareerd toevallig op componentlevel >?

[Bericht gewijzigd door Bart64 op woensdag 9 september 2020 17:33:13 (19%)

*hier heb ik geen app voor nodig

UPDATE : Verwisselen van het vierkante ic, de WTP61p8(09), Flat Panel Display Control Sub-MCU doet het probleem verplaatsen, tv reageert nu dus wel, maar nu wil de tv niet opstarten, zoals bij het andere board het geval was. Deze is ws. de boosdoener. Het regelt heel veel in en outputs, ook de i.r led en controller, power PWm/LPWM, 4 timers, watchdog, irq's, slave IIc, vga DDC, DVIDDC, PWW/LPWM, clock off @ wake up, reset , 64k bytes code flash en internal 256 bytes SRAM.

IS dit ic nu voorgeprogammeerd ten dele of niet ? HEt is een micropocessor met FLASh program geheugen en ook ram geheugen. Het ic kost nl niks op Ali, maar ik zie ook voorgeprogammeerde versies...op Ebay.

link naar datasheet: https://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/1179117/WELTREND/WT61P8…?

*hier heb ik geen app voor nodig

Vermoedelijk is deze zeker voorgeprogrammeerd,en als deze dus als voorgeprogrammeerde leverbaar is, is dit een veelvoorkomende fout... Nog niet gezien BTW

De fout heb ik ook in een smart tv board gezien de EH5300, met exact dezelfde chip, en blijven knipperen van de led, tv gaat dan wel aan vanuit standby, alleen backlight niet aangestuurd. Rare is dat ik toch een soort reset heb verkregen, door de power ingedrukt te houden zo'n 10 seconden, door de voeding naar mainboard losgetrokken, stekker vervolgens in stopcontact, stekker mainboard in voedingsprint met power ingedrukt op de navigatieknop. De tv start nu dus op zonder backlight en led knippert steeds daarna. Dus niet 2x steeds achter elkaar, maar nu langzaam steeds. Ik verdenk dus opnieuw deze chip.

*hier heb ik geen app voor nodig

Het is een standby uP, dus regelt veel meer tijdens opstarten.. Waag eens een gok en je bent de eerste als het lukt!

Misschien weet MNM wel of tijdens software update deze ook een stukje nieuwe firmware krijgt..

De chip wordt door meerdere fabrikanten aangeboden op Alixpress en eentje heb ik gevraagd of ze geprogrammeerd worden voor Samsung (dat is die van WElltrend zgn . orginal afeschermd maar volgens hun dus wel de orginele). Maar helaas was dat dus niet bekend bij hun.... op Ebay staat wel de merknaam van een leverancier die specifiek voor Samsung deze chip levert ook voor andere modellen, maar daar ook meteen de hoofdprijs voor vraagt... Ik denk misschien ook dat het niet nodig is... en wordt het flash geheugen alleen gebruikt om de settings van de timer of andere settings in op te slaan. De firmware zit toch geheel en alleen in de grote Nand Flash opgeslagen...?

*hier heb ik geen app voor nodig

Nee, tijdens update worden meerdere elementen meegenomen in de update, dus ook de stby uP

Ok, de kans dus om een werkend board te krijgen met een nieuwe chip erop die dan nog niet is geupdate of geflasht lijkt me dan ook weer een ander probleem opleveren... maar misschien start de tv dan wel weer goed op

*hier heb ik geen app voor nodig

Op 13 september 2020 18:24:25 schreef smd:
Nee, tijdens update worden meerdere elementen meegenomen in de update, dus ook de stby uP

Nee, zo ligt de situatie niet. Bij een normale firmware update voor een toestel wordt alleen de firmware voor de hoofdprocessor/systeemprocessor bijgewerkt. De firmware van de SUB-MICOM (zoals Samsung die 'stand-by uP' noemt) wordt altijd ongemoeid gelaten, tenzij er in de nieuwe systeemfirmware een check zit die de versie van de SUB-MICOM firmware controleert en eventueel update. Maar dat is een proces dat volledig los staat van het updaten van de systeemfirmware.

Een lege SUB-MICOM chip op het mainbord plaatsen heeft m.i. weinig zin: er vindt bi-directionele communicatie plaats tussen SUB-MICOM en systeemprocessor: de SUB-MICOM zet de systeemprocessor aan en die vraagt op zijn beurt aan de SUB-MICOM naar de start-up status. Zonder firmware in de SUB-MICOM vindt die communicatie niet plaats en zal het systeem nooit opstarten.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Ok, alleen een'geprogrammeerd' werkende sub micom zal dus de tv opstarten, geldt dit ook voor het aanzetten van de backlight on signaal in de docu genoemd als ... ?

*hier heb ik geen app voor nodig

Op 15 september 2020 18:55:36 schreef smd:
Zo dacht ik het ook MNM..

Ah, mijn excuses dan voor het misverstand. :)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

De standby uP regelt een hoop,maar backlight aanschakelen volgens mijn niet

In de service doku van het ic staat veel info over alle databits register adressen met bijbehorende variabelen, maar de backlight variable ken ik niet of zie ik niet echt. Daarvoor moet je echt meer van het ontwerp weten zo te zien....naar de mainprocessor en naar het standby ic op de voeding

[Bericht gewijzigd door Bart64 op donderdag 17 september 2020 13:47:12 (11%)

*hier heb ik geen app voor nodig

Misschien een goed werkend bord op de kop tikken en een programmer voor de chip aanschaffen??

Ja die programmer is wat lastiger en duurder ook, 44 pins. Ik heb al een werkend moederbord van een andere goed tv ook, die ik hiervoor kan gebruiken. Dus de binaire file kan ik dan ook overzetten denk ik. Vaak zie ik samsung tv's met dit soort problemen, knipperende leds die wel of niet opstarten met backlight probleem, terwijl voeding wel goed is en backlight ook. Dus veel problemen met moederborden zijn vaak software en eprom/flash gerelateerd. Dus misschien loont het wel om toch die programmer aan te schaffen om die moederborden weer werkend te krijgen. DIe chips zelf kosten nl niks, de programmer ook niet meer , alleen de binaire file zal denk ik wel wat moeilijker te verkrijgen... maar onlangs lukte mij dit wel ook met een defecte LG widescreen monitor die ook een corrupte eprom had. Even 2x geflasht met de nieuwe bin in de oude chip (!!) en hij deed het wonderwel weer! Heel vaak zijn ook die dingen dan net 6 jaar oud ofzo... de gewenste economische levensduur ???

*hier heb ik geen app voor nodig

Yep, als je een programmer op de kop kan tikken kan je misschien door anderen te helpen de kosten weer terug te verdienen...