Storedge communicatie (zonnepaneel omvormer)

ok, eerst even een situatieschets van de installatie die er staat:

Land : Belgie, Vlaams gewest
ik heb verschillende daken zuid gericht.
Dak 1: 24 * 395wp met een storedge omvormer 7 kw en 10kwh LG baterij
Dak 1: 34 * 395wp met een storedge omvormer 10 kw en 13kwh LG baterij
Dak 1: 10 * 395wp met een solaredge omvormer 4 kw
aan de aankomst net staat een solaredge modbus meter voor import/export regeling

lokale monitoring en intelligentie zijn energiemeters schneider pm5320. hier meet ik net, verbruik en productie mee. deze word geregistreets op een Citect Scada platform. digitale I/O is Beckhoff cx8090 ethercat

nu is het de bedoeling mijn verbruik te optimaliseren op basis van de informatie die uit de netmeters komt, en de info komende uit de omvormers. Ik denk aan warmtepomp warm water of zwembad in/uitschakelen, maar evengoed bij overproductie airco (koelen/verwarmen) automatisch te sturen om zo te optimaliseren

ik kan ip modbus communicatie doen met de omvormers, maar ik krijg geen info vrij ivm de batterijstatus en de status waar de omvormer in staat. in de standaard sunspec staat deze info niet in.

heeft iemand ervaring deze informatie vrij te krijgen dis interne communicatie ? de monitoring platform van solaredge is met regelmaat niet te bereiken of offline. ik zou het liefst deze intelligentie in house willen houden om niet afhankelijk te zijn van internet.

iemand sugesties ?
tnx,

Solaredge heeft een pdfje online staan over het koppelen van een niet solaredge device aan het systeem :

https://www.solaredge.com/sites/default/files/sunspec-implementation-t…

omvormers spreken trouwens "gewoon" sunspec open protocol.
(www.sunspec.org)

suc6

[Bericht gewijzigd door Skysoft op zondag 30 augustus 2020 13:29:04 (19%)

@ skysoft...lees mijn bericht nogmaals aub...ik schrijf : "in de standaard sunspec staat deze info niet in."

@on7nh:

info vrij ivm de batterijstatus en de status waar de omvormer in staat

kan je dan duidelijker zijn met wat je wilt uitlezen ?

laden/ontladen ? resterende capaciteit ? (ik doe een gok)

idd,
status laden, ontladen
opgeslagen vermogen of % lading in batterij
laad en ontlaad vermogen,