Weerkaartontvangst op een houten boot verbeteren

Beste leden,
met een NASA HF3/M ontvanger en een laptopje met JV-COM probeer ik de weerkaarten van Pinneberg en Northwood op 4, 8 en Mhz te ontvangen. Ook zou ik graag iets gaan ontvangen op 147 kHZ van Pinneberg want daar bestaan ook speciale scheepsontvangers voor en het ligt in het bereik van de ontvanger (100Khz-30Mhz) De ontvanger is niet de beste van de klas maar wordt toch al heel langt verkocht voor deze doeleinden. Hij kan USB, AM en LSB mode ontvangen en heeft 1 slingerwielknop waarmee de snelheid van 't wiel de afstemstappen bepaald. Er is maar liefst 1 geheugen. Ik ga binnenkort een weekje de noordzee op en wil dan zo veel mogelijk kansen hebben om weersinfo op te pikken dus deze set gaat, naast VHF en navtex, toch ook maar mee.

Er zit geen antenne bij en daar gaat vooral mijn vraag over. Met mijn proefopstelling heb ik ca. 8 mtr draad gespannen vanuit 't dakraam naar een boompje in de tuin. De draad is gespannen in zuidwestelijke richting. Een aarde ontbreekt geheel. Op de NASA zit een lullig tulp plugje, de antenne draad heb ik in de kern geprikt met een klein C tje er tussen, zo in de vensterbank de tuin in. Ik hoor de weerkaart zender op 3855 goed en sommige kaarten zijn werkbaar, maar t merendeel is veel te vlekkerig. dan hoor je ookd at t signaal vervaagt. Vooral de ijskaarten of van het middellandse zeegebied (waar ik straks op zee weinig aan heb) komen best fraai binnen :-)

Ik overweeg nu om deze https://www.vandijkenelektronica.eu/nl/producten/667-mini-antenna-acti… aan te schaffen maar gaat dat mijn probleem wel oplossen? Deze man zit hier in de buurt en we gaan al binnen een weekje weg.

Ook ligt hier al heel lang een Magnetic Longwire Balun. Zo n grijs tonnetje met een grove bout en een pl 259 plug d'r aan. Daar heb ik nog nooit plezier van gehad, al heeft een amateur m wel eens voor mij getest, het hielp gewoon niks. Iemand de gouden tip om dit voor elkaar te krijgen?

Ha JMT,

Ik denk dat de mini antenne redelijk kan werken mits je een aarde gebruik dat laatste lijkt mij op zo'n grote plas geen probleem ;)
De balun is voor een lange draad maar ook hier is de aarde belangrijk of in ieder geval zal iets moeten gebruiken wat er op lijkt !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
mel

Golden Member

Zeker op die lage frequenties is een goede aarde nodig.
Iedere antenne is dan eigenlijk te kort t.o.v. de golflengte.
Die aktieve antenne zou een oplossing kunnen zijn.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Een meter of 15 draad aan de MLB zou ook gewoon moeten werken.Die MLB is btw geen Bal-Un maar een Un-Un.
Edit\Een Mini Whip werkt ook goed maar die kun je beter zelf maken i.p.v. kopen.

http://www.pa3fwm.nl/technotes/tn07.html

Op 30 augustus 2020 22:20:17 schreef electron920:
Ha JMT,

Ik denk dat de mini antenne redelijk kan werken mits je een aarde gebruik dat laatste lijkt mij op zo'n grote plas geen probleem ;)
De balun is voor een lange draad maar ook hier is de aarde belangrijk of in ieder geval zal iets moeten gebruiken wat er op lijkt !

Groet,
Henk.

De boot is van hout en er zijn hooguit metalen huiddoorvoeren. Heb wel eens gehoord dat zeilers een rolletje kippengaas uitrollen om "aardstraling" te krijgen, maar vooralsnog zie ik nog niet zo gauw hoe ik de antenne op praktische wijze zou moeten aarden?

Op 31 augustus 2020 08:30:33 schreef Hubie:
Een meter of 15 draad aan de MLB zou ook gewoon moeten werken.Die MLB is btw geen Bal-Un maar een Un-Un.
Edit\Een Mini Whip werkt ook goed maar die kun je beter zelf maken i.p.v. kopen.

http://www.pa3fwm.nl/technotes/tn07.html

Dat ziet er gelikt uit. Helaas ontbreekt het mij nogal aan tijd om zoiets in elkaar te bakken. Ik zie trouwens ook nog niet welke waardes de componentjes dan moeten hebben? Dan maar de knip even open trekken en juist daarom zou ik willen weten of 't wel echt gaat werken.

Gisteravond ontdekte ik dat ik de rtty zender van Pinneberg (147,3kHZ) probleemloos kan ontvangen op m'n draadje, en dan heb ik nog niks geaard?? Die geeft in tekst een prachtige 5 daagse verwachting per gebied in de hele noordzee! Vreemd genoeg, moest ik daarvoor de radio op 148 kHZ USB (er is geen komma) en in USB afstemmen, terwijl ik zou verwachten dat ik er een stukje boven moet gaan zitten?? JV-Com stelt dan 't programma 90 Hz naar beneden bij en dat werkt perfect! Zelfs de laptop lader kan dat niet verzieken!

Die weerkaarten zijn erg leuk maar op een onbekende boot moet ik misschien spaarzaam zijn met de aanwezige accu, en als die geladen wordt, minstens met de hoofdmotor, dan zijn er zo veel stoorsignalen dat de ontvangst ook zal mislukken, althans dat gebeurt nu met de laptop lader, maar dat zal vast weer komen omdat er geen aarde is?? Hoe zou ik een aarding simpel kunnen maken dan?

Op 31 augustus 2020 08:30:33 schreef Hubie:
Een meter of 15 draad aan de MLB zou ook gewoon moeten werken.Die MLB is btw geen Bal-Un maar een Un-Un.

Wat is het verschil?? Zijn productnaam was toch echt wel MLB of begrijp ik iets geheel niet?

http://www.pa3fwm.nl/technotes/tn07.html

Jinny

Golden Member

Blanke koperdraad aan de massa van de radio hangen en een meter of wat overboord.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Ha JMT,

het is niet nodig om de antenne te aarde.... maar je moet de wederhelft van de condensator creëren :o
Je ontvanger aarden is prima zet hem op een plaat ijzer of hang een draad in het water je heb een hele grote plas water als reflector onder je boot.
Als je die reflector als nul potentiaal ziet zit je met je antenne keurig tussen een EM-veld :P .
Als je geen toeters en bellen wil dan zou je de antenne kunnen afstemmen dan heb je geen tegen capaciteit nodig dit gaat uiteraard alleen als je 1 frequentie wil ontvangen of je moet afstemmen !

Je ontvanger thuis heeft ook een aarde alleen zie je hem niet en vaak is het ongedefinieerd en is de werking onbekend of slecht |:(
Ik ken die UN-UN niet maar wat @Hubie schrijft klopt denk ik wel want achteraf zou ik ook niet weten waar ik de BAL vandaan moet halen :+

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ahh super dank voor deze uitleg. Misschien ga ik de HF ooit doorgronden, voorlopig zijn er nog meer vragen dan antwoorden, :) .
Van die MLB (by RF systems) heb ik het boekje eens doorgelezen. De coax zou 50 ohm moeten zijn, maar de HF3 radio heeft een 70 ohm antenne aansluiting volgens zijn beschrijving. Het is zon "gewoon audio tulp plugje" Het schijnt dat NASA marine dat ding heeft nagemaakt en afgeleid is van de Lowe 150.

Het belang van aarden ga ik nu wel beter inzien. Weet niet of de schipper mij het in dank afneemt dat er een draad over boord bungelt, maar misschien kan ik een bronzen huiddoorvoer aanpikken. Probleem op boten is altijd dat je binnen in een droge ruimte wilt gaan ontvangen en de signalen buiten aan boord komen! Een kabel door een luikopening laten lopen heeft als direct nadeel dat het einde verhaal is als dat luik waterdicht afgesloten moet worden. Een gat maken wordt niet erg op prijs gesteld en al helemaal niet voor grote connectors!

Op 31 augustus 2020 10:47:15 schreef electron920:

Als je geen toeters en bellen wil dan zou je de antenne kunnen afstemmen dan heb je geen tegen capaciteit nodig dit gaat uiteraard alleen als je 1 frequentie wil ontvangen of je moet afstemmen !

Groet,
Henk.

Ik hoor vaak dat alles gebaat is bij een afgestemde antenne. Hoe ga ik dat leren? T gaat vast over spoelen en condensatoren die bij elkaar moeten passen, maar waar vind ik de weg om een afgestemde "kring" te maken en vooral , hoe weet je dat t wel of niet werkt "und warum"!? :-)

Hubie

Special Member

Zo'n MLB is gewoon een 9:1 trafo die de paar 100 Ohm van de langdraad antenne aanpast aan de 50 Ohm ingang van de RX.Ik heb jarenlang zo'n ding gebruikt,werkte verbazend goed.

Bron:Rinus Janssen (Kent Electronics) HF werkboek.

[Bericht gewijzigd door Hubie op maandag 31 augustus 2020 20:41:47 (13%)

Ha Hubie,

Dat is helder ik ben op het verkeerde been gezet door @TS met de MLB (by RF systems) BALUN 8)7
Ik heb vroeger een long wire gehad 40 meter 14 meter boven de grond deze kon ik aan 1 kant laten zakken.
Hierbij gebruikte ik een tuner van de dump leger groen.... ha, ha het type weet ik niet meer aardstek werkt als een speer fax rtty de landmacht werkt in die tijd nog in AM radio Scheveningen ga maar door.
Ik heb ooit ik weet het jaar niet meer maar het was op een oudejaarsavond op de kortegolf een RTTY bericht ontvangen van een pers bureau dat er volgens mij in een Afrikaans land een coupe gepleegd werd live on the air !

Even voor @TS ik zal proberen vanavond een idee uit te werken voor de actieve antenne je kunt namelijk ook nog op een andere manier een tegen capaciteit creëren :P
Ik heb nog wel eens wat experimenten aan super geleidende antennes gedaan maar dat is verwatert.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
pa3gws

Golden Member

Waarom een condensator in de antenne die zit op zeker al in de ontvanger.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Hubie

Special Member

Op 31 augustus 2020 18:45:55 schreef electron920:
Ha Hubie,

Dat is helder ik ben op het verkeerde been gezet door @TS met de MLB (by RF systems) BALUN 8)7
Ik heb vroeger een long wire gehad 40 meter 14 meter boven de grond deze kon ik aan 1 kant laten zakken.
Hierbij gebruikte ik een tuner van de dump leger groen.... ha, ha het type weet ik niet meer aardstek werkt als een speer fax rtty de landmacht werkt in die tijd nog in AM radio Scheveningen ga maar door.
Ik heb ooit ik weet het jaar niet meer maar het was op een oudejaarsavond op de kortegolf een RTTY bericht ontvangen van een pers bureau dat er volgens mij in een Afrikaans land een coupe gepleegd werd live on the air !

Even voor @TS ik zal proberen vanavond een idee uit te werken voor de actieve antenne je kunt namelijk ook nog op een andere manier een tegen capaciteit creëren :P
Ik heb nog wel eens wat experimenten aan super geleidende antennes gedaan maar dat is verwatert.

Groet,
Henk.

Ja Henk dat waren nog eens tijden.
De eerste golf oorlog,DPA fotofax,haarscherpe foto's,soms ook schokkende foto's die de krant niet eens haalde.
Die foto's waren zo scherp dat je de plakbandjes gewoon zag zitten waarmee de foto op de trommel van de fax geplakt zaten.

@TS,ik heb hier nog een Mini Whip liggen,tegen verzendkosten wil ik die wel opsturen.Moet je wel nog even zelf een voeding maken,de voeding van de Mini Whip gaat via de coax.

Waarom geen lange draad van de top vd mast naar beneden? Hoe langer en hoger hoe beter.
Antenne versterkers kunnen soms intermodulatie problemen geven, ook is er meer kans op oversturing ingang.
Aarde is inderdaad een geleider in de zee.

De ontvangst zal vrij goed zijn, is op zee bijna altijd beter dan op land vanwege de bodemgeleiding die op zee maximaal is.

De zeezenders als Veronica hebben daar ook van geprofiteerd.

(Rij voor de aardigheid een met je auto naar de kust of de Afsluitdijk, en je zal merken dat je veel meer zenders overdag ontvangt op de midden en lange golf.)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik zie dat de aanbevelingen alweer over elkaar heen buitelen; allemaal goed bedoeld, maar niet allemaal even praktisch in dit geval.

Het is niet nodig een meterslange draad te spannen, en we gaan ook geen dingen buitenboord hangen!

Eerst even dit uit de weg: De ontvanger heeft een '70 Ω'-ingang voor de antenne. Dat wil alleen maar zeggen 'laagohmig'. In Engeland is, of althans was, 70 ohm nu eenmaal gangbaar voor goedkope coaxkabel, zoals tv-kabel. Ze zeggen dus eigenlijk 'aan te sluiten met gewone coax', da's alles. Bij ons is dat dan 50 Ω. Het maakt niets uit.
De werkelijke impedantie van de ontvanger is voor iedere frequentie weer anders, en is eigenlijk nooit 70 ohm (of bij hoogst zeldzaam, zuiver toeval :)).

Wat de antenne betreft, die zal ALTIJD 'te kort' zijn. Maar dat is eigenlijk een onzin-uitdrukking, die meer bij zenders hoort: een te korte antenne is lastiger aan te passen aan een zender.
Voor een ontvanger maakt het bijna niets uit. Ga maar na: dan zál de antenne minder gewenst signaal van de zender binnenbrengen. So what? Alle storing van buiten is evenvéél zwakker. De signaal/ruis-verhouding is dus niet slechter.
Pas op de allerlaagste frequenties gaan we hierover nadenken; voor de 147,3 kHz bijvoorbeeld. Hier is nog steeds de antennelengte zélf niet het probleem! De zender bulkt van het vermogen. Echter, de aanpassing aan die laagohmige ingang wordt nu wel erg slecht.
Een 'MLB' (fantasienaam voor 'antennetrafo') helpt je hier niet, omdat die op deze frequentie niet goed werkt.

Het allergemakkelijkst is het, gewoon een kleine actieve antenne te nemen. Dat is een héél korte antenne, die dus heel hoogohmig is1, met daarbij ingebouwd een buffer die het signaal aanpast aan de laagohmige coaxkabel en ontvanger.

Omdat de buffer in de actieve antenne zo'n hoge ingangsweerstand heeft, maakt het niet uit dat de antenne kort is. En wat op je houten boot nog belangrijker is: de 'aarde' hoeft dus ook niet veel voor te stellen. Meestal is de coaxkabel van actieve antenne naar de ontvanger al voldoende.

Eventueel kun je nog een paar meter draad door het schip leggen. Dat hoeft niet in het water! Zie het niet zozeer als aarde, maar als 'tegengewicht'. Als je een metalen brandstoftank en/of watertank hebt (Spanjaarden hebben vaak een wijntank, zelluf gezien op hun vissersschepen :)), dan kun je die prachtig als 'tegengewicht' gebruiken.

De actieve antenne kan prima een 'Miniwhip' of vergelijkbare antenne zijn. Ik dacht dat hierboven iemand er eentje aanbood.
Misschien ook leuk om te bekijken is de actieve antenne van Nasa zelf, voor gebruik met de HF3-ontvanger. Onder andere hier gezien. Je ziet dat ook Nasa ervan uitgaat dat de aansluitkabel zelf voldoende 'aarde' zal opleveren.

Vergeet niet de antennevoeding achter op de ontvanger aan te zetten (een schuifschakelaartje).

 
 
--
1Een korte antenne heeft wel een lage stralingsweerstand, maar de totale impedantie is hoog.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Tja,de TS wil weerkaarten ontvangen op de lange golf,dan kom je toch al gauw een kilometertje of 2 draad tekort.Een actieve antenne zoals de Mini Whip lijkt mij dan toch de beste optie?

Dat schrijf je ook in het bovenstaande verhaal lees ik nu pas 8)7

Ha Hubie,

Ik denk dat jou antenne prima is voor @TS de antenne bij de genoemde leverancier of die @FET laat zien zijn niet veel of helemaal niet beter.
Alleen die zijn gebruiksklaar ;)
En misschien is het IP2/IP3 vrije gebied groter dus een beter dynamisch bereik.

Ik ben aan het rekenen gegaan om @TS een redelijke uitleg te geven maar dat kost toch iets meer tijd dan ik dacht.
In ieder geval ben ik het met het standpunt van @FET eens dat je niet teveel aandacht moet besteden aan het feit dat de antenne kort is overigens was de eerste commerciële antenne van Marconi in 1901 ook een veel te korte zendantenne 8)7

Wat wel interesant is hoe klein kunnen we dan gaan ? daar ben ik even mee bezig.
Het enige tot nu toe is de aanpassing naar de apparatuur de Q dus de bandbreedte van de antenne en de K de factor die weergeeft het vermogen om energie uit het EM veld om te zetten naar een elektrische stroom.

Hoe ziet jou antenne qua vorm er uit en wat zijn de afmetingen ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 31 augustus 2020 18:48:52 schreef pa3gws:
Waarom een condensator in de antenne die zit op zeker al in de ontvanger.

Hmm, die had ik ergens elders gelezen voor het testen van een defecte Navtex ontvanger. Zat nog aan de draad en ik dacht, baat het niet dan schaad het niet :-)

Op 31 augustus 2020 19:44:19 schreef Hubie:
[...]

Ja Henk dat waren nog eens tijden.
De eerste golf oorlog,DPA fotofax,haarscherpe foto's,soms ook schokkende foto's die de krant niet eens haalden.
Die foto's waren zo scherp dat je de plakbandjes gewoon zag zitten waarmee de foto op de trommel van de fax geplakt zaten.

@TS,ik heb hier nog een Mini Whip liggen,tegen verzendkosten wil ik die wel opsturen.Moet je wel nog even zelf een voeding maken,de voeding van de Mini Whip gaat via de coax.

Dat is een heel aardig aanbod! In de nasa zit geen voeding aan de antennekant dus die moet ik dan ook weer in elkaar vogelen en daar ontbreekt het mij nu vooral aan tijd. Zal u even een pb sturen.

Op 31 augustus 2020 21:49:45 schreef Hubie:
Tja,de TS wil weerkaarten ontvangen op de lange golf,dan kom je toch al gauw een kilometertje of 2 draad tekort.Een actieve antenne zoals de Mini Whip lijkt mij dan toch de beste optie?

Dat zal een grapje zijn? Ik schreef dat ik graag op de lange golf de rtty wil ontvangen. Waarschijnlijk omdat die zender zo sterk is gaat dat wonderlijk goed. Het jv com programma stelt zelf het tekort aan nauwkeurige frequentie bij en dat maakt denk ik dat elk karakter correct binnen komt. Voor mij een prima oplossing dus voor zo ver. Uiteraard blijft het helder ontvangen van de weerkaarten wel een uitdaging.

Op 31 augustus 2020 21:22:45 schreef Frederick E. Terman:
Ik zie dat de aanbevelingen alweer over elkaar heen buitelen; allemaal goed bedoeld, maar niet allemaal even praktisch in dit geval.

Het is niet nodig een meterslange draad te spannen, en we gaan ook geen dingen buitenboord hangen!

Eerst even dit uit de weg: De ontvanger heeft een '70 Ω'-ingang voor de antenne. Dat wil alleen maar zeggen 'laagohmig'. In Engeland is, of althans was, 70 ohm nu eenmaal gangbaar voor goedkope coaxkabel, zoals tv-kabel. Ze zeggen dus eigenlijk 'aan te sluiten met gewone coax', da's alles. Bij ons is dat dan 50 Ω. Het maakt niets uit.
De werkelijke impedantie van de ontvanger is voor iedere frequentie weer anders, en is eigenlijk nooit 70 ohm (of bij hoogst zeldzaam, zuiver toeval :)).

Wat de antenne betreft, die zal ALTIJD 'te kort' zijn. Maar dat is eigenlijk een onzin-uitdrukking, die meer bij zenders hoort: een te korte antenne is lastiger aan te passen aan een zender.
Voor een ontvanger maakt het bijna niets uit. Ga maar na: dan zál de antenne minder gewenst signaal van de zender binnenbrengen. So what? Alle storing van buiten is evenvéél zwakker. De signaal/ruis-verhouding is dus niet slechter.
Pas op de allerlaagste frequenties gaan we hierover nadenken; voor de 147,3 kHz bijvoorbeeld. Hier is nog steeds de antennelengte zélf niet het probleem! De zender bulkt van het vermogen. Echter, de aanpassing aan die laagohmige ingang wordt nu wel erg slecht.
Een 'MLB' (fantasienaam voor 'antennetrafo') helpt je hier niet, omdat die op deze frequentie niet goed werkt.

Het allergemakkelijkst is het, gewoon een kleine actieve antenne te nemen. Dat is een héél korte antenne, die dus heel hoogohmig is1, met daarbij ingebouwd een buffer die het signaal aanpast aan de laagohmige coaxkabel en ontvanger.

Omdat de buffer in de actieve antenne zo'n hoge ingangsweerstand heeft, maakt het niet uit dat de antenne kort is. En wat op je houten boot nog belangrijker is: de 'aarde' hoeft dus ook niet veel voor te stellen. Meestal is de coaxkabel van actieve antenne naar de ontvanger al voldoende.

Eventueel kun je nog een paar meter draad door het schip leggen. Dat hoeft niet in het water! Zie het niet zozeer als aarde, maar als 'tegengewicht'. Als je een metalen brandstoftank en/of watertank hebt (Spanjaarden hebben vaak een wijntank, zelluf gezien op hun vissersschepen :)), dan kun je die prachtig als 'tegengewicht' gebruiken.

De actieve antenne kan prima een 'Miniwhip' of vergelijkbare antenne zijn. Ik dacht dat hierboven iemand er eentje aanbood.
Misschien ook leuk om te bekijken is de actieve antenne van Nasa zelf, voor gebruik met de HF3-ontvanger. Onder andere hier gezien. Je ziet dat ook Nasa ervan uitgaat dat de aansluitkabel zelf voldoende 'aarde' zal opleveren.
[bijlage]
Vergeet niet de antennevoeding achter op de ontvanger aan te zetten (een schuifschakelaartje).

 
 
--
1Een korte antenne heeft wel een lage stralingsweerstand, maar de totale impedantie is hoog.

Super dank voor deze ophelderingen! (en nu maar hopen dat er geen kritiek op komt, want dan raak ik het spoor echt kwijt:-)
Ter illustratie: ik ga deze week nog, met een boot naar zweden varen en zorg voor de weerberichten. De trip kan best een week duren want er wordt uitsluitend gezeild! Wel nu, de boot heeft al een werkende navtex en vhf, maar daarmee heb je geen lange termijn inzicht in het weer. We houden niet van alle moderne snufjes zo ook voor grib files die per email of satelliet opgehaalfd worden. In een kist op zolder lag mijn oude HF3/M, een boekje, aantekening naar de software en de MLB. De HF3 heeft wel een schuifje op de achterkant maar dat is alleen een verzwakker, de apparaten met een zwarte sticker hebben geen voeding op de uitgang. Ik n stuk draad gepakt en aan een boom geknoopt en zowaar, de soms meestal verstoorde faxkaarten rolden binnen. (behalve de ijskaarten haha) Toen merkte ik dat de RTTY wel erg goed werkte op dat simpele draadje en daar nam ik vooralsnog genoegen mee. De speurtocht naar een compacte bijpassende antenne leverde onder andere de NASA actieve antenne op maar daar zat weer geen voeding bij. (wel in UK) Ik ging er van uit dat het ding geschikt is voor zijn toepassing maar wist niet of het daar bij blijft. Toen herinnerde ik mij de shop hier in de buurt met zo n mini whip in de aanbieding (zul je altijd zien, althans ik vermoed dat google dat al had gezien) Resume, als ik er snel aan kan komen en het is compleet dan schaf ik vlug zo'n ding aan, maar voorlopig ben ik gered met de RTTY oplossing. Het gehobby bewaar ik even voor de winter!
Vraag daarbij is nog wel steeds, hoe maak je nu een afgestemde kring?

Wat de wine betreft, ja dat heb ik ook al eens ondervonden. Stalen schuit met aan de aanzuigbuis de tekst "wine". helaas was dat meer als grap bedoeld, de tanks waren verroest en het water had de kleur van ... (u raad t al) Dank !!!

Op 1 september 2020 10:55:58 schreef JMT:
[...]

Dat is een heel aardig aanbod! In de nasa zit geen voeding aan de antennekant dus die moet ik dan ook weer in elkaar vogelen en daar ontbreekt het mij nu vooral aan tijd. Zal u even een pb sturen.

Ahum, bepaald geen FB hier. Hoe kunnen we 1 op 1 contacten? Lijkt me leuk om er in de winter mee te gaan vogelen, voor nu ontbreekt het aan tijd want ik moet dan ook nog n voedingkje dr in planten.

Op 31 augustus 2020 18:18:43 schreef Hubie:
Zo'n MLB is gewoon een 9:1 trafo die de paar 100 Ohm van de langdraad antenne aanpast aan de 50 Ohm ingang van de RX.Ik heb jarenlang zo'n ding gebruikt,werkte verbazend goed.

Bron:Rinus Janssen (Kent Electronics) HF werkboek.

Wat een mooi fragment? Uit welk boek als ik vragen mag? Ben bijna jarig...

Overigens, de ontvanger die ik hier heb heeft een 70 ohms antenne ingang (in UK gebruikelijk las ik) , en van de MLB weet ik 't eigenlijk niet (als ie die al heeft) Er zit 'n PL259 plug aan en dan denk ik aan de 50 ohm van de bakkies van vroeger. (75 ohm mocht toen niet want etc etc. dus gingen we sparen voor een echte kabel :-) Van die gedachte is iets bij mij blijven hangen. Welke kabel zal ik hier bij voorkeur gebruiken?