Weerkaartontvangst op een houten boot verbeteren

Zonder actieve antenne kan het ook.
Wat F.E.T. schreef dat de ingang van de ontvanger laag impedant is namelijk 70 ohm.
Door nu een parallelkring te gebruiken wordt die lage impedantie opgeslingerd tot een hoge impedantie.

Daarvoor is nodig een afstem condensator uit een radio van 500pF of twee secties parallel geschakeld van 365pF.
En een spoel van 80 windingen gewikkeld uit 1mm wikkeldraad met een diameter van 5cm (PVC waterleiding buis), met een aftakking op 10 windingen.
Op de aftakking sluit je de coaxkabel van de ontvanger aan en met de afstemcondensator zet je de kring op de frequentie.
Het resultaat is een geweldige gevoelige ontvangst.
Voor de lengte van de antennedraad kun je ongeveer 5 meter gebruiken.

Telefunken Sender Systeme Berlin

@ JMT: Leuk experiment dat je gaat uitvoeren op zee ! Zoals eerder aangegeven kun je voor ontvangst prima een miniwhip antenne gebruiken.
Je zit dan ook niet met hele bossen draad op de boot ;)
Als je ook wilt gaan zenden op HF dan praat je natuurlijk over hele andere antennes maar dat is hier (nog) niet aan de orde.

De Nasa HF3 is idd een leuke ontvanger en het goedkopere broertje van de Lowe HF150 die ik hier heb staan. Voor het decoderen kun je ook het programma SeaTTY gebruiken. Dat progje vind ik zelf wat gebruiksvriendelijker en mijn ervaring is dat decodering wat beter gaat dan JVcomm, in elk geval voor Navtex.

Succes en we zijn benieuwd naar je ervaringen !

Grt Hans

Ha Omega01x,

De miniwhip is zeker goed bruikbaar en.... die zou zelfs draadloos kunnen uitvoeren dan is het gevaar helemaal weggenomen :D
Wel even kijken voor de spanning accu kastje onder de mast en klaar.
Je draadje (ik antwoord hier even) netjes gedaan.

@Martin V,

Ja dat is mijn voorstel naar @TS maar ik zou dan gebruikmaken willen maken van varactors voor de fijn afstemming en schakeldiodes om de grove condensator te schakelen.
En tevens twee armen dus een ESA (Electrically Small Antenna) uitgevoerd als dipool.
Je bent dan verlost van het onbetrouwbare referentie vlak (tegen capaciteit) |:(
Ik ben nu eerst de efficiëntie aan het bekijken dus hoe klein kan je gaan in afmetingen om voldoende energie uit het EM-veld te plukken :P
Wat ik ook niet meer weet is hoe laag in frequentie je de varactor kan gebruiken.
Ik heb zo'n jaar of 40 geleden metingen gedaan en het ligt mij bij dat rond de 1 MHz en daar beneden er gelijkrichting optreed :(

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Jongens, toe. Dit leidt allemaal pijlsnel tot niets.

Een draadantenne is onnodig en onhandig. En de afgestemde kring van @Martin V kan zo niet werken. Met de opgegeven maten voor de spoel, met 2x 365 pF en met de eigen capaciteit van 5 m draad, wordt de laagste frequentie ongeveer 500 kHz. Maar we moeten naar 147,3 kHz, zodat je nog eens 11 maal zoveel LC nodig hebt. Ondoenlijk dus.
Bovendien moet de ontvanger ook op de kortegolffrequenties uit de startpost werken, waarvoor weer andere spoelen nodig zijn. Over varicaps op 147 kHz hoeven we het helemaal niet te hebben.

Ook het afstemmen, iedere keer opnieuw, is te lastig. Vergeet niet dat bij de weerkaarten-ontvangst je vaak moet kiezen uit twee of drie frequenties, door te kijken op welke de ontvangst het helderst is. Dat gaat alleen goed als je niet ook nog eens een hele armen-en-benen-winkel moet bedienen bij de antenne (buiten, in de regen en wind). Niemand doet dat op een boot.

Een actieve antenne dus.
Dat die een voeding nodig heeft is geen groot bezwaar. Weliswaar heeft de ontvanger van @JMT deze antennevoeding helaas niet aan boord, maar bij zowel de antenne van Van Dijken, als bij de Miniwhip, zit al een voedingskastje. Voor de Nasa-antenne is hij trouwens ook verkrijgbaar.

Je hoeft dus alleen de antenne ergens buiten te monteren, de coax te leggen, en het voedingskastje ergens binnen (bij de ontvanger, bijvoorbeeld) van 12 V te voorzien. Een externe aarde zal hoogstwaarschijnlijk niet nodig zijn, en anders volstaat een paar meter draad, binnenboord langs de wand weggewerkt en bij de ontvanger aan de massa aangesloten.

Mocht e.e.a. nog niet helemaal duidelijk zijn, ga dan eens in een jachthaven kijken naar hoe men dat daar doet met de weerkaarten- en NAVTEX-ontvangers, of vraag het bij een scheepstimmerman hoe die dingen worden geplaatst.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 1 september 2020 14:30:11 schreef Martin V:
Zonder actieve antenne kan het ook.
Wat F.E.T. schreef dat de ingang van de ontvanger laag impedant is namelijk 70 ohm.
Door nu een parallelkring te gebruiken wordt die lage impedantie opgeslingerd tot een hoge impedantie.

Daarvoor is nodig een afstem condensator uit een radio van 500pF of twee secties parallel geschakeld van 365pF.
En een spoel van 80 windingen gewikkeld uit 1mm wikkeldraad met een diameter van 5cm (PVC waterleiding buis), met een aftakking op 10 windingen.
Op de aftakking sluit je de coaxkabel van de ontvanger aan en met de afstemcondensator zet je de kring op de frequentie.
Het resultaat is een geweldige gevoelige ontvangst.
Voor de lengte van de antennedraad kun je ongeveer 5 meter gebruiken.

[bijlage]

Leuk voor de winter. dank alvast

Op 1 september 2020 22:53:56 schreef Frederick E. Terman:
Jongens, toe. Dit leidt allemaal pijlsnel tot niets.

Een draadantenne is onnodig en onhandig. En de afgestemde kring van @Martin V kan zo niet werken. Met de opgegeven maten voor de spoel, met 2x 365 pF en met de eigen capaciteit van 5 m draad, wordt de laagste frequentie ongeveer 500 kHz. Maar we moeten naar 147,3 kHz, zodat je nog eens 11 maal zoveel LC nodig hebt. Ondoenlijk dus.
Bovendien moet de ontvanger ook op de kortegolffrequenties uit de startpost werken, waarvoor weer andere spoelen nodig zijn. Over varicaps op 147 kHz hoeven we het helemaal niet te hebben.

Ook het afstemmen, iedere keer opnieuw, is te lastig. Vergeet niet dat bij de weerkaarten-ontvangst je vaak moet kiezen uit twee of drie frequenties, door te kijken op welke de ontvangst het helderst is. Dat gaat alleen goed als je niet ook nog eens een hele armen-en-benen-winkel moet bedienen bij de antenne (buiten, in de regen en wind). Niemand doet dat op een boot.

Een actieve antenne dus.
Dat die een voeding nodig heeft is geen groot bezwaar. Weliswaar heeft de ontvanger van @JMT deze antennevoeding helaas niet aan boord, maar bij zowel de antenne van Van Dijken, als bij de Miniwhip, zit al een voedingskastje. Voor de Nasa-antenne is hij trouwens ook verkrijgbaar.

Je hoeft dus alleen de antenne ergens buiten te monteren, de coax te leggen, en het voedingskastje ergens binnen (bij de ontvanger, bijvoorbeeld) van 12 V te voorzien. Een externe aarde zal hoogstwaarschijnlijk niet nodig zijn, en anders volstaat een paar meter draad, binnenboord langs de wand weggewerkt en bij de ontvanger aan de massa aangesloten.

Mocht e.e.a. nog niet helemaal duidelijk zijn, ga dan eens in een jachthaven kijken naar hoe men dat daar doet met de weerkaarten- en NAVTEX-ontvangers, of vraag het bij een scheepstimmerman hoe die dingen worden geplaatst.

Wederom dank voor de praktische insteek. Hoe goed ook bedoeld van de anderen, dit is wel precies wat ik zoek. Er moeten al weer andere stekkertjes bijgehaald worden want de HF3 heeft een tulpplugje! Ik ga dan maar als n speer naar Dijken, die heeft vast ook spulletjes liggen om de praktische kant voor elkaar te krijgen. Zoals te verwachten was, zijn er een hele lijst aan zaken die voor vertrek ook nog even geregeld moeten worden, enw eet ik nog niet eens hoe veel stroom er voor mij beschikbaar is. Er staat een benzine generatortje voor ons klaar, maar in de regel wil ik dat liever uit dan aan hebben ivm de stoorsignalen!! En laten we wel zijn, t gaat maar om aanvullende weerberichten hoor! In de lucht kun je op zee veel meer zien dan op welk schermpje dan ook :-) ! DANK

Ha Frederick E. Terman,

Mee eens..... maar ik geloof dat ik dit al drie keer vermeld heb dat ding bij de shop die @TS noemt is prima en die jij heb gepost is nog eens €40,- goedkoper is ook prima :D
En als je dan iets met tegen capaciteit wil doen wikkel aluminium folie als een manchet om de coax kabel zeg 80 cm werkt uit de grote kunst.
Maar dat is niet mijn idee het gaat er mij om, eens te kijken hoe klein je zo'n sonde kan maken puur academisch.
Ik weet niet eens wat @TS kan bouwen en wat al aangegeven is dat het op dit moment qua tijd niet lukt dat is helder.

Dus laten we er van uit gaan dat het een brainstorm sessie is het uitwisselen van ideeën het geen ik soms op CO mis :+
Het ontwerpen van een zogenaamde actieveantenne..... een spijker met een impedantie buffer die 1 Watt piek uitgestuurd kan worden en 2 kV aan de ingang verdraagt dat zal mij een tweede keer ook wel lukken dus daar zie ik niet zo'n probleem in ;)

Ik denk dat het interessanter en voor sommige leerzaam is om nu eens echt te kijken wat de mogelijkheden zijn en waar je op moet letten.
Maar vooral hoe meet je zo'n antenne en kan je deze ESA misschien ook in 3D uitvoeren :?
Hoe ontwikkel je een versterker met eigenschappen beter als meenig eindtrap enz....

Dat afstemmen van mijn kant tja dat moet je slim doen maar dat is nu niet aan de orde.
Het is heel gemakkelijk om het signaal draadloos naar de ontvanger te voeren dus helemaal geen coax kabel alleen een batterij pakketje onder de mast ;)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ik wist niet dat het om de langegolf 147kHz ging, maar om ongeveer 500kHz. Ja dan heb je een flinke spoel nodig en condensator.
Als er dan ook nog op diverse andere frequentie getuned moet worden is dit wel een heel omslachtige manier.
Ja dan blijft een actieve antenne dus over..

Henk als je wilt berkenen wat de ideale lengte is voor een korte antenne, dan kun je dat doen volgens de formules van raam antennes.
Ik heb heel veel op het internet gelezen en toen kwam ik dat tegen.
Waarin precies staat hoeveel vierkante meter raam gevoeligheid oplevert.
Een link heb ik helaas niet, maar in die richting zou je kunnen zoeken.

Evenals een goede voorversterker welke nagenoeg geen lineaire vervorming of ruis heeft, de Norton versterker bedoel ik eigenlijk.
Deze versterker is ook breedbandig leverd niet teveel aan ruis op.
Dat is een versterker met tegenkoppeling, ik heb die ook meerdere keren gebouwd voor ontvangst van mijn actieve raam antenne.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha Martin V,

Je zal zo wie zo een stukje ferriet moeten gebruiken of misschien poeder ijzer !
Maar ik had in mijn eerste of tweede post de afgestemde versie al laten varen te omslachtig als hand bediening met een processor geen punt maar dat is weer veel te ingewikkeld voor @TS denk ik bescheiden :+
Des al niet te min is het idee om eens te kijken of de koppeling tussen het EM-veld en de antenne dus het laden (versnellen) van de deeltjes in het metaal (antenne) best interesant.

Om de antennes uit te rekenen daar heb ik nog wel magneetkaartjes voor de programma's er op bedoel ik dan voor de HP67 is nog steeds een kanjer :P
En die versterker heb ik zo'n 40 jaar terug ontwikkeld is een zware jongen zeg maar een QRP eindtrap die term bestond geloof ik nog niet.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Raamantennes hebben het nadeel dat ze een zeer scherpe nul hebben in 2 richtingen.
Als je een vaste koers aanhoudt niet zo'n probleem, als je een beetje slingert kan je happen van de uitzending missen.
Zelfde probleem heb je met ferrietantennes.
Best neem je dus 2 van dergelijke antennes haaks op elkaar, als je daarvoor wil gaan.

Ferriet is overigens een prima optie. De prestaties van een goeie lange ferrietantenne (15-20cm) hoeven niet onder te doen voor een lange draadantenne.

Eventueel kan je een versterkertrapje uit een luxe portable radio kopiëren.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 2 september 2020 00:18:54 schreef Martin V:
Ik wist niet dat het om de langegolf 147kHz ging, maar om ongeveer 500kHz. Ja dan heb je een flinke spoel nodig en condensator.
Als er dan ook nog op diverse andere frequentie getuned moet worden is dit wel een heel omslachtige manier.

In de startpost, en verderop een paar keer, worden wat frequenties genoemd. Inderdaad zijn afgestemde antennes dan lastig. Een actieve ontvangantenne is hier bij uitstek op zijn plaats.

Maar, tot troost, vind je dit vast leuk (het volgende is alleen vanwege de interessantigheid):
Voor 518 kHz (Navtex) waren er inderdaad korte, en toch passieve antennes. Qua werking leek zo'n antenne op jouw voorstel, alleen 1) de spoel werd afgestemd door zijn eigen (parasitaire) capaciteit, en 2) de capaciteit van de spoel werkte ook als 'oppik'. Zo bleef er dus een plastic buis van zo'n 35 cm en 5 cm dik over: ook een praktische antenne. Ik vond er eentje in een afvalbak in de haven en maakte hem open, zodoende weet ik wat erin zat. :)

--

Op 2 september 2020 12:01:22 schreef Ledlover:
Zelfde probleem [de nulrichtingen] heb je met ferrietantennes.
Best neem je dus 2 van dergelijke antennes haaks op elkaar, als je daarvoor wil gaan.

Dat kan, maar niet gewoon parallel of in serie geschakeld, want dan heb je in de 45-225 (of 135-315)-richtingen weer nieuwe nullen. :)
De gebruikelijke oplossing hiervoor is een (elektrisch) faseverschil van 90 graden tussen de twee ramen of ferrietantennes aan te brengen. Probleem is dat die 90 graden redelijk constant moet blijven over de hele band. Voor één frequentie is het echter gemakkelijk, en ferrietantennes voor de 518 kHz Navtex zijn vlot te koop.
https://www.nasamarine.com/wp-content/uploads/2019/05/H-Vector-antenna-with-optional-rail-mount.jpg

 

Ferriet is overigens een prima optie. De prestaties van een goeie lange ferrietantenne (15-20cm) hoeven niet onder te doen voor een lange draadantenne.

Dat hangt ervan af hoe je het bekijkt. Qua signaal-ruisverhouding is het meestal waar, maar pas op: een niet-afgestemde ferrietantenne is qua signaalsterkte slechts gelijk aan een draadje van 10, hooguit 20 cm.1

Er zijn ferriet 'bolletjes' zoals hierboven afgebeeld te koop, maar dan bedoeld voor DGPS-zenders, die tussen 284 en 315 kHz werken. Ook hier twee haaks op elkaar geplaatste ferrietstaafjes, het 90-graden-netwerk is iets breedbandiger gemaakt, en de afstemming is ook vrij breed rond 300 kHz. Dat gaat goed, maar het bleek nodig elk van de twee antennes eerst zijn eigen ruisarme versterkertje te geven voordat het signaal de faseschuiver in gaat.
Dat gezegd hebbende, het systeem werkt flitsend. O.a. Trimble verkoopt DGPS-ontvangers waar de GPS-patchantenne (het keramische vierkantje) en de DGPS-langegolfantenne (twee ferrietjes) in gecombineerd zijn.

Nog eens, dat is allemaal niet belangrijk voor het ontvangstprobleem van @TS, maar wel interessante kost allemaal.

 
--
1Het is voor velen lastig te geloven dat een ferrietantenne zo'n kleine effectieve hoogte heeft. Maar kijk eens naar een 80m-vossenjachtontvanger. De ferrietstaaf daarvan is meestal ca. 15 cm, en de sense-antenne (een verticaal sprietje) is ook ca. 10..15 cm lang. De signalen van beide antennes zijn (ondanks dat hier de ferrietantenne afgestemd is!) even sterk, wat ook nodig is om het hartvormig antennediagram te maken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Ik sta altijd te kijken van het korte stompje ferriet van zo'n DCF moduul.

Maar hoe krijgen ze de ontvangst in een DCF horloge voor elkaar??

Allicht controleren of er niet lokaal iets stoort, dus of de ontvangst niet beter is met ENKEL deze ontvanger onder spanning.

Ik sta altijd te kijken van het korte stompje ferriet van zo'n DCF moduul.

@Hubie, dat printje op de foto daar zit niet veel aan componenten op.
Ik zie een kristal, zit er een ic op?
Dat is inderdaad enorm klein en simpel zo te zien.

@F.E.T. bedankt voor de uitleg van die passieve 518kHz antenne.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Hubie

Special Member

Op de andere zijde van het printje zit zo'n 'zwarte druppel chip'

Ha Hubie,

Leuke antenne in een horloge ( ik heb/had er zo een ) ook met een ferriet staafje :D
Het uiteindelijke effect van een kern in een spoel is dat alleen dat de diameter groter wordt met als resultaat dat de inductie omhoog gaat.
Dat klokje werkte uit de grote kunst maar je moet bedenken dat je niet constant een signaal hoeft te ontvangen.

Ik ben een en ander aan het modelleren maar heb al door dat de whip ook veel kleiner kan indien je gebruik maakt van een impedantie omzetter bijvoorbeeld een buffer/versterker zodat de stralingsweerstand redelijkerwijs gewaarborgd is !

Nog even voor de raamantenne van @Ledlover let wel op het verschil tussen een grote en een kleine toroid qua richting!
Het richtingsdiagram van een 1/λ toroid is nagenoeg het zelfde als van een 1/λ dipool maar bij < 10/λ draait het diagram.

Verschil grote en kleine loop.

Overigens is het naar mijn mening een misvatting dat een loop, raam of ferriet antenne alleen gebruik maakt van het magnetische veld en niet van het elektrische veld :?
In alle toepassing op elektrisch gebied moeten beide componenten samen bestaan.... de een krult de andere als twee lussen bovendien moeten het elektrische veld en het magnetische veld op alle punten in het dynamische circuit bestaan :D

De ferriet antenne uit het peildoosje link van @FET is ik denk zo lang omdat er ook nog sens spoeltjes opzitten :?
Voor het omzetten van het EM-veld heb je 1/3 van de lengte nodig !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Ik weet niet welke oplossing de @TS gekozen heeft maar als je geen tijd,zin of kunde hebt om een miniwhip in elkaar te bakken lijkt mij de actieve antenne van van Dijken een goede keus.In de mast ophangen aansluiten en klaar is Kees.Niet vergeten om de antenneplug met Telcotape waterdicht te maken.

Ha Hubie,

Ik verwacht dat @TS de antenne van Dijken heeft aangeschaft met een verloop B&C (bus) naar tulp :)
En dat is in eerste orde benadering prima persoonlijk is de prijs....... maar ja wel compleet met voedingswissel en bevestiging.
Maar het is qua antenne niet veel meer als jou printje en daar schuilt een punt van aandacht in.... met deze antenne vorm !

De antenne wat een soort elektrometer is zal gevoelig zijn voor statische ontlading.
Veel wordt door de radio amateurs het argument gebruikt dat de antenne minder gevoelig is voor storing.
Maar juist heel veel man made noise is verticaal gepolariseerd en dan nog iets anders door de vorm.... een geleidende plaat verticaal op te stellen ontstaat er een nul aan de boven en onder zijde in deze richting is de antenne ongevoelig.
Op zich zou je zeggen nou en.... ik kijk niet naar de sterren hemel O-) maar door de propagatie van het signaal kan het voorkomen dat op relatief korte afstand, het signaal recht boven je pet naar beneden komt en je last kan ondervinden van die nul :'( .

Maar goed ik ben nog aan het rekenen ook voor een ferriet antenne dan weten we voor eens en altijd hoe je zo'n antenne systeem moet behandelen ik kan geen gebruik maken van antenne simulatie programma's deze werken met een algoritme wat voor zo'n plaat.... wat het ene deel van de condensator vertegenwoordigt niet.
Maar gaat goed komen alhoewel Maxwell ook niet op alle punten even duidelijk is.
Ik krijg een beetje de indruk dat in zijn Ampère/Maxwell wet het lijkt alsof de duivel achter hem stond >:) maar goed roeien met de bekende riemen.

De antenne die @FET laat zien is mij bekend ik heb hier twee (JRC Alphatron marine Rotterdam) liggen iets moderner en voor het zelfde doel namelijk DGPS in mijn model zit ook een elektronisch kompas.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

@ Frederick: Nog even of topic ;)
Heb jij misschien wat info over het inwendige van die Nasa Vector antenne?
Is zoiets zelf te bouwen ?

Grt Hans

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik weet het niet, maar ik verwed er een doos bier om dat het ook weer gewoon een miniwhip-achtige is. Eventueel alleen met nog een overspanningsbeveiliging over de ingang.
Sorry, andere antenne! Ferrietstaven, inderdaad, in de H-vector antenne. Maar ik heb de Nasa nog nooit van binnen gezien.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 5 september 2020 10:42:18 schreef electron920:
door [...] een geleidende plaat verticaal op te stellen ontstaat er een nul aan de boven en onder zijde in deze richting is de antenne ongevoelig.

Het mag waar zijn dat deze antenne [de miniwhip en alle daarop gelijkende antennes) gevoelig is voor verticale polarisatie, maar dat komt alleen doordat het min of meer een 'field probe' is, die gevoelig is voor het potentiaalverschil tussen zijn 'antenneplaat' (nou ja, plaatje) en zijn mantelaansluiting van de coax en/of de metalen mast.
De richting van het antenneplaatje maakt niets uit.
Je kunt deze antenne gerust horizontaal monteren; hij blijft evengoed verticaal gepolariseerd.
Dus mocht er eens een golf recht van boven komen: jammer, niets aan te doen; een seconde later komt dat wel weer goed. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ha Omega01x,

Ik verwacht dat hij het zelfde is als de antenne die ik hier heb van JRC en dat zijn 2 ferriet staafjes horizontaal als een kruis op elkaar geplakt :D
Mijn ontwerp maakt gebruik van 3 ferriet staafjes het zelfde principe maar ook nog een verticaal.

Er is minder gevoeligheid voor het verticale component dus bij een motorvoertuig minder last van ontsteek storing QRM maar ook van statische ontlading en dat kan op het water nogal heftig zijn.

De antenne die @Frederick laat zien kost op dit moment 65 pond ik weet niet of je daar tegenop kan bouwen ?
Als het voor thuis is dan kan je nog wel betere constructies bouwen.... misschien iets groter (maar niet veel) maar wel gevoeliger.
Die gevoeligheid komt alleen tot zijn recht als je de gehele kortegolf wil gebruiken met name boven de 14 MHz.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Deze al wat oudere militaire paper beschrijft een crossed-loop omni ontvangstantenne. Vervang in gedachten de loops door ferrietantennes, en de frequentie door 518 kHz.
De beschrijving van de voorversterkers, en van de phaser die het omni-patroon samenstelt, is nuttig om te zien.

De kalibratie (voor absolute veldsterktemetingen) is in jouw toepassing natuurlijk niet belangrijk.

--
Oh, vind hier nog een plaatje uit een oktrooibeschrijving (Northrop). ('35' wordt genoemd als correctie om beide kringen gelijk te maken.)
De uitgangen van de beide versterkers (10 en 7) gaan dan weer naar de fazedraaier/combiner.

Het schijnt dat er ook weleens één ferrietring of -vierkant wordt gebruikt, waarop dan de tweemaal twee spoeltjes worden gewikkeld. De spoeltjes beïnvloeden elkaar dan wel nogal, reden voor deze aanvrager (hierboven) juist aparte spoeltjes te willen gebruiken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Aan allen, de trip is voltooid en de ontvangst is redelijk gelukt. Om allerlei onverwachte omstandigheden, waaronder het oplossen van motorproblemen en zeeziekte van anderen is het niet goed gelukt om op het juiste moment de juist info te krijgen. We voeren al 1,5 dag op de noordzee en zagen wel dat er noord van Denemarken harde wind (8bft) zou gaan komen maar niet exact of dat nog zuidelijker zou komen omdat we de laatste info niet goed konden oppikken. Ik doel dan met name op het laatste moment de juiste update te kunnen inzien. We moeste dus toch afgaan op de omstandigheden buiten en dat heeft goed uitgepakt. Een maal in Denemaren konden we voor kortere trips op het web de goede info (bijv via windy) wel vinden. Toch heb ik een draad gespannen langs het houten plafond in de kajuit, puur nog voor die 147 Khz. De ontvangst was 100 NM noord van Borkum nog redelijk goed maar lang zo sterk niet als thuis in Groningen. Energie was ook wel een probleempje. We navigeerden met een laptop en daardoor kon die niet te lang aan de ontvanger draaien. De laptop werd bijgeladen met een sinusomvormertje, die zo veel storing veroorzaakt dat ontvangst niet mogelijk was. Resume, projectje mislukt, portemonee dicht gebleven :-) Oh ja, NAVTEX had ik een toestel voor geïnstalleerd. Werkte prima maar er komen heel errug veel berichten binnen dankzij de fantastische ontvangst! Na filteren op weerberichten "cat E" kreeg ik nog steeds veel onzinnige berichten omdat die niet voor ons gebied golden. Eenmaal in de haven hadden we de juiste ontvangen :-) Er is ook een 490 kHz frequentie voor de berichten in de lokale taal. Denemarken heeft dat echter niet, er staan überhaupt geen navtex zenders in denemarken, anders dan op de Faroer eilanden. Al met al een zware tocht gevaren maar wel een prachtige belevenis. Ieder een heel erg veel dank, de radio hobby ga ik van de winter weer oppakken.

Hubie

Special Member

Mooi man. !!
Had vroeger een PK-232 die ook Navtex deed.
Je kon dan instellen welke berichten en welk gebied je wou ontvangen.
Ook na die keuze begon dat ding een onvoorstelbare hoeveelheid info uit te braken.

https://www.dl0bn.de/dc7xj/Anleitungen/AEA%20PK-232%20OperatingManual.…

Tegenwoordig kun je ook Navtex op internet bekijken en een MSG area en MSG type selecteren.
http://www.navtex.lv/navtex/MainTable

[Bericht gewijzigd door Hubie op zondag 20 september 2020 21:01:46 (19%)