SON en kwik VSA's uitwisselbaar?

Beste luitjes,

ik heb ontdekt dat je op een SON VSA met of zonder ontsteker ook een kwiklamp kan branden van ongeveer hetzelfde wattage. En vice versa, tw een SON lamp die perfect brandt op een HPL VSA.

Kortom, in alle gevallen werkt het gewoon prima, als in de opstartfase ziet er gewoon goed uit, niet te snel en niet te langzaam, de vertrowude opstartkleurtjes bij zowel de kwik als de SON, enz.

Mijn vraag hier is: hoe kan dat?
Ik heb er wel eens over gelezen, maar kan er verder weinig over vinden op het net. Wel vond ik op het net dat je op een SON VSA + ontsteker ook een metaalhalide lamp kan branden en omgekeerd.

Anyway, heb ik iets bijzonders ontdekt, of was dit allang bekend onder de puristen? :)

Op dit moment vergelijk ik het een beetje met dat ze je bij de praxis een LED-dimmer aansmeren voor een LED lamp en eenmaal thuis blijkt die oude conventionele dimmer de lamp even goed te dimmen, soms zelfs nog beter.

Nou ja, ik denk dat de vraag wel duidelijk is :) Graag duidelijke antwoorden en niet al teveel elektrotechnische termen, want daar heb ik niet zoveel verstand van haha

Alvast bedankt

Ik denk dat het voornaamste verschil is dat lampspanning en -stroom van hogedruk-kwik (zegge HPL-N) enerzijds en hogedruk-natrium/metaal-halogenide (zegge SON/HPI) anderzijds teveel uit elkaar ligt. Het zal niet voor niks zo zijn dat voor beide typen aparte voorschakelapparatuur bestaat.
Om ook antwoord te geven op wat jij constateert; werken doet het overduidelijk, maar op de lange termijn zullen de lampen, doordat zij niet werken volgens specificaties, niet (volledig) de opgegeven levensduur behalen.

vergeten

Golden Member

Op 1 september 2020 23:04:37 schreef lj-thijs:
Om ook antwoord te geven op wat jij constateert; werken doet het overduidelijk, maar op de lange termijn zullen de lampen, doordat zij niet werken volgens specificaties, niet (volledig) de opgegeven levensduur behalen.

Als ze op een (wat)lagere stroom/spanning tov origineel goed(genoeg) werken, zullen ze juist weer wat langer kunnen meegaan! :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik begrijp je gedachtegang, echter zullen anderen het wellicht met me eens zijn dat bij een bepaald type lamp een bepaald type voorschakelapparaat hoort. Om te experimenteren is met de manier die je omschrijft in je eerste post weinig mis. Maar op de langere termijn zorgen een scheve verhouding van zowel lampspanning als -stroom voor een afwijkende lamplevensduur; als deze waarden te laag zijn, kan zich dat uiten in een geforceerde elektronenemissie vanuit de lampelektroden, wat zich bijvoorbeeld in het geval van fluorescentielampen (TL, PL) uit in snel zwart worden.
Wellicht dat je voortborduurt op de gedachtegang dat gloei-lichtbronnen (gloeilamp, halogeen) op een iets lagere spanning dan voorgeschreven waarschijnlijk wel een langere levensduur vertonen.