Lege buizen meterkast

Peter_dtn

Golden Member

In de meterkast zitten een aantal loze buizen, zonder draad dus. Van twee weet ik waar ze uitkomen maar van de andere niet. Is er een methode om uit te vinden waar deze buizen uitkomen? Ik dacht zelf om een piezo sirene op een buis aan te sluiten en dan in huis gaan luisteren of ik ergens geluid hoor. Maar misschien zijn er betere methoden. Dank alvast !

bprosman

Golden Member

Weet niet of het een rijtjeshuis is, anders bij een van de buren vragen ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Peter_dtn

Golden Member

Helaas niet hetzelfde als de buren..

Hugo Welther

Moderator

Lange trekveer in stoppen. Je ziet of hoort vanzelf waar die uitkomt als de buizen niet dicht zijn gelopen tijdens de bouw.

Modern huis: meestal extra lege kabel TV of netwerk buizen naar de verschillende kamers.

Mijn huis uit 1989: extra lege naar de hoofdslaapkamer, badkamer en zolderverdieping.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
vergeten

Golden Member

Trekveer erin stoppen tot hij niet verder gaat en dan iemand aan die veer laten rammelen en zelf gaan rondlopen of en waar je hoort rammelen boven plafonds of in muren/inbouwdozen.

Gebruik een kunststof trekveer!
Of een metalen en leg die aan het uiteinde aan aarde.
Of gebruik een metalen veer en zet de hoofdschakelaar uit!

Edit:
Twee zielen een gedachte, maar er is er altijd een sneller :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op dinsdag 1 september 2020 10:30:48 (11%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
mvdk

Golden Member

@vergeten: die extra waarschuwing is wel zo goed.
Je weet nooit waar je aan het andere eind in zit te roeren.. :)

Arco

Special Member

Meestal kun je e met een beetje logisch denken wel traceren.
Eerst alle 'logische' plaatsen controleren op extra dozen in de muur.
Bijv. badkamer (wasmachine/boiler), keuken (kookgroep),...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Als die buis naar boven loopt is een trekveer er in duwen al een dingetje, zeker als er wat frut in de buis zit.

En rammelen met de veer in de buis is me nog nooit gelukt, het rammelen wel, maar het einde vinden is niet te doen.

fatbeard

Honourable Member

Luide (95dBA of meer) buzzer in het open uiteinde stoppen en luisteren waar de piep weer verschijnt?

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Lucht er in blazen is een methode die ik daar wel eens succesvol voor gebruikte.

bprosman

Golden Member

Op 1 september 2020 11:11:15 schreef Kees frees:
Lucht er in blazen is een methode die ik daar wel eens succesvol voor gebruikte.

Flinke compressor dan vliegt de deksel er in de desbetreffende kamer vanzelf wel uit :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Er bestaan leidingzoekers voor. Een speciale trekveer met een pulsgevertje en een kastje met een luisterspoeltje en luidspreker erin. Als het kastje in de buurt van de trekveer komt geeft dat een piepje of een tikkend geluid. De meeste elektriciens hebben wel zoiets, om bijv weggestucadoorde inbouwdozen terug te vinden. Volgens mij heet dat in het jargon een tikveer.

Als hobby olossing zou je ook een toon van 1000Hz op een veer kunnen zetten en met een gevoelig audioversterkertje kunnen zoeken. Dat werkt capacitief. De aardkant van het versterkertje (PC-luidsprekertje) verbinden met de aardkant van de toongenerator.

Henk H.

Golden Member

Misschien voor een thermostaat in de woonkamer en/of naar de plek waar de CV ketel hangt?

Mijn CV ketel hangt op zolder, er komt een buis boven met telefoonkabel vanaf de thermostaat in de woonkamer en er is nog een lege buis.

Geen idee waar de buis tussen zolder en thermostaat langs gaat (vermoedelijk niet langs de meterkast maar niet uitgezocht) en eveneens geen idee waar het andere eind van de lege buis zit.

pietplof

Golden Member

Vroeger ( toen ik jong en onbedorven was) moesten wij een lege buis aan.eggen tussen de mk en de keuken voor een eventueel elektrisch fornuis.
Ook een lege 5/8 buis naar de keueken voor een ehr ( ,,boiler")
En soms een 5/8 buis naar de douchecel voor een elektrische verwarming.
Als jouw huis al een respectabele leeftijd heeft kan bovenstaande van toepassing zijn.

festina lente
bprosman

Golden Member

Vroeger ( toen ik jong en onbedorven was) moesten wij een lege buis aan.eggen tussen de mk en de keuken voor een eventueel elektrisch fornuis.

Lang geleden heer Plof :+ . De "keukenbuis" is meestal wel makkelijk te herkennen zijnde 3/4" of 19mm.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Hier in huis zitten er ook een paar. Ik heb pas jaren later ontdekt waar die heen gingen: verstopte lasdozen achter de keukenkastjes, eentje kwam op zolder uit achter een ventilatiebuis, en een loopt naar een lege telefoonaansluiting op de slaapkamer.
Die lasdozen in de keuken waren er blijkbaar ooit nog 'even snel' ingezet. Bij een ervan was de buis wel aangesloten, maar het uitbreekpoortje zat er nog gewoon dicht.

[Bericht gewijzigd door meander op dinsdag 1 september 2020 14:35:08 (25%)

Spanning staat en stroom gaat!

Als het goed is zijn alle lege einddozen voorzien van een blindplaatje. Alleen als er een kast voorgezet is of een keukenblok zie je deze niet. In de keuken vaak een ;boiler aansluiting; fornuis en vaatwasser. alle andere kamers mogelijk voor tel; tv en nieuwer ook data. Soms kun je ook de buis verlengen in de mk en er rook door heen blazen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Peter_dtn

Golden Member

dank voor alle response !

Ik denk dat ze buizen over hadden bij de bouw van het huis, er zijn 8 loze buizen en ik heb maar 2 uiteindes gevonden. Met een beetje geluk komen de andere uit op een plaats waar ik een leiding wil hebben. Inmiddels een alarm-doosje aan een stukje 5/8 mof gemaakt, die kan ik dan vervolgens op de buizen schuiven. Ik hoop dar het werkt anders ga ik op zoek naar iemand met zo’n tikveer..

Het zijn overigens buizen die allemaal het plafond in gaan, ik gok dat ze dan ook meest boven uitkomen..

[Bericht gewijzigd door Peter_dtn op dinsdag 1 september 2020 14:36:49 (11%)

In mijn (1966) huis ook twee lege buizen. Een weet ik. Dat is een dikke naar de keuken. Voor een kookplaat. De andere weet ik niet. Bij mijn pa en ma (1963 huis) ook twee dikke buizen. Een naar de keuken voor een elektrisch fornuis en de ander naar de kelderkast voor een heetwatertoestel.

Vroeger ook wel eens een leiding boven vlakbij de schoorsteen voor de antenne kabel naar de woon/zit kamer.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 1 september 2020 10:26:44 schreef Hugo Welther:
Lange trekveer in stoppen. Je ziet of hoort vanzelf waar die uitkomt als de buizen niet dicht zijn gelopen tijdens de bouw.

Het klinkt zo leuk in theorie, maar in de praktijk is dit toch wel moeilijk.

Op 1 september 2020 11:23:18 schreef buzzy:
Er bestaan leidingzoekers voor. Een speciale trekveer met een pulsgevertje en een kastje met een luisterspoeltje en luidspreker erin. Als het kastje in de buurt van de trekveer komt geeft dat een piepje of een tikkend geluid.
[...]
Als hobby olossing zou je ook een toon van 1000Hz op een veer kunnen zetten [...]

Mijn pa, radio-amateur als 'ie is, ging nog een stapje verder, nadat we echt niet verder kwamen met luisteren.

Daar maakte ik dan weer een filmpje van:
https://www.youtube.com/watch?v=IOa_CZedoYc

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

op de bouw komt er de compressor bij als een pijp niet te vinden is, of de tikveer. meestal blaast men erin, dat is meer als je wel weet waar, maar niet welke buis van de tros het is. dat komt weleens voor, ken meerdere huizen waar een 8-10km buis in ligt. dan komen er zo 50 buizen uit het plafond bij de meterkast :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer