Microchip IDE

Update: microchip.com is weer in de lucht. Hoera!

------------------------------------------------

Hoge nood hier. De website van microchip is al een tijd down.

Ik ben op zoek naar een recente versie van MPLAB-X-IDE (de programmeeromgeving voor PIC).

Deze moet de PICKIT 4 supporten.
Versie 8.91 heb ik en deze ondersteunt PICKIT 4 niet.

Wie weet een betrouwbare bron om deze te downloaden?

Jullie hulp wordt enorm gewaardeerd!

[Bericht gewijzigd door kojazz op 1 september 2020 15:28:11 (13%)

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Geweldig, dat was een snelle reactie. Dank je!

Arco

Special Member

MPLab 8.92 ondersteunt Pickit4 niet: die bestond toen nog niet.
Je moet dan MPLabX-IPE hebben... https://www.microchip.com/mplab/mplab-integrated-programming-environme…
Wie zou er (op vrijwillige basis... ;) ) de Pickit 4 gebruiken? Schijnt een rampending te zijn wat vaker niet als wel werkt...

[Bericht gewijzigd door Arco op 1 september 2020 16:04:27 (27%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 1 september 2020 16:00:13 schreef Arco:
MPLab 8.92 ondersteunt Pickit4 niet: die bestond toen nog niet.
Je moet dan MPLabX-IPE hebben... https://www.microchip.com/mplab/mplab-integrated-programming-environme…
Wie zou er (op vrijwillige basis... ;) ) de Pickit 4 gebruiken? Schijnt een rampending te zijn wat vaker niet als wel werkt...

Hmm. De software is nu OK. We hebben daarnet wel een printje en de Pickit 4 opgeblazen. Apart. Dit is in een jaar tijd al de derde Pickit 4 die voor mijn ogen na rooksignalen overlijdt. Terwijl ik de Pickit 3 thuis veel vaker heb gebruikt en die overleeft mijn handelwijze gelukkig nog steeds. Kan uiteraard aan mij liggen. Vandaag eens vroeg naar huis.

Arco

Special Member

Ik zou gewoon de Pickit2 of 3 gebruiken als dat kan...
Er is ook een 'uitgeklede' pickit4, de 'snap': https://nl.rs-online.com/web/p/chip-programmers/1774116/ (wat goedkoper om op te blazen.)

Op het Microchip forum noemen ze het "the Pickit4 disaster"... ;)
Velen daar hebben 'm al binnen een week opgeblazen of op andere wijze onbruikbaar gemaakt.
De Microchip site heeft zelfs een 'omruilpagina' waar je je kapotte pickit4 kunt omruilen tegen een nieuwe...

Ik begrijp nog steeds niet waarom na de Pickit2 iedere volgende versie steeds slechter werd... :(

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Turbokeu

Golden Member

Ik begrijp nog steeds niet waarom na de Pickit2 iedere volgende versie steeds slechter werd... :(

De reden waarom ik nog steeds een PicKit2 gebruik. Nou moet ik wel toegeven dat ik enkel oudere 16F en 18F PICs toepas (moet mijn stock toch ooit opgebruiken)...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Ik begrijp nog steeds niet waarom na de Pickit2 iedere volgende versie steeds slechter werd...

Als het te goed is verkoop je er weinig van. Kwaliteit van veel fabrikanten word over het algemeen zo gemaakt dat het precies zolang meegaat als dat de klanten acceptabel vinden. Maar met de pick-it 4 is dat duidelijk niet gelukt.

Op 1 september 2020 17:59:16 schreef Arco:
Ik zou gewoon de Pickit2 of 3 gebruiken als dat kan...
Er is ook een 'uitgeklede' pickit4, de 'snap': https://nl.rs-online.com/web/p/chip-programmers/1774116/ (wat goedkoper om op te blazen.)

Op het Microchip forum noemen ze het "the Pickit4 disaster"... ;)
Velen daar hebben 'm al binnen een week opgeblazen of op andere wijze onbruikbaar gemaakt.
De Microchip site heeft zelfs een 'omruilpagina' waar je je kapotte pickit4 kunt omruilen tegen een nieuwe...

Die snap is interessant. Iemand ervaring daarmee?

Ervaring met SNAP (sorry voor de wat trage reactie):

Ik heb een SNAP aangeschaft omdat de allernieuwste PICs (bijv. 18F27Q43) niet door de Pickit3, die ik tot nu toe gebruikte, worden ondersteund.
Het ding werkt prima, en ook lekker snel, maar heeft beperkingen, zoals:

1. Hij werkt alleen in LVP-mode (dus uitsluitend voor PICs die LVP ondersteunen).
  2. Een eerder geprogrammeerde PIC mag LVP niet hebben disabled in de config bits, want dat bitje kan alleen in HVP-mode worden ge-reset en dat kan dus niet met de SNAP.
RobH

Wat ik niet zo goed kan begrijpen is waarom er elke er een nieuwe PIC uitkomt er dan ook gelijk een andere programmeer interface nodig is. Doen ze dat expres om maar meer te kunnen verkopen. Waarom moet dat elke keer anders?

Arco

Special Member

Omdat er steeds meer geheugen en peripherals bij komt die er vroeger niet waren.
Een pickit2 heeft o.a. te weinig geheugen om de nieuwste pics te programmeren.

En vaak een nieuwe? De pickit3 is al weer 11 jaar oud, dan mag je toch wel eens iets nieuws uitbrengen? (pickit2 is 16 jaar oud)
Alleen jammer dat de werking met iedere volgende versie beroerder word... :(

Maar da's blijkbaar normaal tegenwoordig: iedere nieuwe Windows versie wordt ook lelijker en gebruikersonvriendelijker...