AC gekoppelde lood zuur accu's

Goedendag,

Ik heb een kennis die een flinke accubank heeft staan van 30 cellen die totaal 60v en iets van 350Ah tot 600Ah (niet zeker welk type cell van de fabrikant het is) produceert

Nu zoek ik eigenlijk een retrofit omvormer die deze accu's laad bij terug voeden in het net en ontlaad (max 50%) bij het afnemen van het net

Ik heb bij goodwe en solax wel wat omvormers gevonden die het in principe zouden kunnen doen als ik bij de goodwe 6 cellen laat vervallen (48v) en bij de solax nog meer cellen in serie sluit (70v min (nog onzeker of deze wel of niet compatible is met lood zuur))

Hebben jullie ervaring met net gekoppelde lood zuur accu's?

Disclaimer: de accu's staan in een eigen buitenhuisje met voldoende ventilatie

Je wilt vanuit een accupakket terug voeden naar het net en de accu's daarna weer op laden uit het net? Waarom?

Heb je ook nog iets van zonnecellen? Heb je zelf ook gebruikers? Of wil je het net bufferen?

Je ne snappes pas!

Er bestaan heel veel oplossingen. Het zijn wel echt lood zwavelzuur accu's? Je moet toch proberen te achterhalen wat voor type cellen het zijn en daarmee zien te achterhalen hoe je ze moet laden. Met een foto herkent iemand ze misschien.

ik denk dat die bedoelt:
accus opladen als 'er terug gevoed wordt in het net'. als zijnde: de zonnepanelen leveren terug.

accus ontladen als er stroom wordt getrokken uit het net (dus zonnepanelen doen nu niks of niet voldoende).

helaas kan ik hierbij niks bijdragen, maar volgde het wel (en had de OP al 2x gelezen voor ik dat 'bij terugvoeden in het net' had begrepen ;-) )

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik kan je wel iemand aanraden die zowel in NL als ien het buitenland met PV, omvormers, netkoppeling en accubanken heeft gewerkt. Google even op Gecko Technology solar en greenspark, Kees Commijs. Die is momenteel in NL en heeft ook in NL mensen geholpen op plekken zonder grid.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op donderdag 3 september 2020 23:35:27 (37%)

zit sinds 2009 in de PV.

Op 3 september 2020 14:10:21 schreef fcapri:
ik denk dat die bedoelt:
accus opladen als 'er terug gevoed wordt in het net'. als zijnde: de zonnepanelen leveren terug.

accus ontladen als er stroom wordt getrokken uit het net (dus zonnepanelen doen nu niks of niet voldoende).

helaas kan ik hierbij niks bijdragen, maar volgde het wel (en had de OP al 2x gelezen voor ik dat 'bij terugvoeden in het net' had begrepen ;-) )

Helemaal correct! Dat is inderdaad de bedoeling :)

Op 3 september 2020 23:30:05 schreef andre1973:
Ik kan je wel iemand aanraden die zowel in NL als ien het buitenland met PV, omvormers, netkoppeling en accubanken heeft gewerkt. Google even op Gecko Technology solar en greenspark, Kees Commijs. Die is momenteel in NL en heeft ook in NL mensen geholpen op plekken zonder grid.

Het ontbreekt niet zozeer in de kennis hoe het moet, heb zelf al lithium accu pakketten met solar inverters gekoppeld aan het net. Het gaat er meer om dat ik geen (retrofit) omvormer kan vinden die lood zuur accu's ondersteund bij meer dan 48v en één fase

[Bericht gewijzigd door lexvdpoel op maandag 21 september 2020 13:23:45 (37%)

Shiptronic

Overleden

Mischien omdat lood zuur accus' hier helemaal niet geschikt voor zijn?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
rbeckers

Overleden

Waarom zijn lood zuur accu's hier niet geschikt voor?

Op 21 september 2020 13:20:16 schreef lexvdpoel:
Het ontbreekt niet zozeer in de kennis hoe het moet, heb zelf al lithium accu pakketten met solar inverters gekoppeld aan het net. Het gaat er meer om dat ik geen (retrofit) omvormer kan vinden die lood zuur accu's ondersteund bij meer dan 48v en één fase

Heb je al een keer contact gezocht met Victron? Op 48V kunnen ze wel prima een 1 of 3 fase systeem tot meer dan 50kW leveren (90kW eenfase en 270kW driefase geloof ik). En ik meen wel eens gelezen te hebben dat andere voltages op aanvraag mogelijk zijn. Maar mijn geheugen is niet de meest betrouwbare meer ;) dus ik beloof niets.