Proline Elektrische Koelbox

Goedendag, leuk dat je dit bericht leest.
Er is een technisch probleempje met de voeding van de Elektrische koelbox.
Het zit namelijk zo dat deze wel werkt op de sigarettenplug in de auto en niet via de 230V voeding.
De spanning is keurig 12V, echter als de koelbox wordt aangesloten en op koelen gezet wordt stort deze in elkaar en varieert van 0 tot circa 4 Volt.
Één ding is mij opgevallen dat 2 condensatoren van 100 µF nu nog maar 70 µF zijn, zou dit met het probleem te maken hebben?
Ik heb een foto gemaakt van de PCB en bijgevoegd.

maartenbakker

Special Member

Dat maakt het er vast niet beter op, maar ik zou eerst/ook de bolstaande uitgangs-elco (links op de foto) vervangen. Gebruik een goed low-ESR type, bijvoorbeeld Panasonic FM of FR.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Iig de condensator links is aan vervanging toe. Die staat bol en de prut loopt eruit

Die 2 andere zou ook kunnen. 't zijn de kosten niet om die eventueel preventief te vervangen.

Bedankt, ik ga beginnen met de linkse condensator!
Prettig weekend.

de linkse is de secundaire elco, die gaan het eerst stuk doorgaans, de primaire kunnen langer mee.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De koelbox werkt al lang weer als een speer.
Ik heb hem getest met 2 flesjes bokbier.
Dit is goed bvallen, dus volgend jaar kan hij weer mee naar Frankrijk.
Ik denk dat er heel wat koelboxen op de afvalberg belanden door dit probleempje.

Gelukkig! Een koelkast minder bij recycling...Als de fabrikant van de beginne een 2 euro duurder maakte, en juiste componenten plaatste,was dit niet gebeurd