Kolomboormachine toeren regelen 230Volt

Graag wil ik een oplossing vinden voor onze oude kolomboormachine. Het is een 230Volt PeerLess inductie motor met een snarenbak er bovenop.

De uitdaging is om zonder steeds de snaren te vervangen het toerental te regelen door er een regelaar er tussen te plaatsen.

Kan dit ongestraft ? Ik was met inlezen al zover dat er op een inductie motor niet zomaar een toeren regelaar tussen het snoer gebouwd kan worden.

Waar moet ik aan denken ? Een variac ? een Kemo FG002N Vermogensregelaar ? Of een frequentie regelaar ? Of zijn er nog meer oplossingen . Ik heb wel wat draadjes doorgespit maar ik kwam enkel 3 fasen tegen en dit is een 1 fase motor.

Merk: Peerles
1500 RPM
4 Ampere
220Volt
bouwjaar 1978
1 fase
inductie motor

De wattage staat er niet op maar als ik 230 volt x 4 ampere reken dan kom ik uit op max 920Watt. De Kemo FG002N regelaar van de Conrad zou dan al afvallen. Maar ik lees graag tips in welke richting ik moet zoeken. Ook eventueel bouwpakketjes zijn welkom.

Foto's zin
jn wat overbelicht (excuus) maar hierboven staat wat ik af heb kunnen lezen

Het vermogen staat er niet op in watt of kW, maar in 1,72HP lijkt me zo is overbelicht.
Het kan ook met een 5 of 7 standen regelaar die voor bakwand afzuiging gebruikt worden. Dit is eigenlijk een variac met vaste standen. Dit geeft wel vermogen verlies.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Lambiek

Special Member

Op 5 september 2020 15:01:43 schreef Salem:
De uitdaging is om zonder steeds de snaren te vervangen het toerental te regelen door er een regelaar er tussen te plaatsen.

Waar moet ik aan denken ? Een variac ? een Kemo FG002N Vermogensregelaar ? Of een frequentie regelaar ?

Het kan alle drie. Maar ik zou een frequentie regelaar kopen. Dat moet dan wel een 1 fase regelaar zijn natuurlijk. :) Met een 1 fase 230VAC naar drie fase 230 regelaar kan dat prima. Moet je wel de wikkelingen in driehoek kunnen zetten. Zitten er in het aansluit kastje plaatjes die je kunt verleggen? Zo niet dan is een variac misschien een oplossing of een triac regeling.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
benleentje

Golden Member

Met een 1 fase 230VAC naar drie fase 230 regelaar kan dat prima.

Dat gaat natuurlijk niet met een enkelfase motor. Voor deze motor moet je enkel fase regelaar hebben en die zijn duur en moeilijk te vinden.

Acher een variac kan maar dan regel je eigenlijk meer het vermogen en niet zozeer het toerental dus dan krijg je onbelast een hogere snelheid dan bij belasting ook niet echt ideaal.

Het kan ook met een 5 of 7 standen regelaar die voor bakwand afzuiging gebruikt worden.

Dat is alleen aan te raden voor ventilatoren waarbij de motor dus altijd belast door de fan. Ventilatoren hebben een hele andere vermogenscurve dan een kolomboormachine.

een Kemo FG002N Vermogensregelaar ?

Die doet ongeveer hetzelfde als de variac en dat is de spanning naar de motor regelen. Maar op zich zou het wel kunnen werken maar is niet zo ideaal als een frequentie regelaar. Deze type motoren volgen de frequentie die ze aangeboden krijgen en daar regelt een FO het mooiste. Als je de spanning gaat regelen gaat de motor uit eindelijk ook wel langzamer draaien maar dat is pas onder belasting als de motor dan feitelijk afgeknepen word in vermogen. Het werk wel maar is een beetje een ruwe methode.
Als je goedkoop aan een elektronisch kemo variant kan komen voor het juiste vermogen dan kan je dat wel proberen ze heten ook wel fase aansnijding of dimmers voor gloeilampen kan ook.

Of zijn er nog meer oplossingen .

Motor vervangen door een 3 fase motor en 3 fase frequentie regelaar.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Lambiek

Special Member

Op 5 september 2020 16:54:17 schreef benleentje:
Dat gaat natuurlijk niet met een enkelfase motor. Voor deze motor moet je enkel fase regelaar hebben en die zijn duur en moeilijk te vinden.

Ja dat is inderdaad een stomme opmerking, even niet bij stil gestaan. |:(

Heb de text aangepast.

En met de andere twee oplossingen ga je de slip regelen, kan wel maar je hebt verlies.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik zou ook opteren voor een kleine driefasen motor met frequentie regelaar.
Dan kun je ook nog links en rechtsom om te tappen bijvoorbeeld. ( vereist wel wat oefening om brekende tappen te voorkomen)

Dan moet je helaas wel wat investeren....

Er zijn ook machines waar het mechanisch opgelost worden met een vario welke je bedient met een handel.

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

Dus als ik het goed begrijp werkt een fase aansnijding regelaar maar is niet ideaal.

De motor vervangen voor een 3 fase en een frequentie regelaar is ideaal maar zit niet in het budget

Wel zie ik 1 fase frequentie regelaars 230 VAC erin en 230V eruit , waarom zou dit niet werken ? ze zijn niet echt goedkoop dus ook niet echt een optie maar ze bestaan wel, vraag me dan gelijk af waar zijn 1 fase frequentie regelaars dan precies voor. Die 3 fase dat snap ik wel .

In eerst instantie dus maar op zoek naar een goede fase aansnijdings regelaar.

Na enig speurwerk kom ik een Gefitron 2 tegen die gaat tot 2400 Watt . Deze lijkt op wat ik zoek .
Maar moet nog uitvinden of het fase aansnij is .

Zit een leuk intro filmpje bij , https://www.youtube.com/watch?v=07vySsjE0sg

pamwikkeling

Special Member

Beste Salem,

Bespaar je de tijd en moeite om een éénfazige frequentiesturing of een faze aansnijdings regelaar op deze motor te zetten.
Het is verloren tijd en weggegooid geld.

De enige oplossing voor dit probleem is een driefazige motor en een éénfazig naar 3 fazige frequentie sturing.

Als de rest zijn lapmiddelen.

(sorry voor mij vranke taal)

Lambiek

Special Member

Op 5 september 2020 19:03:40 schreef Salem:
Dus als ik het goed begrijp werkt een fase aansnijding regelaar maar is niet ideaal.

Het werkt wel, maar je regelt de slip van de motor. Dus bij lage toerentallen verlies je kracht.

Lees dit eens door als je wil.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/53

Wel zie ik 1 fase frequentie regelaars 230 VAC erin en 230V eruit , waarom zou dit niet werken ?

Dat werkt wel.

ze zijn niet echt goedkoop dus ook niet echt een optie maar ze bestaan wel, ......

Dat is nu precies het probleem, de prijs.

vraag me dan gelijk af waar zijn 1 fase frequentie regelaars dan precies voor.

Om een 1 fase motor in toeren te regelen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 5 september 2020 19:30:58 schreef pamwikkeling:

(sorry voor mij vranke taal)

Bedankt voor de tip , ik heb liever wat vranke taal dan dat ik alles voor niks doe of straks met rokende spullen zit.

Een 3 fase motor met regeling zou ideaal zijn maar voor nu even geen optie helaas .

Tidak Ada

Golden Member

Even een vraag aan Pamwikkeling:
Wat is, behalve de prijs, het bezwaar van een enkelfasige frequentieregelaar?
Er is er een te koop op Ali of BG voor een 700 Watt, naar ik meen.

Als vervanging van een één fasemotor zou dat mogelijk veel mechanisch werk en/of ellende kunnen vermijden. Of zie ik dat helemaal verkeerd?

Edit:
Salem, laat je niet door mij van de wijs brengen; houdt je bij wat de anderen zeggen!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
pamwikkeling

Special Member

@ Tidak Ada

Mijn eerste probleem is het startkoppel.
Een kolomboormachine met riemoverbrenging heeft mechanisch veel meer aanloopkoppel nodig om te kunnen beginnen draaien.
Er bestaan éénfazige motoren die dit aanloopkoppel kunnen leveren, maar het blijft behelpen met centrifugaal schakelaars en een condensator die niet gebouwd is om continu in bedrijf te zijn.
Het startkoppel maakt dat bepaalde types éénfazige motoren niet gebruikt kunnen worden, idem met dimmers, faze aansnijding, regeltrafo’s, aanloopweerstanden of ander exotisch spul om het toerental te regelen.

Het tweede probleem is het aantal keer dat een motor (per uur) gestart kan/mag/gaat worden.
Vijf of tien keer per uur zal nog weg gaan, maar als je je machine intensief gebruikt kan dit ook een grens worden.
(voorboren, boren en verzinken, zijn al drie start/stops voor één gat)

Mijn derde probleem is dat ik in mijn 30 jarig loopbaan nog NOOIT een frequentie sturing tegen gekomen ben waarmee een éénfazige motor aangestuurd werd. Het kan natuurlijk zijn dat ik in een andere industrietak werkzaam was, maar ik kan ook niet direct 5 leveranciers opnoemen die dit product kunnen leveren.
Hieruit besluit ik (voorbarig ?) dat het misschien toch niet zoveel gebruikt wordt in de industrie.
Welke de oorzaak van het weinig voorkomen ook mogen zijn, wellicht zullen er gegronde redenen zijn om het niet te gebruiken.
Hiermee kan ik spijtig genoeg niet antwoorden welke specifieke technische bezwaren er tegen dit type frequentiesturing zijn.

Tot slot bestaat er een goed werkende oplossing voor dit aandrijfprobleem, driefazige motor met één naar driefazige sturing. Een beetje fatsoenlijk machine bouwer heeft ook motoren gebruikt met IEC afmetingen, dus de inbouwmaten voor een nieuwe driefazige motor zullen niet al te ver afwijken van de huidige inbouwmaten.

Tot slot is er nog de kostprijs, maar daarover waren we het er al eens.

benleentje

Golden Member

Het tweede probleem is het aantal keer dat een motor (per uur) gestart kan/mag/gaat worden.
Vijf of tien keer per uur zal nog weg gaan,

10 x per lijkt me eerlijk gezegd weinig. Ik denk dat je het oom moet zien in de relatie van hoe lang de machine moet draaien na een start. Als het na de start steeds ca 30 seconde draait lijkt me dat die extra warmte van de start al is afgevoerd. Ik denk ook niet dat je een dergelijke machine tijdens gebruik daarmee kapot kan maken je met toch steeds bezig met andere boor pakken controleren meten e.d.. Maar als je het bewust doet de machine steeds aanzetten met de poelje in de hoogste overbrengen en daarmee hoogste startkoppel en continu de machine aanzet op snelheid laat komen en gelijk weer dan zal die daar best wel van kapot gaan.

Bovenstaande verhaal geld eigenlijk voor elke motor een 3 fase motor kan je ook niet ongestraft te vaak aan en uitzetten. De machine bij ons in de werkplaats worden bedient met een voetpedaal en voor sommige bewerking word de motor om de ca 1 seconden van draai richting verandert en steeds redelijk zwaar belast. Soms zijn zo een uur met die machine bezig. Motor word door erg warm van dat ze eigenlijk niet meer zijn aan te raken maar in 20 jaar pas 1 keer een defecte motor gehad maar nog niet eens daardoor maar door defect lagerbussen verderop in de machine. En dan zegt de gebruiker ja de machine deed al een paar daar raar en kwam af en toe rook uit (het lager). Ik zeg zou je dan geen olie in at lager doen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 6 september 2020 18:16:55 schreef pamwikkeling:
Mijn derde probleem is dat ik in mijn 30 jarig loopbaan nog NOOIT een frequentie sturing tegen gekomen ben waarmee een éénfazige motor aangestuurd werd.

Dit kan ik wel een beetje verklaren. Die enkelfase frequentieomvormer is NOOIT een goede oplossing voor een nieuwe motor. Het is alleen voor "retrofit" waar je een bestaande "aangepaste driefase motor voor enkelfase" toch in frequentie wil gaan regelen. Als je zoiets nieuw wilt hebben koop je altijd gewoon de niet-aangepaste motor en stuur je z'n drie fases aan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Allen dank voor de input , ik heb iets om over na te denken. En nog in te lezen . Er komt nog heel wat bij kijken maar ik ben weer iets wijzer geworden . Ik zal het met de hobby leden overleggen wat we uiteindelijk gaan doen.

Arco

Special Member

Is snaren wisselen niet simpeler? (zo vaak hoeft dat toch niet?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 7 september 2020 12:21:20 schreef Arco:
Is snaren wisselen niet simpeler? (zo vaak hoeft dat toch niet?)

Ik vrees dat dat ook mijn eindconclusie is ;-) Ik zal het advies doorgeven. De vraag kwam van iemand van de leden van de hobbyclub. Ik werk er zelf niet mee maar dacht hier wel een uitdaging in te vinden. Gelukkig heb ik nu jullie ervaringen mogen ontvangen.

Snaren wisselen dus :)

Je moet je ook realiseren dat je bij grote tools lage toerentallen wil, maar toch een vergelijkbare snijsnelheid als met een kleinere tool. Omdat het een grote tool is, heb je een groot koppel nodig. Doe je dat met een overbrenging, krijg je inderdaad een groter koppel uit je motor terwijl de motor z'n optimale toerental blijft draaien.

Dus als je 2x langzamer draait dan normaal, haal je met een frequentieomvormer dezelfde stroom als eerst, dus ongeveer hetzelfde koppel. Met een 2:1 overbrenging haal je het dubbele koppel, ook ongeveer wat nodig is voor een 2x grotere tool.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Plus dat je bij lage toeren "als de motor daar lang op draait" de boel geforceerd gekoeld moet worden. Dan heb je niets meer aan je standaard koelvin die op de motor zit.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 7 september 2020 12:21:20 schreef Arco:
Is snaren wisselen niet simpeler? (zo vaak hoeft dat toch niet?)

Dat is precies wat ik ook doe.
Heb wel een motor en een regelaar.
En het plan was er ook.

Maar het uitvoeren kost me meer tijd dan die enkele keer snaren wisselen.
Hij staat hier standaard op de laagste snelheid.
Ben dan ook meestal met metaal bezig.

Een enkele keer als ik wat series heb met een grote boor in hout. Zoals bijvoorbeeld. Tig voorkanten van vogelhuisje wil ik nog wel eens een hogere snelheid pakken.

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Tidak Ada

Golden Member

Is het voor een hobbyclub?
Dan zou ik er in ieder geval voor zorgen dat de machine stroomloos is als je de snaar verwisselt, dus iets meet een microswitch in het deksel en een contactor in de voedingsleiding. Veiligheid voor alles!!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
High met Henk

Special Member

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Arco

Special Member

Bijna al die kolomboren hebben standaard een dekselschakelaar. (om te voorkomen dat de snaren rood worden i.p.v. zwart... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com