230V en ethernet door 1 buis (onder voorwaarden)

Even goed opletten hoe de isolatiespanning van de utp kabel gespect is.
Ik bedoel 230vac X √2 =325 Vac top, minimaal.

Stel dat de utp kabel voldoet isolatie technisch, dan mag het.
Maar je zit met nog een ander mogelijk probleem.

Namelijk de stoorinvloeden van de sterkstroomkabel op de utp kabel.
Denk dat als een auto staat te laden er heel wat rotzooi aan pulsen en pieken door die kabel heen loopt te fietsen.

Op 7 september 2020 19:47:33 schreef HD13:
Even goed opletten hoe de isolatiespanning van de utp kabel gespect is.
Ik bedoel 230vac X √2 =325 Vac top, minimaal.

.

je rekent verkeerd, de voeding is 400VAC.

de utp kabel is ftp, dus afgeschermd. ik zie geregeld cat5e langs 35mm2 distributievoedingen in kabelgoten liggen, dat gaat ook goed. strak ertegenaan is wel de slechtste omstandigheid, dus dan is afgeschermd wel het beste, en geen krappe buis nemen, 25mm buis is al dun hier. beter 1 1/4 of 1 1/2 duimse pijp nemen.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 7 september 2020 19:55:58 (30%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman,
In de startpost wordt 1 fase 32A genoemd.

klopt, ik dacht 5G6 gezien te hebben..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

1 buis met een kabel,snoer met losse UTP kabel mag altijd.

Een buis met losse VD draden en een UTP kabel mag alleen als de isolatie van de UTP geschikt is voor 300 Volt.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Dank voor de antwoorden. Even wat feedback:

  • Het gaat in de toekomst om meerdere laadstations op verschillende nabijgelegen locaties die samen een laadnetwerk vormen. De netwerkbekabeling is er om onderling load-balancing mogelijk te maken
  • Ik zal de isolatiespanning nog eens nagaan, ik was even kwijt dat sqrt(2)*230V het uitgangspunt is
  • Ik weet niet of er veel rotzooi over de stroomkabel gaat. Het is een dedicated lijn voor het laadstation. Is de 'power factor' enige indicatie van 'rotzooi'? Ik weet uit ervaring met een ander laadstation dat de tussenmeter daar een cos phi geeft van 1 tijdens het laden (en ~0.25 tijdens 'idle'). De Voltage %THD schommelt tussen de 0-2%.
  • Het gaat inderdaad om 'FTP' kabel (of zelfs SFTP). Dient de shield daarvan aan een kant dan eigenlijk nog aan PE te worden verbonden?

Op 7 september 2020 20:34:35 schreef Chasake:
Dient de shield daarvan aan een kant dan eigenlijk nog aan PE te worden verbonden?

Niet per se met PE. De afscherming moet aan beide kanten aan de systeemmassa van de zendende/ontvangende apparaten. Die kan ook aan PE zitten, maar dat hoeft niet zo te zijn.
Als de betreffende apparaten geen mogelijkheid hebben om de afscherming aan te sluiten, dan heeft die hele afscherming eigenlijk weinig zin.

Sine

Moderator

Op 7 september 2020 19:54:37 schreef testman:
[...]

je rekent verkeerd, de voeding is 400VAC.

Even muggenziften ... de spanning naar aarde is bij 1~ of 3~ het zelfde.

Op 7 september 2020 21:37:41 schreef Sine:
[...]

Even muggenziften ... de spanning naar aarde is bij 1~ of 3~ het zelfde.

ik dacht al toen ik dat ging typen dat jij daar wel mee zou komen, echter kan er ook overslag tussen 2 fasen komen, kabel open geschuurd met erin trekken bijv, aders liggen bloot en utp ligt ertegenaan. vandaar dat ik al zei, pijp ruim nemen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je kunt om storingen nog meer te beperken voor de laagspanning kabel ook YMVKas kunnen gebruiken, vooral als je ook nog een stuk door de grond moet.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

@Hunebedbouwer: Goede tip, YMVKas i.v.m. aardscherm. De kabels zullen niet onder de grond verdwijnen maar het is het overwegen waard!

Op 7 september 2020 20:30:14 schreef Toeternietoe:
1 buis met een kabel,snoer met losse UTP kabel mag altijd.
Een buis met losse VD draden en een UTP kabel mag alleen als de isolatie van de UTP geschikt is voor 300 Volt.

Moet ik dat lezen als: de UTP kabel mag dus ook zonder specifieke ~300V isolatie classificatie indien YMVK wordt gebruikt (omdat deze zelf al aan de isolatie classificatie voldoet)? Dat zou het nog iets makkelijker maken.

Zorg er ook voor dat de kabels dan parallel lopen en niet om elkaar heendraaien tijdens de route.

Als je voldoende ruimte hebt en twijfelt kun je ook een flex-buis naast je kabel trekken, en de UTP in de flex doen.

Dan een flex buis naast een kabel mag lijkt me duidelijk...

mel

Golden Member

Een flex buis ziet er niet uit... Kan je beter een gootje nemen ,denk ik. Kan je er ook eventueel iets bij trekken.

[Bericht gewijzigd door mel op dinsdag 8 september 2020 07:43:23 (23%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Gewoon een goede kabel nemen, dan is er geen enkel probleem.

Interferentie zal weinig zijn. Zeker bij een FTP/SFTP kabel

TS benoemd voor tzt het loadbalancen, dus geen ethernet over die kabel. Loadbalancing tussen meerdere palen is meestal iets van RS485. Dat is ook een stuk minder gevoelig voor storingen.

Maar ik heb eigenlijk nog nooit echt problemen meegemaakt met een UTP kabel, dat wordt pas relevanter in grote bedrijfshallen met frequentieregelaars enz.

De enige problemen in de praktijk in een normale huis/tuin/keuken/mkb die ik meemaak zijn verkeerde connectoren of slechte kabel (CCS / CCA ipv 100% koper), of oudere bekabeling icm 1Gbit (CAT5 ipv CAT5E of hoger enz)

In dit geval zou ik gewoon een goede UTP pakken, meer met het idee op fysieke bescherming en outdoor gebruik. Denk bv aan Ubiquiti Touchcable.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op dinsdag 8 september 2020 09:24:49 (10%)

joopv

Golden Member

Op 8 september 2020 08:21:29 schreef GJ_:
Gewoon een goede kabel nemen, dan is er geen enkel probleem.

uhhh.. cat6 met awg 26 geleiders? cat6 hoort minstens awg24 te zijn bij mijn weten.

[Bericht gewijzigd door joopv op dinsdag 8 september 2020 09:25:58 (48%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 8 september 2020 00:56:47 schreef Chasake:
@Hunebedbouwer: Goede tip, YMVKas i.v.m. aardscherm. De kabels zullen niet onder de grond verdwijnen maar het is het overwegen waard!

[...]

Moet ik dat lezen als: de UTP kabel mag dus ook zonder specifieke ~300V isolatie classificatie indien YMVK wordt gebruikt (omdat deze zelf al aan de isolatie classificatie voldoet)? Dat zou het nog iets makkelijker maken.

ja,
Dat is het meest voorkomende.
E installatie in VMvK of daar mee te vergelijken types.
Dan mag er in dezelfde buis een andere kabel/snoer.. Er mag dus ook een luidsprekersnoertje of een andere vorm van zwakstroomsnoertje door de zelfde buis.
Er mogen ook meerdere kabels van de E installatie door dezelfde buis.

Gelukkig wel, zo is een kabelgoot in feite niets anders dan een platte buis. Daar mag je ook kabels van verschillende E groepen, en verschillende spanningen (data telefoon zwakstroom etc) in doen.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op dinsdag 8 september 2020 10:35:50 (16%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op 8 september 2020 09:25:26 schreef joopv:
[...]uhhh.. cat6 met awg 26 geleiders? cat6 hoort minstens awg24 te zijn bij mijn weten.

Cat6e is tot 600MHz in tegenstelling tot Cat6. Er is echter geen echte norm voor.

ymvk kabel ( DCA )heeft een stugge mantel, neem je CCA kabel dan heb je wel een stugge mantel, maar komt er door een scherpe pvc buis al een sneetje in dan scheurt die in een bocht zo open. dat is vaak zo bij kabel die beter tegen hitte kan, mechanisch kan het minder hebben..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nog even terugkoppeling. Het is CAT6A F/UTP geworden van Draka. Erg duur, maar de eisen zijn dat er CCA (niet copper clad aluminium, maar CPR brandveiligheidsklasse CCA-s1d1a1) kabel wordt gebruikt. Ik kan CCA netwerkkabel in CAT5 nergens per strekkende meter vinden, behalve dus deze Draka kabel, vandaar.

Het grootste deel is uiteindelijk overbrugd met kabelgoot zonder scheidingsschot, maar power ligt aan de ene kant en ethernet aan de andere kant van de 20cm goot.

Het laatste stukje wordt overbrugd door buis. Power (3G6) gaat door 19mm en ethernet door 16mm. Ik heb Schnabl clips gebruikt en met 1 gat klik je er zo een tweede clip met buis naast. Uiteindelijk is 16+19mm buis ongeveer net zo duur als 25mm en lopen de kabels dus wel in hun eigen buis.

In Engeland hebben ze hiervoor een oplossing op de markt gebracht

Dit gaat onder de naam EV Ultra en is verkrijgbaar in diverse varianten.

Het is daar gebruikelijk om een laadstation te koppelen met meetapparatuur in de meterkast zodat de aansluiting niet overbelast kan raken als een auto ingestoken wordt en er al relatief veel belasting ingeschakeld is.

Vandaar ook dergelijke oplossing om de aanleg eenvoudiger te maken.

KGE

Golden Member

Op 22 december 2020 17:14:54 schreef EL83:
In Engeland hebben ze hiervoor een oplossing op de markt gebracht
[bijlage]

Dit gaat onder de naam EV Ultra en is verkrijgbaar in diverse varianten.

Het is daar gebruikelijk om een laadstation te koppelen met meetapparatuur in de meterkast zodat de aansluiting niet overbelast kan raken als een auto ingestoken wordt en er al relatief veel belasting ingeschakeld is.

Vandaar ook dergelijke oplossing om de aanleg eenvoudiger te maken.

En in Engeland mag je blijkbaar een UTP kabel zo naast drie enkel(?) geisoleerde aders leggen?

Overigens heb ik al meerdere filmpjes gezien van engelse installaties waar ze blijkbaar (standaard) 100 Ampere enkelfase in huis hebben. Hier is het dan maar behelpen met 25 of 35 ...

[Bericht gewijzigd door KGE op dinsdag 22 december 2020 18:34:27 (13%)

Jinny

Golden Member

Hmm, ik heb hier ook 75A als huisinstallatie hoor... (3x25 3 fase dus)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 22 december 2020 18:32:39 schreef KGE:
En in Engeland mag je blijkbaar een UTP kabel zo naast drie enkel(?) geisoleerde aders leggen?

Het mag in Engeland in principe niet maar als de isolatie van de netwerkkabel voldoet aan de eisen voor 230V mag het weer wel. (Volgens mij zelfde verhaaltje als in NL)
Dat is waar de fabrikant op in is gesprongen en op deze manier een mooie oplossing heeft bedacht.

In NL bestaat dergelijke constructie al een poos in de licht en geluid techniek. Dit wordt bv gebruikt voor een haspel waar zowel 230V als netwerk/ xlr aansluitingen op zit.

Op 22 december 2020 18:32:39 schreef KGE:
[...]
Overigens heb ik al meerdere filmpjes gezien van engelse installaties waar ze blijkbaar (standaard) 100 Ampere enkelfase in huis hebben. Hier is het dan maar behelpen met 25 of 35 ...

Vergeet niet dat in Engeland sinds jaar en dag veel gebruik wordt(werd) gemaakt van een 'electric shower' (40A) :o

Meestal hebben dergelijke huizen een aansluiting van 70A, de wat grotere 100A

Bij de installatie van een laadpaal (32A) wordt ten alle tijden de aansluiting naar 100A geüpgraded