Vraag hoe ik appart systeem aan led strip kan vasthangen

Hallo, ik vraag me af hoe ik het volgende kan doen:

Ik heb een 5050 12V led strip (https://www.amazon.fr/gp/product/B07VXP2XC5/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title…) Ik wil hieraan een appart zelfgemaakt led circuit aan vasthangen. Het zijn allemaal rode leds.

éénvoudig genoeg kan je gewoon aan de grond en aan de R het circuit vasthechten. Dan werkt het als het rode kleur is opgeroepen door de controller, het dimmen en uitschakelen werkt.

Maar ik wil dat het altijd aan blijft, ookal vraag ik groen of blauw op, zodat de rode leds altijd aan staan behalve als ik de led strip dim (zodat het meedimt) of af zet.

Iemand éénig idéé hoe ik dit voor mekaar krijg?

Alvast bedankt.

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

je hebt dus een RGB uitgang.

als je rood uitstuurt, dan gaat de rode uitgang aan.
als je paars uitstuurt, gaan de rode en blauwe uitgang aan.
als je groen uitstuurt, gaat de groene uitgang aan.

als je enkel de rode uitgang hebt aangesloten, zal de groene uitgang geen effect hebben.

volgens mij kun je met een wired "OR" schakeling de uitgangen combineren. de meest heldere uitgang bepaald dan de helderheid.

de wired OR zal je op een nieuwe tor moeten aansluiten, of je pakt 3 schottkey diodes en probeert het direct.

GMT+1
Sine

Moderator

Op 7 september 2020 20:48:57 schreef Testkill:

Iemand éénig idéé hoe ik dit voor mekaar krijg?

Alvast bedankt.

Zonder andere software in die controller te schieten ... niet.

Shiptronic

Overleden

Op 7 september 2020 21:22:44 schreef Progger:
je hebt dus een RGB uitgang.

als je rood uitstuurt, dan gaat de rode uitgang aan.
als je paars uitstuurt, gaan de rode en blauwe uitgang aan.
als je groen uitstuurt, gaat de groene uitgang aan.

als je enkel de rode uitgang hebt aangesloten, zal de groene uitgang geen effect hebben.

volgens mij kun je met een wired "OR" schakeling de uitgangen combineren. de meest heldere uitgang bepaald dan de helderheid.

de wired OR zal je op een nieuwe tor moeten aansluiten, of je pakt 3 schottkey diodes en probeert het direct.

Ik zie kleur verloop, dus waarschijnlijk + , - , En DATA, elke led zij eigen adres, je kan ze individueel sturen, maar als progrmeren geen probleem is kan je er simpel zelf een controller aan hangen, of de bestaande vervangen voor 1 waar je je eigen software in zet.

[edit] voor iets meer als een tientje ben je voor de hardware klaar, zonder te solderen :) --> https://www.amazon.fr/KeeYees-ATmega328P-d%C3%A9veloppeur-Adaptateur-U…

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 7 september 2020 21:46:02 (12%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 7 september 2020 21:40:23 schreef Shiptronic:
[...]

Ik zie kleur verloop, dus waarschijnlijk + , - , En DATA, elke led zij eigen adres, je kan ze individueel sturen, maar als progrmeren geen probleem is kan je er simpel zelf een controller aan hangen, of de bestaande vervangen voor 1 waar je je eigen software in zet.

[edit] voor iets meer als een tientje ben je voor de hardware klaar, zonder te solderen :) --> https://www.amazon.fr/KeeYees-ATmega328P-d%C3%A9veloppeur-Adaptateur-U…

Enkel ervaring met arduino's met "Corona" online lessen, ik zal nog eens moeten uitzoeken hoe ik de code schrijf, ik zou dit wel eens kunnen proberen, met mijn gelimiteerde arduino knowledge.

Ik veronderstel voor de code dat ik elk van deze R G B bedradingen de spanning/weerstand meet en dat de arduino als regelbare weerstand dient voor een vierde draad (zodat hij die dezelfde steekt als op de hoogste R G B draad) gebruik voor een 4de draad die naar het appart systeem gaat? (arduino als schakelaar/weerstand aangezien hij de stroom niet kan opwekken)

Vraag nog is, hoe word die dan bevoed? ik heb enkel 12V (en een tip of twee of een link naar een gelijkaardig systeem die op een arduino gemaakt word kan helpen ^^, ik heb die nog maar enkel gebruikt om bv 1 apparte led gevoed door de arduino zelf te doen branden als de temperatuur te laag word)

Bedankt voor het advies!

Ik dacht eerst meer aan een mosfet of bjt circuit.
BTW dit is geen schoolwerk ofzo (momenteel vakantie), ik maar dit enkel uit interesse.

EDIT: ik denk dat dit moeilijker kan zijn dat eerst verwacht? de arduino kan geen 12V aan ik zal zeker met een mosfet moeten werken voor de "4de draad" die dan de spanning regelt zodat het appart systeem gelijke weerstand heeft als de R G of B draad met de minste weerstand.
Geen idee hoe ik dit zou moeten programeren op de arduino

Shiptronic

Overleden

er zijn geen R G en B draad. Je hebt maar 1 draad en dat is data

elk LEDje heeft zijn eigen unike adres, je kan gewoon beginnen bij 1, maar je moet elke LED vertellen wat hij moet doen, hoeveel rood hoeveel groen en hoeveel blauw je wil

Iets van Led op positie 35, doe R= 100% , G= 25% en B= 15% aan

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 7 september 2020 23:20:41 schreef Shiptronic:
er zijn geen R G en B draad. Je hebt maar 1 draad en dat is data

elk LEDje heeft zijn eigen unike adres, je kan gewoon beginnen bij 1, maar je moet elke LED vertellen wat hij moet doen, hoeveel rood hoeveel groen en hoeveel blauw je wil

Iets van Led op positie 35, doe R= 100% , G= 25% en B= 15% aan

Nee het is niet zo een led strip. Ze zijn niet indiviudeel adreseerbaar. Het heeft 4 draden, ground (12v) R G en B. (dus alle leds zelfde kleur, geen regenboog mogelijk.)

EDIT
Ondertussen ook al aan het nadenken en zoeken hoe ik dit doe. Voor elk van de 3 draden een voltage divider naar 5 volt maken zodat hij die analoog kan lezen dan Max() zoeken dan op één of andere manier dat ik nog niet weet dat naar een mosfet sturen om die gelijk te krijgen aan de geselecteerde spanning, welk type dat ik ook nog niet weet

[Bericht gewijzigd door Testkill op maandag 7 september 2020 23:43:29 (23%)

Momenteel nog enkel onzeker hoe ik vanuit de arduino een spanning kan 'exact' regelen van 0-12 vanuit een getal op de arduino

Met een mosfet waarschijnlijk maar ik weet niet welke en hoe dit te programmeren zodat de spanning uiteindelijk klopt

Begrijp ik nu goed dat je een paar extra rode leds hebt gemaakt en dat je die aan wilt hebben als OF rood, OF groen OF blauw gevraagd wordt van de ledstrip?

Dat is simpel: De ledstrip heeft een "vast 12V" draad en een R, G, en B draad, die als de betreffende kleur aan moet aan GND vastgemaakt wordt....

Jou "rode led constructie" moet dan met z'n plus aan de +12 draad aangesloten worden. De min van je constructie gaat met drie diodes aan de RGB draden.

Wat nu mogelijk niet te voorspellen is, hoeveel je ding aangaat als je bijvoorbeeld 30% WIT vraagt. Dan zou ie 0-30 rood, 30-60 groen 60-90 blauw kunnen doen om de voeding te sparen. En het alternatief is (en dat is waarschijnlijker) dus 0-30 rood-groen-blauw en daarna 30-100 niets. In het ene geval heb je 90% jou schakeling aan en in het andere geval maar 30....

Wil je met een arduino dit soort grappenmakerij schakelen? Dan gewoon een "logic level N-channel mosfet" met de gate aan de arduino, de source aan de GND en de drain aan de min van je schakeling. De plus van je schakeling gewoon vast aan de 12V.

Je kan zo niet een "spanning exact" uit je arduino sturen. Alleen met PWM zoveel procent van de tijd de boel aanzetten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/