Akai GX230D bandrecorder tape ontsporing in "reverse"...

Beste forum leden, Ben aan het sukkelen met een tape sporing probleem met een Akai GX-230 recorder. De klacht was een snelheids instabiliteit die de muziek naar hogere toonaarden dan de juiste voerde. O.K. dacht ik, geen probleem het is de aandrukrol. Deze heb ik zoals ik vaker heb gedaan in een spantangetje gezet en heb op hoge toeren in de draaibank een fractie van het oppervlak verwijderd. Toen was alles weer 100% vlak en licht gematteerd.
Daarna de aandruk kracht opnieuw ingesteld en voila, juiste toonhoogte wordt constant en goed weergegeven. Echter... als ik de band op reverse de andere kant uit laat lopen gaat dat even goed, maar dan ontspoort de band en loopt naar voren tussen de capstan en de pinch roller er tussen uit.
Ken dit fenomeen bij mijn mooie mid-fifties Grundigs: Heb daar ook altijd de rubber rollen opgefrist en kon dan na lang stellen van de geleiders het uiteindelijk goed krijgen. Hier kan ik niets stellen qua band geleiding.
Zou het dan tóch de aandrukrol zijn? Deze heeft nog enige, hoewel weinige, indrukbaarheid en is perfect vlak. Om een nieuwe te bestellen zonder zeker te zijn van het resultaat is een duur experiment ( gemiddeld 75,00 Eur.) De losse bekleding kan ook, is goedkoper maar daar moet ik dan weer heel lang op wachten (Roemenië) Heeft iemand hier ervaring mee? Graag advies!

RJB
Hugo Welther

Moderator

In reverse de bandspanning te laag?
Te veel slip in de schotel of wordt dit elektronisch geregeld?

Neem het leven niet te serieus - je overleeft het toch niet. Elbert Hubbard (1856-1915)

De bandspanning lijkt in orde en wordt electronisch met aparte motoren gerealiseerd. Dit is een 3 motoren machine.

RJB
fatbeard

Honourable Member

Bandgeleiders in vertikale zin ingesleten?
Soort zaaggleufje ontstaan in de vertikale begrenzingen zeg maar?

Plaatje (schaamteloos) geleend van www.hifiengine.com

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

De geleiders zijn van een goede chroomlaag voorzien en er is geen sprake van "gleufjes". De sporing is kennelijk altijd goed geweest want er zijn lijntjes te zien van misschien 1 of 2 micron, dus daar lijkt niets mis te zijn.
De suggestie van Hugo om eens naar de terughoud spanning te kijken bleek toch interessant...! Het blijkt dat wanneer ik de afwikkelende spoel (de rechter in dit geval) een klein beetje afrem, dan blijft de tape keurig in z'n baan.
Tevens bleek dat de rechter schotel meer naar binnen staat dan de linker en iets uit de haak staat. Niet veel, maar toch. Hierover had iemand op een U.S. forum ook al iets gezegd. Wel vreemd voor een machine waar verder nog nooit aan geschroefd is.
Het lijkt verstandig eerst de schotels L en R in één vlak te zetten en te kijken hoe we de afwikkel contra iets kunnen opvoeren. Er is helaas geen potmeter voor de dc van de betreffende motor. Wordt misschien zoeken en vergelijken met de linker..

RJB

Kennelijk is de diameter van de aandrukrol aan de randen toch groter. De band heeft de neiging om het hoogste punt op te zoeken. Overigens zit er geen randje vuil op de capstan?

Hensz

Golden Member

Op 8 september 2020 17:38:56 schreef soundondisc:
en te kijken hoe we de afwikkel contra iets kunnen opvoeren.

Ik zou eerder verwachten dat de trekkende motor niet hard genoeg trekt. Aan de andere kant is het me ook niet erg duidelijk waar de band er nu precies eruit loopt. Tussen de capstan en aandrukrol zal ie al snel lopen, maar bedoel je met 'naar voren' in de looprichting vd band of....?

In de service manual, ik weet niet of je 'm al gevonden had, staan allerhande tekeningen hoe dingen moeten zitten en hoe je ze afstelt.

Don't Panic!

Welke band gebruik je? Merk je verschil tussen tape met en zonder backcoating?

Ik heb al jaren een vrijwel gelijk model hiervan. De Akai GX-270D.
Bij die van mij loopt de tape van de capstan af in reverse tijdens de eerste +/- 5 minuten van de tape. Volgens mij komt dat door de intussen uitgedroogde rubberen aandrukrol. Deze vertoond zeer kleine barstjes en is door de uitdroging ook iets bol geworden. Hierdoor loopt de tape er in het begin vanaf in reverse afspelen.
De aandrukrollen van deze 2 modellen lijken op het eerste gezicht gelijk. Het zou handig zijn om te weten of deze nog nieuw te krijgen zijn.

Edit:
@soundondisc
Ben je toevallig niet DutchJoe49 op youtube? Deze laat een Akai GX-230D zien en verteld dat hij er een nieuwe aandrukrol op heeft gezet. Deze ziet er in de video ook erg nieuw uit. Ik wil wel eens weten waar deze vandaan komt.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Stel je vraag even of het juiste forum:

www.analogaudio.nl

Daar is genoeg kennis op bandrecorder gebied.
Ik heb een 270D die ook het probleem heeft gehad.
Oorzaak is de gebruikte tape. Te dunne tape met / of zonder backcoating maakt heel veel verschil!

Mijn advies is om nieuwe tape te kopen op de site van mfbfreaks.com

Heb er inmiddels een en ander aan gedaan en het probleem is opgelost!
Mr. Nightwalker ik ben niet DutchJoe49.
Suggesties dat mijn aandrukrol mogelijk niet zuiver zou zijn kunnen van tafel om reden van eerder beschreven "vernieuwing" qua oppervlakte zuiverheid.
Er is iets anders. De aandrukrol drukt met plm. 1,3 kg tegen de capstan.
De lagering van de aandrukrol, brons busje op stalen as, zal op den duur door de hoge axiale belasting en gebrek aan smering slijten. Er was hier dan ook duidelijk enige speling tussen as en rol. Wat dat doet bij het aandrukken is niet helemaal ideaal. Heb de as van de rol voorzien van krimpkous bescherming, waarna ik er een holpijpje overheen heb geschoven en een zeer kleine verandering van de asrichting door verbuiging (dat is niet de as zelf natuurlijk maar het montage plaatwerkje) naar links boven heb uitgevoerd. Dit corrigeerde iets de drukverdeling over het contactvlak met de capstan.
Het resultaat was direct merkbaar: Band spoort in beide richtingen constant en perfect. Bij de Akai is alles qua bandloop vast en niet nastelbaar. Bij slijtage kan dan soms een kleine correctie zoals hier beschreven goed helpen. Veel dank voor alle input!
Keep safe! Rob.

RJB