Philips 55PUS6501 - nieuwe backlight maar nu gele tint in beeld

Hallo

Ik heb ergens rond 2015 een Philips 55PUS6501 gekocht. Deze heeft jaren dienst gedaan en dankzij de kinderen staat de teller van de branduren op ongeveer 11.000 uur.

De backlight leds zijn met de jaren wel minder en minder efficiënt geworden en een hele rij leek nogal gedimd te zijn. (zie foto)

Via herstellers etc bleek de reparatiekost bijna evenveel als een nieuwe aankoop. Dus heb ik het part zelf gevonden en aangekocht (specifiek voor dit type). https://nl.aliexpress.com/item/32951206898.html?spm=a2g0s.90...4c4dKc5…

De installatie gisteren gedaan en alle backlight problemen zijn nu weg. (zie 3de & 4de foto) Echter lijkt het nu alsof er een heel lichte gele schijn over het beeld zit. Wit is niet meer echt helemaal wit. Het is niet veel maar voor mij persoonlijk net genoeg merkbaar.

Volgens de verkoper van de strips ligt dit aan de ouderdom/vergeling van de diffusers maar dat lijkt me sterk want dan zou het voorheen al moeten opgevallen zijn.

Ik heb een factory reset gedaan en al vanalle beeldinstellingen getest. Iemand een idee wat ik over het hoofd zie?

De kleur van de LED's zelf is misschien net wat anders.

Groeten, Ron.

Op 8 september 2020 16:58:32 schreef Rontronix:
De kleur van de LED's zelf is misschien net wat anders.

Groeten, Ron.

Ja dat was mijn eerste gedacht ook, ik denk dat het verhaal over de diffuser niet echt het probleem is.

Hoe kan ik het best zoveel mogelijk geel wegfilteren met de handmatige RGB afstelling?

Mogelijk in service menu gain van blauw iets verhogen??

Of de beeldinstelling 'Koel' eens proberen.

Groeten, Ron.

Op 9 september 2020 08:22:54 schreef Rontronix:
Of de beeldinstelling 'Koel' eens proberen.

Groeten, Ron.

Zonder veel effect. Het valt het meest op in het home menu van de TV. Eens je netflix kijkt (via interne app) dan valt het goed mee.

Op 8 september 2020 19:54:19 schreef smd:
Mogelijk in service menu gain van blauw iets verhogen??

Stond in dit menu al op 127, wat het maximale is.

Arco

Special Member

Je zou er (als simpelste oplossing... ;) ) een Lee kleurfilter tussen kunnen leggen, kost maar iets van 8 euro.
Nadeel is dat de standaardmaat 50 x 122 cm is, en dus te klein uit 1 stuk...

Meeste van die goedkope Chinese witte leds hebben een kleurzweem aan de rand van hun straalgebied.
Kun je mooi zien als je er een op een wit vlak laat schijnen. Aan de randen zie je dan meestal allerlei vreemde kleurvlekken...

Het schijnt ook te kunnen worden veroorzaakt door de leds zelf als die niet goed gemonteerd zijn.
(ze mogen geen mechanische druk op het panel uitoefenen. Het panel mag ook niet op een andere manier onder mechanische spanning staan)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Thanks Arco, moet ik eens bestuderen. Ergens heb ik ook het gevoel dat Philips in een update een soort van automatische nachtmodus heeft ingevoerd in de menu's. Ofwel ben ik helemaal gek geworden. :-)

Gain rood en groen iets verlagen...??

heb hier dezelfde hangen in 43".
Leds waren allemaal defect, wordt een klassiekertje in deze jongens.
Op de zaak al 100.000 keer vervangen, maar wij bestellen telkens de originele Philips led bars.

Omdat hij hier moest dienen om in mijn werkruimte te hangen en het niks mocht kosten, "namaak" bars gekocht. Precies hetzelfde fenomeen als TS: iets te gelig.
Die leds zijn effectief geliger dan de originelen.

In het gewone menu op "gewenste kleur" en daar idd groen en rood iets minder zetten en klaar.

Hey! Waar haal jij de originele bars van Philips?

Op 10 september 2020 20:45:16 schreef Beeldbuisje:
heb hier dezelfde hangen in 43".
Leds waren allemaal defect, wordt een klassiekertje in deze jongens.
Op de zaak al 100.000 keer vervangen, maar wij bestellen telkens de originele Philips led bars.

Omdat hij hier moest dienen om in mijn werkruimte te hangen en het niks mocht kosten, "namaak" bars gekocht. Precies hetzelfde fenomeen als TS: iets te gelig.
Die leds zijn effectief geliger dan de originelen.

In het gewone menu op "gewenste kleur" en daar idd groen en rood iets minder zetten en klaar.