Oude Nokia E5 in nieuwe behuizing steken.

In heb hier nog een (zeer) oude Nokia E5-00 in gebruik toch het frontje zit door het vele jaren in gebruik ondertussen vol krasjes.
Het idee is dan ook om dit te laten vervangen. Ik heb enkele sites gevonden waar ik een nieuw frontje en zelfs de gehele behuizing nog vinden kan. Namelijk:
- Parts4repair.com
- Starphoneparts.com
- Shop.brando.com

Vraag 1 hieromtrent : Is er iemand die toevallig enige positieve of negatieve ervaring heeft met genoemde websites ? Ik stel me de vraag of dit (allemaal) betrouwbare sites zijn. Ook de prijs is nogal een verschil. De goedkoopste bied het aan voor een 6 euro en de duurste voor 22 euro. Op zich zit ik er echt niet mee 22 euro uit te geven i.p.v. (slechts) 6 euro toch voor mij is het belangrijkste dat ik goed spul krijg en geen chinese kopie.

Vraag 2 : weet iemand waar ik ergens nog kan aankloppen om het frontje te laten vervangen ? Een smartphone winkel bijvoorbeeld die nog die extra service levert. Ik woon in Opwijk, wat in de buurt van Dendermonde en Aalst ligt (Belgie).

Arco

Special Member

Ik denk niet dat je veel van die "reparatiewinkels" zult vinden die nog aan museumstukken willen werken... ;)
(ik heb een Samsung van een paar jaar ouder gehad. Ben bij alle winkels in de omtrek geweest, maar niemand wilde of kon daar nog iets mee...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het voordeel van deze oude toestellen is dat je het nog gemakkelijk zelf kunt doen: geen hete lucht nodig maar alleen een paar kleine torx schroevedraaiertjes is i.h.a. genoeg.
Dus niet nodig om naar een reparatiewinkel te gaan ;-)

maartenbakker

Golden Member

Het kan originele overstock zijn of Chinese namaak. Ik denk dat je bij een toestel van die leeftijd (heb zelf nog een E6-00) gewoon blij moet zijn met wat je aan onderdelen of slopers te pakken kunt krijgen. En het werk zou ik inderdaad zelf doen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik heb vroeger (2009) wel eens bij brando besteld, voordat ik banggood/ebay ontdekte.

service was toen perfect.

zelf heb ik ook wel eens een behuizing geswapt, van een N95.
het mechaniek van de camera was niet zo soepel en de bedrukking op de toetsen sleet sneller als origineel, maar de buitenzijde was weer een tijd krasvrij.

GMT+1
mel

Golden Member

Krassen, mits niet te diep kan je gewoon wegpoetsen.. Tandpasta werkt hier erg goed :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Hoi, Als ik een site niet vertrouw type ik altijd bijvoorbeeld in: Bol.com reviews, of Bol.com ervaringen. Meestal krijg ik dan trustpilot te zien of kieskeurig waar klanten hun ervaringen delen die kunnen gaan over oplichting of juist geweldige service. Ik weet alleen niet of deze sites überhaupt een reputatie hebben opgebouwd om alleen al 1 reactie te hebben. Ik hoop dat dit helpt! Groetjes Christa.

bprosman

Golden Member

dat ik goed spul krijg en geen chinese kopie.

De kans dat je "Genuine Nokia Spare parts" krijgt is natuurlijk niet zo groot. Vraag is hoe erg is dat. Mijn zoontje heeft toen hij jong was zijn GameBoy eens over straat laten stuiteren , display , kast helemaal bekrast. In China een "replacement case" besteld en dat paste allemaal prima.
Maar je kunt er een mailtje aan spenderen en het ze gewoon vragen.

Qua website betrouwbaarheid betaal ik daarom het liefst met Paypal, cc oid, dan heb je nog enigszins kopersbescherming.

Zoals anderen al schreven, met een plectrum en setje mini schroevendraaiertjes moet je een eind kunnen komen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dank voor de tips en de info.

- Ik had wat de websites betreft al gezocht onder "reviews" enz.. toch niks nuttig kunnen vinden.

- Dat het origineel van Nokia zal komen, daar twijfel ik ondertussen ook voor 200% aan. Zal wel chinese kopie makelij zijn, zekers gezien de ouderdom. Maar tot daar aan toe.

- Krassen vroeger al eens geprobeerd weg te doen d.m.v. de tandpasta truc toch deze haalt hier spijtig genoeg (helemaal) niks uit.

- Wat het zelf herstellen betreft : Daar ga ik mezelf niet aan wagen hoor.
Lijkt me een precisie en delicaat werkje. Vraagt wel wat ervaring om een gsm of smartphone te openen denk ik of het is van "kraaak" en je hebt er dan 2 halve i.p.v. 1 plus het feit dat, als het wat misgaat bijvoorbeeld de microfoon, speaker of display raakt en beschadigd. Dat risico ga ik niet nemen.

Nee, zo'n stuk antiek wil je niet verkloten O-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein