Hoe kun je meten of een apparaat aanstaat/verbruikt?

Ik ben aan het uitpluizen hoe het mogelijk is om een sensor bij een aansluitkabel te gebruiken om te kijken of er verbruik is. Bijvoorbeeld. Ik heb een apparaat op de elektra thuis aangesloten. Nu wil ik aan het aansluitsnoer kijken of het apparaat aan of uit staat, dus energie verbruikt. Ik dacht aan een hall-sensor, echter die werkt met een kern om een ader van een snoer. Dus niet met een onaangepast snoer. Heeft iemand daar ervaring mee? Of een suggestie?
Waarom wil ik dat? Ik wil een led aansturen die laat zien of het apparaat stroom verbruikt. Voorbeeld, een indcutieplaat gaat aan. Signaal komt. Wil dan ir led aan laten gaan, als een flop flop. Als aan gegaan, dan even aan. Als uit, dan weer even aan.

Graag jullie suggesties....

Zonder kabel los te maken? Zonder isolatie te verwijderen en 1 ader te gebruiken? Dat gaat een moeilijke worden. En iets in de zekeringkast tussen de kring zetten, is dat een optie? Measurement is interference.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
benleentje

Golden Member

Je kan aan een kabel wel zien of er spanning op staat, daar heb je ook contactloze voltmeters voor. Om te zien of er stroom door de kabel gaat is niet mogelijk. Dit komt omdat in de kabel zowel de fase als de nul zit. De fasestroom gaat naar het apparaat en de nulstroom gaat terug en zijn tegengesteld aan elkaar. Als je nu een meetklem om de kabel zet met hall sensor dat ziet die de fasestroom de ene kant opgaan en de nul stroom de andere kant op gaan het resultaat is dan ook altijd 0. voor een 3 fase kabel geld hetzelfde...

Maar ik bedenk me er is wel een manier om energie verbruik op te sporen zonder dingen te hoeven open maken en moeilijk metingen te doen en dat is met een warmtebeeld camera de betere kunnen verschillen van een enkele graden al zichtbaar maken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
mvdk

Golden Member

Ik heb er geen verstand van, maar ik lees hier weleens over die Master/Slave contactdozen. Daar moet toch iets mee te knutselen zijn?
Ja, sorry, simpeler kan ik 't niet verzinnen.

vergeten

Golden Member

@DePruus
Geef eens aan om welke orde van grootte de stroom is die je wilt meten/detecteren.
Het maakt nogal uit of het om 50mA gaat, 1A of 5A, 10A of 15A gaat.
Maar ik ben toch bang dat je het niet zonder een kleine serieweerstand, opgenomen in de stroomkring, gaat redden.
Zo doen die master/slave sloffen het ook!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Die master/slave schakelingen werken volgens mij met de spanningsval over een diode. Waarbij je er twee antiparallel moet zetten omdat het om wisselstroom gaat. Het voordeel van diodes boven weerstanden is dat je bij een kleine stroom in de orde van 1mA al een duidelijk meetbare spanningsval krijgt terwijl die spanningsval bij grotere stroom niet veel hoger wordt.

Gewenste stroom is wel belangrijk.

Ik heb destijds zelf een master-slave gemaakt: optocoupler die bij voldoende spanning zijn transistor aanstuurde. Parallel aan de led (met klein weerstandje) van de optocoupler stonden 3 diodes en een antiparallel diode. Zodra er stroom door liep ging hij aan.

Dus dit was nog niet af.

De instelling of de optocoupler aan of uit moest schakelen werd door een parallel weerstandje gedaan: alle standbystroom ging door die weerstand en de spanningsval bleef onder de 1,8V. Een hogere stroom ging gedeeltelijk door de parallel diodes en de optocoupler led lopen en schakelde hem aan.

De laserdisc speler waar ik dat ding voor gemaakt had trok volgens mij 20W standby en 80W tijdens spelen... (Laserdisc aan=TV aanschakelen, TV was zo oud dat ie geen AB had).

Nu opschalen naar een kookplaat... Ehh, dan zijn 1A diodes niet meer genoeg ;)

Tidak Ada

Golden Member

De betere master/slave blokken werken met eer kleine stroomtrafo. Je zult in ieder geval één ader vrij moeten maken om door die trafo te halen, dat kan natuurlijk in een steketblok. Conrad verkocht ooit een master/slave module, maar ik kan hem niet meer vinden. De gevoeligheid is metvrenninstel potmetertje af te tegelen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Thevel

Golden Member

Op 9 september 2020 00:14:30 schreef Tidak Ada:
Conrad verkocht ooit een master/slave module, maar ik kan hem niet meer vinden. De gevoeligheid is metvrenninstel potmetertje af te tegelen.

Bij Alie zijn er nog zat.

Er zijn tangen die het wel doen: https://www.instrumart.com/assets/Megger-MMC850-ACdigitalclampmeter-da…
Voor een aan/uit indicatie in huis is volgens mij best wat te maken met twee sensoren onder 90o en een stukje programmeerwerk; Het wordt gemakkelijker als de positionering van de sensoren en de kabel vast ligt, er gekalibreerd kan worden, er minder interferentie is, de stroom groter is etc. etc.

Aart,
Dat is een leuke, die gaan we even opslaan.

Ik wilde al schrijven dat het theoretisch best mogelijk is om een indicatie te krijgen, aangezien de aders niet exact op dezelfde plaats liggen, en de velden elkaar dus niet perfect opheffen, maar ik had geen idee dat zulke meters te koop zijn! De prijs valt met 200 euro ook nog best wel mee eigenlijk.

Echter, ik denk dat zoiets bouwen voor de TS een beetje buiten bereik ligt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 9 september 2020 00:36:04 schreef Thevel:
[...]Bij Alie zijn er nog zat.

WTF denk jij dat een "overstroom huidige detector" een master-slave is?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@allen, dank voor de suggesties. Ik kan meten aan een kabel met de ‘tang’ maar dan moet ik knippen. Aparte master-slave inbouwen heb ik aan gedacht, echter ik wil zo min mogelijk sleutelen aan een apparaat. Ook de stekker heb ik gehad. Gebruiken is twee. Dus ik dacht dat er iets om de kabel doen mogelijk moet zijn. Met een ader kan ik met een Hall sensor en een ferrietkern wel meten. Maar dan moet ik weer knippen. Dus ik was voor de gemakkelijke weg en nu blijkt moeilijke weg. Ik overweeg jullie suggesties om de kookplaat te openen en dan aan het werk.... dank!

Op 8 september 2020 21:03:35 schreef DePruus:
(...)Ik wil een led aansturen die laat zien of het apparaat stroom verbruikt. Voorbeeld, een indcutieplaat gaat aan. Signaal komt. Wil dan ir led aan laten gaan, als een flop flop. Als aan gegaan, dan even aan. Als uit, dan weer even aan.
(...)

Stel even dat het door de voorgaande tips lukt om te meten of het apparaat aan staat. Wat bedoel je dan met 'ir LED' ?

Tidak Ada

Golden Member

Bedoelt TS niet een IR foto sensor? Het gaat immers om een kookplaat.
Het nadeel is dat die de warmte van de plaat detecteert en je dus denkt dat hij aanstaat zolang die nog warm is.
Maar zoals Cruijf al zei: "Ieder nadeel heb z'n voordeel", je ziet dan ook dat de plaat nog heet is zodat je gewaarschuwd bent dat je je fikken kunt branden :+

@A vd Linden
:
Wat ik bedoelde was een printje met stroomtrafo-tje en een relais.
Die hebben ze niet meer. Ik verwacht hier ook diodes in het doosje, anders zou er een gat in zitten, waar je één van de geleiders door moet halen.

@Thevel:
Ja dat zijn betere.
Ik heb zo'n ding in mijn schuur zitten, zodat ik kan zien of er nog iets aan staat.
Gaat het controle licht aan en uit, dan is het mijn Weller :+

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 9 september 2020 13:08:36 (14%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dat gaat niet zomaar lukken met een IR foto diode of transistor; die reageren alleen op near-infrared, dus niet op warmte, daar heb je een Thermopile sensor voor nodig. Nu zijn die ook wel redelijk betaalbaar te vinden, maar dat is dus niet hetzelfde als een gewone IR sensor.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Tidak Ada

Golden Member

Vanzelfsprekend bedoel ik natuurlijk een sensor die is toegespitst op de juiste golflengte. Heb dan ook niet over diodes en transistoren geschreven.... ;)
Ik weet niet of die sensoren uit een bewegingsmelder hiervoor geschikt zijn, maar die zijn natuurlijk ook niet duur.

Al met al zou ik toch liever voor zo'n m/s moduultje met een stroomtrafo-tje gaan....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mvdk

Golden Member

Ik zou het probleem graag van een andere kant benaderen. Heeft TS een idee hoe het eruit moet gaan zien? Stel nou even, het detecteren gedeelte hebben we een oplossing voor. Dan is er nog dat ledje. Waar komt de voedingspanning voor dat ledje vandaan? En stel nou, de aansluitkabel van de waterkoker, broodrooster, tostiapparaat, die liggen allemaal in het zicht, op het werkblad. Maar hoe zit de kookplaat aangesloten? Onder/achter het keukenblok? Op de Belgische manier? Of met een Perilex?
Voor mij lijkt de oplossing met zo'n master/slave schakeldinges het meest voor de hand liggen. Klein kastje, tussen het aansluitsnoer en de wcd, en dan kan je in dat kastje ook nog je electronics voor dat ledje kwijt.
Het kan toch niet de bedoeling zijn om dat ledje met een tyrapje op de kabel te knijpen, en te verwachten dat de voedingspanning daarvoor ergens automagisch vandaan komt? Er is in de startpost ook een verlangen uitgesproken om het ledje kort bij inschakelen te laten oplichten, idem bij uit. Dat betekent gewoon dat er iets geknutseld moet worden, en je wil toch geen kluwen draadjes en een batterijtje op je werkblad.

Tidak Ada

Golden Member

Volkomen mee eens! Ik ging alleen in op het IR en kwam ook tot de conclusie dat zo'n M/S module het meest geschikt is en dan liefste een met een stroomtrafo, want die andere willen de diodes nogal eens opblazen..... (Kookplaat is een zware belasting!) Zie twee posts eerder van mij hierboven.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Stukje snoer met steker en contrasteker waarbij je over een kort stukje de aders vrijmaakt zodat je met een tang de afzonderlijke aders kan meten? Hoef je niets aan het oorspronkelijke snoer te wijzigen en is universeel toepasbaar. Je kunt e.e.a. ook in een kastje onderbrengen als het alleen maar gaat om een signalering m.b.v. leds.

[Bericht gewijzigd door Hans60 op woensdag 9 september 2020 14:18:02 (18%)

Tidak Ada

Golden Member

Gewoon inbouwen in een module steker of in zo'n modulekastje met aan een zijde een RA-steker en aan de andere kant een RA-contactdoos (vgl. schakeleklokken)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mvdk

Golden Member

Wat in de openingspost ook mist, wat ik al eerder heb aangehaald: hoe is die kookplaat aangesloten? Nu word gesproken over de kookplaat openmaken. Lijkt me de moeilijke weg.

Tidak Ada

Golden Member

Wat ik dan nu jij het aanhaalt, ook mis, is of het om een éénfase-, een kookgroep- of een driefasen aansluiting gaat.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †