Storingen binnen in een kooi van Faraday

mel

Golden Member

[bijlage]

--
Oh, deze is ook leuk, nu ik toch aan het graven ben. De ingang (of uitgang) zit op een plunjer die in de golfpijp heen en weer kan, om zo de verzwakking te regelen:
[bijlage]

Het principe van een GHz frequentiemeter.. ;)
Ik heb ook nog ergens zo,n ding... van Sperry O-)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Mijn post ging over de verzwakking in een golfpijp onder de afsnijfrequentie, en hoe die afhangt van de lengte van die pijp.

Op de foto staat, ter illustratie van het verhaal over golfpijpverzwakkers, een golfpijpverzwakker. Niet een frequentiemeter.

Het ding stond beschreven in een masterscriptie van luitenant-commandant Davies (Annapolis 1950), die daarvoor een tijdje bij Sperry had meegelopen.
Hier zie je het binnenwerk, met de spoeltjes die de golf moeten lanceren en weer oppikken. De golfpijp werkt dus beneden zijn afsnijfrequentie, en de verzwakking in exponentieel met de lengte (dus lineair in decibels; heel praktisch).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 13 september 2020 22:35:06 schreef aobp11:
@electron920: Nee, ik zoek dat boek (uit 2010) niet, maar ik dacht dat iemand die het kent misschien een advies erover aan TS kon geven.
Ik heb het boek uit 1993 ooit gekocht alleen omdat het voor een habbekrats te koop lag. Voor mij (hobby) wel taaie kost om het echt helemaal te bestuderen.

heb het boek van Goedbloed, dus ik ken het :-)

dat verhaal over de aarde midden in de kooi van Faraday is zo lachwekkend dat ik me afvraag of het wel echt is, of gewoon om de aandacht te wijzen op mogelijke problemen.

De golfpijpattenuator die ik ken werkt niet op het principe dat de transmissie van een golf door een pijp beneden de afsnijfrequentie logaritmisch zou afnemen mt de afstand..
Bij toenemende golflengte wordt de hoek daaronder de golf reflecteert alsmaar steiler dacht ik, om bij de afsnijfrequentie loodrecht op de wanden te staan waardoor vrij abrubt geen transmissie meer mogelijk is.

Een golfpijpatttenuator zoals ik die ken bevat een keramisch plaatje met opgedampt weerstandsmateriaal. Door dit plaatje te verdraaien in de golfpijp tussen 0 en 90° zal de attenuatie traploos kunnen geregeld worden tussen nul en maximum.

Rust roest, en nog geen klein beetje, ik kan er van meespreken.

Ha Frederick E. Terman,

Prachtig stukje mechanisch werk Sperry ontstaan in 1910 waar zijn ze :?
Zo'n piston verzwakker daar heb ik er wel een aantal van tot 26 GHz andere merken maar... ik heb toch ook wel spullen van Sperry volgens mij fase draaiers 8 GHz ?
Hetgeen @mel bedoel die heb ik al eens laten zien de microgolf resonantie absorptie frequentiemeters deze zijn niet bedoeld om cijfers achter de komma te laten zien maar deze frequentie meters hebben een speciale toepassing dat zal duidelijk zijn ze worden opgenomen in cascade met het signaal pad dus je ziet direct wat er met de rest gebeurt nadat je een frequentie er uit gezogen heb :D
Ik kan tot 76 GHz met golfgeleiders uit de voeten tot 40 GHz zijn ze van HP maar de laatste tot ruim 76 GHz is van Hitachi microwave.

@kris van damme,

Ik heb het boekwerk wel maar ik kan mij die anekdote niet voor de geest halen...... en misschien heb je daar wel een punt tenslotte wordt er nu ook over gediscussieerd :P

PS @grotedikken,

Het type verzakker van Sperry berust op het zelfde principe als jou wanden of wand van de kooi ;)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.