geschikte functie generator voor audio reparatie

Hallo Forum,

Ik ben om zoek naar een geschikte functie generator voor vintage audio reparatie.(versterkers cassettedecks)
Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Wie kan mij een beetje op weg helpen?

Zelf had ik de TG330 van AIM TTI op zicht maar is erg prijzig.(heb ik zo een duur apparaat wel nodig voor mij toepassingen)?

Wie heeft er suggesties?

kijk bij de UPDATE TRACKER "oude philips meters "daar zit ook een functie generator bij en nog meer lekkers , ook nog bij je in de buurt ..

rob040

Golden Member

Die advertentie staat al gereserveerd.

Voor audio heb je geen hele dure functiegenerator nodig. T/m 100kHz, sinus en blokgolf, lage vervorming zijn wat dingen om op te letten.
Als het je om signaal volgen bij foutzoeken te doen is, dan kan een eenvoudig ome Ali generator al voldoende zijn.
Bij afregelen en bijvoorbeeld vervormingsmetingen heb je beter spul nodig.

Tegenwoordig is een computer met een fatsoenlijke geluidskaart ook een goede optie. Die staat bij velen toch al in het hobbyhok...
En anders inderdaad een dingetje van tussen de 20 en 50 euro op marktplaats scoren, je hebt echt niks bijzonders nodig.

Voor je cassettedecks is een wow/flutter meter nog een leuke aanvulling. Ook dat kost bijna niks meer, omdat vrijwel niemand het nog gebruikt.

If you want to succeed, double your failure rate.
blackdog

Golden Member

Hi robkr

Koop een van de onderstaande generatoren zijn goed en de vervorming in het audio gebied is voor jouw apparatuur goed genoeg.

€ 313,39 14 bits
https://www.eleshop.nl/siglent-sdg1032x-function-generator.html

Kost wat meer maar lage vervorming door 16 bit DAC, € 574,75 https://www.eleshop.nl/sdg2042x.html

Ik zou voor de 313 euro versie gaan als je met dit kan leven: (Total Harmonic Distortion) is less than 0.075%.

Deze generatoren zijn veel beter dan de TTI modellen. (0,5% THD)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
bprosman

Golden Member

(Total Harmonic Distortion) is less than 0.075%.
Deze generatoren zijn veel beter dan de TTI modellen. (0,5% THD)

Een (gepensioneerd) ex collega van me , met verschillende patenten op zijn naam op luidpsreker gebied beweerde dat "een normaal mens" onder de 10% vervorming niet eens hoort.
Ik zou ook voor een Philips Marktplaats modelletje gaan, heb je voor een paar tientjes.

[Bericht gewijzigd door bprosman op woensdag 9 september 2020 14:47:23 (12%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Het aantal bits bij een D/A zegt ook niet altijd wat...
Een 1-bits D/A met voldoende oversampling kan beter zijn als een 16-bit D/A.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bouw er zelf een: De tregellas sinus generator in SMD, zorgvuldig opgebouwd is een vervorming van 0,0013% haalbaar

Aan het printje en eventueel de componenten kan ik je wel helpen.

Meer informatie incl metingen door @Blackdog:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/112672/1#highlight=tregellas

Verder heb ik hier nog een PM5107 (Low distortion LF Generator) staan 10Hz ~ 100Khz die overbodig is.

https://www.eevblog.com/forum/testgear/philips-pm5107-teardown-and-rev…

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Arco

Special Member

Een simpele DDS als de AD9833 haalt al 0.05%...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
blackdog

Golden Member

Hi,

Het is allemaal niet zo simpel als voorgesteld door meerdere van jullie...

Arco, er zijn geen functie generatoren met een 1Bit DAC!

"DDS als de AD9833 haalt al 0.05%" mooi, ga maar eens kijken naar de signalen die geen THD zijn, er zijn echt filers nodig!

De door mij voorgestelde Siglent levert "schone" signalen en ook nog eens perfecte blokgolven welke belangrijk zijn in audio toepassingen.

Zelf een sinus generator bouwen is leerzaam en leuk, maar dan moet er ook een goede uitgangs sectie bij.

Bij de siglent toets je in 13,5mV rms en het signaal met die eigenscappen staat aan de uitgang.
Schakel je over tussen Sinus, Blok, Driehoek en Puls signalen(kan je de stijgtijd van de flanken instellen) dan is het top-top signaal altijd gelijk.

Als je zoveel meet als ik, weet je wel wat belangrijk is. ;)
Ook twee kanalen tegelijk met de Siglent, dat is soms handig als je twee kanalen tegelijk meet bij eindversterkers.
Wil je toch een hele lage vervormijn hebben, bouw een 24dB low pass filter voor drie frequenties 100Hz, 1Khz en 10kHz en je hebt dan een paar duizenste aan THD.
Maar ik denk dat dit niet nodig is i.v.m. het soort apparatuur dat gemeten wordt.

Vlakke sinus en vooral mooie blokweergave zijn van belang, daar is zeer veel uit af te leiden tijdens het meten.

Voor mij is het simpel, nu geen belang bij Siglent maar is wat prijs betreft en wat hij kan de beste optie.

Groet,
BRam

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Jeever

Golden Member

Op 9 september 2020 13:25:49 schreef robkr:
Ik ben om zoek naar een geschikte functie generator voor vintage audio reparatie.(versterkers cassettedecks)
Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Wie kan mij een beetje op weg helpen?

Toevallig het ik op mijn blog vorige week de UTG9005C-II van Uni-T getest. Kost maar € 120,00 en levert perfecte sinussignalen af tot 1 mV effectief.

Bij 1 kHz heb ik de THD gemeten als 0,07 % bij 1 Veff. U kunt de uitgangsspanning niet alleen als Vtop-tot-top instellen maar ook als Veffectief.

Bovendien heeft hij op de achterkant een tweede uitgang die 4 W levert, goed voor bijvoorbeeld rechtstreekse luidspekertests.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

van een functiegenerator- verwacht ik niet dat die een sinus met heel lage vervorming geeft. (dan neem je beter een Wienbrug).

Moet wel kunnen sweepen.

Uiteraard, met de digitalisering loopt alles nu wat door elkaar.

Toch zou ik nog steeds voor een klassiek opgebouwde Functiegenerator gaan. dingen blijven werken, ook na 40 jaar.

Al dat mooi digitaal spul heeft een beperkte levensduur, en tegen dat je het nodig hebt (wat niet zo vaak is) is het obsolete, outdated en werkt het niet meer...

Als je het een tool is die je alle dagen nodig hebt, das een andere zaak.

rob040

Golden Member

... en levert perfecte sinussignalen af tot 1 mV effectief.

Dat is te weinig, maar je bedoelt waarschijnlijk 1Veff...

Jeever

Golden Member

Op 9 september 2020 16:16:00 schreef rob040:
[...]
Dat is te weinig, maar je bedoelt waarschijnlijk 1Veff...

Nee, ik bedoelde dat hij aan de lage kant tot 1 mVeff instelbaar is, aan de hoge kant gaat hij tot 7,071 Veff.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
rob040

Golden Member

Nee, ik bedoelde dat hij aan de lage kant tot 1 mVeff instelbaar is, aan de hoge kant gaat hij tot 7,071 Veff.

Ah, duidelijk.

blackdog

Golden Member

Hi,

De functie generator die Jeever aangeeft is zeker leuk voor het bedrag dat hij kost!
Heb jammer ai alleen dat niet wordt aangegeven hoe goede de blokweergave is.
Ja dat is belangrijk :-)

Vooral de over of undershoot van de blok vind ik belangrijk.
De flankstijlheid wordt wel aangegeven, maar dat is niet al te belangrijk bij audio gebruik.

Wat betreft de vervorming, die is bij 14Bit fanctie generatoren rond de 0,03%
Mijn Rigol en mijn Hameg functie generatoren hebben deze specificatie.

De Uni-T die Jeveer laat zien is duidelijk slechter gespecificeert.
Voordeel van de Uni-T zal voor sommige de 4-Watt versterker zijn in deze functie generator.

Als je het budget er voor hebt, koop dan de Siglent sdg1032x generator, heb je nog meer op je lijstje staan kijk dan of je met de UNI-T kan leven.
Een leuke functie van de Siglent is ondermeer dat je ook de harmonische van een Sinus signaal kan genereren, to 10 harmonische tegelijk.
Dan neem je die 10 harminische tegelijk op ee nband op en met een geluidskaart kijk je dan naar de spectrum analyze hiervan.
Zie je in 1x hoe vlak de frequentie karakteristiek is.
Kan ook met ruis maar met de 10 signalen gaat het wat sneller.

Door de twee uitgangen van de Siglent en het regelen van de fase kan je ook leuke metingen doen.
De kwaliteit van het uitgangs signaal van de Siglent is gewoon beter, maar dat is niet zo vreemd natuurlijk door het prijsverschil.

kris van damme
Ik stel een functie generator voor van rond de 300€ die prachtige signalen levert ook nog een leuke frequentie counter heeft en twee uitgangen.
Dat dit voor dit bedrag en kwaliteit te koop zou zijn is ongekend, neem mijn Hameg HMF2525 die koste toen ik hem aanschafde denk 8 jaar geleden, zo rond de 1500€
Bij bijna alles doet de Siglent het beter en een Counter er bij!
Op wat uitzonderingen na wil ik geen meetapparatuur die het 40 jaar uit houd, die zijn dan al 30 jaar verouderd. :-)

Geef mij maar wat moderns, kan ik veel beter mee meten!
Wienbrug, ja simpel en met weinig vervorming te maken, maar draai eens aan de frequentie, mag je weer 3 seconde wachten tot de amplitude weer rustig is.
Die moderne Functie generatoren zijn meestal flak binnen 0,1dB tot zeker 1MHZ, doe je iets meer dan alleen audio b.v met filters dan is dat heel handig.

Oja deze generatoren zijn prachtige AM modulatoren, lineartje er achter en je hebt een LG, MG, korte golf zender :-) maar eh.. dat heb je niet van mij! :+ :+

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
benleentje

Golden Member

Geef mij maar wat moderns, kan ik veel beter mee meten!

We proberen hier aan de wensen van TS te voldoen :). Het gaat volgens de startpost om reparaties en toch niet om het ontwikkelen of verbeteren van een versterker. In principe kan dat met 1 simpele oscillator op 1 frequentie al gedaan worden. Als je signaal maar bekend is en als dat signaal verdwijnt in de versterker weet je waar je precies moet gaan zoeken.

optie 1 is dus gewoon low budget zoal kris van damme ook aan geeft. Dat hoeft natuurlijk niet perse met 40 jaar oude spullen en 2de hands is er genoeg te koop.

optie 2 is dan wel wat blackdog zegt als je dan toch wat meer geld uitgeeft je het gelijk goed doet.

Dat dit voor dit bedrag en kwaliteit te koop zou zijn is ongekend

En dat geld voor bijna alle meet apparatuur.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Bedankt voor de reacties tot nu toe.
Ik ben er erg mee geholpen.
Er zijn voor mij eigenlijk 3 opties:
-Optie 1:low budget zoals Kris van Damme aangeeft voor mij toepassingen al
voldoende.
-Optie 2:de middenweg zoals Jeever aangeeft een nieuw apparaat instapmodel
-Optie 3:toch wat meer geld uit geven voor een nieuw apparaat zoals Blackdog
aangeeft waardoor ik weer jaren vooruit kan.
Ik denk dat ik voor optie 3 ga,optie 1 zou voor mij toepassingen al voldoende zijn maar mijn zoon doet de opleiding Smart Technologie en voor hem zou een nieuw apparaat wel fijn zijn.

joopv

Golden Member

Als je een smartphone met koptelefoon aansluiting hebt zou je een signal generator app kunnen installeren.

Ik heb wel eens met de "Function Generator" van Keuwlsoft gespeeld. Gratis, geen advertenties, geen permissies nodig. Gewoon te vinden in de play store.

https://www.keuwl.com/FunctionGenerator/

Jeever

Golden Member

Op 10 september 2020 11:20:33 schreef joopv:
Ik heb wel eens met de "Function Generator" van Keuwlsoft gespeeld. Gratis, geen advertenties, geen permissies nodig. Gewoon te vinden in de play store.

Zie voor een test/review van de Keuwlsoft app:
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/keuwlsoft-functiegenerat…

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Ik zou eerst voor optie 1 gaan: PM5131 moet je voor 20-30 eur kunen krijgen. Makkelijk te bedienen, goedkoop, zelf te repareren.

Optie 2 lijkt aantrekkelijk maar valt tegen op spec's (0.2% vervorming, 3% lineair) en bediening. Meeste digitale generators zijn makkelijk stuk te krijgen.

Uiteindelijk wil je optie 3, maar neem dan een A-keus (even sparen nog).

blackdog

Golden Member

Hi markce,

Ik heb zo'n, generator gehad en dan bedoel ik de PM5131.
Heb hem gereficeert en toen later verkocht.

De rede is dat de bediening steeds problemen bleef geven, natuurlijk niet zo gek betreffende de leeftijd van deze generator.
Er rammelde na een maand niet gebruiken altijd wel wat, na het toch goed reinigen van potmeter een schakelaars.

Verder is de vervorming niet om over naar huis te schreven, niet zo vreemd omdat de Sinus wordt gemaakt vanuit een driehoek door een speciaal IC.
Je blijft afregen wil je een zo laag mogelijke vervorming hebben.
Ik heb een uitgebreid setje meetinstrumenten om zo'n generator te repareren en onderhouden, de TS heeft dat niet.

Ik vind deze generator geen goed plan voor wat robkr aangeeft wat hij en zijn zoon er mee wil gaan doen.

Groet,
Bram

PS,
Met je meestal dure telefoon aan andere apparatuur te gaan zitten frutten vind ik geen wijze oplosssing als er wat mis gaat.
Moderne generatoren hebben een bescherming aan de uitgang hiervoor binnen limits natuurlijk. :-)

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi blackdog,
Natuurlijk wel even opletten dat je geen exemplaar koopt dat volledig versleten is. Ze zijn oa in onderwijs en service gebruikt. Altijd met een scope checken bij aankoop.
Ik heb er zelf nog een staan en die is na schoonmaken schakelaars en vervanging level potmeter volledig probleemloos. Vervorming is 0.2% en stabiel, zo niet instel potmeters vervangen door cermet. Belangrijkste overweging voor koop is degelijkheid en prijs.

Bij moderne Chinese generators is het eerste wat wegbezuinigd wordt op een budget model alles dat niet meteen functioneel is. Meestal dus de beveiliging, ontkoppel C's, koeling, levensduur en degelijkheid componenten.
Ik vindt een DDS geen goede keus tenzij je wilt investeren in een Rigol, Siglent, etc va Eur 300
Die Uni-t lijkt een Eur200 generator die nog eens extra uitgekepen is. Dat zie je aan het display en de spec's, die overeenkomen met 10bit ipv de opgegeven 14 bit.

Op 10 september 2020 14:30:32 schreef blackdog:
Hi markce,

Ik heb zo'n, generator gehad en dan bedoel ik de PM5131.
Heb hem gereficeert en toen later verkocht.

Verder is de vervorming niet om over naar huis te schreven, niet zo vreemd omdat de Sinus wordt gemaakt vanuit een driehoek door een speciaal IC.
Je blijft afregen wil je een zo laag mogelijke vervorming hebben.
Ik heb een uitgebreid setje meetinstrumenten om zo'n generator te repareren en onderhouden, de TS heeft dat niet.

Je moet de vervormingscijfers van de PM5131 niet vergelijken met het moderne spul, maar met zijn opgegeven specificaties. Uiteraard zijn de hoger dan het huidige spul. Het is een Funktiegenerator.. Toen betekende dat dat er een driehoek werd opgewekt waaruit de sinus met een "sineshaper" gevormd wordt. Onder de 0,5% vervorming gaan de meeste niet.

maar is geen ingewikkelde apparatuur voor nodig zelfs met de 50Hz passieve notch kan je de shaper afregelen...
Wil je lage vervomring dan neem je PM5106, 07 of opvolgers. De PM5106 heeft 10 Ohm uitgang, prettig om van alles mee aan te sturen.

Uiteraard hebben die dingen last van krakende potmeters / schakelaars. Maar een keer goed aanpakken, en je bent er vanaf.

Het is nu niet dat ik geen moderne apparatuur moet hebben of in gebruik heb of er tegen ben.

Maar die dingen gaan allesbehalve eeuwig mee. Als ik het even optel, heb ik de laatste 20 jaar al voor meer dan € 200.000 "moderne " meetapparaten naar het schroot verwezen. defect en geen support meer.
Als die toestellen intussen hun job gedaan hebben, dan heb ik daar geen probleem mee. Als ze maar af en toe gebruikt worden en toch de geest geven na X-jaar (was het geval met mijn tektronixs DSO)dan is het minder leuk.

Daarom dat ik voor de af en toe hobby naar het oudere spul verwees. het is niet perfect , maar blijft werken en gaat het toch fout, valt op te lossen.
Nu TS kenbaar gemaakt heeft dat zijn zoon er ook wat wil mee doen is een digitale generator wel eens zo leuk, maar ik herhaal het nog eens : koop die dingen niet voor op de kast te zetten. :-)