jaaropbrengst zonnepanelen

pamwikkeling

Special Member

Voor een ruwe berekening ben ik op zoek naar de opbrengst die zonnepanelen kunnen leveren.

Iemand een idee wat dat reële opbrengst is van de installatie met
- 40 panelen van 325 kWp ideaal geplaatst op het dak
- 15 panelen van 325 kWp die verticaal geplaatst zijn tegen de wand

De plaatsing van de panelen is Hasselt (België)

Ik heb op mijn woning 40 panelen die per stuk rond de 250W doen. De afgelopen jaren hebben ze zo'n 10.000 kWh opgebracht. Als ik meer panelen zou hebben dan ben ik genoodzaakt een zwaardere aansluiting te hebben en dat kost me teveel vast recht. Er zitten nu 3x25A hoofdzekeringen. Ik weet niet hoe dat in Belgie geregeld is.
Douwe

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.
JoWi

Special Member

Een vuistregel is Wp * 0,85 = kWh per jaar (voor Nederland).
De laatste drie jaar kwam ik uit op een factor 0,86, 0,96 en 0,89.
Nu waren er in de laatste 2 jaar wel meer zonuren. De hoek van de panelen is 55 graden, richting ZZO, niet ideaal.

Ben toch benieuwd waar je panelen van 325 kWp kan aanschaffen ?

Ignorance is bliss

JoWi, je zegt 55 graden maar op welke kant liggen de panelen voor de geldigheid van die vuistregel? Zuid?

If you want to succeed, double your failure rate.
JoWi

Special Member

Op 9 september 2020 14:07:12 schreef Jochem:
JoWi, je zegt 55 graden maar op welke kant liggen de panelen voor de geldigheid van die vuistregel? Zuid?

Voor Nederland: 35..40 graden richting zuid.
Overal zijn wel plaatjes te vinden met de percentuele correctie als de richting of hoek afwijken van het optimale geval.

Ignorance is bliss

@JoWi : Panelen worden elk jaar beter. 325Wp is momenteel niks bijzonders meer.

Bijv:
https://www.solar-bouwmarkt.nl/g7-duo-335wp-perc-opop.html

[edit]
Ok, 325kWp is natuurlijk van een heel andere orde 8)7

[Bericht gewijzigd door deKees op woensdag 9 september 2020 14:33:36 (18%)

Ik had dit jaar 1800 kWh van 2500 Wp aan panelen (8 x 315Wp).
Panelen liggen plat (15 graden) en ik heb redelijk veel last van schaduw dus iets minder opbrengst dan in een ideale situatie.

Lambiek

Special Member

Op 9 september 2020 13:33:43 schreef pamwikkeling:
Voor een ruwe berekening ben ik op zoek naar de opbrengst die zonnepanelen kunnen leveren.

Die 40 panelen op het dak zal +/- 11000 kWh opleveren, mits ze op zuid / zuidwest liggen.

Die 15 panelen op de want is een beetje moeilijk, ligt er aan hoelang je daar de zon op hebt. De hoek in de winter is gunstiger dan in de zomer. Zal +/- 3600 kWh zijn.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
pamwikkeling

Special Member

Bedankt voor de toelichting, nu kan ik verder.

Een schouderklopje aan Peter 112 voor de link naar de site.

Thanks

Ik heb 1700 Wp rechtstaand, gericht naar het zuiden en dat levert maar 400 kWh op , bedroevend weinig . Het idee was ook voor tijdens de winter meer opbrengst te halen .

Lambiek

Special Member

Op 9 september 2020 18:12:45 schreef Lead Acid:
Ik heb 1700 Wp rechtstaand, gericht naar het zuiden en dat levert maar 400 kWh op , bedroevend weinig . Het idee was ook voor tijdens de winter meer opbrengst te halen .

Dat is inderdaad niet veel, hebben de panelen dan vrij zicht op de zon?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Hensz

Golden Member

Volgens de calculator zou het ruim twee maal zoveel moeten zijn. Daar zou je een oorzaak voor moeten kunnen vinden.

Don't Panic!

@Lambiek, panelen hebben vrij zicht .

Open deur wellicht, maar je leest dit niet af van je 'slimme' meter zodat de opbrengst die meteen binnenshuis wordt verbruikt niet wordt meegeteld?

Hensz

Golden Member

Op 9 september 2020 23:28:47 schreef Lead Acid:
@Lambiek, panelen hebben vrij zicht .

Heb je grafiekje van een dagopbrengst? Zo kun je zien op welk moment van de dag hoeveel wordt opgewekt.

Don't Panic!
Lambiek

Special Member

Op 9 september 2020 23:18:03 schreef Hensz:
Volgens de calculator zou het ruim twee maal zoveel moeten zijn. Daar zou je een oorzaak voor moeten kunnen vinden.

Welke calculator? een voor panelen op het dak zeker?

Op 9 september 2020 23:28:47 schreef Lead Acid:
panelen hebben vrij zicht .

Tussen panelen op het dak onder een hoek is anders dan panelen die recht op staan.

Lees dit eens door.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/57

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Hensz

Golden Member

Op 10 september 2020 13:40:53 schreef Lambiek:
[...]
Welke calculator? een voor panelen op het dak zeker?

Niet blaten, eerst topic lezen.

Op 9 september 2020 14:31:03 schreef Peter112:
Je kunt hier eens met getallen spelen
https://pvwatts.nrel.gov/

https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html

De calculators houden er wel verschillende conventies voor de diverse parameters op na. Bijv.: bij de één is 180 graden het zuiden, bij de ander is 0 graden juist zuid. 8)7
Je kunt panelen in elke positie aanbrengen, van plat t/m verticaal. Op z'n kop is helaas niet toegestaan.

Don't Panic!
Lambiek

Special Member

Op 10 september 2020 17:12:42 schreef Hensz:
Niet blaten, eerst topic lezen.

Ik blaat niet, ik stel een vraag. En ik heb het topic gelezen.

Alleen heb je niet veel aan zo'n calculator, je weet niet hoeveel zon je krijgt per jaar. :)
Je kunt alleen kijken wat het eventueel opbrengt als je een goede zomer hebt, maar het is altijd afwachten. Je kunt er geen pijl op trekken.

Net als die PV cowboys, die zeggen dat je zo'n installatie er binnen 4 tot 5 jaar eruit hebt. Ze rekenen altijd met 1, maar dat gebeurt zelden dat je die opbrengst haalt. Maar het is een leuke verkooptruck.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Over een jaar gezien is de totale zonne instraling redelijk stabiel. In de grafiek mijn opbrengst van de laatste 5 jaar. Geinstalleerd vermogen is 3825 Wattpiek, ligging is ZuidOost, geen schaduw. Zoals je ziet is de opbrengst gemiddeld ook 3900 kWh.

@Lambiek
https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html deze site eens doorlezen staat van vele jaren de gemiddelde zoninstraling per maand en locatie. De meeste parameters waar ik heb mee zitten stoeien is paneel rendement en verliezen om een vergelijking met mijn solar frontier panelen te verkrijgen

En het gemiddelde lang jarige is een goede leidraad.

Lambiek

Special Member

Op 10 september 2020 18:26:32 schreef Peter112:
https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html deze site eens doorlezen staat van vele jaren de gemiddelde zoninstraling per maand en locatie.

Die heb ik geprobeerd, maar volgens de berekening kom ik dan 400kWh tekort per jaar.

Ik doe dus 400kWh per jaar meer dan volgens de berekening. Al is dat wel beter dan andersom natuurlijk. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Hensz

Golden Member

Op 10 september 2020 17:46:11 schreef Lambiek:
Alleen heb je niet veel aan zo'n calculator, je weet niet hoeveel zon je krijgt per jaar. :)

Ze gebruiken, in mijn geval, de weerdata van Flughafen Düsseldorf, is dat goed genoeg?

Op 10 september 2020 18:45:17 schreef Lambiek:
Ik doe dus 400kWh per jaar meer dan volgens de berekening.

Er is nogal wat in te stellen, klopt dat inderdaad ook allemaal? Sommige dingen zijn in mijn ogen niet helemaal logisch ingedeeld, maak je dus makkelijk een fout mee.
Misschien heb je minder verliezen dan standaard staat ingesteld?

Don't Panic!

Op 10 september 2020 18:45:17 schreef Lambiek:
[...]
Die heb ik geprobeerd, maar volgens de berekening kom ik dan 400kWh tekort per jaar.

Ik doe dus 400kWh per jaar meer dan volgens de berekening. Al is dat wel beter dan andersom natuurlijk. :)

400kWh op wat voor installatie? Bovenstaande moest ik 2 keer lezen voordat ik het (vermoedelijk) begreep: de berekening komt 400kWh tekort ten opzichte van de werkelijke situatie. .

Overigens haalde mijn eerste systeem lang geen "0,85" terwijl ze in/op speciale plastic zonnepaneelbakken (ideale hoek) stonden die precies zuid gericht waren (kWh meter alleen voor de panelen). Dit was in Pernis, misschien stookte de Shell te veel rook de lucht in ;)

Huidige installatie is gestart op zuid maar al binnen een jaar noord-panelen bijgeplaatst (en toen later nog noord-west, en toen nog 1 paneel extra). Dus niet veel van te zeggen.

[Bericht gewijzigd door r-p op vrijdag 11 september 2020 13:58:59 (11%)

Over de in NL toe te passen factor van 0,85:
Heel apart dat sommigen slechter scoren, en anderen beduidend beter. Verklaring?
Hier 3575 Wattpiek. String1 (6x 275 Wp): ZW, hellingshoek 25 graden. String 2 (7x 275 Wp): ZO, hellingshoek 35 graden.
Jaar 2018: 3664 kWh, jaar 2019: 3625 kWh, jaar 2020: 3761 kWh (voor sep-dec gegevens van 2019 gebruikt).
Dat is gemiddeld een factor van 1,03. Locatie: Zeeland oost.

Is de ene panelenfabrikant al te enthousiast, en een andere veel voorzichtiger bij het noemen van specificaties?
Verder moet ik maar geloven dat de app van mijn omvormer het aantal geleverde Watts nauwkeurig weergeeft.
(Ter vergelijk: de snelheidsmeter van mijn auto geeft bijna 10% meer weer dan GPS.)