jaaropbrengst zonnepanelen

Hensz

Golden Member

Volgens de calculator zou het ruim twee maal zoveel moeten zijn. Daar zou je een oorzaak voor moeten kunnen vinden.

Don't Panic!

@Lambiek, panelen hebben vrij zicht .

Open deur wellicht, maar je leest dit niet af van je 'slimme' meter zodat de opbrengst die meteen binnenshuis wordt verbruikt niet wordt meegeteld?

Hensz

Golden Member

Op 9 september 2020 23:28:47 schreef Lead Acid:
@Lambiek, panelen hebben vrij zicht .

Heb je grafiekje van een dagopbrengst? Zo kun je zien op welk moment van de dag hoeveel wordt opgewekt.

Don't Panic!
Lambiek

Special Member

Op 9 september 2020 23:18:03 schreef Hensz:
Volgens de calculator zou het ruim twee maal zoveel moeten zijn. Daar zou je een oorzaak voor moeten kunnen vinden.

Welke calculator? een voor panelen op het dak zeker?

Op 9 september 2020 23:28:47 schreef Lead Acid:
panelen hebben vrij zicht .

Tussen panelen op het dak onder een hoek is anders dan panelen die recht op staan.

Lees dit eens door.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/57

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Hensz

Golden Member

Op 10 september 2020 13:40:53 schreef Lambiek:
[...]
Welke calculator? een voor panelen op het dak zeker?

Niet blaten, eerst topic lezen.

Op 9 september 2020 14:31:03 schreef Peter112:
Je kunt hier eens met getallen spelen
https://pvwatts.nrel.gov/

https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html

De calculators houden er wel verschillende conventies voor de diverse parameters op na. Bijv.: bij de één is 180 graden het zuiden, bij de ander is 0 graden juist zuid. 8)7
Je kunt panelen in elke positie aanbrengen, van plat t/m verticaal. Op z'n kop is helaas niet toegestaan.

Don't Panic!
Lambiek

Special Member

Op 10 september 2020 17:12:42 schreef Hensz:
Niet blaten, eerst topic lezen.

Ik blaat niet, ik stel een vraag. En ik heb het topic gelezen.

Alleen heb je niet veel aan zo'n calculator, je weet niet hoeveel zon je krijgt per jaar. :)
Je kunt alleen kijken wat het eventueel opbrengt als je een goede zomer hebt, maar het is altijd afwachten. Je kunt er geen pijl op trekken.

Net als die PV cowboys, die zeggen dat je zo'n installatie er binnen 4 tot 5 jaar eruit hebt. Ze rekenen altijd met 1, maar dat gebeurt zelden dat je die opbrengst haalt. Maar het is een leuke verkooptruck.

Over een jaar gezien is de totale zonne instraling redelijk stabiel. In de grafiek mijn opbrengst van de laatste 5 jaar. Geinstalleerd vermogen is 3825 Wattpiek, ligging is ZuidOost, geen schaduw. Zoals je ziet is de opbrengst gemiddeld ook 3900 kWh.

@Lambiek
https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html deze site eens doorlezen staat van vele jaren de gemiddelde zoninstraling per maand en locatie. De meeste parameters waar ik heb mee zitten stoeien is paneel rendement en verliezen om een vergelijking met mijn solar frontier panelen te verkrijgen

En het gemiddelde lang jarige is een goede leidraad.

Lambiek

Special Member

Op 10 september 2020 18:26:32 schreef Peter112:
https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html deze site eens doorlezen staat van vele jaren de gemiddelde zoninstraling per maand en locatie.

Die heb ik geprobeerd, maar volgens de berekening kom ik dan 400kWh tekort per jaar.

Ik doe dus 400kWh per jaar meer dan volgens de berekening. Al is dat wel beter dan andersom natuurlijk. :)

Hensz

Golden Member

Op 10 september 2020 17:46:11 schreef Lambiek:
Alleen heb je niet veel aan zo'n calculator, je weet niet hoeveel zon je krijgt per jaar. :)

Ze gebruiken, in mijn geval, de weerdata van Flughafen Düsseldorf, is dat goed genoeg?

Op 10 september 2020 18:45:17 schreef Lambiek:
Ik doe dus 400kWh per jaar meer dan volgens de berekening.

Er is nogal wat in te stellen, klopt dat inderdaad ook allemaal? Sommige dingen zijn in mijn ogen niet helemaal logisch ingedeeld, maak je dus makkelijk een fout mee.
Misschien heb je minder verliezen dan standaard staat ingesteld?

Don't Panic!

Op 10 september 2020 18:45:17 schreef Lambiek:
[...]
Die heb ik geprobeerd, maar volgens de berekening kom ik dan 400kWh tekort per jaar.

Ik doe dus 400kWh per jaar meer dan volgens de berekening. Al is dat wel beter dan andersom natuurlijk. :)

400kWh op wat voor installatie? Bovenstaande moest ik 2 keer lezen voordat ik het (vermoedelijk) begreep: de berekening komt 400kWh tekort ten opzichte van de werkelijke situatie. .

Overigens haalde mijn eerste systeem lang geen "0,85" terwijl ze in/op speciale plastic zonnepaneelbakken (ideale hoek) stonden die precies zuid gericht waren (kWh meter alleen voor de panelen). Dit was in Pernis, misschien stookte de Shell te veel rook de lucht in ;)

Huidige installatie is gestart op zuid maar al binnen een jaar noord-panelen bijgeplaatst (en toen later nog noord-west, en toen nog 1 paneel extra). Dus niet veel van te zeggen.

[Bericht gewijzigd door r-p op 11 september 2020 13:58:59 (11%)]

Over de in NL toe te passen factor van 0,85:
Heel apart dat sommigen slechter scoren, en anderen beduidend beter. Verklaring?
Hier 3575 Wattpiek. String1 (6x 275 Wp): ZW, hellingshoek 25 graden. String 2 (7x 275 Wp): ZO, hellingshoek 35 graden.
Jaar 2018: 3664 kWh, jaar 2019: 3625 kWh, jaar 2020: 3761 kWh (voor sep-dec gegevens van 2019 gebruikt).
Dat is gemiddeld een factor van 1,03. Locatie: Zeeland oost.

Is de ene panelenfabrikant al te enthousiast, en een andere veel voorzichtiger bij het noemen van specificaties?
Verder moet ik maar geloven dat de app van mijn omvormer het aantal geleverde Watts nauwkeurig weergeeft.
(Ter vergelijk: de snelheidsmeter van mijn auto geeft bijna 10% meer weer dan GPS.)

Op 12 september 2020 08:23:35 schreef henkg:
...Locatie: Zeeland oost.

Men zei altijd dat Zeeland meer zonuren heeft en dat je daarom toch echt daar op vakantie moet. Nou ben ik daar best regelmatig geweest en het lijkt te kloppen :-)
Afhankelijk van je locatie kun je meer of minder zonuren hebben. Meer zon en lagere temperatuur werkt in jouw voordeel. Hier in het oosten schiet het heel makkelijk over de 30C, wat in Zeeland uitzonderlijk is. Of dat die factor helemaal verklaart weet ik niet.

[Bericht gewijzigd door flipflop op 12 september 2020 09:06:28 (15%)]

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Hensz

Golden Member

Don't Panic!

Op 12 september 2020 08:23:35 schreef henkg:
(Ter vergelijk: de snelheidsmeter van mijn auto geeft bijna 10% meer weer dan GPS.)

De afwijking van auto-snelheidsmeters mag -0% +10%. Om te laten lijken dat de auto harder kan, wordt ie vaak tegen de bovenkant van de range gecalibreerd.... Ziedaar precies je 10%.

Voor orde-van-grootte berekeningen: Ik reken met gewoon factor 1.0 .

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 11 september 2020 13:50:49 schreef r-p:
400kWh op wat voor installatie?

Op een installatie van 1770 Wp, ik doe jaarlijks zo'n 1500kWh.
Volgens de berekening met dit https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html zou dat +/- 1100kWh moeten zijn.

Op 12 september 2020 09:38:15 schreef Hensz:
Niet alleen in Zeeland, geldt voor de hele (Noordzee)kust.
https://www.zonne-energiegids.nl/aantal-zonuren-in-nederland/

Ben vanuit Pernis nog 10km opgeschoven richting kust, dus zal het nog eens nakijken ;)

Edit:
Tussen 9-8-2019 en 8-8-2020 heb ik totaal 6050kWh opgewekt.
Ongeveer 6700Wp geïnstalleerd aan zonnepanelen dus factor 0,90 ongeveer.

2628Wp zuid 20º, 2628Wp noord 20º, 1480Wp noord-west iets minder dan 20º en al snel in de schaduw tegen de tijd dat de zon er echt op staat. Halverwege dit jaar is de 1480Wp opgehoogd naar 1665Wp.

Ondanks slechte plaatsing van een groot deel van de panelen (zo zijn mijn dak-richtingen nu eenmaal), mag ik niet klagen.

(Ik heb het ook op de website ingevoerd, maar ik doe wat fout: de noord panelen (Azimuth 0 ingevuld) wekken 2600kWh op en de zuid panelen (180 azimuth) maar 1800...)

Tweede edit: 370Wp vergeten die op schaduwplaatsen ligt op het zuiddak op een aparte inverter, dus 7070Wp totaal en factor 0,85.

Er wordt altijd over het vermogen van de panelen gesproken , maar wat is de invloed van het maximum vermogen van de omvormer op de totale opbrengst ?

Meestal wordt de omvormer gekozen op het vermogen van de panelen. Maar iets minder kan ook gunstig uitpakken:

https://www.solar-bouwmarkt.nl/advies-van-de-expert/over-omvormers/hel…

In België zie ik eerder een trend richting veel Wp tov max vermogen omvormer.

Een verhouding van 200% totaalWp/Pacmax is niet ongebruikelijk.

Op 13 september 2020 22:05:06 schreef evelo:
In België zie ik eerder een trend richting veel Wp tov max vermogen omvormer.

Een verhouding van 200% totaalWp/Pacmax is niet ongebruikelijk.

Dat is vanwege het procumenten tarief op de capaciteit van de omvormer. (ruwweg E 100,00 betalen per kW omvormer capaciteit)

zit sinds 2009 in de PV.

Bij mijn inverter staat een maximum vermogen aan panelen in de handleiding.

Ik heb eigenlijk pas recent door dat ik me niet zo'n zorgen hoef te maken over te veel stroom of vermogen: een netinverter past zich wel aan en bewaakt zijn eigen grenzen. Iets wat in België dus al jaren algemeen bekend was. ;)

Als ik zie hoe weinig mijn inverter 100% terug levert (5200W inverter met 7kWp aan panelen die echter niet ideaal liggen) zou ik echt niet zo veel missen als mijn inverter nog wat kleiner zou zijn. Voor België zou ik met mijn ligging van de panelen misschien maar een 4500 of 4000W inverter hebben genomen.

Zou verticaal geplaatste PV ook niet erg afhankelijk zijn van de hoogte en omgeving. Iets dat niet wordt meegenomen in rekentools.

Bijvoorbeeld: 2 meter boven een groot water lijkt me veel voordeliger dan 50cm boven akkerland.

De laatste reflecteert minder, heeft soms misschien begroeiing die richting 50cm komt en zelfs stof kan voor vuilere panelen zorgen.

Zwart asfalt zou zo weer kunnen zorgen voor meer warmte en dus een lagere efficiëntie.

Hensz

Golden Member

Op 12 september 2020 15:04:37 schreef r-p:
(Ik heb het ook op de website ingevoerd, maar ik doe wat fout: de noord panelen (Azimuth 0 ingevuld) wekken 2600kWh op en de zuid panelen (180 azimuth) maar 1800...)

Zoals al gezegd doen die dingen niet allemaal alles even logisch. https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html rekent met azimuth 0 = Zuid bijv. Dat zou meteen jou uitkomsten verklaren.

Don't Panic!