Vraag over stroboscoop tester

Goedenavond, op het moment ben ik bezig met het verzinnen van een tester voor de ontsteking van mijn solex (of puch). De tester moet een lampje laten branden wanneer de contactpunten open gaan. Ook moet de tester een soort van stroboscoop functie hebben. Om al die signalen te verwerken wil ik een arduino nano gebruiken.
Nu zag ik op internet het volgende schema:(zie bijlage).

Zoals te zien is werkt deze op 12V. Mijn arduino heeft echter 5V nodig dus wil ik het schema ook op 5V laten werken. Nu heb ik het schema iets veranderd zodat ik op mijn arduino de input van de stroboscoop kan lezen. Nu wil ik met dat ingangssignaal een witte led aansturen. Deze led richt ik dan op mijn vliegwiel en zo kan ik dan de ontsteking afstellen.

Nu is mijn vraag aan jullie of ik dit schema goed doe en of er nog opmerkingen over zijn. Is dit uberhaupt wel mogelijk met een arduino? En wat zou ik nog kunnen toevoegen/ veranderen aan dit testertje?

Ik zie jullie reacite met belangstelling tegemoet.

Groeten Sven

benleentje

Golden Member

De coil is verkeerd getekend. De onderkant van coil moet aan massa onderste lijn in de tekening. bovenkant van coil moet aan R1. De condensator moet over coil.

Je hebt nu 1 weerstand voor 4 leds dat is niet goed elke led moet zijn eigen weerstand.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

De "spoel" zal een oppik draad (capacitief) om de bougiekabel zijn. Wat doet de Arduino in dit verhaal ??

De ouderwetse gloeistroomtrafo met een fietslampje werkt imo ook prima. Omdat het AC is is de impedantie van de spoel wat relevanter en is het openen beter zichtbaar.
Als er geen vervoeging is lijkt een stroboscoop niet zo interessant ? Ook zonder hulpmiddelen is dit op de Solex naar mijn ervaring geen moeilijk klusje.

Dat klopt, een solex is ook eenvoudig af te stellen met bijvoorbeeld een vloeitje. Maar ik heb in de avonduurtjes een projectje nodig voor de hobby. En dit leek mij leuk om te doen omdat ik nog nergens een printplaat heb gezien of een regeling waarmee je de ontsteking van een brommer kan testen.

Het is dan de bedoeling dat ik met de arduino de input van de bougie lees en daarmee een led aanstuur. Ik gebruik een arduino omdat ik nog meerdere dingen wil laten zien zoals bijvoorbeeld de voltage van de lichtspoel, (toerental), (display enz...

Per led heb ik een weerstand nodig, in mijn schema staat inderdaad maar 1 led weergegeven.

De spoel staat in het schema verkeerd? Dus de auteur van dat ontwerp heeft de spoel verkeerd getekend?

Waarvoor dienen eigenlijk de diodes aan de spoel en condensator?

Groeten,

Sven

mel

Golden Member

Ik denk dat dat ter beveiliging van de transistor is, als er hoge spanningen kunnen ontstaan.
Maar is een microcontroller niet een beetje overdreven voor een puls zichtbaar te maken? Dat ding moet ook gecalibreerd worden, denk ik.
En een micro is ook gevoelig voor stoorpulsen, welke je bij een ontsteking hebt. En, tussen haakjes, dit schema zal nooit gaan werken.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
benleentje

Golden Member

De spoel geeft wisselspanning en de transistor houd niet van wisselspanning. Beternoodzakelijk is het nog om boven de diodes een 1k weerstand te zetten dan is de stroom door die diodes niet zo groot en werkt de spoel meer symmetrisch.

Dus de auteur van dat ontwerp heeft de spoel verkeerd getekend?

Er staan op het net veel meer slechte of heel slechte schema's en maar weinig goede schema's dus die fouten zijn bijna normaal.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik zat te denken om mischien ook over te stappen naar een attiny84.
Aha, is het mogelijk om dan deze stoorpulsen op te heffen? C1 speelt hier denk ik ook een rol in? Hebben jullie verbeteringen?

Ik zat te denken om voor dit project dan de volgende onderdelen te gebruiken:

ATTINY
Tactile switch (voor het kiezen van een functie)
mini 5V battery
1 massa uitgang
1 Ingang voor het meten van de contactpunten (en dit is ook de ingang voor het meten van de spanning van de ontstekingsspoel).
1 Ingang voor het meten van de bougiekabel.
een display om deze informatie weer te geven.

groeten Sven

Benleentje, zo werkt het schema beter? zie bijlage
Heb ook waardes bij de weerstanden gezet

[Bericht gewijzigd door SvenTech op woensdag 9 september 2020 20:38:52 (30%)

mel

Golden Member

Ik zou die Arduino goed ontkoppelen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 9 september 2020 20:41:31 schreef mel:
Ik zou die Arduino goed ontkoppelen.

schema zit nog niet in elkaar dus dat scheelt

Nu werkt de clamping niet meer, en gaat men dus op voorzet van benleentje van capacitief naar magnetische koppeling ? Hoe wordt dat uitgevoerd ?

Wat bedoelt u precies met clamping? En hoe meet dit apparaat capaciteit of magnetisme? Waar zit het verschil? Met vriendelijke groeten, Sven

Benleentje, is het schema nu capaciteit gevoelig of magnetisme gevoelig? En is dat het verschil met oude schema en huidig schema?

benleentje

Golden Member

Ja sorry ik zat fout moet inderdaad capacitief gekoppeld worden is nog moeilijk een goed schema te vinden.
In onderstaand topic staat een goed schema inclusief ontstoringen.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/73384

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
fred101

Golden Member

Met een vloeitje afstellen ? Liever voelermaatjes gebruiken. De contactpunt afstand controleer je niet met een stroboscoop, dat doe je met een dwell angle meter. De stroboscoop is puur de timing (bij "gewone" motoren, ik heb nooit aan een solex gesleuteld)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
wtt

Golden Member

Vloeitje... is waarschijnlijk afkomstig van "het karton van de vloeitjesverpakking". Dat is van karton wat de afstand redelijk benadert, voor het geval je onderweg aan je punten moet sleutelen. Tenminste, zo heb ik het altijd begrepen van mijn Puch-rijdende vrienden. (Vroegah!) Maar misschien is de punten-afstand bij een Solex veeeel kleiner ;-)

fred101

Golden Member

Ik heb een keer bij mijn een Kawa driecilinder tweetakt (toen ik studeerde en het mijn enige dagelijkse vervoer was) met een stukje karton van idd een vloeitjes-doosje gedoneerd door een voorbijganger, de ontsteking gesteld (schroefje was losgetrild, dat ding gaf bijna dagelijks problemen)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Voor het afstellen onderweg gebruik ik inderdaad een vloeitje. Maar het is inderdaad nauwkeuriger om dit met de voelermaatjes te doen. Ik zet de maximale afstand dan op 0,35mm.

Bedankt voor jullie reacties mannen. Het oude schema moet ik dus aanhouden. Zal deze binnenkort eens maken. Zou dit zo werken hoe ik dit heb getekend? (In theorie dan).

Groeten Sven

fred101

Golden Member

Dan rook je vast zelf, het vloeitjes doosje (nogmaals voor meelezers, niet de vloeitjes zelf) van Mascot (als ik het goed onthouden heb) was aardig de juiste maat maar ik zou er nu niet meer op gokken dat ik een zelfdraaiende roker tegen kom als ik met pech zou staan. Aan de andere kant, ze verlopen niet spontaan dus de kans dat je het moet doen is klein. In >30 jaar dagelijks woon-werk verkeer op de motor (waaronder ook met wat veteranen) heb ik 1x onderweg puntjes moeten stellen.

Ik heb twee keer iemand met een led gestuurde stroboscoop aan het werk gezien. In beide gevallen vond ik het een knap waardeloos ding want de lichtopbrengst was veel te laag. We moesten alle lichten uitdoen om wat te zien en dan nog was het lastig. Zeker vergeleken met mijn Xenon stroboscoop (die instelbare vervroeging heeft wat mijn inziens een onmisbare functie is) Maar bij een solex zal dat wel loslopen. Daar kun je waarschijnlijk veel dichterbij komen. Voor je alles inbouwt etc zou ik eens goed kijken of het bruikbaar is. Niet alleen mbt licht opbrengst. En genoeg reserve om zwaardere leds te kunnen gebruiken.

[OT]
Waarom een stroboscoop met instelbare timing ? De timing data van toen is tegenwoordig niet meer zo bruikbaar. Moderne benzine heeft een heel ander verbrandings-traject qua tijd als dat van 60's benzine. Hoe snel het ontsteekt is misschien niet veel anders maar daarna verbrandt het nu veel sneller. Het mengsel moet op een bepaalde tijd ontsteken zodat het op zijn max expansie is zodra de zuiger omlaag kan. Dat kost tijd waardoor je ontsteking vroeger zet. Maar dat traject van ontsteken tot max expansie is met moderne benzine veel korter. Daarom moet het ontsteken zelf nu later gebeuren. Anders verlies je veel vermogen wat nu de zuiger tegen werkt (max expansie nog voor TDC) ipv een schop na geeft (max expansie na TDC)

Ik heb mijn 1970 benzine Landrover S2a op de rollenbank afgesteld (ik schreef toen nog af en toe voor klassiek en techniek en dit was voor een een artikel over afstellen). De tuner vond het wel grappig om een oude landrover op de bank te hebben, hij werkte normaal alleen aan klassieke en moderne sport en racewagens. Hij stond exact volgens het boekje. De topsnelheid lag rond de 95km/u. De tuner heeft de ontsteking mbv de testbank (op kruis snelheid) afgesteld. Daarna had ik fors meer vermogen en kon met 105 km/u kruisen. Bij nameten stond hij zo veel later dat hij stationair 5 graden na TDC ontstak. Hij liep zuiniger en startte zelfs beter. De tuner zei dat het niet zo interessant was hoe hij stationair liep, zolang hij maar aanslaat en blijft lopen. Je wilt de boel optimaal op kruis snelheid met genoeg vermogen om soepel op te trekken.
[OT]

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Goedemorgen mannen,

Nu heb ik het volgende schema(zie bijlage) voor de input van de bougie. Ik heb ongeveer 20 wikkelingen om de bougiekabel gedraaid en het blokje laten lopen. Ik heb met een arduino gestest of daar de piekspanningen op te zien waren (input naar microcontroller) Hier is helaas niets op te zien. Ook bij het aansturen van een ledje wanneer de ingang laag wordt is niet te zien.

Weet iemand waar dit aan kan liggen? Massa van het blokje heb ik aan de gnd van de arduino gehangen. En dan 20 wikkelingen om de bougie. Ik gebruik om te testen een stihl blokje van 30 cc.

Ik zie jullie reactie met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groeten,

Sven

mel

Golden Member

Is de ingang van de Arduino snel genoeg voor de pulsen? Komen er wel pulsen? Dit zou je met een scoop moeten kunnen zien.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

helaas heb ik geen scoop bij de hand. Misschien kan ik dit meten met de plotter functie van arduino?

En als een blokje 10000 toeren maakt is dat een frequentieperiode 1/10000 = 0,1 ms. Dit zou toch wel haalbaar zijn voor een arduino?

En dit is mijn code hiervoor:

code:


//**********Koelewijn Engineering**********

//actuatoren 
int strobeLed = 2;
int indicator = 3;
//sensoren
int capPin = 4;
int sparkPin = 5;
int buttonPin = 6;
int capValue;
int sparkValue;

//button debounce gedeelte
int buttonState; 
int previous = LOW;
long Time = 0;
long ledTime = 0;
long debounce = 100;
int reading; 
int ledState; 


void setup() {
pinMode(strobeLed, OUTPUT);
pinMode(indicator, OUTPUT);

pinMode(capPin, INPUT);
pinMode(sparkPin, INPUT);
pinMode(buttonPin, INPUT);
}

void loop() {
reading = digitalRead(buttonPin);
capValue = analogRead(capPin);
sparkValue = digitalRead(sparkPin);

  if (reading == HIGH && previous == LOW && millis() - Time > debounce)
  {
    if (buttonState == HIGH)
      buttonState = LOW;
    else
      buttonState = HIGH;

    Time = millis();    
  }


  if (buttonState == HIGH)
    {
      digitalWrite(indicator, HIGH);
      if (sparkValue == LOW)
     {
      digitalWrite(strobeLed, LOW);
     }
      else
     {
    digitalWrite(strobeLed, HIGH);
     }
    }

  if (buttonState == LOW)
  {
 digitalWrite(indicator, LOW);
/*  if (capValue > 300)
  {
    digitalWrite(indicator, HIGH);
  }
  else 
  {
   digitalWrite(indicator, LOW); 
  */}
  previous = reading;
  }


//**********Koelewijn Engineering**********

mischien dat ik het ledje wat langer moet laten branden wilt het effect hebben?

groeten Sven

Je maakt een rekenfout, nog afgezien van de 10000 rpm voor een solex.
10000rpm/60sec = 166,66.. omwentelingen per seconde.
1/166,66..= 0,006 seconde per omwenteling is 6,0 msec

aha, dit zou toch zichtbaar moeten zijn dan op de arduino? op de plotter ook niets te zien gr sven