Dan rook je vast zelf, het vloeitjes doosje (nogmaals voor meelezers, niet de vloeitjes zelf) van Mascot (als ik het goed onthouden heb) was aardig de juiste maat maar ik zou er nu niet meer op gokken dat ik een zelfdraaiende roker tegen kom als ik met pech zou staan. Aan de andere kant, ze verlopen niet spontaan dus de kans dat je het moet doen is klein. In >30 jaar dagelijks woon-werk verkeer op de motor (waaronder ook met wat veteranen) heb ik 1x onderweg puntjes moeten stellen.
Ik heb twee keer iemand met een led gestuurde stroboscoop aan het werk gezien. In beide gevallen vond ik het een knap waardeloos ding want de lichtopbrengst was veel te laag. We moesten alle lichten uitdoen om wat te zien en dan nog was het lastig. Zeker vergeleken met mijn Xenon stroboscoop (die instelbare vervroeging heeft wat mijn inziens een onmisbare functie is) Maar bij een solex zal dat wel loslopen. Daar kun je waarschijnlijk veel dichterbij komen. Voor je alles inbouwt etc zou ik eens goed kijken of het bruikbaar is. Niet alleen mbt licht opbrengst. En genoeg reserve om zwaardere leds te kunnen gebruiken.
[OT]
Waarom een stroboscoop met instelbare timing ? De timing data van toen is tegenwoordig niet meer zo bruikbaar. Moderne benzine heeft een heel ander verbrandings-traject qua tijd als dat van 60's benzine. Hoe snel het ontsteekt is misschien niet veel anders maar daarna verbrandt het nu veel sneller. Het mengsel moet op een bepaalde tijd ontsteken zodat het op zijn max expansie is zodra de zuiger omlaag kan. Dat kost tijd waardoor je ontsteking vroeger zet. Maar dat traject van ontsteken tot max expansie is met moderne benzine veel korter. Daarom moet het ontsteken zelf nu later gebeuren. Anders verlies je veel vermogen wat nu de zuiger tegen werkt (max expansie nog voor TDC) ipv een schop na geeft (max expansie na TDC)
Ik heb mijn 1970 benzine Landrover S2a op de rollenbank afgesteld (ik schreef toen nog af en toe voor klassiek en techniek en dit was voor een een artikel over afstellen). De tuner vond het wel grappig om een oude landrover op de bank te hebben, hij werkte normaal alleen aan klassieke en moderne sport en racewagens. Hij stond exact volgens het boekje. De topsnelheid lag rond de 95km/u. De tuner heeft de ontsteking mbv de testbank (op kruis snelheid) afgesteld. Daarna had ik fors meer vermogen en kon met 105 km/u kruisen. Bij nameten stond hij zo veel later dat hij stationair 5 graden na TDC ontstak. Hij liep zuiniger en startte zelfs beter. De tuner zei dat het niet zo interessant was hoe hij stationair liep, zolang hij maar aanslaat en blijft lopen. Je wilt de boel optimaal op kruis snelheid met genoeg vermogen om soepel op te trekken.
[OT]