Erg stevig ingebrande OLED. Is dat paneel nog te redden?

Arco

Special Member

Zoals gezegd groen of rood scherm op zetten. De donkere pixels worden maar marginaal minder; ze zijn al op hun minimum...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het lijkt me inderdaad geen goed idee om de boel continu op het "negatief" beeld te zetten. Zo ga ik immers de reeds versleten pixels nog slechter maken.

In het service menu van die tv staat een optie "aging". Men kan rood/blauw/groen volle bak continu in beeld laten.
Lijkt me te proberen.

Tv staat al dag in dag uit op van die pixelrefresh beelden te draaien. Haalt totaal niets meer uit. Dit ga ik opgeven.

Wit beeld is ook niet het ideale om te testen. Het is immers een WRGB scherm. Wit is een aparte pixel.

In die tv zit ook de "JB Compensation". Niet te begrijpen dat die niet meer verschil geeft. Een mens vraagt zich af of die functie überhaupt werkt. Vraag me af of dat te testen is dat die functie het doet...

Al iets te weten gekomen over de update/ tcon??

Op 18 september 2020 18:59:55 schreef smd:
Al iets te weten gekomen over de update/ tcon??

Die update schijnt enkel te doen te zijn dmv dure apparatuur van LG zelf.
De (Duitser denk ik) man die me al die info gaf heeft ook een mooie procedure uitgelegd hoe je kan nakijken of het image retention is (en je kan op die manier kijken of het JB compensation circuit gefaald heeft), of dat het letterlijk ingebrand is.
Volgens wat ik er inmiddels van ondervonden heb, lijkt het eerlijk gezegd op het laatste.

Ik moet nu zijn tests nog exact doen, maar ga dit later deze week/volgende week doen als het weer wat slechter wordt. Toestel moet dan ook versleept worden naar mijn werkplek. Staat ook nog wat anders te wachten, dus dit projectje gaat even op pauze.
Ik hou jullie uiteraard wel op de hoogte!

Ik weet niet of ik naar dat topic op badcaps mag linken? Zoniet aan de mods: schrap deze regel maar. Anders kunnen jullie je daar al wat inlezen.

https://www.badcaps.net/forum/showthread.php?t=88557

Op 17 september 2020 19:14:47 schreef Beeldbuisje:
Het lijkt me inderdaad geen goed idee om de boel continu op het "negatief" beeld te zetten. Zo ga ik immers de reeds versleten pixels nog slechter maken.

nee.. juist niet. bedoeling is de goede meer te slijten tot ze op het niveau van de slechte zitten. Met negatief beeld worden de nu al donkere pixels bijna niet aangestuurd.

Nu versta ik on der het negatief beeld het omgekeerde van het originele beeld.
blijkbaar heb je dat niet en maak je gebruik van foto's van de huidige toestand. Dan moet je het beeld uiteraard niet meer omkeren, het is al negatief.. enkel contrast van de foto (met phtoshop bvb) wat verhogen en aansturen maar.

Is alvast veel beter dan gewoon "volle bak"

Op 20 september 2020 18:51:58 schreef smd:
Is dit niet te claimen ??

Ik hoop van niet.

Wel, dat was m’n laatste redmiddel. Foto van het huidige beeld 1 op 1 afspelen en klaar.
Heeft echter al uuuuuren aan een stuk gedraaid met pixel refreshers en totaal niks verschil. We zien wel.

Ik heb via een lange arm eens bij Loewe geïnformeerd. Inbranden is geen garantie. Nieuw scherm kost een slordige 2800€ 8)7

Nog steeds beter dan Philips: scherm niet los verkrijgbaar.

Da's vreemd dat je niet kan claimen, want weet een EP zaak die bosjes LGs ( Zelfde scherm als jou) had staan die ingebrand waren... En jahoor allen vervangen!!!

rob040

Golden Member

Ik heb via een lange arm eens bij Loewe geïnformeerd. Inbranden is geen garantie. Nieuw scherm kost een slordige 2800€ 8)7

Nog steeds beter dan Philips: scherm niet los verkrijgbaar.

Wat heeft het voor zin om een paneel op voorraad te leggen als de prijs zo hoog is dat niemand het afneemt?

maartenbakker

Golden Member

@smd: LGE zal wat rijker zijn dan Loewe...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 21 september 2020 18:50:16 schreef smd:
Da's vreemd dat je niet kan claimen, want weet een EP zaak die bosjes LGs ( Zelfde scherm als jou) had staan die ingebrand waren... En jahoor allen vervangen!!!

Ik vind dat erg. ideotie wordt blijkbaar beloond.. en dat is op kosten van de anderen.

@kris van damme: Ik weet dat niet zozeer wat je zegt.
Geen idee wat die LG's kostten van in 2016, maar in het geval van mijn Loewe hebben we het toch over +/-5000€.
Als je dan eens Googlet op LC550AQD vind je op ebay toch wel enkele hits van dezelfde schermen allen met inbrandingsverschijnselen. Ze lijken toch wel erg gevoelig te zijn daaraan

Vermits dat heel dat compensatiegedoe in de T-Con zelf gebeurt en elk van die schermen in elk merk technisch dezelfde zijn, vrees ik dat er nog gaan komen.

Ik zie in deze Loewe, die van NL komt, ook het logo van NPO1 ingebrand zitten.
Wij kijken zelf soms ook naar NPO, dit logo wordt al tijden grijs na start van de uitzending.

Volgens LG is de gemiddelde levensduur van zo'n OLED 30.000 speeluren. Vermits deze Loewe er "maar" 11.000 heeft ziet de toekomst er slecht uit. In de week staat onze tv hier bijna altijd op VTM, EEN enz. Allen met grijs zenderlogo. Als men een toestel voor huishoudelijk gebruik op de markt brengt, moet daar wel rekening mee gehouden worden vind ik. Hoe lang doen ze dat al die zenderlogo's in beeld brengen... 20 jaar?

Als die "fout" bij LG erkend wordt, vind ik toch dat zeker merken die de pretentie hebben hun tv's zo duur te verkopen à la Loewe, die coulance mogen doorzetten naar hun klanten. Dat ze na de waarborg periode desnoods werkuren rekenen, maar dan toch het scherm gratis bezorgen.
Van wat ik horen zeggen heb natuurlijk... Loewe levert precies hetzelfde scherm terug aan dat woekerbedrag. Positief: je hebt nog steeds 3D functie. Negatief: over enkele jaren zit je terug met inbranden.

@rob040: Bij die Loewe klanten zijn er wel meerderen die hun toestel ergens netjes laten inwerken in een nisje oid. Past natuurlijk geen andere tv in, want dat is vaak millimeterwerk. Leuk dat je je toestel dan toch nog kan herstellen ipv terug gaan te breken.

maartenbakker

Golden Member

Het leveren van exact hetzelfde scherm bevestigt waarschijnlijk mijn eerdere vermoeden dat Loewe een andere garantie-afkoopdeal heeft gesloten met LGD dan LGE. Ik denk een bepaald percentage extra panelen geleverd tegen een bepaald bedrag. Loewe moet die verkopen in plaats van weggeven omdat hun volgende faillissement anders te dichtbij komt.

Op 21 september 2020 20:47:21 schreef kris van damme:
[...]

Ik vind dat erg. ideotie wordt blijkbaar beloond.. en dat is op kosten van de anderen.

Mwah, misschien werkt de anti-inbrandsoftware minder goed dan geadverteerd als er maar 1/3 van de levensduur wordt gehaald. Lijkt me logisch dat je als fabrikant budget inruimt om een goede naam te houden. Als fabrikant kun je kiezen om te adverteren met een hoge helderheid/hoog dynamisch bereik of met een lange levensduur, kennelijk niet beide.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Bijna iedere oled tv handleiding waarschuwt tegen weergave van statische beelden i.v.m. weergave / inbranden.
Ik vind het dan ook niet vreemd als ze inbranden niet onder garantie afhandelen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Dat kun je betogen als het om teletext of bewakingsbeelden gaat (en zelfs daat kun je inbranden verminderen met software), maar zenderlogo's? Natuurlijk kun je extreme gevallen terecht afwijzen voor garantie door die waarschuwing, maar dat betekent niet dat je je televisie niet normaal mag gebruiken. Als een fabrikant 30.000 uur aangeeft, wat niet echt heel veel is, moet dat bij normaal gebruik haalbaar zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 22 september 2020 11:19:53 (26%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Dit soort inbrandingen krijg je niet van een keertje teletekst kijken... ;)
Lijkt wel of 'ie in een bedrijf als monitor is gebruikt met vaste teksten (behalve de klok dan...)

Logo linksboven lijkt flauw (maar niet helemaal) op het Jaarbeurs of VU logo...

Het gebeurt vooral bij zenders met titelbalken e.d. is is dan toch erger als ik zou verwachten. Dit beeld is uit een test.
Zender is CNN, tv is 5 uur aan, 1 uur uit geweest, en dat 2 jaar achtereen met volle helderheid...

Bij NBC een heel ander beeld...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Daarom zeg ik ook dat teletext een ander verhaal is, daarop laten staan zeg maar.

OLED is in principe ongeschikt voor signage, maar puur vanwege het hoge contrast kan ik me voorstellen dat het daar zo nu en dan toch voor gebruikt wordt. Ook dan moet je natuurlijk niet komen klagen...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik denk dat het stilaan tijd gaat worden om deze tv maar in de opslag te duwen en te wachten tot ik ergens een goed paneel vind of tot ik het chassis voor iets nodig heb.

Zoals menig medetechneut hier ook al adviseerde, heb ik van het bewuste beeld een foto gemaakt. Even door macOS eigen bewerkingssoftware gehaald zodat het donkere nog donkerder was en het heldere nog helderder.
De tv heeft zo tot gisteren constant aan gestaan tegen 235 Watt verbruik... . Geen sikkepit verandering waar te nemen.
Wat me wel opviel, en ik doe het voor een stuk voor ervaring te krijgen in OLED, is dat het rode beeld 5 min heviger is en dan begint af te zwakken. Zo start hij aan 345 Watt en zakt langzaam af naar 235 Watt. Breng je even iets anders in beeld (OSD, Menu, andere foto,...) gaat ie meteen weer terug naar max helderheid. Scherm lijkt het blijvend hoge vermogen niet aan te kunnen???

Er viel me nog iets merkwaardigs op...
Altijd geinformeerd geweest dat een oled scherm de dag van vandaag 4 witte pixels heeft, waarvan 3 voorzien zijn van kleurfilters van de basiskleuren.
In bewuste Loewe tv, is er een modus in het service menu die "aging" heet. In die stand gaat hij afwisselend Rood, groen, blauw, geel en diverse grijstinten random in het beeld brengen.
Als laatste redmiddel ga ik het toestel zo nog een week continu laten spelen en zien of dat nog wat oplevert.
Als in die modus het beeld rood is, heb ik ook 345Watt zoals met mijn rode foto. Groen en blauw geeft geen 300 watt verbruik meer. Erg apart gezien het feit dat elke pixel in se een dezelfde witte pixel is.
Kan iemand dat verklaren?

Arco

Special Member

Het menselijk oog is niet voor alle kleuren even gevoelig.
Dus sommige kleuren zullen steviger moeten worden aangestuurd om dezelfde visuele lichtsterkte te geven.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Precies zo heb je ook RGBB panelen waarin blauw dus dubbel uitgevoerd is omdat die kleuren altijd zwak waargenomen word. to de andere kleuren.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

ik dacht dat ons oog het gevoeligste was voor blauw?

Ik was even in de war blijkt dus RGBG te zijn dus groen is dubbel uitgevoerd.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bayer_filter

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 27 september 2020 14:50:00 (23%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Er zijn ook RGB schermen met een extra geel pixel...

https://d2rormqr1qwzpz.cloudfront.net/uploads/0/5/13914-quattron_full.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 27 september 2020 15:04:12 (47%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Yep,waren Sharp panelen, al weer uit productie was te duur!

Op 27 september 2020 14:24:13 schreef benleentje:
Precies zo heb je ook RGBB panelen waarin blauw dus dubbel uitgevoerd is omdat die kleuren altijd zwak waargenomen word. tov de andere kleuren.

Das toch een verkeerde redenering. Het oog is inderdaad het minst gevoelig voor blauw ( 11% vd zichtbare helderheid), maar dat wil niet zeggen dat je er meer moet van opwekken. Blauw is nu eenmaal "donker" als het in balans is met R en B.

De redenen die ik me kan bedenken dat er dubbel B wordt gezet op de panelen die je als voorbeeld aangeeft zijn: backlight maakt te weinig blauw aan of Het blauwfilter bij de betreffende pixels laat maar heel weinig van het resterende blauwe licht door, of een combinatie van beiden..