Er is een boel mis met het verhaal op die pagina; in het grafiekjes ongeveer halverwege zie je schijnbaar 2 keer dezelfde motor en voedingsspanning, maar met een verschillende PWM frequentie. In de rechter grafiek is de dI/dt (snelheid waarmee de stroom afneemt) in de uit-fase opeens VEEL groter, zonder verklaring! Daarbij komt dat ze daar, in het linker plaatje, precies de kritische situatie hebben gekozen, waarbij de stroom precies op 0A komt als de volgende PWM periode begint.
Gewoonlijk wil je juist zoveel mogelijk in continue bedrijf zitten, waarbij de stroom in de uit-fase wel afneemt, maar lang niet op 0A komt. Net zoals bij switchmode voedingen (Buck en Boost converters) wordt vaak op 20-30% stroomrimpel gemikt, bij de nominale stroom. Een grotere rimpel, die je bij een gegeven motor en voeding krijgt op een lagere PWM frequentie, veroorzaakt meer koperverliezen omdat de RMS stroom toeneemt, terwijl de gemiddelde stroom gelijk blijft.
A period 1ms means our maximum frequency for linear response is 1 kHz, any lower and at low duty cycles, the current does not have enough time to reach close to its steady-state value.
Bullshit, want de stroom wordt in de uit-periode helemaal niet afgebouwd tot 0, als de frequentie hoog genoeg is; hij neemt iets af, waardoor hij in de volgende aan-periode niet zo ver hoeft te stijgen om op de gewenste waarde te komen.
Sterker nog, er is nog een andere ondergrens aan de PWM frquentie die je wil gebruiken; bij voorkeur gebruik je een frequentie die fors hoger is dan het toerental keer het aantal polen van de motor, om te voorkomen dat je een grote stroom- en koppelrimpel krijgt, doordat de motor voor een elektrische omwenteling (mechanisch omwenteling * aantal poolparen) de volle voedingsspanning krijgt, en vervolgens een hele omwenteling niets.
Op 12 september 2020 21:35:04 schreef benleentje:
[...]Door die link naar die website ben ik in de war geraakt want daar blijkt juist dat je PWM frequentie niet te hoog mag zijn, het ziet plausibel uit maar klopt het ook?
Nee, dat is echt onzin, of in ieder geval binnen redelijke grenzen; als je naar een echt idioot hoge PWM frequentie zou gaan (honderden kHz en hoger) worden de ijzerverliezen problematisch, en het skin effect gaan de koperverliezen ook omhoog. rijwel elke motor kan prima werken op 20kHz, en het idee dat er een verband bestaat tussen de L/R tijdconstante en de ideale PWM frequentie is onzin. Nergens op die pagina wordt verklaard waarom dat zo zou zijn.
Een DC motor met magneten heeft toch ook een punt dat het net vast staat tussen de magneten, dat voel je ook als je de motor met de hand draait je zal toch minimaal boven dat koppel moet zitten maar ben de naam daarvan even kwijt.
Dat heet Cogging Torque.