Locatie hoofdschakelaar

Ik ga van 1x40A naar 3x25A. Ik moet mijn groepenkast dus aanpassen met o.a. een hoofdschakelaar.

Maakt het iets uit waar deze hoofdschakelaar geplaatst wordt? Ik wil hem namelijk in een uitbreidingskast plaatsen (vast links naast de bestaande). Mag dat of moet deze recht boven (in één lijn met) de kwh meter geplaatst worden?

Maakt niet zoveel uit, anders hang je er een label boven "Hoofdschakelaar"

Zolang je de binnenkomende draden maar rechtstreeks de hoofdschakelaar in laat komen gaat het goed.

Spanning staat en stroom gaat!

Bedankt voor jullie info. Ik weet alweer genoeg.

Ik hecht altijd wel wat waarde aan logica. Zie bij een uitbreidingskastje deze liever tussen de meter en de kast

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De hoofdschakelaar moet op een duidelijke overzichtelijke en goed toegankelijke plek zitten.
Hij is er ook voor noodsituaties, en dan moet je niet hoeven te zoeken waar en hoe.

Hou rekening mee dat de bedrading VOOR de hoofdschakelaar niet spanningsloos zijn als je de hoofdschakelaar uit zet. Deze bedrading mag niet (behoudens uitzonderingen) in de compartimenten liggen die uitgeschakeld worden door de hoofdschakelaar.
Oftewel duidelijke scheiding tussen wat wel en wat niet spanningsloos is.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

Op 11 september 2020 11:42:30 schreef Peter112:
Maakt niet zoveel uit, anders hang je er een label boven "Hoofdschakelaar"

Dit is de meest logische post in dit topic.
Denk ook aan de stoppendraaier van de netbeheerder. Die maakt allerlei verschillende situaties mee. En ik kan u verzekeren, het is geen fijn gevoel als een 35A patroon in je handen boem doet.
OK, het gaat hier om 3x25, maar ook dat is niet fijn als je patronen moet indraaien terwijl je geen zicht hebt op de voorliggende installatie en de technische toestand daarvan.

pas nog een vergelijkbaar iets gehad met een 3140, keurder zegt dat er een afgaande kabel naar OVK niet is voorbeveiligd, dat bleek wel zo te zijn, maar de automaat zat in een los kastje in de hoek, viel gewoon niet op, tevens wat onduidelijk bestickerd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 11 september 2020 19:04:44 schreef testman:
pas nog een vergelijkbaar iets gehad met een 3140, keurder zegt dat er een afgaande kabel naar OVK niet is voorbeveiligd, dat bleek wel zo te zijn, maar de automaat zat in een los kastje in de hoek, viel gewoon niet op, tevens wat onduidelijk bestickerd.

Heeft natuurlijk weer helemaal nix met de vraag hier te maken.
Geeft wel aan hoe dom de keurder is.
Bij de installatie behoren documenten (tekeningen etc), anders is de installatie bij voorkeur al afgekeurd.
Het is een kleine moeite om, als je afwijkingen vermoed, de tekeningen er op na te slaan, en dan kijken of het werkelijk zo gemaakt is.
Dan pas uitspraken doen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)