Soldeerdiensten

Hallo,

Inmiddels heb ik een voedingsbord van mijn tv deels laten solderen bij een bekende. Helaas is naast de condensator en weerstand waarschijnlijk ook de Mosfet stuk, aangezien na het vervangen de tv niet veel meer deed dan daarvoor (wel stroom naar moederbord, niet de backlight). Ik had wat reserveonderdelen maar niet de Mosfet. Deze hoop ik morgen te halen maar kan helaas geen adres vinden waar ik gewoon wat kan laten solderen (wel zo makkelijk), aangezien niet iedereen binnen mijn kring even veel tijd heeft. Kennen jullie een winkeltje oid (centraal/noord Nederland) waar je voor wat geld gewoon iets kan laten solderen?

Op 11 september 2020 20:49:54 schreef DJSmiley:
Lokaal repaircafe of hackerspace?

Oja repaircafe is het woord! Zocht inderdaad naar elektronicawinkels en soldeerservice op Google, maar vond daar niks van. Zo te zien hier wel veel resultaten, handig! Dank!

Als je nou dat foutzoeken wel zelf doet, waarom probeer je dat solderen nou dan ook niet zelf? Zo moeilijk is dat nou ook niet, tenzij het IC is of zo. Mosfet of elco moet toch wel lukken. Voor elk wissewasje naar een "soldeer-service" lijkt me niet handig.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Shiptronic

Overleden

Soldeerboutje kopen, stukje gereedschap is altijd handig.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dat lijkt me in de toekomst inderdaad wel een keer handig om een soldeerbout en benodigdheden te kopen!

Zo heel veel hoef ik zelf ook niet te solderen. Ben wel eens met Arduinos en de sensoren bezig maar dan zoek ik vaak kant en klare modules of modules met normale connectoren erop. De tv ging helaas onverwachts kapot, en ook een board aan de 230-volt zijde. Heb er wel even om getwijfeld maar als ik wil beginnen met solderen doe ik het liever niet op een 230-volt voedingsplaat. En zou de tv ook wel graag een beetje snel gerepareerd hebben zonder kans op meer schade of slechte soldeersels en oververhitte moeilijk verkrijgbare componenten... Las dat het met loodvrij soldeersels ook wel wat ervaring voor nodig is.

- Bij solderen, stekker uit het stopcontact :-)
- Gewoon loodhoudend "tin" nemen.
- Een leven zonder soldeerbout, kan dat dan?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

- Een leven zonder soldeerbout, kan dat dan?

NEE.

En verder, Een scoop, Een goede multimeter, een eenvoudige netvoeding en wat eenvoudig handgereedschap. Zijn ook eerste levensbehoeften.