schroevendraaiervraagje

maartenbakker

Special Member

Op 13 september 2020 10:09:45 schreef Tidak Ada:
Er bestaat ook nog een Japanse kruiskop. Die is die per dan de phillips. Ook daarvoor bestaan juiste schroevendraaiers, maar Ik ben ze nog nooit tegengekomen.
Je vind die schroeven nogal eens in computer apparatuur. Ze zijn dieper en hoekiger dan de gebruikelijke kruiskop. Ik ben ooit een overzicht tegen gekomen, maar kan het niet meer vinden.

Sinds de PC zijn computers eigenlijk altijd voorzien van Phillips schroeven. Sommige met metrische draad, sommige met UNC. Oudere computers uit Japan zullen ongetwijfeld JIS gebruikt hebben.

Ik denk dat je op dit moment de grootste kans hebt om JIS kruiskoppen te vinden aan fietsen en motorfietsen. Auto's zijn denk ik vaak ISO (Phillips), maar misschien zit daar ook nog wel eens een JIS tussen. Ik meen me te herinneren dat ik op oudere Japanse apparaten wel eens een stickertje "ISO" ben tegengekomen om het schroeftype aan te geven. Kennelijk gebruikten ze toen voor de interne markt of voor de oudere modellen JIS en voor de nieuwste exportmodellen ISO.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 13 september 2020 16:04:03 schreef Ruben_Lichtenvoorde:
[...]

Hier is de nodige informatie te vinden:

https://www.autogereedschap.com/c-2076631/schroevendraaiers-jis-japans…

[....]

Setjes zijn jammer genoeg behoorlijk aan de prijs voor privé gebruik.

Zijn er ergens ook bit sets met JIF configuratie?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Ze hadden die bits ook bij autogereedschap.com daar heb ik de mijne ook vandaan.

Ik kom een Franse ebay aanbieder tegen die de heeft daar ben je voor een setje inclusief verzendkosten nog zo een euro of 15 kwijt.
https://www.ebay.nl/itm/254529705882

Het zou mooi zijn als er ergens een importeur bekend is, ik denk dat wanneer je er een inkoopactie van maakt en je meerdere sets zou kopen er best wat met de prijs gedaan kan worden.

Sinds de PC zijn computers eigenlijk altijd voorzien van Phillips schroeven. Sommige met metrische draad, sommige met UNC. Oudere computers uit Japan zullen ongetwijfeld JIS gebruikt hebben.

Ik denk dat je op dit moment de grootste kans hebt om JIS kruiskoppen te vinden aan fietsen en motorfietsen. Auto's zijn denk ik vaak ISO (Phillips), maar misschien zit daar ook nog wel eens een JIS tussen. Ik meen me te herinneren dat ik op oudere Japanse apparaten wel eens een stickertje "ISO" ben tegengekomen om het schroeftype aan te geven. Kennelijk gebruikten ze toen voor de interne markt of voor de oudere modellen JIS en voor de nieuwste exportmodellen ISO.

Als je ze eenmaal herkent zie je ze vaker dan je denkt. Ik zie ze soms ook in “modernere” apparatuur. Ze zitten zelfs in de Philips DAT850 ;)(Gebouwd door JVC)

[Bericht gewijzigd door Ruben_Lichtenvoorde op 13 september 2020 21:23:06 (49%)]