Telerupter reset en terugmelding

Voor het schakelen van b.v verlichting/rolluiken wil ik telerupters gebruiken die zowel met puls-schakelaars als met Domotica gestuurd worden.

Vraagstuk A
Wat gebeurt er met een telerupter als, zowel de stuur/spoel spanning als de lamp/werk spanning wegvalt? Komt deze in een reset/beginstand, bedoelend volledig uit? Of behoud deze zijn laatste stand?

Is er een manier, electronisch om deze in een reset stand te krijgen, b.v wanneer
1. de werkspanning valt weg.
2. zo gauw er weer werkspanning opkomt

Voor lampen zou het technisch niet per se een ramp zijn, maar valt de stroom uit terwijl de lamp of rolluik aan moet zijn
dan
1. als je nachts ligt te slapen en het licht floept aan,
2. als je een tijd weg bent of op vakantie gaat blijft het misschien tussen twee schakelmomenten te lang branden.,
3. als je een volière en aquarium bezit,
4. als een Rolluik die net begonnen was met het dichtgaan en daarna zet iemand een raampje eronder open,
is het niet prettig.

Vraagstuk B
Omdat je, behalve naar de lamp te kijken niet weet of de schakeling nu aan of uit staat, wil ik ook een terug meld systeem hebben. Terzijde maar tevens wil ik de null en fase schakelen.

Ik kan b.v met een Telerupter met meerdere maak contacten zoals de Hager EPN548, één maak contact ervan gebruiken als terug meld systeem. Is het 100% veilig om dan b.v naast 230VAC ook de te testen spanning te hebben van b.v 48VDC. Of beter een EPN526 + EPN051? Maar in beide gevallen weet ik nog steeds niet of er stroom loopt naar de verbruiker. Als de te besturen spanning wegvalt maar de stuur/spoelspanning niet dan heb ik niets aan een extra maak of hulp contact.

Wat zijn de alternatieven om dit alles A + B te creëren? Iemand al eens met de bijltje gehakt?

mel

Golden Member

Er zijn telerupters met hulpkontakten.
En om te detecteren of er stroom loopt door de hoofdkontakten, een zgn. stroomrelais monteren. Als er stroom loopt trekt dit relais aan.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..