diepvrieskastje geschikt maken om te gebruiken in camper of caravan


Ik heb in mijn kampeerbus een compressorkoelkastje dat draait op de 12V=/70Ah woonbatterij. Er is een vriesvak aan maar ik heb dat eigenlijk nog nooit gebruikt. Eigenlijk moest ik dat toch maar eens gaan doen, al was het maar om ijsblokjes te hebben voor bij de anisette.

Het gebruik van een "huishoud"toestel heeft twee stevige nadelen in een (kampeer)voertuig:

1/ de aanloopstroom is heel stevig. Stel dat de diepvriezer nominaal 200 Watt trekt, dan kan enkel een omvormer van pakweg 1000 Watt de opstartpiek verwerken - en die gaat inderdaad aardig in de papieren lopen.

2/ huishoudtoestellen zijn ontworpen om stil te staan, en perfect verticaal; kampeervoertuigen hobbelen tijdens het rijden, en worden niet door iedereen altijd en overal perfect horizontaal geparkeerd voor de nacht. Hoe nadelig dat is, dat kan ik niet inschatten, maar het lijkt me toch wel een argument om rekening mee te houden.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik ben in een grijs verleden in het bezit van een motorjacht geweest die uitgevoerd was met twee loodaccu's één voor het starten van de motor en de ander voor de interne apparatuur. Door een diodebrug werden die accu's van elkaar gescheiden maar zodra de motor gestart werd werd de laadspanning over beide accu's verdeeld. In een camper geldt eigenlijk hetzelfde principe maar de accu vorm is veranderd een loodaccu met een hoge startcapaciteit voor de motor en een toen nog tractie accu genoemd en zou nu maarzo een gel accu kunnen zijn voor de interne apparatuur. Het voordeel is dat zo'n accu bij gelijkmatige stroom afname het langer volhoudt. Op die accu kan een omvormer aangesloten worden die vervolgens de vriezer van netspanning voorziet maar bij het invriezen van net aangekochte producten kan de invriestijd dusdanig lang zijn dat de omvormer de accu leeg gaat trekken en afschakelt.

bprosman

Golden Member

Soortgelijk topic was er ook rond de vakantietijd, ook daar ging het mis op de inschakelpiek.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Mijne heren,

bedankt voor jullie inbreng!
Ik ben alle antwoorden gaan afwegen en heb eigenlijk het volgende besloten:
Ik ga het koelsysteem van het diepvrieskistje verwijderen, daarna ga ik het koelsysteem van een camper-koelkastje uitbouwen (ik weet dat dat kan zonder de leidingen te beschadigen) en dat koelsysteem ga ik dan inbouwen in het huis van het (deels gesloopte) diepvrieskistje.
Het voordeel is, dat ik dan een super-geisoleerde kast heb die gekoeld wordt met afwisselend 12 volt of 230 volt of LPG.
Er hoeft niets echt bevroren te worden, dus gewoon afkoelen is voldoende.
Nu is het echter wel zo, dat het diepvrieskistje een inhoud heeft die bijna 2 keer zo groot is als de inhoud van het originele camperkoelkastje.
Maar van die laatste weet ik dat die het bijzonder goed doet.
Bij voldoende geduld (=tijd) zal dat systeem toch ook wel die grotere ruimte afgekoeld krijgen?

Mocht ik nog aspectren over het hoofd zien, dan hoor ik dat graag van jullie!

Toen ik nog met zo'n miezerig absorptiekoelkastje rondreed werden de beperkingen tegengegaan door de regel/gewoonte om, slordige 24h voor het vertrek, enkel liters fruitsap in de keukendiepvriezer te leggen; bij het vertrek gingen die dan in het voertuigkoelkastje, dat het daarmee een stuk makkelijker kreeeg. Toentertijd was er niet beter, vandaag noem ik dat "behelpen" oftewel "truuken van de foor".

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

2/ huishoudtoestellen zijn ontworpen om stil te staan, en perfect verticaal; kampeervoertuigen hobbelen tijdens het rijden, en worden niet door iedereen altijd en overal perfect horizontaal geparkeerd voor de nacht. Hoe nadelig dat is, dat kan ik niet inschatten, maar het lijkt me toch wel een argument om rekening mee te houden.

Geheel geen probleem..Op schepen draaien huishoud toestellen perfect, soms echt vele jaren, een schip die continu waterpas vaart in slecht weer?? Mmmm

Om een vriezer op 230 volt te laten werken is geen sinusomvormer noodzakelijk want er zit geen elektronica in

Ha! Zat er maar juist electronica in, had het wel gewerkt op een simpele blokvorm omvormer.. En compressor die op een blokgolf omvormer draait, maakt het niet lang...

Als de kast groter is dan je adsorbtie systeem, zal het erg traag koelen ondanks goed geisoleerd. PAS ENORM OP MET EEN AMMONIAK SYSTEEM,LEIDIGEN ZIJN VAAK ERG BROOS GEWORDEN MET NAME BIJ VERWARMINGSGEDEELTE!!! Ook gehad, barstte open en dan zie je even niets meer en ademen??? Ho maar! Doe het in ieder geval buiten...

SMD: bedankt voor jouw waarschuwing!

Ik wil inderdaad bij mij achter in de tuin de leiding van de diepvriezer stuk maken zodat het gas kan ontsnappen.
Maar nu weet ik niet wat verstandig is?
Zal ik een haakse slijper gebruiken of een nijptang, of zal ik met mijn Dremel aan de slag gaan, of ergens met een oude spijker een gat inslaan?
En waar kan ik de leiding het beste mollen? Onderaan, bovenaan, in de compressor???
Geen idee wat veilig en verstandig is.
Heb jij (of iemand anders) een advies voor mij?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Koelgassen in de vrije natuur is nooit een goede optie. Ik vrees dat je heel teleurgesteld gaat zijn over het resultaat. Dubbel volume wil ook zeggen een groter benodigd vermogen.

Denk er ook aan dat het buitendeel van een absorptiekoelkast serieus warm kan worden. Zeker het verwarmende deel.

Op 16 september 2020 22:34:05 schreef smd:
[...]

Geheel geen probleem..Op schepen draaien huishoud toestellen perfect, soms echt vele jaren, een schip die continu waterpas vaart in slecht weer?? Mmmm

[...]

Hoe snel neemt een schip een bocht? Een schip is ook een heel log iets. Van putjes in de weg heeft het geen last. Er is wel degelijk een verschil tussen een schip en een auto/kamper/caravan.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op 20 september 2020 15:11:06 (44%)]

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

In principe wordt het 'loslaten' van die gassen zelfs als een milieudelict / misdrijf aangemerkt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 20 september 2020 15:23:44 schreef Arco:
In principe wordt het 'loslaten' van die gassen zelfs als een milieudelict / misdrijf aangemerkt...

Precies de reden dat ik een soortgelijk plan heb laten varen.

Mijn ouders hebben in de jaren 70 nog lange tijd een compressor van een koelkast als fietsbanden pomp gebruikt. Werkte uitmuntend, maar ik betwijfel of die op milieu verantwoorde wijze verkregen was.

Ik wil inderdaad bij mij achter in de tuin de leiding van de diepvriezer stuk maken zodat het gas kan ontsnappen.

Dit is niet alleen asociaal en stom en het verkloot je tuin maar ook een strafbaar milieudelict. Een buur hoeft het maar te zien en te melden en staat je op het matje.

Dan is het ook nog zo dat jou idee waarschijnlijk teleurstellend gaat uitpakken. Een twee keer zo grote ruimte koelen gaat 8 keer langer duren. Praktisch gezien heb je er dus vrij weinig aan. Je begaat een milieu delict en besteed een hoop tijd en moeite aan een project dat tot een teleurstelling gaat uitpakken. Als het is om een bier voor onderweg koud te houden kun je beter de blikjes in een natte washand stoppen en in de rijwind op het dak vastbinden. Dat werkt waarschijnlijk veel beter dan jou koelknutsel. Je kunt ook gewoon een paar blokken ijs in de koelruimte gooien. Op elke camping kun je elke dag vers ijs krijgen. Je cornetto's hoeven zo nooit te ontdooien.

Het zelfbouwen van een goed geisoleerde koelruimte is overigens prima zelf te doen. Webasto levert zelfs voor dit doel een speciale losse koelunit. Met deze deze unit kun je dan ook elke raar gevormde ruimte gebruiken als koelkast mits je de ruimte voorziet van de juiste isolatie middelen en de afmetingen van de ruimte aan de juiste eisen voldoet.

Dit kost overigens wel een paar centen. In de portemonnee van de ts dus duur. Maar milieu technisch is de niet werkende prutsoplossing van de TS een stuk duurder.

hobby-ist

Honourable Member

Als het alleen een simpele "ouderwetste" compressor is, met een mechanische thermostaat is een blokgolf of trapeziumomvoemr wel mogelijk. Heb ik ook gedaan ooit.

Vermijd absoluut de combinatie van een NIET-SINUS omvormer met een moderne koelkast waarin electronica zit, dus iets met een LCD-display bijvoorbeeld. Dat gaat dan snel kapot.

Richtlijn is om (bij een ouderwetste simpele compressor)het omvormervermogen minimaal een factor 8 hoger te kiezen dan het vermogen van de compressor. koelkast 100W, dan omvormer 800W of meer.
Dit is ivm het opstarten..

Blokgolfomvormers zijn rete-goedkoop.

Denk er ook aan dat de auto-accu snel leeg is zo....
100Ah , 15 Ampere is na 7 uur ramleeg (mits de compressor continu aan staat en dat is niet zo).

If you want to keep peace, prepare for war

Mijn ouders hebben in de jaren 70 nog lange tijd een compressor van een koelkast als fietsbandenpomp gebruikt.

Dergelijke compressors werden/worden ook wel gebruikt, naar ik begrijp, bij het vacuum trekken van polyester- en/of epoxyconstructies, bv. in de modelbouw.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Als het R600A ( Butaan) is, zou ik maar uitkijken met slijpen. Is het R134A of nog erger R12, niet aan beginnen is IDD een milieu delict.. Zeker geen gat boren in compressor, komt een hoop olie mee!! En is Esther olie bij R134 A, groeit er voorlopig niets meer in je tuin..

vergeten

Golden Member

Op 20 september 2020 12:54:22 schreef opzichter:
Ik wil inderdaad bij mij achter in de tuin de leiding van de diepvriezer stuk maken zodat het gas kan ontsnappen.
Maar nu weet ik niet wat verstandig is?

En dat voor een OPZICHTER die doorgaans kijkt of de dingen goed gaan :(

[Bericht gewijzigd door vergeten op 20 september 2020 19:40:54 (65%)]

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 20 september 2020 19:39:53 schreef vergeten:
[...]

En dat voor een OPZICHTER die doorgaans kijkt of de dingen goed gaan :(

lees nog ff mijn allereerste zin in mijn allereerste post hier helemaal bovenaan.

vergeten

Golden Member

Als ik eraan heb bijgedragen dat je van je plan (koelgas laten ontsnappen) afziet, heb ik mijn doel bereikt.

EDIT: nav reaktie @arco, gas aangepast naar koelgas :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Gas laten ontsnappen doe ik meestal op het toilet (dat is nog steeds legaal... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb echt de ballen verstand van witgoed, dus wellicht stel ik hier een kompleet absurde vraag:

Ik hoop dat je inderdaad nu van je onzalige gasontsnap plan afziet.

Het is overigens best jammer om een werkend absorptie koelsysteem te vernietigen. Het absorptie koelsysteem uitgevonden door Ferdinand Carré en later verbeterd door o.a. Albert Einstein waarna het patent werd overgenomen door de voorloper van een firma die later Electrolux is gaan heten. Het systeem is werkelijk geniaal. Het bevat geen bewegende onderdelen. Alleen de vloeistoffen en gassen verplaatsen zich in feite. Daardoor slijt er dus eigenlijk niets en gaat er niets stuk. Het gaat eigenlijk alleen stuk als er een leiding breekt of doorroest.

Het systeem is wel traag en koelt vaak minder diep dan bijvoorbeeld een compressor. Met de juiste maatregelen kun je dat overigens wel een eind verbeteren. Door de juiste onderdelen in de buisconstructies geforceerd te gaan koelen met de hulp van een ventilator bijvoorbeeld verbeterd alles al een heel stuk. Ik heb dat ooit gedaan en de koelkast veranderde daardoor in een vriezer. 's avonds zette ik hem in warme toestand aan gevuld met flessen frisdrank en de volgende dag was alles een bonk ijs geworden. Dat was bij een omgevingstemperatuur van 22 graden Celsius.

Uit mijn vroegere knutsels bleek de volgende natuurwet toch wel heel erg waar te zijn:

The maximum theoretical efficiency of a heat engine is equal to the temperature difference between the hot and cold ends divided by the temperature at the hot end, each expressed in absolute temperature (Kelvin).

Een ander nadeel van de absorbtiekoeling is dat het op temperatuur houden van de boiler vrij veel energie kost. Of te wel een nachtje draaien op een autoaccu betekend de volgende dag niet kunnen starten. Of als er gas voor wordt gebruikt betekend at de fles snel leeg is. En als het systeem voortdurend beweegt werkt de koeling ook minder goed.

Ik heb gekeken of het mogelijk was om de koeling te laten werken op de hete koelvloeistof van de motor maar de temperatuur is daarvan te laag. Als ik in de boiler de temperatuur meet, meet ik bijna 300 graden. Koelvloeistof is niet meer dan 100 graden en dus te weinig. Je zou het systeem misschien kunnen koppelen aan het uitlaat spruitstuk ofzo. Ik zag alleen niet hoe ik dat zou kunnen doen.

Om energie te besparen had ik ook ooit iets bedacht dat met natuurlijke trek moest werken. Met een pijp als trekgat van twee meter lukt dat wel maar erg handig was dat ook weer niet.

Uiteindelijk werd de oplossing de kast extra isoleren en een paar schotjes op de juiste plaats in het koelmechaniek en twee computerventilatoren. Inmiddels 20 jaar verder werkt dat systeem nog steeds. 's nachts kan de koelkast dus uit staan en toch koud blijven.

De ts kan zijn absorptie koelbox in de bestaande inbouwen en zo dubbele isolatie verkrijgen. Verder de extra koelfans inbouwen voor een beter rendement. Op die manier kan een acceptabele en bruikbare koelkast worden verkregen zonder het milieu aan te tasten. Zorg wel dat de te koelen ruimte even groot blijft als de originele ruimte.

Wil je iets beters? Breng dan de koelkast naar de milieustraat, verkoop hem op marktplaats of geef hem weg. En koop een compressor koelsysteem zoals dat van webasto of een misschien een oude bestaande compressor koelkast die je gaat ombouwen. Een compressor koelkast kan uitstekend gevoed worden met een moderne omvormer. Maar neem dan wel grote (vermogen factor 8 a 20 keer groter dan het koelkast vermogen). Nadeel dan weer dat je energie verliest in je omvormer. Mooiste is een 12 of 24 volt compressor koelsteem met een Danvos compressor.

Blijf wel weg van peltier koelsystemen. Die vreten pas echt energie. Maar die doen het wel weer in alle standen en posties en hebben geen last van trillingen.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 20 september 2020 22:06:38 schreef Arco:
Gas laten ontsnappen doe ik meestal op het toilet (dat is nog steeds legaal... ;) )

Voorlopig nog. Met de milieuregelneven weet je maar nooit.

Electrolux (nu Dometic) heeft compressorkoelkastjes die precies passen in de opening van de absorptiekoelkast. Niet goedkoop. Vraag dat maar aan BFM. Ik hoor er positieve zaken over en anderen zijn dan weer minder positief wegens 'nachtlawaai'. Uiteindelijk moet elk koelsysteem zijn warmte ergens kunnen afvoeren. Absorptie is wel het enige systeem wat probleemloos op 230V, 12V/24V en gas werkt. 270g gas/24h (voor een RM8400 van 90 liter). à 11kg in een normale fles geeft 40 dagen autonomie. In de praktijk, met koken bij, kom ik aan een 20-tal dagen. Op elektriciteit 230V AC 135W kom je aan 2,4kWh/24h. Of toch ook 50kWh op 20 dagen.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op 21 september 2020 16:15:21 (57%)]

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 21 september 2020 16:02:20 schreef buckfast_beekeeper:
[...]
Uiteindelijk moet elk koelsysteem zijn warmte ergens kunnen afvoeren.

Dat (en een zooi oetlullen) heeft een aardige schaduw geworpen over een verder heerlijke vakantie...
Ventilator was stuk op de koelvin van een camper koelkast. Maar daar waren 4 (!) bezoeken naar verschillende garages voor nodig, inclusief doorwisselen van een 100Ah AGM accu (300euro? Dat betaalden we ook bijna per dag voor dat kreng, dus dat kon de verhuurder wel lijden...). Zonder die extra koeling loopt volgens mij de druk te hoog op en dan trekt hij binnen de kortste keren de huishoud accu leeg.

een absorptiekoelkast moet meer als zn warmte kwijtkunnen, die heeft een schoorsteen voor de warmte van het element, anders als een compressorkoelkast welke condensorwarmte heeft en compressorwarmte, veel lagere temperaturen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

een absorptiekoelkast moet meer als zn warmte kwijtkunnen, die heeft een schoorsteen voor de warmte van het element

Yep klopt. En de element temperatuur is veel hoger.

De 'schoorsteen' van een absorptie koelkast/vriezer is bedoeld voor de afvoer van rookgassen want ze zijn eigenlijk bedoeld om met gas het element te verwarmen. Als toevoeging zijn er elektrische elementen beschikbaar waarvan die van 230 volt de temperatuur thermostatisch kan regelen. Het 12 volt element kan dat niet en dient ter overbrugging van de periode waarin geen gas of 230 volt aanwezig is zoals in campers vaak het geval is. De dynamo van de motor laadt dan de accu's bij want het 12 volt element trekt een accu binnen no time helemaal leeg. Het onzalige idee om een absorptie koelkast leeg te maken om er een compressor vriezer van te maken is niet bijster milieuvriendelijk maar verlegd ook het probleem want een omvormer van 12 naar 230 volt en zeg 500 watt uitgangsvermogen belast de accu al met om en nabij 41,6 ampère per uur op piek vermogen. In de praktijk zal een vriezer niet vaak inschakelen maar doet toch gemiddeld 8 ampère per uur en dat 24 uur per dag zonder rekening te houden met het rendement van de omvormer.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord