Navigatie plotten B&G Zeus Z8 werkt wel op labvoeding, niet op accu

Hallo allemaal,

Ik zit met een raar probleem. Voor mijn zeilboot heb ik een B&G plotter Zeus Z8 welke ik voor navigatie en motor uitlezing gebruik.

Als ik een labvoeding op de plotter aansluit werkt de plotter naar behoren. Neemt maximaal een keer 2.5A bij een voltage van 11 tot 16 volt. Wanneer ik de plotter echter op een nieuwe loodaccu (12v, 80Ah) aansluit wil hij maar sporadisch aan. Bij de labvoeding maakt het geen klap uit als ik de stroom tijdens het opstarten of afsluiten onderbreek daarna gaat de plotter altijd gewoon weer aan.

Zoals gezegd werkt hij op de loodaccu maar sporadisch, heeft iemand enige idee waar het probleem zit, ik tast volledig in het duister namelijk. Basis dingen zoals aansluiting, spanning op de stekker etc. zijn allemaal wel gechecked maar bieden geen oplossing.

Groeten,
Wytse

Ha HnD,

Dit is een hele lastige vraag om zo een twee drie te beantwoorden ik verwacht dat de praktijk een geheel andere is als je lab voeding!
Maar een paar aandachtspuntjes..... eerst mijn idee wat er fout zou kunnen gaan.

Ik verwacht dat door dat door het inschakelen van het apparaat er een inschakelpiek ontstaat waardoor er geen stabiele situatie aanwezig is.
De invloed van bekabeling speelt hier een grote rol dus 1e vraag welke diameter hebben je draden tot aan de accu graag controleren.
Kan je als test het apparaat dichter op de accu aansluiten ter controle ?
Eigenlijk kan ik pas verder helpen als je dit eerst heb geprobeerd !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hoi Henk,

Ja dat is dus een beetje het rare, de plotter heb ik voor het testen direct op de accu aangesloten, naar de labvoeding zitten in principe langere draden ( 1m x 1mm^2) + krokodillenbekken. De accuklemmen zijn ook nieuw dus maken ook niet slecht contact. Als het net andersom was geweest had ik het nog kunnen begrijpen maar zoals ik zei, ik tast behoorlijk in het duister.

Als ik de plus van de accu afhaal en op de labvoeding zet, en de min van de labvoeding aan de min van de accu hang start de plotter al zonder morren op.

Groeten,
Wytse

Ha HnD,

Helder even voor mijn plaatje is de accu verder niet belast ?
Ik denk toch dat de piek met het inschakelen er voor zorgt dat je apparaat niet stabiel kan opstarten.
Het verschil met je voeding is onder andere dat er geen feedback (sense)aan de accu zit !
Dat betekend dat er niet op een constante elektrische spanning gestuurd wordt en er een korte dip kan optreden dat heb je met die moderne apparatuur schakelvoedingen die niet willen starten :(

Heb je iets van condensatoren in je toolbox ? je kunt een buffer creëren om wat lading bij je apparaat op te slaan hierdoor wordt de inschakel piek opgevangen.

Groet,
Henk.

Aan de accu zit verder nog een, arduino, gps en fan maar ook als dit los zit start de plotter niet op. Ik zal even wat condensatoren opvissen uit een bakje maar dan snap ik het nog steeds niet helemaal maar goed.

Ik snap dat die accu geen sense heeft maar die accu moet met gemak 20A stabiel kunnen leveren toch? Dus dan mag zo'n plotter geen enkel probleem wezen en daarbij is de ruis in een accu ook vele malen kleiner dan wat normaal uit je stopcontact komt ondanks dat het een labvoeding is.

Het zo misschien wel kunnen dat er wat condensatoren in de plotter zelf kapot zijn en dat hij het daardoor op de labvoeding wel doet? Maar dan nog geldt het verhaal hierboven lijkt mij?

Nou ik zal vanavond even kijken als ik er een condensator tussen soldeer maar ik blijf het raar vinden. Wat raad je aan qua capaciteit, 4700uF parallel met een 100nF?

Groeten,
Wytse

Ha HnD,

Dat is een mooie combinatie..... wat de accu betreft daar heb je in eerste orde benadering helemaal gelijk :)
Er is en dat zal je ook wel weten een verschil tussen het leveren van een piek stroom en een continu stroom maar dat gezegd blijft je situatie vreemd.
Je bent nu aan het troubleshooten |:( dus je moet wat !

Andere vraag heeft je combinatie wel gewerkt :?

Groet,
Henk.

Jaa zeker, heb gister avond zonder problemen een uurtje gevaren met alles erop en eraan. Dacht eerst dat het te maken het met stroomonderbreking oid maar dat verklaart niet waarom hij het wel altijd doet op de labvoeding.

Toen ik weer thuis was plotter nog even aan proberen te zetten en toen werkte hij weer niet, in die tijd is de plotter niet van de stroom af geweest, zit een softtouch button om hem aan en uit te zetten. Dus begin nu toch beetje te vermoeden dat er ergens een condensatortje oid los zit. Alleen is het niet zo relaxt om de plotter open te schroeven ivm de afdichting.

Daarbij komt nog dat in de handleiding ook gewoon staat dat hij op de accu moet zonder tussenkomende onderdelen, afgezonderd van een zekering/schakelaar. Dit is ook in lijn met alle andere zeilboten die rondvaren volgens mij, heb in ieder geval nog nooit anders gezien.

Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken tot nu toe:)

Groeten,
Wytse